Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 583 ggr
Faxlin
0

Mest annorlunda djur...

Vart så inspirerad av naquitas tråd om hundäventyret. Så jag kände att jag ville spinna vidare på detta.
Vi är nog alla vana mer eller mindre här inne att hjälpa och rädda katter. Men om man bortser från katterna ett tag. Har ni hjälpt och räddat något annat djur?
Skriv gärna och berätta här i tråden.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Ja, faktiskt! när jag var 18 år så var jag och min dåvarande pojkvän på campingtur i Danmark. Där hittade vi en liten vanlig duvunge, som höll på att bli ihjälkörd. vi smugglade hem den till Sverige och den bodde hos mig i nästan ett år. då släppte jag ut den och den anpassade sig väldigt fint. Haha, smugglingen preskriberad, jag är 56 år idag…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Faxlin
0

Jag kan berätta om det mest annorlunda jag varit med om. ;-)

Vi var på husvagnssemester och hade satt kosan mot Sollefteå camping. På vägen dit får vi plötsligt stanna bilen då hela vägen är fylld av kor.
Jag kliver ur bilen, börjar titta efter bonden eller någon som föser korna. Inte en människa så långt ögat når.
Ser då ett trasigt avsnitt i kohagen och inser att dessa kossor är på drift.
Går till bilen och ber gubbe och barn att komma ut och hjälpa mig fösa tillbaka korna i hagen innan det händer en olycka.

Ena barnet skickas iväg för att stoppa trafiken från andra hållet. Medans jag och gubben under mycket svett och slit lyckas fösa in korna i hagen. Kvar har vi 5 kalvar som inte direkt är samarbetsvilliga. Men även dessa får vi efter mycket om och men in i hagen.
Jag står kvar som stopp för den trasiga delen av hagen medans gubben lastar in barnen i bilen och far iväg för att hitta ägaren.
2 mil bort hittar han äntligen rätt ägare och ägaren kommer ner för att stänga igen hagen igen.

Ordentligt trötta och rejält försenade med tanke på incheckningstiden på campingen far vi så iväg. Resultatet av den dagen, trötta, gnälliga, hungriga barn. En natt på en parkering.
Men en hel hög med välmående ystra kossor :-)

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

#1: Ja det lär väl vara preskiberat vid det här laget. Men vad skönt att den klarade sig.
En liten solskenshistoria. :-)

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

hihi, ÅSa, så kul ni fick…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Naquita
0

en skadad måsunge som 3 ungdomar var på väg att köra ihjäl med mopederna:( måsungen fick ändå avlivas men på ett humant sätt.

o hunden igår då

Sidentass
0

Sjuka igelkottar tog vi in då vi bodde i Örebro..några gick att rädda med att ge behandling i form av vätska.några gick det vägen med , men inte alla tyvärr, en sommar hittades två små igelkottungar bara någon vecka gamla vars mamma blivit påkörd av en bil, inne fick dom värme, vi flaskmatade dom var tredje timme ungefär..det var en stor glädje att kunna släppa ut stora välmående kottar i det fria när dom var mogna för det..

Sidentass

Erika91
0

#5 Hur räddade du hunden igår Naquita?

Jag räddade en fågelunge med min kompis när jag gick i fyran…den kunde inte flyga…den fick bo på vår bakgård i buskarna och den fick mat varje morgon. Efter nån månad såg jag den inte..men jag har sett två fåglar som var lik den på bakgården och en av dem kanske var den?

Vad bra att ni har räddat fler djur :)
Det är glädjande att höra :)

vanessa
0

Hmm, då ska vi se. En hamster som min katt kom bärande med i munnen. En granne hade släppt ut dem, för de tröttnat. MEn min katt hade inte skadat hamstern, så jag tog in den i mitt rum och sökte nytt hem. Det gick bra. Sedan så har jag räddat kanin från en bonde som skulle döda den till middagsstek. Jag har räddat undulater som skulle avlivas. De fick bo kvar hos mig. Försökte rädda en kråka som blivit skjuten, tog den till veterinären som var livrädd för den. Suck, jag var ju bara 10 år och inte rädd. Det är några av de jag räddat, men jag vet att det är fler djurarter, men minns inte just nu.

Mina föräldrar stödde mig i varje djurfall jag kom över. Även om kråkan var lite för mycket för dem ;-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Glömde några hundar vid olika tillfällen. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Denna kommentar har tagits bort.
[Sara_Elis]
0

I valborgstider för många år sedan så räddade vi 3 harungar från elden, två hoppade direkt ut och en tredje räddade mamma i sista minuten. Lite sved i pälsen men inga brännskador. Vi lade dem under en kartong några hundra meter bort och mamma hare hittade sedan ungarna. Så det var en lyckad valborg trots allt.