Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 769 ggr
vanessa
0

Smink testade på djur bort 2009

Brukar aldrig läsa de små notiserna om EU beslut, men gjorde det häromdagen. Då blev jag glad. Så här står det, från Aftonbladet: "EU satsar 740 miljoner kronor för att minska forskningen på djur ytterligare. Från 2009 ska all kosmetik som testats på djur tas bort från marknaden."

Det låter väl bra! Jag som alltid varit emot EU, men måste nog ompröva min ställning :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
0

WOH! Det låter för bra för att vara sant…Då skulle väl nästan allt smink försvinner ur affärarna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Ja, vi kommer inte vara så snygga efter 2009 :-). /Vanessa

Hawknestgrove
0

Underbart! Håller med Vanessa, jag är ingen Eu-vän, men detta är bra! Hoppas det gäller tvål shampoo och övriga hudvårdsprodukter också….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

JosephineF
0

Oj! Det var värst, då måste nog jag hänga på trenden att "halvgilla" Eu jag också ;)

Engla
0

Ja, det är verkligen på bättringsvägen. Tänk att det "bara" är två åt tills dess.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

modellflickan
0

Underbart!! Applåderar av glädje!

Erika91
0

Tjiho!! :D

supermoccine
0

Ja, ibland får man lov att uppskatta EU lite ändå. Riktigt bra detta! Som deras arbete med att få bättre rökningsrestriktioner i medlemsländerna. Också en eloge. Dumt dock med den där enorma kemikalietestningen de satte igång där massor av djur blir utsatta.

anebit
0

Förvånad    WOW   Glad

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

vargmamman
0

bravo..då är vi på rätt väg då:)

majvi
0

Djurtransporter, djurtransporter, djurtransporter…….jag jublar nog inte över EU ännu….

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

Nä, MAjvi, där har vi mycket att jobba med. Fattar inte vitsen med de långa transporterna, även ur miljötänkande! Som till syvende och sist även är en djurskyddsfråga!

supermoccine
0

#11 Det är verkligen vidrigt med djurtransporterna. Man kan ju iaf göra sitt konsumentval där och låta bli att köpa kött från transporterade djur eller, ännu hellre förstås, låta bli att äta kött överhuvudtaget. Såväl för djurens som miljöns skull. När det käller Reach, så kör de ju igenom projektet i vilket fall, med djuren som offer. Men visst, jag håller med dig Majvi om att de som har det värst är stackarna inom lantbruket. Och fortfarande subventioneras köttet. Det är tokigt.

Hawknestgrove
0

Men ur miljösynpunkt så får man även tänka på¨transport och utsläpp även när det gäller grönsaker. det finns t ex inget värre än importerade tomater….

supermoccine
0

#14 Nej, tomater är ofta rätt problematiska ur miljösynpunkt även om de är odlade i sverige. Men det finns lokala krav-tomater ibland :) När det gäller djur, åtminstone kor, matas de ofta med soja från odlingar där regnskog skövlats. Så gott som all regnskogssoja går till mat åt djur som hellre äter gräs. Dumt ur miljösynpunkt på flera sätt.

vanessa
0

Ibland så är det så svårt att handla, för jag väljer mat från Sverige, sedan Norden i första hand. Även grönsakerna. Är irriterad på reklamen för grönsakerna "Gi green" där de stolt berättar att de rest över världen för att hitta det mest nyttiga. Nyttigt, att resa världen över och sedan transportera till Sverige. Knappast. Nåja, tycker att det är ett framsteg med sminket i EU. Början på andra saker också misstänker jag. Dessutom i EU så har de gått ut med en föreskrift på hur hemlösa djur ska hanteras, och det har vi också skrivit på. Där de uppmanar att djurhem ska finnas bland annat och inte avlivning. Så det är bra också. /Vanessa

storAnnette
0

Nuförtiden är det inte lätt för oss som bor i lägenhet i städer att äta miljövänligt.Bara så kort tid tillbaka som på 60-talet odlade de flesta sin egen potatis eller köpte närodlat.Mamma född på 30-talet berättade om vilken godsak en apelsin var - de fick en att dela på och det var FEST!

Det måste vara bäst för miljön att alla äter det som finns där man bor.Men skulle vi bortskämda nutidsmänniskor kunna sluta med t ex exotiska frukter…bara morötter,ärtor och svenska äpplen (päron,plommon,körsbär och några fler)?

Det mesta av det som jag ogillar har med själva industrihanteringen av födoämnen (både djur och växter).Det handlar inte om människor som söker mat för att överleva/leva utan om människor som vill tjäna storkovan på att utnyttja allt och alla.

Vi som bor i norr får nog lov att äta potatis och rotfrukter,bär,vilt och fisk om vi ska leva så naturligt som möjligt.Tomater och jordgubbar får vi äta om sommaren (det gör jag redan nu faktiskt de är inte goda övrig tid)…inga bananer,ingen apelsinjuice,inget ris…fler exempel finns och det finns mycket att fundera över…

Sandra76
0

Äntligen!!

Men det är inte långt kvar, undrar hur vissa storföretag ska göra nu.

Bryr mig inte, bara de försvinner eller blir bättre.

Tacka vet jag oriflame som varit "djurvänliga" länge:)

CarolineO
0

GÖTT!!!