Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 673 ggr
WaniT
0

Får man verkligen göra så här??

Vet inte om jag lagt det här inlägget rätt… Fundersam
Hittade dom här kommentarerna på zoopet.com och blev så upprörd och arg när jag läste det…Skrikandes

Raderade min kopierade text… såg inte att man inte fick lägga in kopierad text från andra forum förrän efter att jag postat min tråd… Sorry… Det är "Shilos" inlägg jag blir upprörd över…

Får man verkligen göra så här??
Ni kan själv gå in och läsa här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=78295&page=7
(det är en jättelång debatt som pågått i flera år men dom här kommentarerna är bland dom sista… det är jag som är TinaW där!)

Erika91
0

Nemen herregud!
En katt ska kunna gå utanför tomten utan att den har en oansvarig ägare!?

Hur f*n kan man gå med den inställningen och göra som hon?!

[Kattsamariten]
0

Har inte läst allt, men det finns åtminstone en (1) dom från 2001 (Miljödomstolen) rörande en överklagad dom från Länsstyrelsen daterad 4/12 2000…..

"Olägenheter som uppstår är efterlämnande av kattallergen i X hus då katterna tar sig in i detta, kattallergen på sittdynorna i trädgården, kattspår på trädgårdsbord vid fuktig väderlek och kattavföring i trädgårdsland och rabatter"

Mer finns att läsa i mål nummer M 398-00. Mlljödomstolen avlår överklagandet.

modellflickan
0

Nu förstår jag inte. Har den där Shilo ihjäl katter??? Hänger inte med alls här. :( Är dödstrött idag.

vanessa
0

Avlivar människan katterna? Förstod inte med soptunnor och halsband och kommunen.

Men man får inte döda katter, enligt lagen. Då gör man egenmäktigt förfarande. Men om man varnat genom att kommunen gått ut med info om insamling och avlivning av katter så är det av någon underlig anledning tillåtet. Då anlitar kommunen skuddsjägare, så det är inte upp till vem som helst att avliva katter. Utan de med tillåtelse.

Man måste ge ägarna chansen att hitta sina katter, i liv. Man ska kolla tatueringar, skanna dem med mera. Och så gäller det endast en tidsbegränsad tid detta.

Vissa kommuner har förordningar som att katter inte får gå ute. Och det är ok vad jkag vet. Vad gäller man får och inte får så är Miranda den med kunskap i denna fråga.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Erika91
0

Hade hon ihjäl katter också?!
Jag hade den funderingen men sedan så slog jag bort den tanken och tänkte på det andra som stod i texten och svara, och inte tänkte jag på det där om avlivningen, jag e allt konstig när jag svarar :P
Men om hon gör det. Fy då blir jag ännu argare än vad jag redan är, om det hon skrev :/

WaniT
0

Som jag uppfattar det så fick h*n (jag tänker att det är en han) en fälla av kommunens "jakträttsansvarige" och att h*n sen "avlivade" katterna och slängde dom i soptunnan och deras halsband i ägarnas brevlådor…

Jag tycker det är skrämmande hur människor får lov att göra mot djur… h*n påpekar ju att det är med kommunens samtycke! Tydligen i detta fallet en skånsk kommun som tilllåter nåt sånt… jag skäms över att vara skåning!

(Lägger till att "Shilo" är en han… jag kollade hans profil…)

modellflickan
0

Men det är ju inte klokt!!!!

WaniT
0

Det är ju det minsta man kan säga… jag tycker det är skrämmande hur lite värde katter har i samhället!
Att en del människor bara ser dom som "ohyra" som måste "saneras" bort!"

modellflickan
0

Men han kan ju inte hålla på så där!!! Han skriver att han redan dödat 11 katter med och utan halsband! Vilken människa! URK!

Alexej
0

Fick tag i hans namn och adress nu, ska kolla om det gå att anmäla honom.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Landfreak, du är en guld värd.

Nu har jag sparat ner texten och länken. Vill polisanmäla istället för att påverka personen eftersom det är ett lagbrott.  Då måste vi veta vilken kommun personen tillhör. Sedan anmäla till "kommunen" och länsveterinären. Den veterinären lär inte bli glad. /Vanessa

Alexej
0

Den avlivningsglade mannen tillhör Skurups kommun, skrev till miljön där:

Hej, jag är Medarbetare på Hittekatterifokus.se och blev uppmärksammad till en person på http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=78295&page=7 src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />  som stolt berättar att han har dödat 11 katter. Han skriver under namnet "Shilo" och säger att han hade hälsåvårdnämdens jagdrättsinnehavarens samtycke, som lånade ut en fällan till honom. Det här handlar om Axxxx Oxxx, xxxvägen 43 i 27450 Skivarp. Stämmer hans uppgifter? Gå det att polisanmäla honom?   Vänliga Hälsningar Alexandra

Deras adress:kansli@skurup.se

Det forum gör mig sjuk, läs här:

våran hund brukar döda kattar, det tycker jag är underbart. lite längre ner i tråden

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kittentotts
0

Sanslöst! alltihop är ju vansinnigt! Denna killen verkar sjuk, hoppas verkligen de sätter dit honom.

vanessa
0

Okej, när jag kommer hem igen så polis,, djurskydds och länsveterinär anmäler jag honom. Tack, Landfreak. Om fler vill göra det, så tackar inte jag nej. Ju fler som gör det så vet de att de har ögonen på sg. /Vanessa

vanessa
0

Skickar pm till dig nu. /Vanessa

Prizma_o_Kristall
0

Grrrrrr! Nu får det väl vara nog iaf! Blir så förbannad på såna människor som "shilo". En katthatare måste hon vara!

Alexej
0

Det är en man! Men tror inte att han är "sjuk". Vi fick bara insyn i tänkande av helt normala svenskar. Tror inte att många har samma inställning till katter som vi här på forumet, skrämmande många "Svenssons" tycker som han. Bort med kattjävlarna….Ledsen

Naquita
0

fruktansvärt..jag ryser:( vart är mänskligheten på väg?Gråter

Faxlin
0

Faktum är att det som missas i det hela är att han skriver att han har fått tillsånd för detta. Att det gått ut varningar om vad som skall ske. Att då vissa katter försvann under vecka ett men dök upp igen i vecka två.

Kan hålla med om att han skriver på ett provocerande sätt. Men kanske är det så att han inte är boven i dramat även om det var han som tröck på avtryckaren. Kanske finns det förklaringar där vi borde vända oss mot myndigheten istället.

Vill inte försvara honom men få er att tänka på att folk kan skriva så det låter dumt, men det behöver inte vara så dumt som det låter. Och är det så i detta fall då är det inte honom utan komunen som skulle anmälas.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

miranda1
0

Åsa: man får aldrig döda en katt som har halsband på sig om katten inte är så alvarlig skadat att den måste avlivas omdelbart! Även om han skulle ha tillstånd från kommunen vilket jag betvivlar starkt.

Landfreak: har PMat dig!

Hawknestgrove
0

Jag är med på anmälningarna! PM:a mig med! Nu är det ju långhelg, så jag antar att ingen är i farten på kommunen heller. Onsdag är vanlig dag,

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

modellflickan
0

Jag vil också anmäla! PM mej med!

maggan47
0

jag med vill anmäla Maggan47Gråter

Alexej
0

Hej till alla.

Nu är det arbetsfria dag för många. Jag, Vanessa och Miranda skrev till Miljökontoret i Skurup. Vi får vänta tills det kommer ett svar och sedan sätter i gångOskyldig

Faxlin
0

#20: Jag menade inte att han fick göra så. Bara att man kanske ska kolla upp mer bakrund innan man hänger någon. Han kan ju ha trott att han fick berpende på vad komunen sagt. Inte alltid våra komuner är så duktiga på lagarna de heller. Och då hamnar huvudansvaret på komunen enligt mig.
Mitt inlägg var således bara för att vi skulle tänka på PUL och dessutom vara lyhörda på vem/vilka som ska anmälas så det görs rätt. Så att vi kan fortsätta framstå som seriösa. Vi gör allt grundligt som vi brukar med andra ord. Vet att ibland är det svårt då det kommer otroligt mycket känslor med i det hela.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Alexej
0

Tråden blev låst och killen ifråga nekar att han har dödat några katter alls…

Faxlin
0

#26: Fast beviset finns ju kvar även om tråden blivit låst. Så det går ju att gå vidare med anmälan ändå.

Audiatur et altera pars

WaniT
0

Oj vad bra att så många bryr sig!

Jag såg att han svarade på ett inlägg att man inte fick föra nåt vidare som man hört eller läst…
I så fall måste man ju får göra som vi gör på det här forumet… länka till zoopets sida så miljökontoret själv kan kolla upp det från "ursprungskällan".
Nu vet jag förståss inte om han har rätt i sitt uttalande angående "sekretessen" på nätet men det är det kanske nån annan som vet??

Highlandertess
0

Vad hemskt!!! En människa som kan ta livet av en katt och sedan skryta om det…hur fungerar en sådan egentligen? Som kattägare ska man visa hänsyn till att inte alla gillar katter, men att ta livet av halsbandsförsedda eller ID-märkta katter är, så vitt jag vet, olagligt (för att inte säga grymt). Jag är så otroligt glad att min lilla Silla bor på landet. När jag har henne hos mig i stan så får hon aldrig gå ut, p.g.a. att jag varit rädd för att hon ska gå vilse. Nu är jag ännu mer rädd och det MINSTA jag är rädd för är att hon ska gå vilse. Jag har nog varit naiv för jag trodde inte att det fanns sådana människor.

anebit
0

Hur kan nåt vara sekretess på nätet där vem som helst kan gå in och läsa?   Där är det ju omöjligt att ha nåt hemligt!

Det är ju bara för miljökontoret att gå in och läsa själva.

Det man inte får är väl att kopiera texten.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

vanessa
0

Sekretess gäller inte på nätet. Däremot ska och bör man länka vidare till sidor man tänker diskutera. Det är regler som är olika från hemsida till hemsida. Man får kopiera text, bara man skriver vem som skrivit det hela, så att skribenten inte fråntas sin upphovsrätt. Någor jag inte tänker ta ifrån honom. Det får han stå för själv. /Vanessa

CarolineO
0

Vad f*n e det för en människa?! Hon/han (Shilo) e ju inte klok!!    Men tror ni verkligen att det var på allvar?! Han/hon kan ju inte dumpat kissarna i soptunnan o halsbanden i postlådan… väl?   Kan någon vara så grym?!     Oooooo, får jag tag på den j*veln så ska jag nog f*n stoppa honom/henne någonstans!!!!!!!   ursäkta språket, men det går liksom inte riktigt att styra när jag hör sånt…!!!   vilket czubek!!