Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2768 ggr
[Jessica_91]
0

Skräckslagen katt

Hej!

Jag volontär arbetar lite på ett katthem och träffade idag en katt som kom in igår. Hon har tidigare bott på en väldigt liten yta och knappt träffat andra människor än sin familj.

Idag satt hon ihopkurad i ett hörn där hon både kissat och bajsat men vågade ändå inte lämna hörnet (hon stod bokstavligen precis bakom kattlådan). Det gick verkligen att se att hon inte ville stå i sin egna avföring.

Hon fräste och morrade och var ruskigt rädd och arg när jag skulle städa lådan, vid ett tillfälle flög hon nästan på mig.
Så jag satte mig så långt bort från henne som möjligt, pratade och nynnade lite, försökte att inte kolla henne direkt i ögonen. Så fort jag ändrade ställning bara lite lite grann så blev hon upprörd.
Efter 10-15 minuter gick jag ut. När jag lämnade katthemmet en halvtimme senare så satt hon fortfarande kvar.

Har fått tips nu efteråt att inte se henne rätt i ögonen och att om jag kollar på henne så ska jag blinka mycket och lägga huvudet lite på sned t.ex. Ska även lägga fram lite gott till henne.

Ska dit imorgon igen och kommer inte kunna ta mig dit något mer den här veckan, vet inte hur lång tid hon får på sig innan man kan besluta att hon inte kommer bli bättre men jag vill i alla fall försöka göra något imorgon. Förhoppningsvis kommer någon kunna ta hem henne istället och försöka jobba med stackaren.

Ska läsa runt lite men tänkte ställa frågan här direkt, finns det något speciellt jag kan göra imorgon förutom det jag redan nämnt?

Jourhemmet
0

Hur lång tid hon får på sig innan vad?

[Jessica_91]
0

#1 Innan man kan vara säker på att hon aldrig kommer bli "normal" och därmed avliva henne.

Issa
2

En sån rädd kisse bör inte sitta i en trång bur och inte ha någonstans att gömma sig i. Hon bör snarast ut på ett jourhem som har förståelse för en skygg misse, gärna med en social snäll kisse som kan vägleda. Den har ändå ingen chans till permanent hem på katthemmet än så länge utan det kommer att ta lite tid.

[Jessica_91]
0

#3 Jag tror du missuppfattat, hon sitter i en inhägnad på ett katthärbärge som är runt 4 m2 kanske, hon har flera gömställen och hyllor att hoppa upp på.

En av de som driver katthemmet försöker hitta någon som kan ta sig an henne. Katten hade avlivats om hon inte fått en plats där.
För övrigt så får katterna stanna tills de får nya hem på det här stället, oavsett ålder. Frågan är bara om hon kan bli bättre.

Men frågan är fortfarande vad jag kan göra imorgon.

[Jessica_91]
0

Har nu fått veta att hon gjort framsteg då en tjej som rehabiliterat många katter åkt dit och hälsat på, missen gick på lådan och började tvätta sig.

Men tips om hur jag kan göra uppskattas som sagt!

Issa
1

Närma dej försiktigt utan hastiga rörelse, sätt dig ner. Tänk på att för en rädd katt är du som ett stort rovdjur som vill henne illa. Gör dej därför så liten som möjligt. Titta inte i ögonen utan lite på sidan om och blinka långsamt som betyder du är snäll på kattspråk. Prata med mjuk röst. Ska du rensa låda och ge mat så tänk på att göra långsamma rörelser.

Jourhemmet
0

Jasså jobbar du på ett sånt katthem där det avlivas friska katter till höger och vänster bara för att dom är skygga?

Klart att den fräser, det skulle mina katter också göra om dom hamnade där.

[Jessica_91]
3

#7 Nu handlar det inte om en skygg katt utan en katt som blivit vanvårdad och är fruktanvsärt rädd. Vet inte med dig men själv tycker jag inte det är humant någonstans att INTE avliva en katt som är stressad och rädd 24/7.
Avlivning skulle bara vara ett alternativ om katten inte skulle kunna gå att få normal och avslappnad.

För övrigt är det här ett väldigt bra ställe med duktiga människor och stora fina inhängnader och dessutom tillgång till inhägnader utomhus.

Vore jätte bra om du lade ner din kassa attityd.

Issa
5

Självklart går det att få katten trygg med rätt sorts folk. Det hela handlar om Tid, Tålamod och Tillit. Finns det ingen som är van att jobba med skygga kissar då?

Jourhemmet
5

Jag har hjälpt massor med skygga katter och självklart går det att få katterna trygga. Jag har ingen dålig attityd men det tycker jag däremot ett sånt katthem har.

Issa
0

Här skulle det passa in med tråden om skyggisavdelningen på Stockholms Katthem. Någon som kan lägga in den här?

[eskils]
0

Följ råden du fått på katthemmet och i #6. Var lugn själv och rör dig långsamt. Om katten blir för rädd så gå därifrån och återkom senare. Lägg fram lite doftande mat en bit ifrån henne så hon förstår att du är hennes vän. Luta dig inte ner över henne och sträck inte fram händerna mot henne, det kan uppfattas som hotfullt! Visa händerna så lite som möjligt.

Du kanske kan få hjälp och råd av tjejen du skrev om i #5.

Att få skygga katter tama kan ta olika lång tid. Hoppas kissen får den tid hon behöver! Bäst är om hon får komma till ett lugnt jourhem med en tam katt som kan visa vägen.

Lycka till!

johnnys girl
1

Även sociala familjekatter kan reagera med rädsla, skygghet och aggressiviitet när de hamnar på ett katthem. Att de kan ligga bakom lådan och morra och fräsa åt folk och bete sig som riktiga skyggisar hönder ibland. Katten är förvirrad och  övergiven av sin familj. Allt är nytt och främmande med en massa okända människor och katter. Vem skulle inte bli stressad då? Det brukar ge med sig efter några dagar när katten har "landat" lite och vant sig vid miljön.  Sitt hos den i buren, ta med en bok och läs lite för den, lugna rörelser och mjuk röst så ska du se att det ordnar sig.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

[eskils]
3

Om skyggisavdelningen på Stockholms katthem:

http://www.katthemmet.nu/sidor/skygga-katter.aspx

[Jessica_91]
2

Tack alla ni som gett hjälpsamma tips och inte direkt förutsatt att jag jobbar på något hemskt katthem!
Tjejen som var där efter mig ikväll är tydligen jätte duktig och har rehabiliterat många vanvårdade katter förut Glad Hon ska komma till hemmet varje dag nu frammåt för att jobba med katten.
Finns även andra som är mycket kompetenta men det bästa är så klart om vi hittar ett jourhem till katten, hon kom ju faktiskt in igår. I vilket fall så kommer den här katten få så mycket hjälp som möjligt.

Ville som sagt bara ha råd om hur JAG kan göra för att dra mitt strå till stacken imorgon.

Det rör sig inte om en social familjekatt heller, vad jag förstått så brydde sig bara en i familjen om katten och det är den enda människan som katten är trygg med. (Katten är runt 6 år).
Det är inte heller en katt som bara är lite skygg och osäker, hon jag pratat med har varit med flera år på det här hemmet och vet ju skillnad på var som är "normalt nervös" och vad som tyder på att katten är väldigt ostabil.

Självklart skulle inte katten avlivas om det fanns en chans att det går att göra något, jag har aldrig påstått något annat. Men tyvärr finns det ju extrem fall hos katter, hundar och andra djur som måste avlivas för att de inte går att rehabilitera.

Känns väldigt tråkigt att skriva här och be om hjälp och få negativ respons som "Jasså jobbar du på ett sånt katthem där det avlivas friska katter till höger och vänster bara för att dom är skygga?"
Jag bad om hjälp för att kunna lära mig mer om hur jag ska handskas med sådana här katter och möts istället av kritik och antaganden som inte ens stämmer.

På det här stället avlivas ALDRIG katter som är friska fysiskt och mentalt, de får stanna ända tills de får ett nytt hem, hur lång tid det än tar. Majoriteten bor ute i jourhem av den uppenbara anledningen att de får större plats att röra sig på och mer kärlek.

Måste finnas bra många dåliga katthem om folk direkt antar att jag pratat om ett ställe med små burar som avlivar katter åt höger och vänster Förvånad

Alexej
7

#15 ja, det finns många såna katthem. Och hur bedömmar man mental hälsa? Det är där skon klämmer…Ett seriöst katthem avlivar bara fysisk svårt sjuka katter aldrig katter med beteendeproblem hur svåra de kan vara i början.

Alla katter kan bli bättre, fast inte alla blir knäkatter. Ge katten tid, det är det viktigaste! Tänk att katten är ett skrämt barn, hur skulle man göra då?

Jag sjunger mycket för mina skygga katter, tror det hjälper:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
3

#15 Det var faktiskt DU som var snabb som en raket att skriva om avlivning, trots att katten bara varit där en dag.

[Jessica_91]
0

#16 Tack ska testa att sjunga för henne :)

#17 Om du läser noggrannt så skrev jag att jag inte visste hur lång tid det tar innan man kan veta om det går att rehabilitera henne ^^.
Jag har ingen större erfarenhet av katter och om det är som ni säger att det oftast går att fixa så är det ju inget problem!
Katthemet i fråga har inte sagt något om avlivning, det var jag som antog att man avlivar katter som inte går att hjälpa.
Jag utgick liksom från att folk förstod att katten inte skulle avlivas efter någon vecka för att den fortfarande var rädd men det var tydligen ett stort misstag. Ber om ursäkt för att jag inte var tillräckligt tydlig men jag ville som sagt bara ha lite hjälp för att lära mig mer om hur jag kan göra.

Har i vilket fall bett tråden låsas, tack till er som gett konstruktiva tips! Ni som skrivit mindre hjälpsamma inlägg undanbedes att skriva mer.
Katten kommer få mycket hjälp och får förhoppningsvis flytta in till ett passande jourhem.

Alexej
0

Då är den frågan löst-angående avlivning. Många katthem avlivar så fort en katt bara vågar att fräsa…

Bättre än att låsa tråden vore det kul att läsa hur det går för katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Jessica_91]
0

#19 Jag visste inte detta och kan förstå varför många hoppade till den slutsatsen baserat på mitt första inlägg men som sagt är det ju bättre att FRÅGA än att anta och anklaga katthemet på det sättet som vissa gjort.

Om tonen bara är trevlig i den här tråden så har jag inga problem med att den är olåstGlad

[Jessica_91]
3

Vill även tillägga att det här hemmet faktiskt är jätte bra. Katterna på själva hemmet som inte bor i jourhem har fina inhägnader med mycket leksaker, gömställen, klösbrädor och hyllor i olika nivåer som de kan hoppa upp till.
De katter som är trygga med människor har tillgång till egna utehängn. Alla katter som behöver veterinärsvård får det och vad jag vet har bara ett par katter avlivats under det här året och det pga att de hade så svåra fysiska skador att veterinären inte kunde göra något.
Under de månader jag varit där så har flera katter fått nya hem. Katterna adopteras bara av människor som styrelsen anser lämpliga och kollar om katten + människan verkar passa ihop innan. Detta för att undvika att katten senare omplaceras.

Som sagt så kommer en duktig tjej jobba med katten en stund varje dag och hon kan säkert göra mycket mycket mer än vad jag kan för stackaren men ville veta hur jag kunde hjälpa till.

Katten i fråga har inte levt under normala förhållanden. Behöver inte gå in på detaljer men jag skulle definitivt klassa det som djurplågeri, vet att någon sorts myndighet är inblandad i alla fall.

Jag håller tummarna för missen och om tonen hålls på ett vänligt sätt så kommer tråden ej låsas och jag kan uppdatera om hur det går.

brutt
0

Stackars kissen då som verkar ha haft det så jobbigt.Ni har förstås redan tänkt på Feliway och eller  Zylkene och att katten ska ha kontroll en reträttplats att dra sej undan till när omgivningen känns hotande.Det gäller att inte tränga sej på en skräckslagen katt men ändå se till att få den att känna att den har kontroll över sin situation Ingen katt borde behöva känna sej skräckslagen men även den tamaste katt kan bli skräckslagen , stel av skräck,genom en situation där den inte längre vet vad som händer eller var den befinner sej Massor med nya dofter bla.som vi människor inte ens kan förnimma.Om katten förlorat kontrollen över hela sin situation känner den förstås panik just då.

brutt
0

Ge katten en liten yta först att bekanta sej med sin nya omgivning.

Alexej
0

[Jessica_91]
0

#22 Det finns som sagt flera gömställen i inhägnaderna så det är ingen fara :) Själv är jag inte särskilt kunnig när det kommer till såna här katter men finns flera på katthemmet som vet hur man ska göra så dem har säker gjort allting rätt i början.

Det jag kan styra och vill ha tips om är mitt kropsspråk t.ex.
Det finns alltså kompetenta människor som vet hur de ska göra, men kan tänka mig att det underlättar om även jag spenderar lite extra tid med katten på rätt sätt när jag väl är där. Hemmet är beroende av volontärarbetare och bidrag så det är ju inte folk där hela tiden.

Tack för alla jätte bra tips! Om ni kan tänka på något mer så uppskattas det dock förstår jag ju att jag inte ska gå rätt fram och ställa mig över en sån katt eller på annat vis göra den rädd/stressad. Men det kanse inte är en självklarthet heller att alla förstår.

#24 Tack, ska läsa!

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag arbetar väldigt mycket med långa, böjda, halvtjocka elemntpenslar. Vet inte om de har det hos er. skaffa en annars. De är otroligt bra för att skaffa kontakt med en katt.

brutt
0

25. Ta med dej Feliway spray och spraya på och i ett av gömställena.Fast katten ska inte vara i närheten när man sprayar elle runder 15 minuterefter sprayningen. Sitter katten ensam i en inhägnad på 4 kvadratmeter med flera gömställen eller är det fler katter i den inhägnaden?

Angående kroppsspråket hos människa finns det flera bra tips redan även i länkarna bland annat.

Felifriend kan sprayas på händer och handleder enligt bruksanvisningen om och när man måste hantera katten.

[Jessica_91]
0

#26 Tack, ska föra det vidare!

#27 Nej det är bara 1 katt/inhägnad. Ibland bor två ihop men då får de ofta två inhägnader tillsammans. 
Ska kolla med en ur styrelsen om dem kanske har någon sån spray.

Alexej
0

Det finns också Felifriend som är bättre när man ska handskas med skygga katter. Feliway är bra för en hel bur/omgivning osv. Felifriend spraya man sina egna händer med.

[Jessica_91]
0

#29 Ok ska kolla detta Glad

brutt
0

Va bra fråga gärna ,om du vill förstås ,om de har Feliway adapter också och använder Felifriend på händer och handleder när de måste hantera rädda och oroliga katter.

brutt
0

29. Kom också på att Felifriend borde stå med och skrev dit det efterår i mitt inlägg ungefär samtidigt som du skrev ditt inlägg. Såg sedan att du redan skrivit om det under tiden.Ber om ursäkt för upprepningen från min sida.

[Jessica_91]
0

Självklart, allt som kan hjälpa uppskattas! Precis såna tips jag ville ha, jätte snällt att ni hjälper mig.

Lena
0

Tråden låses på TS begäran.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Inlägget är låst för nya kommentarer