Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 3332 ggr
pia-app
0

Man med ett tjugotal katter hemma

Fick ett telefonsamtal från ett av våra stödhem om en man som har ca 20 katter hemma och som har bett om hjälp. Han har problem och kan inte reda ut situationen själv. I helgen ska vi åka dit med mat och se i vilken form katterna är.

Men vi kan inte ta hand om dessa katter just nu. Vi har inga lediga stödhem för tillfället. Finns det någon runtom i landet som ev kan hjälpa till ?

Pia 9Liv

martdat
0

är katterna i bra skick o kastrerade så skulle jag gå ut med en massa anonser och försöka finna permamaenhem direkt.,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

pia-app
0

Vet inte än i vilket skick dom är men bara tre är kastrerade.

[trollskogen]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vart i landet finns katterna?

pia-app
0

Ursäkta det glömde jag att skriva. Norrköping

Sidentass
0

jobbig när sådana här situationer uppstår..putt!!

pia-app
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi varit och hälsat på mannen med katterna och det var en speciell upplevelse. Han bodde mitt ute i skogen och vi fick gå sista biten. När vi kommer fram till torpet så kommer ett helt gäng katter i alla de färger och storlekar springande. Katterna var i bra skick ,bra i hullet och fina ögon. Mannen var mycket mån om sina katter och cyklade varje dag till stan (tog en timme)för att samla burkar och flaskor att panta så att han kunde köpa mat till katterna. Vi hade med mat som de åt glupskt så han behöver självklart mer mat och vi hade med oss och ska leverera mer.

Katterna var fler än tjugo mer troligt runt 30-35 st. Allt ifrån ca 6 veckor till vuxna och röda, gråa,sköldpadd,svarta,bruntigrerade. Mannen vill gärna behålla ett antal katter men vi ska hjälpa honom med kastrationer.Men sen behöver ju ett stort antal få nya hem. 3 kattungar tog vi med hem varav en ev är sjuk,den är i alla fall hängig. De är nu hemma hos en styrelsemedlem.

Så trots misär så var det en underbar man som var mån om sina katter men där det hade gått överstyr då han inte kunnat kastrera . Alla katterna var helt tama och keliga.

Är det några här som kan ställa upp som stödhem/permanent hem eller vet någon så hör av dig.

Jag ska också kolla om vi får starta en insamling till dessa katter då det kommer att gå på en del att kastrera alla.

Pia

9Liv

pia-app
0

En bild till på alla färger och storlekar

martdat
0

skönt att höra att de är tama o mår bra i allafall.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annzoo
0

Varför inte ta bilder och lägga ut en annons på blocket om permanent hem. givetvis kastrerade..

[helenal]
0

hej. Jag kan tänka mig ta hand om en kattunge om det behövs.

pia-app
0

#10 Jag har skickat pm till dig .

[helenal]
0

11#yes och jag har svarat.
pia-app
1

Nu har vi varit med mer mat till katterna. De kommer farande allihop och det blir en sådan trängsel vid maten. Vi tog med oss 4 av de yngsta katterna men en av ungarna var så dålig så att den på veterinärens inrådan fick somna in. De andra är i ett stödhem och mår skapligt bra förutom maskmagar och diarré.

Två av honorna tror vi är med ungar och vi arbetar med att få i ordning ett rum hos en medlem till dom där de kan vara och föda sina ungar och sen får honorna flytta tillbaka efter 3 månader när dom är kastrerade.

Vet ni någon som vill ha någon av katterna eller kan vara stödhem så hör av er.

pia-app
1

E nbild till

pia-app
1

En  till

pia-app
1

Sista bilden

pia-app
0

Ville bara visa de tre minsta som vi har tagit in,hur de kurar ihop sig i hängmattan och njuter av värmen. Det är inte ögat som rinner på den som är närmst utan en liten kycklingbit . Han har inte tvättat sig ordentligt.

Camillhe
7

Vill bara ge er på 9liv en stor eloge, inte bara för att ni är så måna om djuren och kämpar så hårt men även för att ni hjälper den här mannen utan att skriva ngt kränkande eller nedsättande. Jättebra att han bett om hjälp och jag hoppas det går att lösa situationen på ett bra sätt för alla inblandade.

Liz-arden
1

Om mannen får hjälp med mat så kanske de flesta katterna kan bo kvar hos honom (kastrerade) tills nya hem hittas?

Då Behövs ju "bara" en insamling för kastrationer.

pia-app
0

Det är bara det att det är så fuktigt och kallt och värre kommer det ju att bli så de små behöver komma in tänker jag. De stora klarar sig bättre. Vi ska försöka hjälpa till med ved också.Men vi tror ju dessutom att två av honorna är dräktiga så dom måste vi få tag i först.

Ska försöka hinna dit igen i helgen men vi ska samtidigt till Katrineholm för att fånga in en kattfamilj där och dessutom ska ett gäng katter till olika stödhem. Sen ska jobbet skötas också. Måste köpa trisslotter så att jag får en storvinst så att jag kan vara ledig några dagar i veckan åtminstoneGlad

Ankie
0

men missarna, hoppas det ordnar sig…..

Lena
1

Vilket tufft jobb ni står inför! Säger som andra här i tråden att ni är beundransvärda. Även bra att mannen sökt hjälp och vill ordna upp det hela.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SamanthaJones
5

Pia: en tjej i min klass är sugen på katt men vet inte hur livet kommer se ut i framtiden så hon känner inte för att köpa en egen utan funderar på att vara stödhem. 

Hon bor i en etta i Linköping och går i skolan i Norrköping men vi har en hel del dagar med hemstudier.

Så om du behöver stödhem kan hon tänka sig två kattungar/ungkatter (lättare att få tama snabbare). Hon är en stor djurvän men ingen vana av skyggisar.

Kan det vara något av intresse/behov? Har även fler i klassen som kan tänka sig att vara stödhem om du behöver?

//Sofia

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

pia-app
5

Nu har nio småttingar hämtats hos mannen och åtta har fått nya hem/stödhem och en var vi tyvärr tvungna att låta somna in då den var så sjuk.

Han har fått massor med mat av oss och snart ska vi börja kastrera honorna som han har hos sig.

Gullimat
0

Kanonbra jobbat av er