Tråden "Vad ska jag göra???"
…är tillfälligt undanlagd från offentlighet på begäran från TS samt andra medlemmar. Tråden innehåller en del information som tillsvidare bör hållas under sekress för att inte störa utredningen med Länstyrelsen.
Hoppas detta vinner förståelse från forumet.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
jamen vi får väl prata om hur det går för katten va?

Missannas kommer naturligtvis att uppdatera er om hur det går med katten i denna tråd och då får ni naturligtvis svara och fråga hur mycket ni vill.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Jag har full respekt för det och hoppas att det blir en bra upplösning.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
jag med… Denna lilla kisse kan inte lämna mtt sinne. ända sen i söndags, så har jag inte kunnat släppa tanken på den.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Synd att tråden lämnades ut. Men sånt är livet, alla gör misstag :-)
Internet och forum är ju offentlig handling, så jag kan iofs inte se faran i att tråden lämnades ut - men vad gör det för skillnad om det ändå kommer skrivas massor i denna ? Överskriften gör att det är lätt hitta till denna tråd.
*Lägger in en liten kråka här så att jag har koll på den nya tråden*
Jag fattar ingenting mer än grisarnas syn på jämlikhet var att en del är mer lika.
#6 vad menas med att tråden "lämnades ut"? Fattar inte.. 
# 10 Förmodligen som jag skrev: En del är mer lika. Den som inte förstår vad jag menar får läsa boken Djurfarmen.
togs bort från forumet så länge, då det kanske var känslig information i det, menas det, kommer tillbaka, kan vara i redigerad skick,
hur mår Vide förresten, dags för uppdateringar
du har väl sett filmen om honom och Kusten hos veterinären

Har följt grundtråden först idag…det är svårt här att alltid följa upp vad som händer i den mån jag önskar, eftersom jag delar datorn med sonen och att burken står i hans rum..många viljor i familjen som ska tillfredställas!
Blir alldeles skakis när jag tar del över den här stackars missens öde..o det är svårt att förstå, just nu, att man lever i moderna tider..2009! Tror inte jag överdriver när jag säger att det är bland de värsta ärenden man tagit del av här på forumet…arma..stackars…lille missen..jag måste faktiskt påstå här, att det hade varit bättre för den lille att få tassa över regnbågsbron…tänker på den lille nu hela tiden..o hur det än slutar, så önskar jag iallafall att lidandet kommer att vara över inom en riktigt snar framtid, oavsett om det sker via medicin o veterinärvård eller om man i det här fallet måste ge kissen en befriande spruta…
Finner inga ord för hur det gått till här…o jag tackar stjärnorna för att det finns änglar som Missanna och hennes sambo..
Får vi ingen uppdatering alls nu? Undrar ju hur det går.
hur går det med den stackars katten?
Vem har behörighet att läsa och svara i den ursprungliga tråden nu? För där pågår det tydligen en disskution hela tiden, men vi kan inte se det.
Enligt räkneappareten så har har det tillkommit flera svar där sedan igår.
Det är nog för att vi Medarbetare för en diskussion i den om vad som ev ska tas bort ;)
Aha :-)
Då vet jag det
MVH
Anna
#13 Tack för dina fina ord.
Ledsen att jag dröjt med uppdateringen, för er som inte vet så är katten hemma hos sina ägare igen då veterinären efter röntgen kunde konstatera att det fanns en liten chans för katten att självläka. Katten får smärtstillande och har en obligatorisk återbesökstid vilket innebär att LST avvaktar. Mer kan jag inte säga än.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
#19 Tack för uppdatering och för att ni kämpar på.
#16 Jag undrade också! Tack för svar, #17
åh men tack så mycket. Huvudsaken är ju att katten inte plågas
Tack för uppdateringen. Man kan ju hoppas att katten lider lite mindre med smärtstillande.

Tycker fortfarande att veterinären var feg och flat. Och eftersom det nu inte står var katten var så kan jag kanske få tycka det. 
Vissa människor är tragiska, skulle aldrig bara kunna se på medans mitt djur lider. 
Vad hjälper det med ganska bra djurskyddslag och skrik efter skärpning när de möjligheter som finns inte används vare sig för sällskapsdjur eller för djur som hålls för att bli mat. Håller med både # 24 och # 25!
Undrar hur det går med katt, LS och media?

undrar o håller tummarna jag med…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

undrar så hur missen mår….ingen som vet???
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Vill oxå veta hur kissen mår. Stackars kisse, hur kan man se på hur katten lider
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Ja det var väl Dagoe som höll i detta med den ursprungliga trådskaparen, vad jag vet….

ber för kissen att den har fått det den behöver…..
Vi avvakter handlingarna från lst. Borde komma i början av veckan
tack… För ingen med hjärtat på rätta stället kan väl ha låtit denna kisse vara glömd under helgen
Ingen som hört något mera?

Puttar
Pälsbollarna i Höganäs
Putt!

synd att man inte hör någonting… man tänker o man tänker…

putt
ja jag kan inte släppa detta.
Kanske skrivs det inget just för att det är ett pågående ärende, och att de inte vill störa länsstyrelsens arbete?

jag tycker ändå, att det är så många som har engagerat sig känslomässigt i detta, att något slags livstecken, det förtjänar vi….. som det är nu, vet vi ingenting…
tråden från början har ju skapats, och då får man räkna med att folk engagerar sig…
men hallå… det finns inget att "rapportera" just nu… katten finns ff hos ägaren som vi vet sen tidigare och den ska till ett obligatorisk återbesök hos kliniken.
Handlingarna från Lst har inte kommit ännu. Med andra ord är läget oförändrat.
#41 och #43 har rätt, ni måste ändå lita på att vi gör vad vi kan för den lilla katten, det anser jag mig ha bevisat för länge sedan. Tyvärr kan varken jag eller någon annan tvinga LST eller ägaren att agera, tråkigt men sant. Självklart förstår jag att ni engagerar er känslomässigt och vill ha svar, men just nu har jag ingen uppdatering att komma med.
Inget nytt om den arma lilla kissen ännu? Frågar i all välmening och ruelse hos mig….
Har ingen aning, inväntar handlingar från LST.. en tröst är ju att katten i alla fall får smärtstillande, vilket inte är tillräckligt på något sätt men bättre än inget.
Ok. Lika lessen som du….
Är det bara jag, som undrar hur det går här? KAn inte släppa taget om denna arma kisse….
Kolla med lst. De gör ju sitt jobb ;)
instämmer med dig Gunilla, kan inte heller låta bli att undra…
#49 OCh varför denna bitska ironiska framtoning? Det var ju du som skulle vara behjälplig i det här. JAg fick ju på moppe för att jag ville fråga, det var ju inte bra.
JAg vill inte bråka, det har jag redan gjort klart.OCh i synnerhet inte med en liten stackars kisse som slagträ.
Vad vill du att jag som privatperson ska göra? Brytta mig igenom dörren hos kattägaren? Det är lst som har befogenheter att begära info, inte jag.
ja men då så. Då vet du ju inget. Så varför hugga på mig, som bara vill höra hur det går? DU vet ju namn och adress, det vet inte jag. Du väntade in handlingarna från LST, inte jag. Så snälla, sluta att vara elak. JAg undrar hur katten mår punkt slut som ramlade ner frpån 5:e våningen för över två veckor sen. OM det är någon som vet, så hade det varit tacksamt med ett svar. Annars så har man väl inget att säga? Att bara spy galla över en förfrågan, tycker jag är väldigt taskigt, inte mot mig, jag tål det, men mot katten.
Jag har inte huggat på dig… att du blir sur på att jag hänvisar till lst är inte mitt problem. Jag kan som privatperson inte kräva att ägaren upplyser mig om vad som händer… Sen har jag fortfarande inte fått handlingarna från lst.
Jag kan inte berätta något jag inte vet.
Nä då så. Varför svara mig så tyket då?
Inget att bry sig om. Dagoe har en dålig dag…….igen.
Ni får gärna förlöjliga mig här. Det kommer bara att slå tillbaka till er själva.
Jag undrar också hur det går! Stackars lilla katt… 
JAg förlöjligar dig inte. JAg respekterar ditt arbete med hemlösingar och håller dig väldigt högt, det vet du. Att vi inte alltid har samma åsikt, det är en sak. Snacka om förlöjliga, vem var det, som påstod, att jag antagligen ansåg att avlivning är en bra metod ur sjurskydddssynpunkt? Vem förlöjligar då?
Nu vill jag i allafall hålla mig till huvudfrågan här. Är det någon, som har en minsta aning om, hur den arma katten mår? Det har trots allt gått 14 dagar sedan det var aktuellt och jag bryr mig!
Tanken har inte slagit dig, att det är för att du förlöjligar andra, som det nu slår tillbaka på dig själv?
Jag vill be alla att lugna ner sig och hålla tonen nu.
#60 Du går ju bara in i tråden för att du ser en möjlighet att trampa ner mig.
Hallå, var det inte en stackars kisse det handlade om?
Men snälla nån, vad är det här? Gunilla går in och frågar om det finns någon info om katten och så blir det ett jättetråkigt meningsutbyte. Det kan ju vara så att Missannas har hört något från dom som har katten eller fått någon annan info. Jag och jag tror många med mig undrar hur det går med katten och då måste man väl få fråga .
Det här forumet är väl för att vi ska kunna stötta och hjälpa varandra men jag tycker att det blir mer och mer tjafs på flera trådar.
Jag har följt denna tråden precis som de flesta andra här. Så jag undra jag också hur det är med kissen.
Det är inte meningen att trycka ner dig, men du är alltid så kvick att komma med sura kommentarer till och om, allt och alla.
ja för ska man inte kunna fråga något, utan att det blir bråk, så att eventuella trådar stängs, då kan man ju lika gärna lägga ner sajten. Bråka är väl det minsta som gynnar några katter
Har nog aldrig läst något uppskattande från dig. Men har kanske bara varit inne på fel trådar.
Nu får det vara slut på pajkastningen. Vi alla bryr oss om katten. Ni ska veta att hade det varit upp till Dagoe och mig så hade katten för länge sedan varit opererad och adopterad av någon med hjärta. Nu är det så att kompetensen i stället ligger hos LST som har valt att låta katten få stanna hos sina ägare på villkor att katten ska på återbesök till vet. och ges smärtstillande.
Jag har tyvärr ingen uppdatering att komma med, jag har inte sett till varken mina grannar eller den lilla katten. Jag väntar fortfarande på handlingar från LST för att själv få reda på vad som händer. Jag skriver så fort jag vet något.

håller tummarna för missens bästa o vill som många andra gärna veta när det finns något nytt att berätta…
Nu har jag fått handlingarna från LST… Tydligen har katten ett brutet bogben, sår i munnen och höft och flera tår är ur led och kräver operation. De har en återbesökstid 6 veckor efter den 9 dec. då veterinären ska undersöka katten och se hur/om skadorna har läkt. Därmed kommer LST följa upp om de går på återbesöket.
Jag kan verkligen inte förstå hur de har fått ta med sig katten hem igen när det har konstaterats att den har sådana skador.
Att de får behålla sin katt trots att de på så många sätt har visat att de inte kan ta hand om den. Där ser ni alla hur det funkar i verkligheten med vår fina djurskyddslag, ingen kan väl påstå att LST gör sitt jobb nu…
detta är verkligen beklagligt!!! hade ingen aning om att det får gå till så..blir så ledsen för den lilla kattens skull.
fantastiskt vad ni engagerat er iaf! eloge till dig Missannas. - tycker personligen att man borde få djurförbud efter att man behandlat sin katt på detta vis men inser nu att jag är novis på detta område. Sorgligt….
Helt fruktansvöärt att deta kan få fortgå ! Visst kan en del brutna ben läka utan gips mm beroende på var skadan sitter, men tår (eller annat) som är ur led rättar inte tills av sig själv. Kattkraken kommer aldrig mer kunna gå normalt utan smärta

Fy fan rent ut sagt!
Kan inte detta anmälas på något sätt? LS tillåter ju faktiskt vanvård i det här fallet!
Pälsbollarna i Höganäs
#71 Tack för dina fina ord, tyvärr fick jag ändå inte min vilja igenom…katten är ju fortfarande kvar hos dessa monster och lider.
Det sjukaste är att det faktiskt fanns ett par som var villiga att betala för ALL vård av katten och adoptera den, detta visste djurskyddsinspektören. Varken LST eller veterinären ville ta något ansvar och göra något, trots att jag m.fl. kämpat som idioter för att katten skulle få tas omhand. Ändå konstaterade både vet. och djurskyddsinspektören att katten lider och att den nekas den vård som krävs enligt djurskyddslagen.
När nu förutsättningarna verkligen finns för att allt ska kunna lösa sig så bra som det kunde ha gjort, men ändå inte gjorde… så kan jag bara undra när sytemet fungerar som det är tänkt.
Vi får väl bara hoppas att LST ser till att göra sitt jobb och omhändertar katten, antingen om ägarna inte dyker upp hos vet. på återbesöket eller att vet. anser att katten fortfarande behöver opereras.
#73 Precis så är det!
Det man kan göra är att överklaga LSTs beslut att inte omhänderta katten, men som huvudregel måste ärendet vara avslutat innan man kan överklaga det. Det innebär att man måste vänta till återbesöket hos vet. Jag kommer följa upp…
Den största fegisen är utan tvekan djurkliniken. Och sedan kommer LST. Missannas, jag har svaret från lst:s djurskyddsombud hos mig. Där skriver hon inget om så pass allvarliga skador. Hon mer elelr mindre beskyller mig i dolda ordalag att vara en hysteriker.Så om du vill, så ge mig din mailadress, så kan du få läsa det. Den tjänstemannen är verkligen ingen djurvän, den saken är säker. HAde rätt tjänsteman fått råda, så hade antingen, som du säger, katten kommit under vård, eller så hade katten fått vandra in i regnbågslandet på ett humant sätt.
och om inte detta är något att bita i för kvällstidningsmurvlarna, då vet jag inte vad som är det…..
#76 Nu har du min mailadress! Det blir intressant läsning…
Angående tidningen, just nu finns ingen som är intresserad, beror nog på att det är jul/nyår och de vill skriva om annat… eller att de vill att ärendet ska vara avslutat, jag vet inte. Men det nappar nog så småningom! Jag tycker ju att detta borde vara av intresse.
Det här var tråkigt att höra. Nu finns det dock papper på kattens skador och jag har ett annat förslag:
Urklipp från Djurrättsalliansens hemsida:
" Om du får höra talas om något av intresse för Djurrättsalliansen så kontakta oss. Du kan självklart vara anonym. Kanske vet du om en granne som misshandlar en hund, eller har en vän som arbetar som städare på ett djurförsökslaboratorium, eller har sett en pälsaffär som ingen hört talas om. Hör av dig till oss. "
Jag föreslår att någon av huvudpersonerna kontaktar Djurrättsalliansen och skickar över rapporten från LST. De kommer säkerligen inte sitta med armarna i kors. De tar säkert kontakten med media och sätter press på samtliga instanser. De har också lite "tyngd" nu efter grisskandalen.
Jag ber er andra, att inte ta kontakt på eget bevåg. Det är upp till Missannas, om hon vill föra saken vidare.
Ps. Förlåt, Lena, om jag viglar upp dina medlemmar. Men ärendet upprör mig så kolossalt… 
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
ja jag tar inte tag i detta själv nu. Ska ju finnas folk som håller i detta tillsammans med Missannas. Jag kan dock inte släppa detta heller utr mitt huvud. OCh den som felat mest är de flata veterinärerna. De borde ha vetat att de hade lagen på sin sida. OM någon får dåligt renommé, så är det väl de som får det nu….
Tusen tack Nilla!
Det kanske är det som behövs för att få tidningen intresserad.

Man blir ju mörkrädd av att läsa detta hemska förfaringsätt av veterinär och Lst. Kräver operation står det, men varför i herrans namn fick dom ta med sig katten hem för det måste ju vetten ha konstaterat direkt.
Stackars lilla kisse som får ligga och lida så länge. 
Vad är det för fel på vårat djurskydd i Sverige?
#79 Bra förslag!
ja och det svaret jag fick av LST:S tjänsteman, på det verkade ju skadorna inte alls så farliga och jag blev undersförstått betraktad som en hysterika.
#81 Så du tog inte illa upp…halleluja! Jag tänkte, att jag nog gått över gränsen lite…
Jag har själv haft kontakt med Djurrättsalliansen via mail. Jag var intresserad av deras inställning till Djurens Befrielsefront och ville även diskutera några av de Skånska gårdarna som besökts. De svarade direkt, var mycket tillmötesgående och de tog sig verkligen tid att förklara för mig.
Jag är mycket intresserad av djuretik och djurrätt. Dock bidrar jag hellre med en slant och överlåter aktionerna till andra.
#84 Varför skulle jag ta illa upp? Det är ju inte mitt fel att media har avböjt, INGEN av tidningarna har varit intresserade att skriva om detta, än. Så jag blir bara glad över ditt tips, jag hade inte en tanke på Djurrättsalliansen, jag ska kontakta dem idag!
#85 Låter toppen! Vi håller tummarna. 
Stackars kisse
vilket djurskydd vi har (NOT!)
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Stackar lilla kisse som inte fick den hjälp som var erbjuden pga feg veterinär och dåligt djurskydd.
Hoppas att Nillas tips kan ge någon hjälp.
ja mesta buuet till veten. Fegis. De vet ju att de har lagen på sin sida. Och vad den tjänstemannen på LST har i huvet, det kan man undra över. 6 veckor… så den stackarn ska lida i två veckor till ungefär….

Alltså jag blir *galen* på dessa flata, fega skitveterinärer som inte vågar agera! 
minsannas, jag har kontakt på facebook med en veterinär som det är lite tåga i och hon bor på din kust. Jag skickar länken till denna tråden tll henne och ber henne regga sig och pma dig.
ja i synnerhet, när de skulle kunnat det! OCh om man går efter LSt:S svar till mig, så stämmer ju det dåligt med de papper som Missanns har fått nu. Jag klistrar in det här utan namn….
Hej!
Det är jag som har hand om ärendet med katten som fallit ner från balkongen. Vi har mycket riktigt varit ute flera gånger i ärendet, senast igår när katten var hos veterinär för andra gången. Den har röntgats och veterinären bedömde att den kunde vårdas i hemmet med smärtstillning. Jag vill gärna tydliggöra några saker som du påstår i ditt mail; katten har inte fått några tänder utslagna och den är inte dödssjuk. Länsstyrelsen har ingen som helst anledning att ifrågasätta veterinärens bedömning och kommer att följa upp ärendet bland annat genom att kontrollera att återbesök hos veterinären görs som planerat.
Med vänliga hälsningar
Djurskyddskontrollant
Länsstyrelsen Västra Götaland
Veterinärenheten, Göteborg
Vilket jättebra tips, Nilla!
Fruktansvärt synd om denna katt som får ligga och plågas av dessa grova skador! Jag kan inte alls förstå veterinärens bedömning? Precis som flera här säger så låter det som att veterinären i fråga är en stor fegis som verkligen borde skämmas!
Precis som någon skrev här inne så kan brutna ben läka utan gips, men beroende på var skadan sitter och hur pass omfattande den är. Men höft och tår som är ur led?!
Kroppsdelar som går ur led måste vridas rätt igen så fort som det bara går. Väntar man för länge är det omöjligt att vrida rätt det igen. Den stackars katten kommer aldrig mer kunna använda det benet!
Vad i h*lvete vet! Man sätter inte en återbesökstid på sex veckor för sådana skador! Skadorna (som fortfarande kommer att behöva opereras) kommer bara bli mycket svårare att fixa igen. Operationer har ju alltid bäst förutsättning att lyckas när skadorna är färska!
Jag hoppas att alla som är inblandade i detta ärende (vet. och LS) åker dit för tjänstefel! För så här ska det ta mig f*n inte gå till 
Sveriges djurskyddslag är inget annat än ett luftslott!
ja och skillnaden mellan beskrivningen jag fick per mail och det som verkligen var är ju som att jämföra en rännil med Nilen…..
Hur har det gått för denan lilla arma katt? ligger och plågas fortfarande?
ja du det kan man undra…….

Var ju länge sen man läste på den här tråden, men nu är man lika förbannad igen!!! Hur f*n ska man få folk att ta ansvar för sina katter när myndigheterna slickar folk i häcken för att inte stöta sig med folk?! Hoppas för guds skull att lilla kissen har fått hjälp!
Pälsbollarna i Höganäs
ja varför jag tar i detta nu, är för att det nu har passerat 6 veckor. det fanna ju tydligen en som höll i det här tillsammans med ursprungliga TS och som skulle ordna att detta följdes upp. Men ord, ord ord…….

#97 Heja! Du har mitt fulla stöd, och kan jag på något sätt hjälpa dig, hör av dig.
Pälsbollarna i Höganäs
pmar dig

#99 Okej!!
97# Du vet inte vad du pratar om, om du har fått uppfattningen om att det bara är tomma ord om att jag och Dagoe bidrar med för att hjälpa katten så kommer jag inte fortsätta skriva här. Är det verkligen vad du menar?
Vad gäller katten så kommer jag att informeras då det sker något i ärendet hos lst, därav drar jag slutsatsen att katten inte ännu har varit på återbesök. Det är möjligt att återbesöket är nästa vecka.. Tyvärr är det inte upp till varken mig, dagoe eller någon annan än lst att vidta åtgärder (omhänderta katten, förelägga om djurförbud eller lämna över ärendet till åklagare) det enda man kan göra i nuläget är att ligga på lst om vad de MÅSTE göra, och det är precis vad Dagoe har gjort.
Vad gäller kontakt med media så har ingen tidning varit intresserad, som jag skrivit tidigare. Jag har varit i kontakt med djurrättsalliansen som skulle göra vad de kunde för att hjälpa till, enligt dom är det extremt svårt att få media att skriva om sådana här saker.
Trist att man ska behöva känna sig påhoppad här på forumet, som jag skrivit tidigare så vill jag upplysa om att hade det varit upp till Dagoe och mig så hade katten för länge sedan varit opererad och adopterad av någon med hjärta.

Ja vad har vi djurskyddslagen till när ingen vågar agera; inte ens pressen?
Man blir ursinnig, besviken och uppgiven. Men jag hoppas att ni vill fortsätta berätta hur det går.
#102 Jag kommer uppdatera så fort jag får reda på något.
Håll nu tummarna allihop om att missen blir omhändertagen och dessa ägare får djurförbud!
Jag tänker ofta på denna stackars kisse som kommer vara vanställd för resten av livet.
#103 Hoppas på nyheter snart!
Ja, jag tänker också ofta på katten. 
Även jag tänker på lilla kissen.
Ser idag att ägarna har ställt ut transportväskan på balkongen (ingen katt i) men de kanske förbereder för ett återbesök? Återkommer när jag vet.
lilla misse, hoppas så att detta ska sluta väl för dig
Transportburen står fortfarande kvar på balkongen och jag har inte hört något från djurskyddsinspektören. Eftersom jag har bett att få ta del av utvecklingen i ärendet hos lst så är de skyldiga att informera mig när katten har varit på återbesök. Antingen struntar de i detta eller så har katten ännu inte varit hos vet.
I vilket fall så får jag kolla upp detta själv!
#109 Jag har inte varit med från början i denna tråd men har förstått vad det handlar om.
Tycker att du det verkligen är superbra av dig att följa upp och uppdatera härgällande katten.
Personligen ska jag säga att din granne ska vara glad att det är du som bor där och inte jag..
#110 Tack, men jag kan försäkra dig om att mina grannar som äger katten inte är speciellt förtjusta i mig.. och det gör inget för de gav mig inget val.
Det märkliga är att jag inte har sett till någon av dem sen de var och plingade på min dörr efter vet. besöket. Verkar nästan som de gömmer sig.

#111 Tur för er granne att de har dig och inte min sambo som granne…de hade nog också haft ont i tassarna då… har följt tråden från dess början du gör ett super jobb!
Fy fasen så dålig stil av den tjänstemannen! Det kan inte vara så illa, att katten varit hos vet för avlivning och det är därför buren står ute på balkongen?
#113 Samma tanke slog mig 
#112 Tack ska du ha 
#114 Eller så har de skjutit upp besöket. 
#115 Så kan det också vara, det har ju varit deras taktik tidigare
I morgon ringer jag till lst och hör efter vad de sysslar med..
#113 Du tog orden ifrån mig…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
ja, en bur som man Ska använda, den tar man ju in….jag har mina burar på magasinet, men tar ju in dem, dagen innan jag ska iväg med någon katt för att de inte ska vara kalla. ÄR det däremot en katt som kanske har blivit avlivad, då har ju normalt sett katten släppt all kontroll och då ställer man kanske ut buren för att den luktar…..
ja nu är ju vår Rödis utekatt och vi har vår kattbur ute med en fårskinnsfäll i som han kan krypa in i om han vill. Det är inte så att katten får gå ut på balkongen tro?! Långsökt kanske, ja du hoppas du får veta imorrn

# 113 I just detta fallet vore det nog en befrielse för katten om det är så, så jag kan inte riktigt se det "som i värsta fall".
Det vore faktiskt bättre om den är avlivad än att den lider
ja jag är ju egentligen enig där med, hade det varit ruter i Den tjänstemannen på LST och veten, så hade kissen varit befriad från sina plågor för länge sen hos veten. Tyvärr, fel tjänsteman som höll i detta. Vet LSt att buren står på balkongen? OCh varför? För om det är så, att katten är avlivad, då ska ju det fram, så att snälla människor slipper gräva i nåt som ändå är avslutat….
Kan det inte bara vara så att lst inte har haft tid att meddela uppföljning då?
Ja, nu skulle ju kisen på återbesök om 6 veckor från det första datumet. den tiden har gått med råge nu. Så katten skall ju ha kommit under vård,alternativt blivit avlivad och då ska det ju vara dokumenterat?
Kanske hela fallet varit så infekterat med misskött arbete mm, så det har nog inte dokumenterats än… De väntar nog med att "hitta" dokumentationen som "plötsligt försvann"… Hoppas de skäms ögonen ur sig…
ja, har man krävt en sak, då får man baske mig följa upp det!"
Nu menar jag veterinär och Länsstyrelse, ingen annan…
#125 Vad menar du?
Jag har varit i kontakt med djurskyddsinspektören idag som inte kunde svara på mina frågor utan hänvisade endast till en annan inspektör som tagit över ärendet, förhoppningsvis får jag svar i morgon.
ja jag menar ju den tjänsteman, som handhar ärendet! ingen annan! Det är ju hans/ hennes jobb! OCh då ska man sköta det! För det var ju LST som krävde återbesök 6 veckor senare hos vet. Alla som jobbar i det offentliga få sätta sig in i den situationen. Är det ensak, som ska ske ett visst datum, då ska det följas upp.
Faktum är att katten inte riskerade avlivning eftersom det fanns ett par som var villiga att betala för all vård och sedan adoptera katten. Jag vet detta för det var jag som förmedlade den kontakten till durskyddsinspektören, trots detta fick mina grannar alltså behålla sin katt.
Jag tror att katten lever fortfarande och att buren står på balkongen för att mannen inte gillar att ha den i lägenheten. Det var vad kvinnan berättade för mig när jag frågade varför hon behövde så lång tid på sig innan vi skulle gå till smådjursakuten då för sex veckor sedan, nämligen att hon behövde åka ner till källarförrådet och hämta transportväskan eftersom hennes man inte vill att några kattsaker förvarades i lägenheten. Därför tror jag att den står på balkongen. Fast man vet aldrig…
#128 Då förstår jag.
Ja du har ju absolut ingen skuld i det hela….Men gud… är det så jobbigt att åka ner till sitt källarförråd? OCh om man inte vill ha kattsaker, då får man väl ta bort katten också? för då får man väl utgå från att katten inte har leksaker elelr något alls för sig? Åh fy så vidrigt folk!
Nu har jag fått "svar" som lyder… ärendet har lämnats över till verksamhetsledaren som kommer följa upp i början på nästa vecka varvid jag ombeds återkomma i mitten på nästa vecka för att få reda på hur det går.
Kan ni förstå detta?!
De har alltså inte brytt sig om katten än och frågan är om de inte bara hade avslutat ärendet om de inte visste att de har ögonen på sig… kan ju inte låta bli att undra.
Stöööön…..Ja, då får du ju göra det… Hoppas det finns ilskna typer, som kan ta tag i detta….
Hmm ja du jag fattar inte alltså men nog kan jag tycka oxå att undrar om de brytt sig om de inte visste att de hade ögonen på sig….. Men du ska ha eloge som bryr dig och inte ger dig
#134 Tack 
Usch jag blir så OTROLIGT trött på lst… fattar inte vad de sysslar med, jag får väl helt enkelt vänta till nästa vecka 

#132 Herregud har dom inte brytt sig om att kolla katten än? Inte förrän nästa vecka? 
Det är FN att dom inte har mer krut i byxbaken!
Men det är ju baaara en katt! 
Vad har vi lst till för egentligen?
Du ska iaf ha en eloge för att du bryr dig och kollar upp.
ja helt klart en blombukett… Har du hjälp från GBG KAtthjälp? För personligen, Djurrättsalliansen , dem litar jag inte på för 5 öre. Tyvärr. MEn det är bara en kommentar här, spinn för guds skull inte vidare på DET i den här tråden!
#136 Ja, så tänker jag med. Tack, men det är klart jag bryr mig, det måste man göra, annars är världen snart full av empatistörda människor.
Ja, jag får hjälp av GBG:s katthjälp, var så säker
vi sköter detta ihop.
jättebra! oavsett vad vi tycker om varandra hon och jag , så önskar jag er all lycka för kissens skull!
Det gäller att hålla isär sak och person och sak och sak!
Missannas, fantastiskt bra att ni ligger på. Så får man tydligen göra här i sverige. Jättebra att ni visar att vanliga människor inte tappar intresset bara för att lst håller på och krånglar och drar ut på ärendet. Signalen måste gå fram att varje individ är viktig, fattar inte att inte en djurskyddsinspektör redan tycker det. Helt ofattbart.
Missannas, fantastiskt bra att ni ligger på. Så får man tydligen göra här i sverige. Jättebra att ni visar att vanliga människor inte tappar intresset bara för att lst håller på och krånglar och drar ut på ärendet. Signalen måste gå fram att varje individ är viktig, fattar inte att inte en djurskyddsinspektör redan tycker det. Helt ofattbart.
Hoppas denna kisse får komma dit den förtjänar = ett kärleksfullt hem
Ni är alla supersöta som orkar bry er
kramar
Idag fick jag svar från lst, ägarna har tydligen överklagat föreläggandet och djurskyddsinspektören håller på att följa upp om katten varit på återbesök…
vilket den mest sannolikt inte har! Frågan är hur länge ägarna kan förhala ärendet utan att lst ingriper.
Min slutsats är att katten knappast kan vara i någon bra form, hade kissen varit okej så hade de väl gärna visat upp katten, då hade de ju sluppit alla turer med lst. Ägarna får tydligen göra eller inte göra vad de vill…
Ägarna har inte fått ett föreläggande om att ta katten på återbesök, detta var bara en överenskommelse. Om det visar sig att katten inte varit på återbesök så kommer de få ett föreläggande om detta. Sen får man se vad som händer om ägarna struntar i detta föreläggande. Så himla trött på detta, det spelar ju ingen roll vad jag gör, ändå kan jag inte släppa detta.
Någon som har något bra tips? Funderade på om jag skulle gå och fråga om jag får köpa katten, har iof redan frågat om jag kunde få ta hand om henne, vilket jag inte fick. Sen hade de väl bara skaffat en ny katt att missköta…
Har inte lst nån ledtid som de måste behandla ärenden inom? Herrejösses det är levande ting som lider och de låter det gå veckor?!"?!?

Ska katten komma till en veterinär måste det nog ske på annat sätt än genom lst. Jag tycker att du ska fråga om du får köpa katten. Visst, du kan få dörren mitt i ansiktet, men det kan det vara värt. Med lite tur så har dom tröttnat på att alla jagar dom, och säger att du kan ta katten. Håller tummarna för att du lyckas.
Pälsbollarna i Höganäs

Hur var det med kvällstidningarna? Kanske dags att göra dem riktigt uppmärksamma på hur fina Sveriges djurskydd fungerar…
#148 Inte intresserade, men det kanske ändras beroende på hur det utvecklar sig.

Detta visar bara att den djurskyddslag vi har är en pappersprodukt och ett skämt! 

FN vad arg jag blir på lst att ingenting händer! 
#149 Har ni prövat med Aftonbladet? Jag tycker man ser artiklar om djur som far illa titt som tätt där. (nätupplagan)
Det här är djurplågeri av grövsta graden. Men så funkar tydligen LST. Jag känner till en bonde som har mjölkkor som far illa. De får halm att äta. Han har fått vitesföreläggande, men det görs ingenting åt djurens akuta situation. 
#152 Har hört med aftonbladet, inte intresserade. Jag tror det beror på att ärendet inte är avslutat än..
Åååh så fruktansvärt frustrerande!!! Det vänder sig i magen när jag tänker på vilket helvete den stackars katten har gått igenom under denna alldeles för långa tid som den fått gå obehandlad. Att ägarna kan sova om natten, det är rakt igenom skrämmande.
Och det vänder sig tredubbelt i magen när jag tänker på alla andra djur därute som vi inte känner till som befinner sig i liknande situationer på grund av lst flata agerande. Tack för att du orkar med och håller liv i detta Missannas.
#154 Känner likadant…
kan bara instämma med föregående talare

#153 Det var ju någon på Expressen som skrev mycket om DV Borås när det var som mest i ropet. Det finns någon som är rätt intresserad av djurskyddsfrågor men jag minns inte reporterns namn
Värt att kolla kanske? Expressen har ju alltid mycket djurartiklar och bildtävlingar och sådant. Katter verkar också vara intressant.
Inget nytt?
Kan tyvärr inte skriva allt jag fått höra här på ett öppet forum men än så länge har inget hänt med katten. Jag lovar att berätta när jag vet hur det blir.
Jättebra att du inte tappar sugen….
Vi väntar spänt på uppdatering. Tankarna går till den lilla.
Ingen blir väl förvånad att höra att ägarna inte tog katten till något återbesök hos vet.
För en vecka sedan fick de ett föreläggande att ta katten till vet. de fick en vecka på sig så lst väntar på intyg från vet. att de har varit där och hur det är ställt med lilla missen. Väntar på att få reda på om katten varit hos vet. och vad vet i så fall tyckte om kattens tillstånd. Eller om katten inte varit hos vet. och vad lst i så fall tänker hitta på. Detta verkar ju aldrig ta slut! Om ni visste hur frustrerad jag är över detta 
det förstår jag mkt väl
hur kan det bara få gå till på detta viset….stackars stackars misse
om det inte varit för ditt engagemang, hade dom bara struntat i detta ärende då, det undrar man ju.. -styrkekramar till dig!
ja du är det detta vad vi kallar bra lagstiftning eller…
Det är så fruktansvärt att systemet är så rent ut sagt skitdåligt att ett djur får ligga och lida i veckor eller är det månader??? LST verkar ju bara vara en marionett och ingen agerande instans inte.

Gud så arg
man blir över LSTs agerande i äreendet och dom ska ha hand om djurskyddet i Sverige!
Har dom ingen empati, dom som jobbar där? 
Tänker på den stackars kattens lidande i onödan p.g.a. försumliga (hemska) ägare.
ja en stor ros till dig som nte ger dig. HAde inte jag heller gjort, det säger jag bara…..

Djurskyddet i sin prydnad…
Det är rent ut sagt FÖRJÄVLIGT med denna byråkrati. Istället för att agera direkt för djurets bästa, blir det hela en segdragen process där de följer sitt regelverk till punkt och pricka. Detta får djuren lida för. Inte bara denna lilla katt, utan alla stackars vanvårdade djur som göms undan i uthus och lador.
Skratta åt mig…men jag skrev ett mail till stadsministern igår om just djuren. För jag står inte ut. Det går knappt att öppna en tidning, utan att ögonen fastnar på vanvårdsrubriker. Detta kopplar jag samman med bristerna inom psykiatrin och det försämrade djurskyddet. Jag skrev också, att alla katter borde märkas och att vi precis som på Nya Zeeland borde ha en djurpolis i Sverige. En djurpolis som kan agera snabbt och som även kan rycka ut när ett djur är nödställt.
Ja ja, jag fick ur mig lite i allafall… 
mm ja du, jag ringde på en hund jag å som jag ville att de skulle åka ut å titta till, de åkte 2 stycken för det fanns risk att mannen kunde vara aggresiv. Djurskyddsinspektörerna fick inte se hunden så de gick därifrån, mannen var mycket arg men vad han kunde se så var hunden mycket strykrädd, de hann se en liten skymt av hunden innnan han sa åt den att gå in i ett annat rum. Då berättar hon att det blev ett polisärende av detta eftersom de inte fick se hunden. När jag ringer nån vecka senare för att höra hur det har gått så vet hon fortfarande inte, säger att några har semester och dittan å dattan och tänk vad jag blev arg, men inte kan väl ett ärende stanna upp för att det är semestrar det måste väl finnas nån som tar över ärendet sa jag, hur ska de då kunna se om det är nå fel på hunden, de måste ju agera och det fort, varvid hon blir lite nervös och säger att ja men visst är det så att det är nån annan som har hand om ärendet. Jag ska ringa igen i veckan, för jag sa att jag ger mig inte för jag vill veta hur det går.
Men jag undrar jag om det inte är så det går till ändå…… ärendet stannar upp för att vissa blir sjuka eller har semester, grrrrr
#170 Så är det säkert. 
Det är ju helt sanslöst
. Stackars lilla katt!
Tack för uppdateringen.
#169 Varför skulle vi skratta åt dig? Det var ju jättebra gjort, inget kommer ju någonsin förändras om man inte berättar vad man tycker.
Det värsta va allt är att lst faktiskt HAR både lagstöd och skyldighet att ta hand om katten, de har de haft länge nu.
Ja då ska du inte ge dig. MEn stryk dem medhårs. Det tjänar du på. Tyvärr…..
#169 Friskt vågat hälften vunnet! Det tycker jag var jättebra. Och det är ju trots allt valår i år.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Om veterinären har skrivit ett intyg att katten kan vårdas hemma då finns det absolut INTE ngt lagstöd för att göra ett omhändertagande. Man är väldigt okunnig om lagstiftningen om man hävdar detta!!
Om Lst skulle göra ett omhändertagande mot veterinärens bedömning skulle katten vips hamna tillbaka hos ägaren på ett ögonblick när det överklagas.
/ Mumin
#176 Du har inte hela bilden. När det kommer till veterinärens bedömning så var den att djuret blivit utsatt för stort lidande och hon rekommenderade en operation av höften, men att det fanns en liten chans att höften kunde självläka, därav återbesöket som skulle visa om detta skett. Du har ju egentligen ingen aning om på vilka grunder jag hävdar att lst har stöd i lag att omhänderta katten, eller har du det?
#176 Du är ju dessutom ny här och har knappast läst den tidigare tråden, personligen tycker jag att det är ganska osmidigt att uttala sig som du gör.

Hallå där Mumin!
Jobbar du möjligtvis på Länstyrelsen ????
Rädd för att göra nåt fel ?
Hellre en gång för mycket än för lite tycker vi som tycker om djuren.
Nalle

Nej absolut inte rädd för att göra fel, tvärtom försöker jag alltid se saker från alla vinklar och alltid ta den mest hårdaste vägen fram för att kunna ta djuren så fort som möjligt. Att omhänderta djur utan grund är inte att göra ngt för djurens skull. När man fattat ett omhändertagande kan man inte skriva ett beslut enligt § 26 alls. När beslutet blir överklagat så åker djuren tillbaka till djurägaren och man står istället på ruta - 2 och får börja om från början.
Om en veterinär säger att det finns möjligheter för självläka kan man inte kräva en operation. Vi soma rbetar är låst på de sakkunnigas omdömmen i sådana lägen. Länsrätten går alltid på en veterinärs bedömning mot en djurskyddsinspektörs.
Om jag handla ärendet skulle jag ist direkt, så fort som möjligt skriva ett beslut enligt § 26 att ägaren måste fullfölja sina återbesök hos veterinär- Om denna sedan inte följer detta beslut kan jag fatta ett omhändertagande beslut som jag vet håller. Då spelar det ingen roll vad veterinären säger.
Att djuret är utsatt för lidande men vårdas enligt veterinärs ordinationer är inte ngn grund för ett omhändertagande. Tyvärr! Vet att det kan se ut som så när man läser texten men man måste ha erfaranhet från mer djupgående litteratur och domar för att förstå hur den fungerar i praktiken.( Dvs hur rättsväsendet ser på formuleringarna)
Tyvärr hade förmodligen inte ens jag kunnat göra ett omhändertagande från början här, och då kan jag lova att jag verkligen försöker manipulera systemet ur olika vinklar för att kunna ta djur som lider men faller genom hålen i vårt rättssystem.
Det man skulle ha kunnat önskat är att ett beslut hade skrivits tidigare! jag förlitar mig ALDRIG på muntliga överenskommelser i ett så pass allvarligt ärende.
Mumin/ djurskyddshandläggare
Så bra att en sjurskyddshandläggare skriver här, så vi får se hur bilden ser ut från den "andra" sidan! Handläggare och LST har ju att förhålla sig till lagen, inte till åsikter om rätt och fel. Man måste känna reglerna i detalj för att kunna driva ärenden på bästa sätt, med hänvisning till tillämpliga paragrafer - annars kan ju någon annan överklaga och omintetgöra arbetet, som Mumin skriver.
Jag hoppas att du, Mumin, kan bidra med ditt kunnande och ge råd om hur man bör gå till väga om liknande ärenden dyker upp igen - vilket de tyvärr lär göra. Det vore ytterst värdefullt!

Den felande länken här är ju onekligen en feg veterinär som från början verkar ha tyckt att katten skulle omhändertas, men som vid hot om media ändrade sig.
Och om det kan man verkligen tycka en hel del. Jag känner rent allmänt att hur kan man lita på veterinärer framöver? Gör de bara det som är djurets bästa om det inte föreligger hot om att hamna i Aftonbladet?
För att ta det lite kort så var det så att ägarna till katten fullkomligt struntat i att ta den skadade katten till vet. på återbesök. Överenskommelsen var att katten skulle åter till vet. HELA 6 veckor senare. Härom fick de inget föreläggande, utan det var en ren överenskommelse.
Mycket konstigt, inspektören kan väl knappast ha förlitat sig på att ägarna skulle hålla denna överenskommelse med tanke på att de fullkomligt struntat i det första föreläggandet om att katten skulle till vet. Enda anledningen till att katten blev undersökt hos vet. var för att jag och min sambo övertalade kattens matte, som följde med om vi betalade. De struntade i den inbokade återbesökstiden som var dagen efter och har tydligt visat att de struntar i sitt ansvar och ev. överenskommelser. Trots detta utfärdades inget föreläggande om återbesök 6 veckor senare!
Självklart höll ägarna inte överenskommelsen utan 7 veckor senare pratar jag med inspektören som säger att "de håller på att utreda om katten varit på återbesök". Först i måndags fick jag reda på att de fått ett föreläggande om att katten ska på återbesök inom en vecka, detta delgavs ägarna förra måndagen. Eftersom det då gått en vecka och ägarna därmed brutit mot föreläggandet, förstår jag INTE på vilka grunder lst anser att de inte kan göra ett omhändertagande! Jag frågade vad de tänkte göra om ägarna struntat i föreläggandet, då får de betala vite… Alltså INGET omhändertagande.
Du säger ju själv att du skulle ha lagstöd att omhänderta katten då ägarna bryter mot ett föreläggande om att ta katten på återbesök, oavsett vad vet. har sagt. Det är vad precis vad jag har hävdat!
Avslutningsvis vill jag säga att det är bra att vi har fått en djurskyddsinspektör här på forumet, du kan säkerligen bidra med en hel del.
#182 Ja, det är konstigt det här med veterinären. Jag var ju med under första vet. besöket och vet. var jätteupprörd över hur katten hade blivit behandlad av ägaren. Hon sa flera gånger att det var djurplågeri, att katten hade stora smärtor och att katten skulle behandlas som en traumapatient som skulle åtminstone röntgas och att man ska kolla blodprov för skador på levern osv. Hon diskuterade fram och tillbaka med ägaren och sa att hon inte under några omständigheter kunde släppa hem katten för att det stred mot djurskyddslagen. Sen efter att ägaren började hota om att gå till tidningen och säga att kliniken mördat deras katt osv. och ägarens man dök upp så ändrade sig plötsligt vet. då var hon inte lika tuff längre.
#183: Om föreläggande att ta katten till veterinär inom 1 vecka delgavs ägarna förra måndagen har de alltså först i måndags, 2010-02-15, brutit mot föreläggandet. NU borde det gå att besluta om omhändertagande, men det är bara knappt 2 dygn som det varit möjligt. Beslut om omhändertagande eller minst hämtning till veterinär borde alltså vara på gång.
Ett stort fel är att det inte var fråga om förelägganden från början, utan om "överenskommelser", som tydligen går bra att bryta mot.
#185 Nej, jag tror inte att varken hämtning till vet. eller beslut om omhändertagande är på gång tyvärr, enligt djurskyddsinspektören skulle de få ett föreläggande om vite som påföljd om de bröt mot föreläggandet. Vad det nu har för betydelse för katten… Men man kan ju alltid hoppas

*vet inte vad jag ska säga så jag suckar djupt*
Pälsbollarna i Höganäs
Jättebra, att vi fått in en som kan diskutera deta från inside här. OCh jag håller med kattmatten. Största felet ligger, förutom hos ägaren, hos veten som var en sån chicken.
Här är lite snabb uppdatering, ägarna har varit hos en annan vet. med katten som intygar att katten har ont och haltar så h*n tyckte att katten behövde komma till en ortopedvet. Ärendet är överlämnat till länsvet. som ska fatta beslut om hur de ska gå vidare. Det verkar inte som att lst tänker släppa detta nu iaf. Så vi får väl se vad som händer. Jag har fortfarande förhoppningar om att det löser sig, hoppas verkligen de gör vad de kan för att få katten därifrån och att ägarna får djurförbud.
Underbart av dig! Ok, förordar länsvet att katten avlivas, då är det ju faktiskt den första veten som ska ha sig en rejäl skrapa. Toppen av LST att inte släppa taget!
#189 En liten ljusning! Håller tummarna stenhårt här!
#180 Tror, som flera andra, att du kan bidra med mycket här på sajten. Välkommen! 
#189 Vad bra att du legat på! Det är verkligen en ljusning.
Men vad jobbigt det är att få bekräftat att kissen fortfarande går omkring med smärtor. Helt otroligt att ägarna kan stå ut med detta.
#189 står du fortfarande beredd att ta hand om katten?
Jag är naturligtvis beredd att ta hand om den, och se till att den får ett bra hem, om den annars avlivas. Men det finns som sagt en person som ville adoptera katten och betala all vård redan.

Tack för välkomnandet :) jag är nog en ganska udda myndighetsperson, chefen kallade mig för lite bohemig i min egen lilla bubbla idag
men han sa också att jag var godhjärtat och effektiv så jag antar att det går för sig 
Här på våran länsstyrelse har jag på gång vad jag hoppas ska bli en jättekampanj för katterna. En informationskampanj i lite avskräckande syfte. Att se till att fler kastrerar och märker sina katter helt enkelt.
Gällande ärendet så tror jag dom själva nu uppleveler att dom gjorde en miss där, att dom borde skrivit ett föreläggande från början. Sedan kan man undra över formuleringen av beslutet när de måste skriva ett nytt beslut så pass snart. Dock bra att de skriver ett beslut med vite- det är ytterligare påtryckningar.
Personligen föredrar jag i en sådan här situation att skriva att djurägaren ska ge djuret vård enligt veterinärs ordination eller avliva djuret. Och sedan om det inte följs göra ett omhändertagande enligt nedan.
Djurskyddslagens 31 § Länsstyrelsen skall besluta att ett djur skall tas om hand genom polismyndighetens försorg om
punkt 2- ett beslut som meddelats enligt 26 § inte följs och beslutet
är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt,
eller
Djurskyddslagens 32 §
32 § Trots vad i 31 § 1 föreskrivs om tillsägelse och rättelse
ska länsstyrelsen eller polismyndigheten besluta att ett djur
som är utsatt för lidande omedelbart ska omhändertas om
punkt 1 1. det bedöms utsiktslöst att felet blir avhjälpt
sedan skulle jag se till att det görs en prövning om djurförbud enligt nedan
29 § Länsstyrelsen skall meddela förbud att ha hand om djur
eller ett visst slag av djur för den som
1. inte följer ett beslut som en kontrollmyndighet har meddelat
enligt 26 § och som är av väsentlig betydelse från
djurskyddssynpunkt
Man hamnar i ett helt annat läge när man skrivit ett beslut som inte följts. Här är lagen lite "lättare" Det är mer konkret och super mkt lättare att få igenom nästa instans.
Men djurägaren har nu följt beslutet som jag förstår det? och ett nytt med vite är skrivet..
Vite kan dock vara lite trixit oxå, om de inte följer föreläggandet då måste de betala vitet som döms ut av kammarrätten MEN de kan inte åtalas för att de inte följt föreläggandet. Detta eftersom man inte ska kunna få dubbelbestraffning. Dock kan man fortf anmäla det som hänt före beslutet med vite. Dvs själva händelsen eller att de inte följde det första föreläggandet tex.
vilket län är det om jag får vara nyfiken :)
Jaana
#195 Västra Götaland.
Jag tror inte att de skriver ett beslut om vite nu när katten tagits på återbesök. Jag vet inte hur de väljer att gå vidare men eftersom vet. har sagt att katten borde undersökas av ortoped så borde lst förelägga ägarna om just detta. Om de då vägrar att göra det, så är det ju motiverat med ett omhändertagande!
Ang. djurförbud så har jag diskuterat det med lst. som självklart inte kan informera mig om detta innan ägarna blir delgivna om ett ev. djurförbud. Dessutom är det inte inspektörerna som ser till att ett sådant utfärdas, eller? Ett sådant tar väl även tid? Men jag hoppas verkligen att så sker!
Dessa människor har på alla möjliga sätt visat sig uppenbart olämpliga att ha djur. Glömmer aldrig hur ägaren berättade att katten brukade hoppa upp på räcket och att han tyckte det var lustigt… balkongen är inte innätad trots att den är på 5:e våningen och de brukade stänga ut katten där så gott som varje dag!
De har gett katten Alvedon och tyckte att det var onödigt att ta katten till vet. trots att katten bokstavligen inte kunde stå på benen! inte äta själv eller gå på lådan. Jag höll på att smälla av när han berättade att de trodde att blåsan var sönder eftersom katten inte kunde kissa de första dagarna - INTE ens detta fick de att åka till vet. Han sa att "det finns inte en chans att han lägger pengar på en katt."
När jag vädjade till kvinnan att ta katten till vet. fick jag förklarat för mig att de haft en hundvalp som rymde och blev påkörd av en bil varvid den bröt benet och de tvingades ta den till vet. (vet inte vem som tvingade dom den gången) så blev vet. vansinnig över att de inte ville betala för operation av benet så han hade avlivat hunden därför hade kvinnan bestämt sig för att aldrig mer ta ett djur till veterinär! Detta om något visar väl att ett djurförbud är på sin plats?
# 196 Jag mår illa! 

Fy FN vad jag också mår illa. Pappers-Sverige!
LÄKEMEDELSFÖRGIFTNINGAR: Katter är mycket känsliga för smärtstillande medel innehållande acetylsalisylsyra (magnecyl,bamyl,asperin) En katt kan dö av 2 tabl givna med 12 tim. mellanrum.
_Alvedon och Panodil är ännu giftigare för katt. Det räcker med 1 - 2 tabl. För att en katt skall dö. Om man vet att katten fått i sig _paracetamol_, är det bråttom till veterinär för att sätta in antidot. Paracetamol förstör blodets förmåga att transportera syre och symtomen är att katten blir väldigt slö och får mörkt blåröda slemhinnor.
Behandling: Man injecerar ämnet _acetylcystein_ intravenöst var 4:e timme i 2 dygn. Ofta går kattens liv ändå inte att rädda._
#196 Fruktansvärd och frustrerande läsning!
Ett djurförbud vore sannerligen på sin plats!

Om det kommer upp till domstol och du är beredd att vittna om detta kommer det vara till go hjälp för att fälla personen för djurplågeri. Om du känner att du vill göra mer som privatperson så kan du själv lämna in en anmälan till åklagaren. Be att få ut akten o så skickar du in den med ett brev med alla denna information. Man kan nog dock inte vara anonym. Om du vill kan jag ta reda på adressen men det är åklagarmyndigheten vi skickar våra anmälningar till ( många läggs tyvärr ner utan att förundersökning påbörjas men vi försöker iaf)
Ang brevet. Skriv sakligt ner saker du berättat med datum då konversationerna skedde. Saker som du hört av ngn annan bör du inte ta upp men det du fått veta i första hand av djurägaren. Skicka detta även till djurskyddsinspektören.
Man kan bli fällde för djurplågeri även fast det inte var avsiktligt att olyckan hände om det var grov oaktsamhet. Dessutom är det ett brott på djurskyddslagen att inte ge ett djur veterinärvård. ( nu gick dom dock till vet efter dina framföranden) men de kan inte anses okey att man vid så svåra skador väntar ett par dagar!!! Då är djuret utsatt för ohyggligt onödigt lidande!
Djurförbud hanteras nog olika på olika lst. Här har vi skrivit dom och länsvet varit deltagande medans chefsjurist skrivit under. Men förmodligen kommer vi lägga detta på länsvet ist framöver då vi behöver avlastning. Vi kommer då ist vara deltagande.
Dom kan precis som du säger inte berätta ngt förrens djurägaren är delgiven. Ett djurförbud kan ta tid eftersom man måste avvakta tills man har ett komplett ärende och ibland får man avvakta för att inte störa en brottsutredning.( vi samarbetar med åklagarna givetvis)
Jag gillar som sagt inte föreläggande med vite i ärenden där jag hellre skulle vilja ta djuren ;-) Ett föreläggande med vite blir ett tungt påtryckningsmedel och ser till att de verkligen följer beslutet. Följer de beslutet ja då kan du inte göra ett omhändertagande.
Om ett omhändertagande görs följer en prövning för djurförbud. Dock kan man ändå göra en prövning men om man blivit tvungen att omhänderta ett djur så är det ett bra bevis i ärendet för att man inte är lämplig som djurägare.
Imorgon åker min fd omhändertagna hund av polisen som vi inte kunde fastställa och var tvungna att lämna tbx :/ till sitt nya hem som jag ordnat trallatralla laaaa :D man behöver inte alltid utöva myndighet, det går bra att prata med personer ibland oxå ;-)
Time for work:)
Mumin
Jag är beredd att vittna och håller redan på att sammanställa ett brev till åklagare som jag ska skicka tillsammans med handlingarna i ärendet som jag fick hem för ett bra tag sen. Jag vet hur det ska se ut
men tack så mycket för hjälpen. Jag kommer antagligen att skriva ett examensarbete om bristerna i djurskyddet och djurskyddslagstiftningen så det är som sagt, intressant att få höra din sida av saken Mumin.

Hittade ngt på lunchen som kanske kan vara till hjälp 
I djurskyddslagen står det ju:
26 § Utöver vad som följer av de EG-bestämmelser som
kompletteras av lagen får en kontrollmyndighet meddela de
förelägganden och förbud som behövs för att lagen, de
föreskrifter och beslut som har meddelats med stöd av lagen, de
EG-bestämmelser som kompletteras av lagen och de beslut som har
meddelats med stöd av EG-bestämmelserna ska följas.
Förelägganden och förbud enligt första stycket eller enligt de
EG-bestämmelser som kompletteras av lagen får förenas med vite, dock inte i fall som avses i 29 §.
Förbud att ha hand om djur
29 § Länsstyrelsen skall meddela förbud att ha hand om djur
eller ett visst slag av djur för den som
1. inte följer ett beslut som en kontrollmyndighet har meddelat**
enligt 26 § och som är av väsentlig betydelse från
djurskyddssynpunkt,
**
2. allvarligt har försummat tillsynen eller vården av ett djur,
3. har misshandlat ett djur,
4. har dömts för djurplågeri enligt 16 kap. 13 § brottsbalken,
eller
Det innebär att det i lagen står att Länsstyrelsen måste meddela ett förbud att ha hand om djur till den som inte följt ett beslut enligt §26
Jag använder mig som sagt oftast inte av den påtryckningsmetoden ofta, om jag gör det skriver jag ett beslut direkt med vite ( om jag redan från början har en känsla av att de inte kommer följa beslutet men att det inte är så allvarligt att jag anser att de ska behöv berövas djuren. Som jag kan se det står det i lagen att man iaf inte bara får i ett skede där ngn inte följt ditt föreläggande skriva ytterligare ett med vite utan du ska då OM det är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt göra en prövning för djurförbud.
Så om dom inte påstår att beslutet inte är av väsentlig betydelse( vilket jag då tycker att det är) så kan dom OM de inte följer beslutet INTE skriva som dom sa bara ett ytterligare beslut med vite utan de MÅSTE (skall) göra en prövning för djurförbud
Sen finns det ju en sak till att använda sig av och det är väl, att en katt inte får lämnas ensam på en balkong utan skyddsnät längre om det är mer än 5 meter till marken? Vilket de uppenbarligen har gjort.

Du kanske skulle ta del av allt som framkommer i remissvaren som inkommer till rapporten som Eva Erikssons skriver. Då tar du del av alla remissinstansers åsikter kring bristerna i djurskyddslagen :)
slut på lunch :-)
Undrar hur det går här? Vissa katter släpper man aldrig taget om….
#205 näe det är ju så

Händer det något med denna kissen?
Undrar också!

Jag med!
Pälsbollarna i Höganäs
Har just upptäckt tråden och har lite frågor. När det gäller media så undrar jag om Metro kontaktats? De brukar skriva om djurskyddsfrågor.
Har inte LST VGL varit i blåsväder förut? Kanske dags att anmäla dem? Sveriges lagar står ju under EU så det går att gå förbi svenska byråkrater.
Kan man inte göra en ny anmälan? Visa att man bryter mot förläggande, missköter katten, ej har nätat in, osv osv..
Har tyvärr inga uppdateringar angående katten, och lovar att skriva så fort jag vet något. Jag väntar på info. från lst om hur länsvet. planerar att gå vidare, om de ska få ytterligare ett föreläggande om att ta katten till ortoped eller hur de ska göra.
#210 Varför skulle jag göra en ny anmälan? Vad skulle den bestå av? De har ju inte brutit mot några förelägganden i nuläget. De tog ju katten på ett återbesök sista dagen de hade på sig enligt föreläggandet. Jag kan inte göra en anmälan på den lösa grund att de missköter katten när jag inte har några belägg för det, jag har inte träffat varken ägarna eller katten. Visst har de inte nätat in sin balkong, men det spelar ju ingen roll i dagsläget eftersom de inte har katten på balkongen längre.
Det var återbesöket hos vetten jag tänkte på, har det inte gjorts så är det väl inte att sköta katten. Att LST tar tid på sig lider ju katten av, då är de inte lämpliga att handha ärendet, de är ju också skyldiga att agera enligt djurskyddslagarna. Att de är en offentlig myndighet frånsäger inte dem från ansvar. De är ju till för att serva oss medborgare, inte i egetsyfte. Vi har alltså rätt att ställa krav.
#212 Okej, då förstår jag, ägarna höll sig till föreläggandet och tog katten på återbesök sista dagen de hade på sig. Jag håller med dig, tyvärr är det tydligen stor skillnad mellan hur det ska vara och hur det verkligen är. Jag är enormt frustrerad över detta och kommer inte släppa taget… trots att det tar tid.
Alltså, man kan ju undra hur vanställd den katten är nu… Förlåt mig, men det hade väl varit bättre att låta den somna in? Jag menar att den har gått med så pass stora skador nu så pass länge, så att en operation kan väl inte återställa helt… Vilket som så är detta sanslöst. Vad kan man göra, egentligen? Ingenting… Den här jädrans Länsstyrelsen kan ju gå och kissa och gå och lägga sig… De har ju gjort sitt redan. De skiter fullständigt i vad som händer… detta gör ju så att kattens status sänks istället för att den höjs…
har mailat dig missanna om detta. Du vet vad jag har skrivit där, så om du vill, så kan du svara mig.
#214 Jag håller med dig, Gunlog.
Inghet nytt? Får du inte rätsida på det, så kanske jag kan hjälpa dig!
Har skickat ett brev/mail till lst och väntar på svar
Bra. OCh som sagt, jag har trådar att dra i om du vill.Du har ju min mailadress.
Här kommer lite snabb uppdatering. Jag pratade nyss med djurskyddsinspektören som berättade att de hade åkt ut till katten igår tillsammans med länsvet. tydligen hade katten så ont så de omhändertog henne omgående och avlivade henne 

så det var såhär det slutade… hade det inte varit för vet. på smådjursakuten så hade katten haft ett långt och bra liv hos de som ville adoptera henne och betala för all vård. Nu har katten i stället fått lida sig igenom nästan FYRA månader för att ändå bli avlivad… så himla sorgligt.
Det jag vill skriva nu lämpar sig verkligen inte i skrift och måste tygla min vrede jag känner
En eloge till dig som tog tag i saken iallafall även om det blev ett en sådant tragiskt slut
Kanske borde en sammanställning av detta ärende mailas till vår jordbruksministers och hans tillsatta grupp som skall se över vårt djurskydd i Sverige….bara ett förslag
Åh, tack snälla du, att du kom med detta. Otroligt. Sov i ro stackars lilla kisse. Och tack, tack, tack för att du brytt dig. Så som sagt, ett strot risknippe till veten på smådjursakuten som inte hade hum -hum i sig att göra något radikalt med en gång. Mespropp.
Herregud…! Den stackars lilla tösen
Äntligen tog hennes lidande slut.
Men det känns så fruktansvärt onödigt!
Går det inte att anmäla någon för tjänstefel? Jag tänker på veterinären på smådjurakuten? Men det känns knappast som att LS har skött sitt arbete felfritt heller…
så tråkigt! finner inga ord…lilla lilla misse
men utan dig hade katten legat där o lidit fortfarande.
man hoppas ju verkligen på ett djurförbud!
JA, LS kan ju inte göra mer än att följa sitt regelverk.
Tack vad gulliga ni är, och tack för ert stöd och för att ni har brytt er om den lilla kissen alla dessa månader.
#226 Missannas, du är en riktig kämpe! Jag beundrar din insats.
Men… Är det här ärendet över nu? Att den stackars katten har fått lida i fyra månader måste väl bara få några konsekvenser?
Å den lilla kissens vägnar hoppas jag verkligen på att rättvisa kommer att skipas!
Men också för din skull, Missannas. Det vore ju skönt att få ett riktigt avslut på det hela.
#227 Tack 
JAg håller med dig, det är inte över men just nu är jag bara väldigt arg, trött och ledsen. Jag ska se vad jag kan göra, media borde ju vara intresserad av att katten utsatts för onödigt lidande i nästan fyra månader för att sedan avlivas… det är ju katastrof att det går till såhär.

men va i hela glödheta, så ledsen jag blir och arg för kattens skull
men får det verkligen gå till så här, ja det verkar inte bättre
alltså jag fattar fan inte, hur kan det få gå till så här vad är det för jädra joll… grr va arg jag blir
stackars stackars katt som måste plågas så in i det sista, fy för bövelen detta måste väl kunna JO anmälas
och Jo är f****ng sh*t. Så mycket som jag jo-anmält och inget händer.
Åt helvete med alla jävlar orsakat stackars kisse detta lidande. Från ägaren till mesvetten och framförallt myndigheterna som är satta till att se till att sådant inte ska behöva hända. Tvi vale.
Sov gott lilla kisse. Du har i alla fall sluppit ifrån alla dessa plågoandar.

Lilla gumman. Nu lider du iaf inte längre.
Pälsbollarna i Höganäs
Det är helt sanslöst att katten fått ligga och lida så här länge. Jag finner inga ord.
Hade det inte varit för att du varit så "på", Missannas, så hade de kanske väntat till efter påsk? Du är beundransvärd för ditt tålamod och har verkligen gjort allt du har kunnat.
Nu hoppas jag att det här får följder. Djurägarna borde polisanmälas och få djurförbud. Nu finns det ju svart på vitt, att katten efter 4 månader var i så dåligt skick, att den fick avlivas direkt. Veterinären borde få en anmärkning för sitt bristande omdöme och Länstyrelsen för sitt lååååååånga handläggande av ärendet. Så här får det inte gå till när det handlar om värnlösa djur.
Vila i frid, lilla katt. Äntligen har du sluppit ifrån dina plågoandar. 
ja detta borde få följder, detta är ju inte klokt på en fläck. Lilla missen 
som fick sätta livet till ändå
Lilla kisse, vila i ro nu… äntligen! 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Det är ofattbart att lilla kissen fått lida så länge.
Här finns flera som borde få stå till svars.
Tack Missannas för din omtanke.
Stackars lilla kisse, som hon fick lida! Ägarna borde få djurförbud, och veterinären en varning!
Missannas, du har gjort ett jättebra jobb! Djurskyddet i Sverige ser bra ut på papperet, men i verkligheten är det ganska tandlöst.

Jag blir så arg så jag går sönder! Djurskyddet i Sverige ser bra ut på pappret men i realiteten är den en skämt! På grund av en veterinär totalt utan ryggrad har denna katt fått lida i 4 månader bara för att hon var för feg för att utöva den rätt hon har som veterinär att avliva ett djur som lider. Var finns civilkuraget och var finns ryggraden?
Tyvärr är denna brist på stake något som kännetecknar samhället idag. Ett samhälle där man lägger mer tid på att fundera över vem som ska vinna Let´s Dance än om grannens barn far illa och borde resultera i en anmälan till Socialtjänsten. Ett samhälle där man inte vill "lägga sig i" och alla ska ha "valfrihet" - vill vi ha ett sådant?
Inte jag i alla fall!
Jag vill att någon bryr sig om min dotter skulle komma bort, jag vill ha ett samhälle där man hjälper någon som skadat sig och framför allt där man vågar stå upp och protestera mot det som är fel!
Minsannas du är värd all beundran. Där har vi en kvinna med råg i ryggen!
Men vad händer med de katter/hundar/barn som inte har en granne som bryr sig och inte räds hot om media eller respressalier? Vem bryr sig om dem?
Och framför allt: Vem bryr sig om ditt barn behöver hjälp?

#223 Veterinärer anmäler man till Veterinära Ansvarsnämnden.
Men vem ska man anmäla Länsstyrelsen till?
Sov i ro lilla älskade missen nu slipper du plågas mera.
Tack snälla för du har orkat kämpa för den lilla och aldrig givit upp missannas.
Men…Hur i he….får/kan sådant få hända!!!!

#239 Jag tror det blir fråga om en JO-anmälan när det gäller en myndighet.
ja detta kan ju inte bara få blåsa iväg och ingen ser det, är det på gång att nån ska anmäla det eller? Skulle be tidningarna skriva om det med usch va detta är beklämmande
ja Jo ger jag personligen inte fem ruttna lingon för. HAr varit i kontkat med dem i både människoärenden och djurärenden och inget har hänt. MEn som sagt , nu med korten på bordet, så vore det inte helt fel, att klämma åt i första hand veten, som hade möjlighet att avliva den lilla med en gång. JAg anser, att det är den, som ska ha största slängen av sleven förutom den p*ssråttan till ägare.Jag önskar den en Jhator i levande tillstånd.

Fan, jag är så arg
och ledsen
att jag knappt kan skriva här.
Stackars lilla kisse som fått lida i nästan 4 månader helt i onödan p.g.a. så jä**a dåliga ägare och en mesig veterinär som inte vågade stå på sig.
För att inte tala om lst som inte gör rätt för sig och kontrollerar ordentligt hur katten mår.
Fattar inte hur detta kan få förekomma.
Hoppas dom får djurförbud!
R.I.P.lille kisse som fått lida så! 

#238 -Bra sagt, kattmatten! Jag håller med dig till punkt och pricka.
Tack igen allihop för ert stöd och uppbackning.
Nu blir jag säkert påhoppad, men jag måste säga ÄNTLIGEN! Denna lilla varelse har lidit något så in i h-e… Försök själva att gå med de skadorna som denna "person" haft… Jag hade nog själv velat dö om jag hade varit så skadad, stum och inte hade någon i min direkta närhet som kunde förstå mig hur jag egentligen led…
Till ägare och veterinär: Jag hoppas innerligt att ni hamnar på ett av de ålderdomshemmen som inte förstår när ni har likmaskar i era liggsår, likmaskar som suger musten ur er sakta men säkert. Och som bara har den sortens personal som lägger tillbaka er i sängen med bruten lårbenshals efter att ni har fallit från sängen. Vilket lidande ni kommer att få utstå. Jag hoppas inte det bara, jag ÖNSKAR er detta och jag hoppas att ni läser detta också!
Till Missannas: All eloge till dig för att du brytt dig! Hade det inte varit för dig så hade detta kanske fortsatt i all evighet så att katten hann självdö av svårt lidande.
Tack till dig (vem kommer jag inte ihåg, eftersom denna är så lång)som uppdagade detta, annars hade denna "person/varelse/katt" fortfarande legat där hemma hos sina ägare som är så "älskvärda" och lugna i själen att de tror att brutna ben och leder läker av sig själva.
Tack till alla er här inne, för ni ger mig hopp om att det INTE är lönlöst att bry sig…
Jag har i alla fall tappat tron på människan… Som jag skrivit i trådar innan: Jag skäms för att tillhöra Homo Sapiens…
Förlåt igen, men ÄNTLIGEN, lilla kisse, nu har du fått ro i själ och hjärta! Må du vandra i Lyckans Land, nu och i all evighet…
Ja, av mig blir du inte påhoppad i alla fall. OCh att knorra på LST är ju ingen vits med, utan riset ska ju ägaren och veten ha. LST har ju de riktlinjer de har, som måste följas. Det är itne bara att gå på i ullstrumporna där. Glöm dessutom inte, att tyvärr, detta ärende är itne det enda djurskyddsärende som finns i den trakten. Säkert är alla såna ärenden lika höga i prioritet och djur lider oavsett sort. MEn, som sagt, veten skulle använt sig av det den kunde och då hade den lilla kissen fått slippa sina plågor tidigt.

Inte påhoppad av mig heller för jag är övertygad om att även katten sa äntligen!
Är det någon som kommer att anmäla veterinären?
Vet ej. JAg har ju med avsikt inte velat ha för mycket fakta, för jag är en ilsken jä*el och ska passa mig.

Skönt att kissen fick till slut avsluta sitt lidande 
Mumin
ja är det nån som anmält veten? Jämför med vår vet här i stan, han hade aldrig gjort en sån sak…..
Hej allihop!
Jag är knappt inne här längre men kom att tänka på denna tråden och på ert engagemang. Vill bara att ni ska veta att ägaren fick sitt djurförbud, ej tidsbegränsat. Ägaren blev även anmäld till åklagare av lst för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen.
Om ni har frågor till mig så får ni gärna ta det över pm.
Tack för uppdateringen!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Har läst hela tråden och det är ändå en revanch trots allt elände att de äntligen fick djurförbud. Var detta i Gbg?