Enkelt sätt att ge lycka
Jag har en liten målsättning varje dag. Att få en främmande människa att le. Inte genom skämt. Utan genom allt från att hålla upp dörrar till att berömma någon som är snyggt klädd.
När jag började med det så blev det bara lättare och lättare och nu får jag många att le varje dag. Självklart gör jag det för att det får mig att må bra, och förhoppningsvis gör det att andra må bra om så bara för en sekund.
Min man är likadan. Det var nog han som startade det hela hos mig. Ofta hjälper min man folk med bilar som stannat eller med andra saker. De vill betala honom och han svarar alltid - Ge någon annan hjälp, en som du inte känner men som behöver din hjälp. Och pengarna han tackar nej till är ofta flera hundra kronor. Han säger att de alltid kan skänka pengarna till välgörenhet om de inte kan hjälpa någon själva.
Så varför säger jag det här på ett hittekattsforum? Jo, för att det varit ganska turbulent på iFokus med negativa nedsättande inlägg. Något som tack och lov är förbi.
Har någon annan en bra idé på hur man kan hjälpa eller ge glädje till andra? Oavsett om det gäller djur, människa eller natur. Vore kul att lära sig. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Vilket bra initiativ Vanessa! Det borde bli en folkrörelse av det. Om alla tänkte på det sättet, vilken fantastisk värld vi skulle få då.
Om vi gör något som är värt pengar och vederbörande vill betala kan vi ha en lapp med postgironumret till något av katthemmen på och ge till vederbörande.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Åhh så fint vanessa…jag tror jag tar o ger er härliga ide en uppföljning här i Linköping:-))
Sidentass

Ja, folkrörelse, då skulle jag bli kaxig och kanske sticka nosen i vädret :-). Nej, det skulle jag inte. Är jag positiv möter jag positivitet. Så sprid det gärna till Linköping :-). Börja med något litet om dagen. Det värmer ditt hjärta att få ett leende tillbaka. Och värme kan man inte få för mycket av. /Vanessa
Vi har gjort en liknande grej på mitt jobb där vi har lovat att vi varje dag ska göra en sak för någon annan på eget intiativ och det kan var an liten grej som att gå och hämta en kaffe till någon m.m och att alltid ta sig tid att säga hej och fråga hur folk mår (arbetskamrater) och att försöka lära oss 2 ny saker varje dag som tex..
*ditt hjärta skall slå 103 689 slag.*du skall andas 23 040 gånger.*du skall andas in 11 800 liter luft.*du skall äta 1,5 kilo mat.*du skall dricka 1,4 liter vätska.*3/4 liter kommer du att svettas ut.*du skall hålla kroppstemperaturen på stadiga 37 gr.*du kommer att vända dig 30 ggr i sömnen.*du kommer att säga 4800 ord.*du skall använda 750 större muskler.*dina naglar kommer att växa 0,000115 cm.*ditt hår kommer att växa 0,043 cm.*du skall använda sju miljoner hjärnceller
Ja ni fattar och så delar man med sig av alla dessa "fakta eller nya saker" vid fikat tex. *s*
Och sen precis som Vanessa att le emot folk, öppna dörrar, säga hej till busschaffören m.m ja ni förstår poängen. Man ska tillåta sig att se sig omkring och se andra människor och inte vara bara omkring sig själv så att säga. Att sträcka ut en hand i folkhavet 
Och det vart en stor succe på jobbet och man tog med sig beteendet ut i sin vardag oxå.
Så det är något som vi alla kan ta in i våra liv.
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Bra skrivet och en bra idé
Tala är silver och tiga är guld lyder ett gammalt ordspråk och ett sätt att ge lycka är att rätta sig efter det.När man tiger lyssnar man på vad andra säger. Det är så många som har mycket intressanta saker att berätta men det är ingen som lyssnar på dom.
Jag jobbar inom vården och provtagning ingår i mina arbetsuppgifter. Det är ofta kö utanför lab och då gäller det att vara snabb och effektiv men det finns lugnare stunder. Många gånger vet jag inte hur vi kommer in på vissa ämnen- som damen som berättade hur hon upplevde olympiaden 1936 på plats i Berlin, farbrorn som hade varit med i finska vinterkriget m.m. Många gånger säger de tack för att du lyssnade på mig och jag har också utbyte av mötet.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Sådant är så underbart. För det finns intressanta livsöden överallt. Bara man lyssnar. Så ordspråket du tog upp stämmer så bra. Älskar leendena, älskar samtalen som börjar. Att stanna till i vardagen och låta sig glädjas över någon. Eller känna sorg tillsammans med personen. Alla ögonblick är viktiga. /Vanessa
#6 Jag möter också många människor i mitt arbete. En farbror har berättat en fantastisk historia om ett slott han bodde på som ung. (Ållonö Slott utanför Norrköping) Jag har tecknat ned vad han berättat och kontaktade även Norrköpings Tidningar som kom till Göteborg där mannen bor och gjorde ett reportage om slottet i fråga. Historien har nu varit till glädje för många, inte minst för den 91-årige mannen som äntligen fick en krets som ville lyssna på hans ungdomsminnen.
Jag skrev faktiskt en liten artikel om Ållon Slott här i Hittekatter. Det fanns även en historia om hittekatter involverad i slottet.
http://www.hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=0f7b455e-7b98-4a48-93ca-7d18ee17a01a
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Vad spännande hans liv var!!!!Och vilket underbart slott. Det är alltid lite sorglig hur livet förändrar sig. Människor, hus (slott eller torp) försvinner som de har aldrig funnits. Ibland finns bara en gammal äppelträd kvar, där det förr fanns ett hus med liv i.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
"skicka vidare" rörelsen blev jättestor i USA för några år sedan..finns en film om det med Haley Joel Osment. Baserat på en sann historia. Man gör nåt bra och istället för att få något tillbaka ber man personen att "skicka det vidare"…helt fantastiskt egentligen. Fick en komplimang i går och jag var glad resten av dagen!!!
Helen

just som majvi så fint skriver så är det viktigt att lyssna på andra… att visa intresse… på så sätt har jag hört många fantastiska berättelser…. folk gillar ju att prata om sej själva så låter man andra prata av sej och visa att man bryr sej så blir man poppis som 17….den som lyssnar blir omtyckt av den som fått prata….den som får prata känner att någon lyssnat och kanske fått stort gensvar så att denna "pratare" sen kan gå vidare med som sagt och kanske komma på en lösning som gör att den personen mår bättre…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Nu när våren börjar värma våra själar kan vi sprida glädjen vidare. För varje positiv sak man gör ger mer värme i själen än till och med en stark sommarsol man kan göra. /Vanessa

En annan sak jag gör under den varma tiden är detta. Där folk skräpar ner, slår sönder saker, klottrar så strör jag blomfrön. Kul att se när det börjar blomma! En liten sak, som inte betyder något för de som förstör, men ger ljus till de som är mot det. Så snart är det dags för mig att bli blomsterflicka igen. Obetydligt kan det vara, men kul är det. Och de frön som inte blir blommor blir mat till fåglar så det är också bra. /Vanessa
Ingen dum ide…. Skall köpa några frön och kasta ut vid sidan av vägen nästa gång jag är ute och åker…..JAg kan börja med lite solrosfrön som vi har kvar här sedan vintern….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Varför inte? Fler blommar behövs! 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#13 Å, vad fint! Lite som guerrilla gardening..