Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutsatta-djur
Läst 2512 ggr
modellflickan
1

Plågade ihjäl en hundvalp!

De som känner mej vet vad jag hatar och föraktar mest i livet, nämligen DJURPLÅGARE. Det jag vill göra med ett sådant k-äk kan jag inte skriva här. Känsliga kan ta illa vid sig. Men åh vad jag vill plåga!!!!!!

Läste detta idag

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1057085,00.html 

MÅ DU SKYLDIGE BRINNA I HELVETET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!¤SVORDOMAR¤

Dags att att han får ett rejält straff för f-n! Är så trött på dessa klena lagar!!

Han ska ha sagt att hundvalpen var "en j-vla tönt" Vem är det som är en j-vla tönt va??? Inte hunden i alla fall! Misshandla en liten värnlös hundvalp. ¤svordomar¤ ¤svordomar¤ ¤svordomar ¤svordomar¤ svordomar¤ ¤svordomar¤

Hawknestgrove
0

Läste om detta på en annan grupp jag är medi. Härleder till Mirandas inlägg om kvinnomisshandel. eftersom det var EX sambon som anmälde, så kan man förstå att hon levde under hot under den tiden också. Fattar inte…….Hur kommer det sig, att såna skaffar sig djur överhuvudtaget? Och…. vem säljer en valp till såna folk? Tyvärr så blir väl straffet i vanlig ordning mjäk, mjäk.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
1

NEE!? Fy f*n! Och sambon stoppade det inte???!
men fy f*n, VILKET J*VLA SVIN!!!!!!!!!!!!!!!!! han må brinna i H*lvetet!Skrikandes
Stackars hund…han kunde haft det så bra som helst, och vad e det för nån som säljer en hund till en sån männska?!
ÅH!! Va världen e grym! Och det är djuren som drabbas jämt!
Lilla stackars Teddy, jag kan inte släppa tanken på honom, hur han har fått lidit. Stackarn! Åh fy f*n! Hur kan man?!
Vila nu i frid Teddy..
Gråter Gråter

Hawknestgrove
0

Ja, jag läste det först iförra veckan på Texttv, faktiskt….Men nota bene, det är faktiskt EXsambon som har anmält… Gud vet vilken tortyr hon har fått utstå under tiden… Att bo med en misshandlare är ett rent h***e, så klandra inte henne… JAg vet hur det känns, OK, min exsambo var aldrig elak mot djuren, men jag användes som squashboll emellanåt…

Erika91
0

#3 Jaja, det är det och det tycker jag är väldigt bra att hon gjorde! Så det är inte dte, utan att hon kunde gjort det innan, eller var han dum mot henne också? :S
Ne?! Du skojjar? Fy f*n för såna alltså, jag tkr inte att någon levande varelse ska behandlas illa men tyvärr gör många det :/

vanessa
0

Det är ett textboksämne, då f.d. sambon och hunden råkat illa ut.

Att man säljer en hund till honom är inte så konstigt, de vet inte hur han är. Kan nog verka som den mest trevliga människa som helst. Han går knappast omkring med horn i pannan. Hur tror ni att han hittade sin sambo, för att han verkade vara en man som slår sina partners. Knappast, utan han verkar säkert hur trevlig och snäll som helst. Först när de kommer för nära varandra då slår det bokstavligt talat till.

Nu får vi hoppas att han döms till fängelse, samt böter som i mina drömmar går till djurhem/djurskydd i Sverige.

I mina visioner på fängelset måste de ta tag i hans beteende. Lite som de gör i Botkyrka, där de har kurser för de som misshandlar sin familj. Efter det så fungerar det tydligen och de får insikt. Inte alla, men de flesta.

Istället för be någon brinna i varmare trakter, kan man försöka lösa det hela tycker jag. För man kan vänta länge på att personer ska dö, men kan lösa det nästan direkt med vård. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

modellflickan
0

#5 Det hjälper inte alltid med vård, Vanessa. Långt ifrån alla slutar med djurplågeri trots vård. Och jag är trött på allt daltande med djurplågare. Grundligt trött!

Erika91
0

#4 Nej nej, men den som sålde hunden skulle ju ha kontakt i alla fall, det skulle jag ha haft om jag sålde nåt djur. Ok, han kan ljuga men de kunde ju ha varit bra att ha kontakt eftersom det då finns en liten chans (även om den är pytteliten) att man märker att ngt är på tok..

Jasså? Men du Vanessa, det har du ju rätt i,
Men när man gjort såna dumma saker så vet jag inte om jag skulle vilja att hans kulle leva, okej om han bättrar sig, han kan få en chans men om det inte fungerar så vill jag inte att han ska finnas och plåga fler djur! Men det är klart alla bör få en andra chans även om dte känns motigt i såna här fall…men det finns ju en chans att han bättrar sig.

Pelusa
0

Personligen har jag litet svårt att tro att man kan bota djurplågare med kurser. Jag tror på fullt allvar att "en gång djurplågare, alltid djurplågare". Tror inte man kan rehabilitera djurplågare men det här är en viktig debattfråga!

Jag tror nämligen att vederbörande upplever någon sorts pervers njutning av att plåga små försvarslösa liv. Särskilt när det gäller folk som på ett så utstuderat grymt och bestialiskt sätt ger sig på de små försvarslösa liven som inte har något språk. 

De s-t-ns svinpälsarna ger sig ju inte heller utan fullföljer och plågar till döds. Smådjur, valpar, kattungar, spädbarn, utvecklingsstörda barn och vuxna, blinda, döva och handikappade. Man hör ju t o m då och då om vårdare och sjuksköterskor som plågar gamla och dementa människor, när de är försvarslösa och har t ex tappat språket.

Jag vet inte vad man ska göra med dessa s k människor, finns nog inga enkla lösningar. Är helt emot dödsstraff nämligen… och hur är det med total lobotomi egentligen. Är det möjligt tro?

I min vision kan jag tänka mig att kanske stat och kommun budgeterar något slags säkert och kontrollerat boende för gravt perversa kriminella. Ett liv på låg nivå för omänniskor där myndigheter ser till att de aldrig mer blir helt fria, aldrig kommer ut och aldrig får nya chanser till grymheter bland försvarslösa djur och människor.

/Pelusa

Engla
0

ARG!!!! Han borde få livstid. Punkt slut.Skrikandes

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

modellflickan
0

#8 Håller med!

Sitter och tänker på den lille hundvalpen. Vad han måste lidit. :( K-äket gick inte ens till jobbet utan satt hemma och plågade och misshandlade hunden. Urk.

Hundvalpen dog av sina skador på grund av en mycket sjuk störd individ. Något straff måste han ju ha!! Han är åtalad för djurplågeri men det måste bli ett kännbart straff av det hela!!

Innerst inne hoppas jag någon ger honom samma behandling som han gav den stackars valpen.

anebit
0

Jag klarar inte av att gå in och läsa!!!! GråterGråterLedsenSkrikandesSkrikandesGråter

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Kittentotts
0

Ja jag vil inte säga va jag skulle vilja göra med svinet som hade ihjäl valpen.

Alexej
0

Men vad är alternativet? Vi har inte rätt till att utdömma dödsstraffen eller våldstraff öht. Och det är bra det. För vi lever i en demokrati och den ska vi värna om. Ingen människor blir bättre av våld!! (Den här mannen trodde på det att hunden blir rumsrent med våld!). Eller ska man piskar empati och medkänsla i den mannen? Nej, enda sättet är faktisk ett frihetsberövande på fängelse och kurser/behandling där. Såna projekt görs i många länder med stora resultat.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

maggan47
0

Fängelse, ja, men kurser i att bota tror jag inte på, finns människor som njuter i att plåga och tortera, och jag tror inte på rehabelitering i sådana fall, utan vad jag vill göra med dessa lämpar sig inte för tryck, men vi har alldeles för låga straff för dessa individer, dessutom, sätt i fängelse, samt när mannen kommer dit, tala om för alla vad mannen gjort, så lär inte han få det lätt, många interner är enorma djurvänner, han lär få det, som pedofilerna har  det, när det kommer ut, vad han gjort, låter kanske som öga för öga, och det är EXAKT så jag menar, arg Maggan47Gråter

Hawknestgrove
0

det gläder mig, att så många här inne är av en human attityd. vi kan egentligen inte önska död och förintelse och tortyr för sådana existenser, varelser vill jag inte ens kalla dem…. Vanessa, Pelusa, Landfreak m fl tack. att vi sedan om vi skulle stå öga mot öga med en sådan, skulle ta till andra metoder, det förtäljer inte historien… Kom att tänka på, en film, som var en succe för ca 25 år sedan. Flykten från New York… Kommer någon ihåg den? Hela Manhattan var en enda stor avstjälpningsplats för grova kriminella, helt utlämnade till varandra. En sån plats vore toppen för sådana förbrytare.

Pelusa
0

#13 "vi lever i en demokrati"… varför känns det svårare och svårare att uttala de vackra, stolta orden tro?
Demokrati betyder väl, så vitt jag inte är helt felinformerad, folkmakt (all makt kommer underifrån). Består vår demokratiska frihet att vi fritt, vart fjärde år, kan gå och rösta på fem olika men likstämmiga partier med små praktiska skillnader. Dessutom finns ju några småpartier på ytterkanterna som saknar makt i stort.  

Går det alltså att ha demokrati i ett land med liknöjda, trötta människor som helst sitter på sina kammare och räknar kronor och ören? Jag vet inte - och den debatten hör ju till ett helt annat forum varför frågan är retorisk.

Annars tycker jag fortfarande det jag skrev tidigare, nämligen:
_Jag vet inte vad man ska göra med dessa s k människor, finns nog inga enkla lösningar. Är helt emot dödsstraff nämligen… och hur är det med total lobotomi egentligen. Är det möjligt tro?

I min vision kan jag tänka mig att kanske stat och kommun budgeterar något slags säkert och kontrollerat boende för gravt perversa kriminella. Ett liv på låg nivå för omänniskor där myndigheter ser till att de aldrig mer blir helt fria, aldrig kommer ut och aldrig får nya chanser till grymheter bland försvarslösa djur och människor._

Dvs *en gång djurplågare…. alltid djurplågare*.
Dom borde få en stämpel i pannan och aldrig mer få härja fritt bland försvarslösa djur!

/Pelusa

Hawknestgrove
0

Ja Pelusa, då är vi inne på det där jag skrev… Du är ju i den åldern att du kommer ihåg den filmen. Där har vi en toppenlösning….

Alexej
0

Då är vi inte det minsta bättre än en djurplågare!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

modellflickan
0

#13 Kurser och dylikt hjälper inte i alla fall. Och ja jag önskar liver ur varje djurplågare!!!!

Pelusa
0

Eh…. har faktiskt inte sett filmenGenerad

Alexej
0

#19 Bra, då kan vi gå ut och dödar många. En väns dotter öppnade ögon våldsam på en kattunge (okunskap). Kanske vi börjar med henne?

Hon är 4 år..

Pelusa
0

#18 Kan du utveckla din tes en smula, Landfreak?
Inte kan du väl mena att vi förväntas respektera och vara rädda om odemokratiska, gravt störda kriminella individer som plågar djur?

/Pelusa *trög idag igen*

modellflickan
0

#21 Gillar inte din sarkastiska ton. Har jag sagt att jag ska ut och döda någon? Om jag sedan önskar livet ur en djurplågare så är det min åsikt. För mej är en djurplågare inte en människa. Jag har ingen som helst respekt för en djurplågare. Och kurser och annat botar inte alltid en djurplågare. Jag har sett hur dessa k-äk återfallit till samma beteende igen. Det går inte att alltid bota en djurplågare tyvärr.

Och nu kan du väl ändå inte jämföra en unge på 4 år och en man på 42 år!!!

Faxlin
0

**Detta är ett starkt ämne och upprör många. Vilket är fullt förståligt. Jag ber att alla ändå tar och tänker till lite extra innan ni publicerar något mer i denna tråd. Läs igenom det ni skrivit. Är ni upprörda gå och mys med missarna en stund innan ni sätter er igen och svarar.

Tänk på våra Skrivregler och på att vara trevliga mot varandra.**

Mvh ÅsaF Medarbetare på hundar.ifokus

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ankie
0

Ja, lilla stackars oskyldiga valp! Exsambon som såg det hela då att hon inte gjorde något. Hon är ju lika medskyldig hon. Hon hade ju kunnat rädda det lilla livet.. Som jag fattade det hela så visste hon ju om det.

Alexej
0

Pelusa, lite svårt, men jag vet en sak. Om vi ställer oss på samma nivå då är vi inte det minsta bättre än en djurplågare. På nåt sätt gäller det att vara snäll och då finns det inte plats för hämnd eller negativa känslor öht. Att det finns djurplågare vet vi. Sedan finns det många variationer. Var går gränsen och vem är vi för att bestämmer gränsen. Den som rycker i en hundkoppel lite för mycket, är han en djurplågare? Den som älskar katter, men trampar på en spindel? Det är inte vår uppgift att bestämma, vem som är en djurvän eller en djurplågare!  Där har vi det med demokrati. Politiker som är folkvalda och det är vår jobb att påverka de. Påminner myndigheter att de faktiskt har en uppgift. Vara en bra förebild och det betyder inte våld och hämnd! Och det går att omvända djurplågare! Det finns onda människor, tyvärr, men de flesta är "bara" störda och de behöver hjälp. Jag är psycksköterska, så jag har upplevt många störda. Men hur ska vi annars förbättrar världen om inte genom hjälp? Då hjälper man också deras familjer och framtida djur…

Hawknestgrove
0

Nu kommer jag in här och säger till alla som känner sig manade, att vi måste hålla en trevlig ton här! Av erfarenhet som jag själv har, så kan man inte kasta s**t på exsambon för mycket, jag vet hur det är att leva med en psykopat. Gjorde det själv i 15 år. Vädjar till alla här, att lägg band på era känslor! Att vi blir osams sinsemellan gör ingen gott. Vi har alla vår grundmening och den är nog i stort sett densamma, men att vi träter här inne, är fullständigt lönlöst och gangnar inte de värnlösa djuren. Ni som håller en saklig och trevlig ton, behöver naturligvis inte alls ta åt er. Pelusa, sök på Orden "Flykten från New York" så hittar du säkert… Den filmen gjorde ett oerhört intryck på mig, när jag såg den….

Alexej
0

#23 Du skrev:  Och ja jag önskar liver ur varje djurplågare!!!!

Om inte du ska gå ut och dödar någon, vem ska göra det då? Vad är alternativet? Hemliga gör-det-själv grupper? Man får tänker lite längre än bara impulsivt vräkar ur sig nånting. Och då menar jag inte bara dig. Mig händer det också hela tiden. Men vad är alternativet då?

Vi har 100  000 hemmlösa katter. Alternativ 1: Avliva alla eller alternativ 2: Gå den långsamma vägen genom kastreringen, information osv.

modellflickan
0

#28 Ser du inte vad jag skrivit? Jag ÖNSKAR liver ur varje djurplågare. Önska=önsketänkande. Om jag nu hade verkställt dödandet så hade jag dödat en massa djurplågare vid det här laget. Vad menar jag med att jag önskar livet ur varje djurplågare? Tja, dö i en plågsam sjukdom, bli påkörda, bli dödade av någon annan etc. Inte att jag ska ut med en yxa och ha ihjäl dom. Jag vill inte hamna i fängelse om jag säger så.

Kan inte du respektera mina åsikter?

Jag tror fortfarande inte på att bara så där "bota" en djurplågare.

Om man går ut med info osv i tidigt stadie, till barn så kan man lära ut empati och respekt till djur. Men lära en 42-årig djurplågare att bli "frisk" och visa respekt för djur är definitivt inte lätt! Man måste som sagt var börja tidigt!

Faxlin
0

**Jag tror ni båda är rätt jämstälda i er strävan för djurens bästa. Så varför inte bara vara överrens om att ni tänker olika i detta fall.
Vill ni fortstta så uppmanar jag er att ta detta per pm. Så kan tråden återgå till ursprunget om valpen som det gäller.

Kanske med konkreta förslag på hur vi kan jobba i framtiden för att detta ska förhindras att hända igen.
Denna valp kan vi inte rädda oavsett hur vi försöker.

Mvh ÅsaF Medarbetare på hundar.ifokus**

Audiatur et altera pars

Pelusa
0

Jag förstår din tankegång, Landfreak… störda barn blir störda vuxna som får störda barn som blir störda vuxna… om dom inte får hjälp att bryta trenden.

Men…. var går gränsen och vem är vi att bestämma gränser, frågar du dig. Jag anser att det är vi som bor här som i stort ska bestämma vilka gränser som gäller i vårt land. Anser oxå att det måste finns en tydlig undre gräns som varje människa måste respektera för att få gå lös - och det har t ex den här mannen passerat med råge. (Om jag nu fortsätter att skriva om det enskilda fallet som ursprungstråden handlar om).

Finns ingen lag eller regel som säger att man inte får vara snäll mot en förövare. Den som vill och orkar får väl sitta där i inhängnaden, ömka och stryka medhårs - men i min idealvärld ska han aldrig mer få gå lös bland försvarslösa människor och djur.

Om det är det du kallar för våld och hämnd så låt gå. Jag kallar det för skyddande av försvarslösa liv som inte har gjort någon något ont!

Förlåt ÅsaF, men jag gjorde som du föreslog, tänkte mig för lite innan jag skrev. Hoppas jag inte bröt mot skrivreglerna! Nu går jag och myser med pissarna resten av dagen!

/Pelusa

modellflickan
0

Jag respekterar ÅsaF och slutar härmed att skriva om detta på denna tråd. Om du Landfreak vill fortsätta diskutera så kan du skicka mej ett PM istället. Nu ska jag ut och sola!

Faxlin
0

#31: Du har inte brytit mot skrivreglerna och det är mycket bra att du tänkte dig för före. ;-)
Sedan att mysa med missarna är aldrig fel heller. Ger lugn vet jag ;-)

Dock vill jag än en gån belysa att det inte är trevligt med groll, vilket kan göra att det är bättre att ta sådant här via pm när man märker att man inte kommer någonstans. Eller helt enkelt bara inse att man tänker olika. Tycker det låter lite som om inlägget i #31 är åt det hållet. Att man kan tycka olika och att man får det. Utan att det behöver fortsätta tjaffsas om detta.

Så en en gång. Vi återgår till att försöka klura på hur vi ska kunna undvika sådant här i framtiden.

Bra förslag har redan lämnats. Fånga upp barn i tidig ålder. Prata på skolor, visa sig ute med sina djur på allmäna platser. Ta sig tid att stanna prata och vara social med sina djur med andra människor.

Mvh ÅsaF Medarbetare på hundar.ifokus.

Audiatur et altera pars

Alexej
0

Pelusa, du skriver: men i min idealvärld ska han aldrig mer få gå lös bland försvarslösa människor och djur.

Jag tänker också så, men han kommer att gå lös för inte ens livstid är livstid. Och det är då man måste tänker om: Hur kan man skydda framtida djur och människor för honom?

miranda1
0

varför får man inte diskutera här, det är ju ett forum eller? Ska alla ha samma åsikter hela tiden?

Pelusa
0

Landfreak, i min hrm idealvärld betyder livstid just det, livstid. Som jag skrev tidigare, något slags kontrollerat boende för gravt perversa och kriminella individer kanske? Om man nu får önska sig nåt.

I själva verket vet väl både du och jag, landfreak, att den här förövaren antagligen inte kommer få någon påföljd alls. Drabbas inte av några som helst konsekvenser, varken kurs eller straff eller något annat som skulle kunna skydda försvarslösa djur framöver.

(Det enda straffet han kan få är isf en uthängning på internet helt enkelt)-

Ciao från Pelusa *borta*

Ankie
0

Konstigt vore ju om detta inte väcker starka reaktioner, såklart det gör man blir ju upprörd. Uttala sig måste man väl få göra, vi lever i ett sådant samhälle. Det ska rivas upp lite stormar ibland för att sedan lugnas ned. Men jag vidhåller ändå vid att står man bredvid och tittar på så är man medskyldig. Bra ändå att hon till slut tog mod till sig å anmälde denna man, dock försent för den lille hunden.

storAnnette
0

Det är verkligen sorgligt att sånt här händer.

Det är tragiskt att Sverige inte straffar djurplågare ordentligt.Sedan så anser jag att djurplågare precis som människoplågare m fl brottslingar också måste dömas till vård.Med vård menas inte kurser utan det går mycket djupare än så,meningen är att förändra synsättet så att de aldrig vill göra sådant igen.Det finns bra fungerande metoder som används i andra länder.

Det jag brukar tänka och känna när jag läser sånt här och liknande saker (om barn,djur,kvinnor som far illa) är - jag önskar de hade sluppit,jag önskar de hade förstått bättre,jag önskar de någon gång kommer att inse vad de gjort och därefter handla bättre.Jag önskar att det infördes ett nytt ämne i skolundervisningen - "att vara människa och bete sig mänskligt".Det ämnet skulle innefatta sådant som relationer till oss själva,våra medvarelser (både människor och djur) och hur man lever i harmoni.

Ha en trevlig valborg önskar Annette

Faxlin
0

#35: Klart att man får diskutera. Och självklart får man ha olika åsikter. Ingen som sagt något annat heller. Dock verkar denna diskussion kört fast med två stycken som på olika sätt upprepar samma och samma saker. Det är då enligt min mening ingen större mening med att fortsätta. Vidare diskussioner kan man då ta per pm.
Anser att det då är bättre att vi lägger energin på att försöka hjälpas åt att lägga energin på att diskutera hur man kanske kan jobba för att förhindra att det händer igen.

Jag ser ingen mening med en träd där två stycken upprepar samma saker kan vara givande för någon. Varken dem själva, djuren eller annan medlem. Ja om inte det är så att det finns medlemmar som tycker om att se två människor upprepa samma saker hela tiden. ;-)
Jag gör det inte utan håller på att detta bör tas via pm.
De har båda upprepade gånger fått klargjort sina åsikter. Så att säga att man inte får tycka olika låter inte som om det är helt genomtänkt.

Audiatur et altera pars

supermoccine
0

Jag tror stenhårt på vård. T.ex. i Kanada har de mycket vård vilket har lett till mycket färre återfallsförbrytare. Visst vill man instinktivt ge hårda straff, men man måste ju tänka på vad som gagnar samhället bäst. Risken med hårda straff är att de förhärdar och förstör de straffade än mer. De är än värre när de kommer ut. Kan man komma åt beteenden med vård, kanske i kombination med frihetsberövande, tycker jag man bör försöka med det. Sedan när det gäller djur tycker jag att man bör få söka tillstånd för att få ha djur från första början där man bör kolla upp människan på liknande sätt som vid adoption. Ett tillstånd som bör ryka illa kvickt om djuret far illa.

Lite försiktigt vill jag också påminna om att vi har en hel del industri som går ut på att plåga och döda djur. Fiskeindustrin t.ex. där fiskarna dör en plågsam kvävningsdöd, ofta för att sedan slängas i sjön igen för att det var fel sort och fiskekvoterna ska hållas. Fiskeindustrin förser främst människor med fisk, vilket är helt onödigt då vi inte behöver animalier. Jag tycker att det finns en viss skevhet när en hund som plågas till döds väcker rop om dödsstraff, medan en fisk som plågas till döds inte möts av annat än en axelryckning. Kanske inte av er, men av många. Med detta naturligtvis inte sagt att dödsmisshandeln av den stackars hundvalpen var mindre fruktansvärd, bara att man inte får glömma de andra djuren som kanske inte är lika söta, men som råkar ut för systematiska övergrepp hela tiden.

modellflickan
0

Som sagt alla tycker vi olika och det måste respekteras.

storAnnette
0

Jag menade att man bör få ordentliga straff (fängelse) och obligatorisk behandling.

När det gäller fisk är jag minst sagt kluven…älskar att äta fisk men önskar inte plåga dem…vad gör man då?Jadå,jag vet att vi människor inte måste äta djur för näringens skull…inte ens fettsyror för det kan vi få från linolja men smaken (fick troligen för mycket fisk som barn så jag är helt "fast").

Pelusa
0

Törs man skriva ytterligare ett inlägg till i den här tråden tro?
Är nämligen lite nyfis på vilken sorts effektiv vård djurplågare får i Kanada som hindrar återfall. Har du kläm på saken, supermoccine? När man säger vård, menar man kanske någon sorts hjärntvätt, helt enkelt?

/Pelusa

supermoccine
0

#42 Om du inte etiskt sett vill hamna i samma grupp som "bör få ordentliga straff (fängelse) och obligatorisk behandling" bör du byta ut fisken mot annan smaskig mat av vegetabilisk härkomst. Jag tipsar gärna om goda recept om du vill. Undantaget är väl om du ser det som etiskt rätt att ta livet av friska hundar eller fiskar, så länge det sker utan plågeri och att du då ser till att de dör på det sättet, kanske genom att döda dem själv på det sättet.

#43 Nej, jag har ingen dunderkoll direkt, men det tål definitivt att nosas vidare i. Det jag har läst har inte handlat specifikt om djurplågeri dock. Snabbgoogling säger att de jobbar mycket med brottsförebyggande verksamhet och sedan med kognitiv beteendeterapi.

storAnnette
0

#44 OK,jag fattar (dubbelmoral).Jag köper inte "industrifisk" men ändå…recept har jag redan (många goda) men tack ändå!

Jag vet inte heller EXAKT hur behandlingen går till/vad den heter men jag tänker på sådan behandling som t ex pedofiler får bl a i Canada (tyvärr inte i Sverige).Det fungerar och det innebär inte att dessa personer släpps ut på egen hand sen utan det följs upp.Ja,det kan liknas vid hjärntvätt men jag tänker att i dessa fall behöver hjärnan "tvättas ren"…för både deras egen och omgivningens skull.Det har varit ett TVprogram om det för några år sedan men kommer inte ihåg närmre.

Faxlin
0

#43: Klart du törs. Nu har ju tråden utvecklats och ni diskuterar igen. Inte två stycken som satt och sa samma sak tråd i tråd. Dessutom håller ni en trevlig attityd. Det är det som räknas. Man kan tycka olika och ända vara trevliga mot varandra. Det är det jag är ute efter. Inte att ni slutar skriva med varandra. :-)

Mvh ÅsaF Medarbetare i hundar.ifokus

Audiatur et altera pars

Alexej
0

Åsa, antar du menar mig. Men jag låter mig inte tyster ner…Eller du har inte fattad vad jag är ut efter. Här kunde jag läsa några jättekloka inlägg och inte det vanlige "död åt alla djurplågare". Det finns ett ordspråk: "Den som är utan skuld får kasta första stenen" och jag tror inte att alla här är utan skuld. Man behöver inte har sparkad ihjäl en hundvalp för det. Och våld föder våld!

Och att vara ännu tydligare har jag uppväxt i ett hem med mycket våld. Jag hamnade flera gånger på sjukhuset pga min mor. Hon älskade alla djur och mina syskon, men inte mig. Hon misshandlade mig precis som hon blev misshandlat av sin mor. Empati är inte medfödd, den måste man lära sig. Och jag fick lära mig det, när jag fick min dotter för 23 år sedan. Och det var en lång väg, insikten kan man får på 3 sekunder, men att leva efter det kan dröjer många år. Men aldrig skulle jag önskar döden, dödlig sjukdom, blir påkörd och alla andra önskningar här för min mor. Jag har fått hjälp, vilken inte hon fick!

Hawknestgrove
0

Landfreak, tack för ditt inlägg. Sakligt och vettigt.  Så du ska inte heller känna dig påhoppad. Jag opponerade mig mot exempelvis, mot att så många tyckte exsambon var lika skyldig och föll ut i hårda ordalag mot henne. Där har som sagt jag min erfarenhet, man kan inte göra något förrän man själv har lyckats komma loss.

Alexej
0

Ja, det finns så månger fler färger än svart eller vit. Man ska aldrig dömmar någon utan att känner till allt. Det är så enkelt att säga sambon var medskyldig, men så funkar det inte. Vi alla har ett kollektiv ansvar att förebygga våld oavsett mot vem eller vad och då måste man föregå som ett förebild. (Många före- nu…Glad).

modellflickan
0

Åsa menade nog oss bägge Landfreak. Det kan vem som helst räkna ut. Jag håller inte med i det du säger. Har egna åsikter och står för dom. Detta är ett forum och i Sverige får man ha egna åsikter. Vi behöver inte tycka likadant. VI tycker inte likadant. Punkt slut.

Faxlin
0

#47: Jag vände mig till dig i inlägg #46, eftersom du i inlägg #43 skrev att du inte visste om du vgade skriva mer här i tråden.
Jag har inte på något sätt försökt att tysta ner någon av er här inne. Bara bett om trevligare ton. Och det kommer jag fortsätta med oavsett om det är omtyckt eller inte. Det är en del av mitt jobb här inne nämligen. Oavsett vad man tycker personligen.

Audiatur et altera pars

Pelusa
0

Opps, här får man på pälsen. Det var jag som skrev #43. Jag undrade, mycket artigt egentligen enligt min åsikt, om man tordes skriva ytterligare ett inlägg i den här tråden. Den som hotades av låsning eftersom en moderator inte ansåg att vi som skrev om vår ångest och ilska pga en liten vovves plågsamma död, inte var tillräckligt trevliga mot varandra.

Hm… tror jag måste ge mig nu. Min trevlighetsfaktor är inte satisfactory vilket jag beklagar. Bättre fly än illa fäkta!

/Pelusa

Faxlin
0

Förlåt jag blandade ihop er en sväng här. Kanske därför att responsen på mitt inlägg i #46, kom från en annan. Och jag trodde det var samma .
Ber om ursäkt för det.

Mvh ÅsaF fd Medarbetare för hittekatter.ifokus

Audiatur et altera pars

vanessa
0

Jisses, vad som händer när man är ute och sedan deppar hemma.

Det som känns lite tråkigt när det bara blir snack, men absolut ingen verkstad. Det finns saker som vi alla hetsar upp oss på.  Men låt det gärna inte stanna där utan driv vidare på ett annat plan. 

Däribland den krassa uppföljningen av lagarna. Det borde vi lägga vår energi på. Fundera, diskutera hur man kan påverka, påverka, påverka. Allt från domstolar till politiker. För det är ju politiker som är nämndemän, som alltså sätter straffen. Suck och stön. Vill hellre ha jury som i andra länder. Eller som i USA där domaren själv ger domen till djurplågaren efter försvar och åklagare.

En annan sak man kan påverka är det jag kallade för kurs, men missuppfattades. Jag vill att de ska få fängelse samt få vård. Gärna genom andra länders lyckade genomföranden i dessa ärenden. Ta sedan förslaget jag hade från Botkyrka så har det utfallit vädligt bra. Då handlade det om, misshandel av kvinnor och barn. Samma sak kan man nog göra för djur.

Sedan så är det som vi alla vet bra att  förhindra att sådant händer i framtiden hos de som ännu kryper. Detta kan göras bland annat genom REDE-projektet. (www.rede.se)

Det finns även olika saker som man kan använda sig av när det gäller ton. Ingen säger att vi inte kan diskutera, Men man kan diskutera på olika sätt. Personligen anser jag att en viktig sak med diskussioner är att de leder någon vart. Om det inte leder någonstans så är det tjafs. I mina ögon.

Att någon ber oss tänka på "tonen" är för att folk drar sig för att komma in här och ännu mer för att skriva. Vilket inte är syftet med denna sida. Det får vi reda på pm.

Visst kan man bli arg och behöva lufta känslorna. Själv känner jag gärna att diksussionerna ska leda till lösningar, förslag, utveckling med mera. Där vi ger och tar från varandra för att komma längre i kampen för djurs välfärd.

Diskussioner är alltid välkomna och många gånger inspirerande. Och är det någon här som borde känns sig stött så är det jag från början av diskussionen. Men jag står för mina åsikter, precis som andra står för sina.

Jag erkänner, vill hellre hjälpa, även om det är svårt. Att bygga fängelser a lá USA där folk sitter inne resten av sitt liv känns inte rätt, om man kan ge vård. Men oavsett straff (som måste bli riktigt straff) så ska de ha djurförbud resten av livet. Det får gärna stå i deras körkort eller liknande. 

Lite funderingar som jag har. /Vanessa

storAnnette
0

Det räcker att skriva "jag är arg/väldigt arg/jättearg/superarg, oresonligt arg/ursinnig ledsen/sorgsen m fl ordvändningar för att tala om det,svordomar behövs inte alls.Att önska någon människa död är mig främmande,en sån tanke (om man har den) tycker jag inte man ska tänka högt.

Sedan om man tycker/tror att någon annan skrivit underligt kan det vara en idé att fråga hur den menar för att få en mer givande diskussion.Att bara gå emot ger i regel inget.

Jag tycker att de flesta här följer reglerna bra men ibland barkar det iväg.Skulle det vara så oftare då vill inte jag delta längre.

#54 Djurförbud måste de naturligtvis ha och jag tror faktiskt att behandling är möjlig,den måste ske med tvång för att bli av.Bäst är att jobba både förebyggande med barn och ungdomar och framåt med tillämpningen av lagar,bättre lagar mm.

modellflickan
0

#55 Är det du som är Sajtvärd här eller?

storAnnette
0

Nej,jag är inte Sajtvärd.Jag använde min åsiktsfrihet för att uttrycka mina funderingar det är allt.En åsikt jag har är att svordomar är onödiga.

Alexej
0

Usch då, jag tror vi alla behöver lugna ner oss. Nu har det gått för långt! Och jag ber här alla om ursäkt om jag har sagt (skrivit) något fel. Och modellflickan dig ber jag också om ursäkt, ok?

modellflickan
0

Landfreak, vi har alla våra åsikter. Du har dina och det är inte fel på något vis. Det är inte heller fel på min åsikter anser jag.

Precis som jag så hjälper du många katter, det vet jag och det respekterar jag. Jag respekterar alla som engagerar sig utsatta djur.

vanessa
0

#56 Om du läste meddelandet som Lena skickade ut innan hon lämnade Sverige för tulpanens land så är jag, Gunilla H och Åsa moderatorer. Nu är vi två kvar. De andra medarbetarna på sajten kan också vara moderater, men det är vi två (nu för tiden) som har huvudansvaret. Som redan efter Lenas två dagar borta känns betungande.

En av sakerna Lena bad oss om hjälp med var att tonen sinsemellan ska hållas bra. Så Åsa gjorde enbart som Lena ville. Så en attack mot henne är indirekt en attack på Lena.

Och ingen, jag menar ingen har sagt att vi inte ska diskutera, men att tonen ska vara bättre i diskussionerna. Är det för mycket begärt? Tydligen.

#55 Hoppas att du inte försvinner. /Vanessa

modellflickan
0

#60 Yes sir!!!

storAnnette
0

Alla här är överens om sin avsky för det människan i artikeln gjort,det som skiljer är hur vi uttrycker det och hur vi menar (eller uttrycker?) att det skulle gå att lösa problemet.

Det finns en stor skillnad i att fokusera på problem (t ex krig) jämfört med att fokusera på möjligheter (hur uppnår vi fred). Exemplet med krig/fred tog jag för att visa på hur svårt det kan vara,hur många olika faktorer som är inblandade och vilken skillnad det blir om man jobbar framåt på ett fredligt sätt för fred i st f att endast tänka på krigets fasor.Äsch,trött nu…ser trassligt ut men får stå kvar tror ni förstår ändå.

#60 Nej,jag har inte planerat att försvinna.

Just nu tänker jag däremot "försvinna" en stund ner i bingen och gosa med katterna en stund.God natt på er allihop!

Hawknestgrove
0

#55 Detta tackar jag dig för, StorAnette, dina ord här nedan…

Det räcker att skriva "jag är arg/väldigt arg/jättearg/superarg, oresonligt arg/ursinnig ledsen/sorgsen m fl ordvändningar för att tala om det,svordomar behövs inte alls.Att önska någon människa död är mig främmande,en sån tanke (om man har den) tycker jag inte man ska tänka högt.

Du skrev vad jag tänkte. Vad vi tänker inom oss är en helt annan sak än det man ventilerar öppet. Frågan är, om vi verkligen skulle ge oss på och döda, tortera osv den personen som vi skriver härinne att vi skall göra ovanstående saker med om vi fick tag i dem. För vår egen skull så hoppas jag inte det, för då är vi inte bättre själva, eller hur? JAg svär friskt när jag pratar ibland, men passar mig någotsånär när jag är tillsammans med barn och yngre tonåringar och vi får väl anta, att en del av våra läsare här inne är i de årsgrupperna?

Nu kan vi ju inte göra något åt den lille valpen, han är tyvärr borta och vår svenska lag får ha sin gång, hur mjäkig den än är. Men som Vanessa säger, det är upplysning och åter upplysning som gäller när det är kommande generation. Lyckas vi med en av hundra, så är det i alla fall en av hundra och bättre än inget.

miranda1
0

"Det räcker att skriva "jag är arg/väldigt arg/jättearg/superarg, oresonligt arg/ursinnig ledsen/sorgsen m fl ordvändningar för att tala om det….."

Va? ska nån annan bestämma hur jag omskriver mina känslor???? Kanske ska vi införa censur eller lägga upp mallar man kan använda? Skrattande

Hawknestgrove
0

Nej Miranda, men just med tanke på våra yngre läsare så är ett snyggt språkbruk att tänka på. OCh att vältra sig i diverse horribla önskade metoder som man vill oskadliggöra förövaren med är inte föredömligt heller. Utan att använda några hårda ord, så kan jag säga att troligtvis, så skulle inte jag ha kvar några vapenlicenser efter ett möte med förövare av detta slag. Då vill jag betona, att det räcker med att jag hotar verbalt.

Erika91
0

Förlåt alal för mitt språk i inlägg 2..
Skäms!
Ni har så rätt, man kan säga "jag är arg/väldigt arg/jättearg/superarg, oresonligt arg/ursinnig ledsen/sorgsen m fl ordvändningar för att tala om det….."
Jag tänkte mig inte för där,  jag lät ilsken ta överhand..
Förlåt för hur jag uttryckte mig.

modellflickan
0

Ja här inne måste man vara väldigt försiktig med vad man säger och hur man säger det tydligen. Känns som om man är på ett forum för dagisbarn.  

Gunilla, vem här på forumet har sagt att man vill vältra sig i diverse horribla önskade metoder? Pratar du om någon särkild eller bara allmänt? Jag kan tala för mej själv och nämna att jag censurerar mina svordomar här för de känsligas skull. Det tycker jag man kan göra, men man bör också kunna skriva vad man känner tycker och vill på ett forum.

Jag tänker inte be om ursäkt för mitt sätt att skriva! Jag står för mina åsikter och tar inte tillbaka något.

Detta är ett forum där man ska kunna skriva vad man känner osv. Vad ska man annars göra på ett forum?

Erika91
0

#67 Jag vet hur du tänker…
Men man är tydligen tvungen för hela forumets överlevnad…
Så jag får tänkte på det sen, även om jag vill kunna säga dte jag tycker, men jag får väl vårda mitt språk..men jag vil inte att ett sådant här forum ska försvinna, men jag kan förstå i tråden att man har bett om en lugnare ton, för alal är ju på samma sida och då ska man inte bråka, men det blri ju alltid så men det .. de som skrev att vi skulle hålla en lugnare ton förstår jag..de vill inte att vi ska bli ovänner nu på forumet när vi strävar efter samma sak men har olika åsikter..
Nu när jag tänkte efter så går det ju att klara sig utan svordomar, men när man är så arg så visar jag min ilska genom att använda svorsomar…får försöka sluta med det…
För det är inga politiker som använder svordomar i sitt prat?
*jag vet inte hur jag kom in på det jag bara tänkte på de*

Sidentass
0

När jag tar del av sådana här hemskheter som i den här vovvens fall..är det något som händer inom en..känner en sån vrede, hat, vanmakt, ilska, förtvivlan och mer därtill…i vanliga fall brukar jag inte använda mej av svordomar, tycker det tyder på brister i ordförrådet, men när det handlar om djurplågeri eller övergrepp på människor då känns det som att inte den värsta svordom räcker till…det gör så otroligt ont att ta del av hur djur utsätts för idioter…det gör också ont när man får läsa om stackars gamla människor som utsätts för det ena efter det andra…i

Det kan tänkas att jag skrivit olämpligt i mångas ögon i trådar som tar upp djurplågeri, ska försöka hålla en acceptabel nivå i fortsättningen, men jag må medge att det är svårt när ämnena rör händelser som ovan…usch…armaste stackars lilla vovve…enda trösten nu är att han är befriad från plågorna…

Sidentass

Erika91
0

#69 Jag yckte att det du skrev nu var bra :) Ordförråd och allt och man förstod att du var upprörd, det måste jag lära mig mer utav :)

brutt
0

Ord räcker ändå inte till för den avsky man känner mot vansinnesdåd som detta mot ett oskyldigt djur.Men det är viktigt att få uttrycka på alla sätt och med alla ord att illdåd som detta inte ska gå ostraffat förbi.Skrikandes

modellflickan
0

#71 Håller med till fullo