Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 2103 ggr
Luna1988
2

Går inte att anmäla upphittade katter i Linköping!

Har hittat en vad som tycks vara övergiven ungkatt. En gråspräcklig hona på knappa året. Hon har vita tassar och vit hals. Skulle anmäla henne upphittad hos polisen idag och han jag pratade med kontaktade avdelningen i Linköping. Enligt dessa finns inget system för anmälan av upphittade katter i Linköping så jag fick alltså inte anmäla katten upphittad! Ändå står det på polisens hemsida att man är skyldig att anmäla upphittade djur. Kan någon förklara för mig varför jag fick ett sådant besked i telefonen? Vad ska jag i såfall göra med katten :s?

bymaruska
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I morgon mellan 08.00-16.00 ringer Du 11414 och ber om att bli kopplad till hittegods.

Hittegodset kommer då att upprätta en anmälan om att Du hittat katten och Du får lämna uppgifter om hur den ser ut, om den har halsband ID i örat osv. Du måste även lämna Dina uppgifter. Varje dag samkör polisen hittegods registret med flera andra register bla om någon anmält sin katt försvunnen. 

Det är bra om Du kan ta med katten till en veterinär klinik för att läsa av ev. chip, polisen har även en avläsare för chip.

Sedan måste Du fundera på vad som ska hända med katten om ingen saknar honom. Kanske han/hon kan stanna hos Dig Glad

M-H

bymaruska
0

Glömde säga att det är väldigt snällt och omtänksamt av Dig att ta Dig an katten om än tillfälligt, det börjar det bli kallt ute och de katter som saknar hem får det tufft nu till vintern.

bymaruska
0

Jag glömmer hela tiden läste att det var en hona kolla även upp så hon inte är dräktig är hon okastrerad är risken stor för det.

Lena
0

Det måste ha varit någon okunnig person som du blev kopplad till. Hittegods ska finnas på alla polisdistrikt. Tyvärr verkar det inte som alla känner till rutinerna. Har varit med om liknande fall tidigare.

Beklagligt när det blir så här! Ring igen imorgon så hoppas vi att det det fungerar bättre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"