Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 2515 ggr
Froststar
0

Kattungar utan mamma - akut hjälp önskas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hittade 2 små kattungar i carporten för ca en vecka sedan. Misstänker att de var en 4-5 veckor gamla då. De har ingen mamma, de bara fanns där plötsligt en dag, högt uppe på en trave markplattor. Vi hittade dem då de förde en massa oväsen när de hörde oss. Vi försökte hålla oss
på avstånd men de ramlade ner då de försökte följa efter oss. Väntade ungefär 4 dagar på en kattmamma att dyka upp men ingen kom. Till slut började de bli medtagna så vi flyttade in dem i huset, de har varit här i några dagar.

De har ökat i vikt, är stabilare på benen, drattar inte på rumpan som tidigare. Ögonifektionen som en av de hade har jag också fått bukt med.
Just nu får de KMS mjölkersättning (lapar själva), mjukmat och torrfoder för kattungar. (självklart också vatten). De är väldig tama, vill väldigt gärna vara med människor, ville upp i famnen ända sedan dagen ett så det tyder på att de inte är vilda utan att det måste vara någon som lämnat dem här.

De är sällskapliga och rumsrena men problemet är att de helt klart behöver en mamma för att lära sig kattbeteende. De försöker tvätta sig men det lyckas bara lite sådär halvdant, t.ex. Tyvärr kan vi inte behålla dem
för vi har redan egna katter, kan inte ha fler. Har ingen kattmamma heller med ungar som skulle kunna ta sig an dem.  Därför behöver jag akut hjälp för nu börjar jag få problem med en av våra katter som börjat kissa utanför lådan i ren protest mot att inte kunna vara med oss på samma sätt som tidigare.

Önskar att någon med en kattmamma skulle kunna ta sig an de här små snarast, fick tipset från en tjej att försöka via det här forumet för det ska finnas någon här som tar hand om moderlösa kattungar.

Jag bor i mellersta Skåne men är villig att köra kattungarna en längre sträcka så kontakta mig ändå så får vi se.

Josefa
5

Jag har ingen kattmamma, men jämngamla moderlösa kattungar+ äldre kattungar och vuxna katter som fostrar. Om du inte skulle hitta någon amma eller absolut inte kan ha kvar kattungarna kan jag ta emot dem. Jag finns i Helsingborg.

Att kattungarna inte tvättar sig ordentligt ännu ska du inte oroa dig för. Det kommer med tiden. Tvätta dem med en fuktig "mirakeltrasa". Och dina egna katter kommer säkert också att börja bli intresserade av dem, när de väl kommit på att de inte är farliga. Katter som inte är vana vid kattungar brukar tycka att de är lite läskiga i början.

Jourhemmet
0

Bra Josefa, jag bad ts gå in här för jag visste att chansen var stor att du skulle hjälpa henne Skrattande

LillaAqvila
0

Jag är jourhem åt 4 kattungar som nu är 12 veckor och har mammor 2st hos mig tror att det kann finnas lite mjölk hos mammis som faktiskt varit jätte moderlig - men bor i Stockholm så hör av dig om du har förslag - aqvil@hotmail.com

lycka till!

Froststar
0

Tack LillaAqvila, jättesnällt. Synd att du bor så långt bort bara.

Froststar
0

Josefa, jag kan tyvärr inte behålla dem, vi har vänt och vridit på det här men har verkligen inte möjlighet. Om du verkligen skulle kunna ta dem och hitta bra hem till dem sedan så hade det ju varit jättebra. Kan jag maila dig?

Josefa
0

Jag PMar mitt tel.nr och mailadress.

Josefa
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har kissarna landat hos mig. Två söta töser på 5-6 veckor. Men usch vilka öron, så här har sköljts!!!

Sherwood
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nejmen, vilka härliga små trollungar, man blir helt frälst alltså!

Froststar
0

Tack så jättemycket för hjälpen Josefa och vad bra att du lyckats få öronen rena.

Froststar
0

Jourhemmet, tusen tack för tipset.

Jourhemmet
1

Tacka inte mig, att tacka Josefa räcker Skrattande

Josefa
3

Åh det var inget. Trevligt att träffas. Det var en hel del "kaffesump" jag fick ut. Nu får de sitta i badrummet tills imorgon, så alla ev överlevare stryker med.

Damen som kom, när ni gick ville ha en av de lite större kissarnaGlad.

Lena
0

Så bra att det har ordnat sig! Jättesöta småkissar!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"