Kraftigt avmagrad katt efter 3 månader på rymmen
Simon kom hem igen 90 dagar efter att han smet ut. Vi har varit hos veterinär och han verkar faktiskt okej! Provvärdena normala osv. Men, han har borstavligt talat tappat nästan halva sin vikt (från 7 kg till 3,6 kg) och man känner tydligt varenda kota i ryggraden - finns inget underhudsfett.
Hur gör jag för att han ska återhämta sig på bästa sätt? Veterinären propagerade för att vi skulle köpa Hills ID torrfoder om han skulle ha känslig mage efter svälten, men vi ville avvakta provsvar - om han skulle behöva njurfoder t ex. Dessutom har Simon faktiskt inte fått diarré. För närvarande har vi både James Wellbeloved Turkey och RC Digestive hemma. Dessutom äter våra katter Mjau burkmat och det skulle tydligen inte vara så snällt mot magen enligt vet.
Han var full av fästingar när han kom, men dessa har jag plockat av. Behöver han ändå behandlas med Frontline? Han är ju innekatt och ska inte ut igen. I övrigt var han fin i pälsen när han kom. Efter en dag inne, fick han mjäll i pälsen. Vet kollade i mikroskop och sa att det vor vanliga mjäll och inte mjällkvalster. Kommer mjällen försvinna av sig själv eller ska det behandlas på något särskilt sätt?
När jag blev jourhem till en kattmamma med sina ungar som inte var i bästa skick så fick de Hill's a/d blötmat och sedan Hill´s Optimal Care kitten till en början. Sedan fortsatte jag med kitten till ungarna och mamman fick vuxenfoder och de återhämtade sig väldigt bra.
Härligt att du fick hem Simon igen och hoppas han snart återhämtar sig 
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Mjällen kommer nog att försvinna när katten ätiti upp sig. Kamma ofta. Det är nog så med katter som med människor att vid svält så börjar kroppen ta näring från huden och då fjällar man.

#1 Jag har faktiskt en burk Hills a/d kvar efter en de andra katterna, kan kanske börja med den då. RC's digestive är också tämligen energirik - han åt sig fet på det fodret förut, så vi försökte reservera det för den katt som verkligen behövde.
Simon äter faktiskt lite men ofta alldeles självmant. Det var bara första kvällen han kastade sig över maten - och då var jag så angelägen att få honom att faktiskt våga sig över tröskeln att jag inte satte stopp heller. Först en burk Gourmet gold ute på altanen (köpt som lockbete om vi skulle hitta honom) och sedan den vanliga matskålen alldeles innanför dörren…
Simon kom till oss från Ronneby (Naquitas stora vanvårdsärende) hösten -09 tillsammans med tre syskon. De bägge maskade syskonen har flyttat till permanenta hem för längesen, men svarte Sam är fortfarande kvar. Vet inte om han någonsin blir handtam, åtminstone har inte jag lyckats. Simon, som vi adopterade, tycker faktiskt om kel, men är rädd för främmande människor och gömmer sig om vi får gäster. Jag tror inte att Simon blivit matad medan han varit borta. Det verkar nästan inte vara någon som öht sett till honom och de som trott sig ha sett honom har bara fått en hastig skymt. Antagligen drog han till skogs. Ser det som ett Guds under att han faktiskt kom hem på egen tass - och tämligen oskadd dessutom.

Tro inte att Simon tänker äta a/d! Inte ens blandat med laxmousse lyckades jag lura i honom mer än en liten smula. Nej, mjau ska det vara och så måste Simba och allra helst Tusse också stå bredvid och äta, så de kan tampas lite om matskålarna - var finns den godaste maten ? Bäst att smaka i alla skålar! Torrfoder knaprar han iallafall på titt som tätt, vare sig han får "bordssällskap" eller inte. Han är öht väldigt angelägen om de andra katternas sällskap.
Nu har jag skaffat Milbemax - veterinären ville att jag skulle invänta resultaten från blodproven innan jag avmaskade - men nu är han ju "frisk"förklarad. Är lite fundersam på hur hög dos jag ska ge honom - 1/2 tablett under fyra kilo, 1 tabl från fyra kilo… 3,6 kg vägde Simon i tisdags och idag något mer antagligen… Ger jag honom 1/2 tablett blir han verkligen av med masken då? Det är ju bara en engångsdos som gäller. Hur skulle ni göra? Enligt vet skulle jag inte maska av mina andra katter och på apoteket sa de samma sak - men jag har ju alltid fått höra att man måste maska av alla samtidigt?
OBS! Bilden är gammal - jag har inte tagit några nya bilder.
Ge ½ pilla nu, och avmaska en gång till efter några veckor. Pillan tar bara död på de levande maskarna, så när äggen kläcks måste han avmaskas igen. Iaf mot spolmask.

#5 Tack för rådet! Då gör jag så. Tack också till #1 och 2 för de svar ni ger.
Skönt att kunna få råd av erfarna hittekattmänniskor. Som vanlig kattägare saknar jag erfarenhet av katter som fått klara sig bäst de kunnat. När Simon och hans syskon kom hit -09 var de välnärda jämfört med nuläget med Simon, och samma sak gällde för Simba och Tusse som kom till oss -96 resp -97.
Gunki

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Underbart att han kommit hem igen. Troligen har han hållit sig i krokarna,och nu när det börjar bli kallt tyckte han nog att det var skönast hemma trots allt.
När katter varit ute ett tag kan tarmfloran påverkas. Brukar visa sig i diarreér b.la. Då är ID ett bra foder för oroliga magar. Oavsett diarré eller ej är det viktigt att han startar upp magen sakta. Många och små portioner ofta.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grattis till att Kisse kommit tillbaka. Förstår att hjärtat jublar. Han kommer snart att äta upp sig igen och du behöver inte avmaska alla kissar samtidigt.Koncentrera dig på din Hemkomming så att han känner at ni saknat honom.
Nalle