Jättemager katt upphittad
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan. Fick just ett samtal från min syster som var ute vid en liten sjö där hennes pojkvän var och fiska. Då kom det en liten mager tovig kattflicka fram till min syster. Katten var jättekelen, men otroligt mager och hade tovor lite vars stans. Det är en långhårig sköldpaddsfärgad liten tös. Det finns några bostäder runt denna sjö. Vad ska hon göra med kissen. Hon ville hhelst inte lämna henne då hon var så mager. Pratade just med henne och hon skulle gå runt i husen och fråga om någon rår om henne. Ska hon ta kontakt med polisen eller djurskyddet. Hon skulle som sagt fråga i omgivningen, men är det ingen som rår om henne så skulle hon ta hem henne.
Vad är det bästa hon kan göra ifall ingen rår om henne.
Jag sa att hon kunde sätta upp lappar i närheten där hon hittades. På affären och anslagstavlor i närheten.

#0 Jag hade tagit hand om den lilla. Kolla i husen i närheten om hon bor där. Om ni inte får napp direkt så tag hem henne så länge. Åk ut och lappa upp om att ni omhändertagit katten då hon var eländig och mager. Anmäl till Polisen också!
Det är inget fel att hysa katten och göda upp henne lite i väntan på att någon hör av sig på annonserna.
Men annonsera och polisanmäl!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#1 Ingen i närheten rår om katten. Mitt ex bor i närheten så jag ringde honom och han hade sett denna katt i sommar och då var hon inte mager och ingen i närheten av honom äger nån katt.
Hon har nu tagit hem henne och skulle fara och köpa kattmat och kattsand och skulle hysa in katten hos henne. Även sätta upp lappar i omgivningen och annonser i tidningen. Jag skulle själv ha tagit katten, men jag har redan 1 katt och snart kommer det en kattunge hit så tyvärr så går det inte.
Vore väl bra att skriva var i landet det är. Kolla även på Kattpolisen i Fokus om hon finns efterlyst där.
#3 åh jag ber om ursäkt. Katten finns i Lycksele. Min syster var på affären och så en lapp där om en bortsprungen katt. Hon skulle ringa och kolla om det var den här katten.
Ja, är det ända uppe i Lappland så är det ännu viktigare att den har eller får ett hem, för dom hårda vintrarna tar död på katter som går ute.
Kattakuten i Norrbotten har en sida med efterlysta katter. Kanske ska lägga upp den där också.
#6 ok ska säga det till min syster.
Diva!
Hälsa Din syster att hon är kanon som tog hem katten de hade säkert inte överlevt vintern. Tänk nu bara på att mata i små portioner om lilla magen är tom.
M-H
#8 Det ska jag göra. Hon har lite djur hemma nu. En kanin hona som fått ungar. En kaninhanne, två zebrafinkar och flera akvarium plus att hon fick barn för 2 månader sen. En riktig djurvän. Hoppas bara kissen hittar ett hem för hon kan inte behålla den hur mycket hon än vill.
Så kan det vara att man inte kan behålla en upphittad katt. Men att ge katten en fristad så länge man letar efter hemmet eller nytt hem gör stor skillnad för katten och den får så mycket bättre förutsättningar.
Lycka till!!
#10 precis så tänker hon också. Skulle själv ta henne hit, men gubben säger nej och jag kommer som sagt att få hem en kattunge till min kisse här hemma.

Men nu känner jag mej några kilo lättare när jag hör att den lille missen är inne och omhändertagen..min tanke var om den kan ha blivit dumpad av någon illasinnad människa - (har själv varit med om att sådan hänt)…Men det kan man ju förstås inte veta..så det är ju bra om missen anmäls som upphittad och att annonsera med lappar om att den är omhändertagen..
#12 jo det känns bra att hon är inne i värmen. Min syster kommer att annonsera och även kontakta djurskyddet i umeå också. Håller tummarna att hon bara är bortsprungen och inte en dumpad sommarkatt.
hmmm det är mig det handlar om, i morse när jag vaknade så hade hon både kissat och bajsat inne, hmm tyvär hade hon kissar i våran nya skinnsoffa =/ så just nu är hon instängd på toaletten..
Vet inte vad vi ska göra
Tänkte bara upplysa om att katten har hittat hem igen. Syster hade satt upp en lapp på affären i närheten där katten hittades. Måste säga att det kändes inte bra att katten hitta hem, då syster sa till ägarna att hon var mager och tovig. Katten hade bara varit ute sen igårmorse. Dom brydde sig inte om vad hon sa åt dom. Vissa ska fasen inte få ha katter. Kan man inte tillgodose kattens behov så ska man inte ha katt tycker jag iallafall
men då tycker jag att du ska anmäla till länsstyrelsen om de vanvårdar katten så….
Lilla kisse.
Med tanke på kattens hälsotillstånd och ägarnas reaktion bör något göras. En anmälan är inte fel. Har din syster möjlighet att försöka kolla upp kattens tillstånd framöver? Den brukar kanske uppehålla sig vid sjön eller var den egentligen en innekatt som rymt?
#16 Jag har tidigare anmält en ägare för vanvård av katt. Katten som det då var frågan om var en jättemager katt som lämnats ensam och bara fick hundmat. Dom gjorde inte ett piss. Ägaren fick behålla katten fast den var i stort sett utmärglad, så jag har inte mycket tillit till länsstyrelsen.
#17 Jo hon är ganska ofta runt den där sjön då hennes man ofta är där och fiska så hon kommer att titta efter henne. Det är en utekatt.
#18 Vet du hur det är med den katten i dag där du gjorde anmälan? Länsstyrelsen gjorde väl hembesök utgår jag ifrån eller?
När det gäller den nu aktuella katten så känns det bra att din syster försöker hålla uppsikt över katten.Så upprörande när ägarna inte tar sitt ansvar.
#19 Ingen aning. Ägaren flyttade med katten. Det var så att tjejen hade 3 katter i sin lägenhet och hon skulle gå nån kurs i skellefteå och jag skulle till hennes lägenhet 2 gånger per dag för att mata katterna, rensa kattlådan m.m. Det fanns ingen mat förutom hundmat, ingen kattsand, så jag fick själv köpa mat och kattsand. Jo det blev hembesök och jag var med på det. Ägaren fanns inte på plats då. 2 av katterna tog min äldre syster in hos sig och djurskyddet var insatt i det hela. Syrran behöll den ena katten och den andra blev omplacerad. Men den tredje katten som var magrast tog ägaren till skellefteå efter 1månad. Så jag vet tyvärr inte vad som hände med den katten.
Jo det känns bra att hon kan göra det