Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 520 ggr
Lena
0

Fler hittekatter än någonsin just nu!

Det har kommit alarmrapporter från flera Katthem runt om i Sverige att de redan har överfullt med hemlösa katter. Situationen verkar i år vara värre än någonsin och man undrar vad som hänt. Normalt sett brukar det komma en boom med hittekatter i slutet av sommaren.

Hur ser det ut där du bor?

Vad tror du att det beror på att det är så mycket hittekatter i år?

Hälsningar Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katter har också känslor

Har nyss läst en artikel om hittekatter/sommarkatter.

Hur ungar behandlar den lilla kattungen. Barnen använde kattungen som måltavla för dartpilar. fy f*n,säjaer jag bara.
Blir så beklämd över hur vi
människor behandlar levande varelser.
Katten är en sådan,
men man skulle kunna tro att
den är en leksak.
Hur kan man stänga in en katti en papplåda och ställa ut den i skogen. Eller stoppa dem i en plastsäck och dumpa dem i en sjö.
Fy, dej som kan göra så.
Hur kan man få folk att fatta att djuren är levande. och har känslor.
Hur mycket information man än ger så är det inte tillräckligt.
Mår så psykiskt illa av detta och skäms att vara  människa. när vissa beter sej så illa.
Vi borde vara föredöme för våra barn och visa respekt för allt levande.
TA MED KATTUNGEN HEM NÄR SOMMARN ÄR SLUT.

Jenna

Lena
0

Hej Jenna!

Ja man blir verkligen förtvivlad många gånger när man läser om hur illa allt för många behandlar sina katter. Det största problemet är hur man ska lyckas nå de här människorna som har en sådan snedvriden syn på katter. Barn föds ju inte elaka utan lär sig av oss vuxna. Därför borde man kanske göra några slags informationskampanjer genom skolorna.

Hälsningar Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Hej Jenna och Lena!

Ja..man blir så förtvivlad..man blir totalt förstörd när man hör historier som dessa..redan  i förskoleåldern bör man lära barnen att respektera människor och djur, och därifrån fortsätta jobba med barnen under flera år framåt, långt upp i skolåldern..

Hälsningar o ett oerhört varmt Småland..

Sidentass

Faxlin
0

Problemet är väl att dessa människor yttesr sällan hittar in på sådana här sajter där de kan få lära sig något. Utan de som salas här är de som verkligen bryr sig om katternas väl och ve.
Hur man lär dom? Ja, visste vi det skulle vi kanske inte ha det här problemet i dag.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sessan1
0

Ja man blir så ledsen och ARRRRRG när man läser om hur folk kan beté sig mot försvarslösa djur överhuvud taget!

Borde finnas ngn skyllt vid varje sommarstuga, att om du har ngn katt med dig hit, så TA MED KATTEN HEM IGEN!!

Alla som har hund, tar ju med sig hunden hem igen, tar man inte med sig katten oxå då tillbaka.

Blir så förb….d när man hör folk som säger: katten klarar sig till nästa sommar GråterGråterGråter GråterGråterGråter

USCH, man skäms som sagt att vara människa!

Sessan1

Jenna-Gun
0

Ja men det var en bra ide. att få folk som hyr ut sommarstugor, att sätta upp den regeln på sina stugor.
Det brukar ju finnas vissa andra regler att ta hänsyn till när man hyr sommarstuga så varför inte denna.

Jenna.

Faxlin
0

Jag håller med. Borde finnas med i de regler som gäller att alla följer för att få hyra ut och hyra. Att skylten finns där och att den som hyr ut har på sig att kontrollera sådant.
Kanske lite långsökt, men man skulle önska att det kunde fungera i alla fall.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Lena
0

ÅsaF skrev;

_Problemet är väl att dessa människor yttesr sällan hittar in på sådana här sajter där de kan få lära sig något. Utan de som salas här är de som verkligen bryr sig om katternas väl och ve.
Hur man lär dom? Ja, visste vi det skulle vi kanske inte ha det här problemet i dag.
_

Visst är det som du skriver Åsa att det är svårt att nå de människor som verkligen skulle behöva ta del av den här informationen. Man får nog hitta helt okonventionella metoder för att lyckas med det. Att sätta upp affischer i sommarstugeområden är t.ex. en jättebra idé som Jenna-Gun föreslår.

Det finns ett färdigt material framtaget för det här ändamålet. Det var en grupp i Svenska Katters diskussionsforum www.katter.nu som jobbade fram materialet för ett par år sedan.  

Här är länken till materialet:Läs detta: Kattstatus - Kattägare i samverkan  som bland annat innehåller en serie med affischer i A4 format som man kan trycka upp och sätta upp i sin omgivning.

Hälsningar Lena

PS! Ska skriva lite mera om det i en särskild artikel sedan.

Faxlin
0

Bra, ska läsa den arrtiklen.
Skönt med folk som bryr sig. Finns för många som rycker på axlarna och struntar i allt.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

brutt
0

Att inte bry sej om dem som har det svårt leder till ett snabbt sönderfallande samhälle att inte ifrågasätta vår syn på djuren leder till det vi har i dag.Där jag bor finns en kattkoloni som på så många andra ställen men den har istället minskat i år därför att människor har brytt sej och omplacerat och kastrerat katter.Jag tycker att information i mängder behövs små inslag då och då istället för reklamen om tex.hårshampo på tv och i tidningar det är på tok för tyst om katternas öden i Sverige.Affischer behövs också i mängder och självklart undervisning på skolor från lågstadiet och uppåt om djurskydd.Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Lena
0

#10 Vad bra ändå att människor engagerat sig i kattkolonin och att det nu har minskat med hemlösa katter där. Det gäller att ta fasta på det positiva som görs och att låta de goda exemplen tala. Många gånger verkar folk känna sig maktlösa vilket gör att de går in ett något slagt likgiltigt stadie där de slutar att bry. Ständigt återkommande information och gärna i lite okonventionell form är ingen dum idé. Tror också mycket på det här med att börja med barnen.

/Lena

ladykatt
0

Måste bara berätta…

För ca ett år sedan var det några barn här i byn som jagade och plågade en katt som de upptäckte på skolgården. Det var en av mina barn som sa till fröken och fick slut på det, katten var vettskrämd men inte skadad, tack och lov, och fick ett nytt hem kort efteråt… Men jag var så förbannad att jag ringde skolan och frågat om jag kan komma dit och ha föreläsning om katter och ta med mig en katt. Rektorn tyckte att det var bra idé och jag gick med en katt (Smulan) i sele till skolan… barnen samlades i gympasalen och jag berättade om katter, deras känslor och behov, barnan kunde komma och klappa Smulan och gå med henne i sele inne och det hela var lyckad… vi fick en fin stund allihopa och några barn ställde faktiskt frågor eller berättade att deras föräldrar är grymma mot katter och att kanske inte alla katter är sådana som Smulan så jag berättade om Smulans öde från viltfödd katt till denna snällkatten som de lekt med och fick bra respons på det hela… så jag tror att om flera gjorde såhär så kanske vi fick en ny generation med bättre syn på katterna…

kram/ Ladykatt

Lena
0

#12 Mycket bra exempel Ladykatt! Helt klart den rätta modellen.

/Lena

Jenka
0

#12 Bra intiativ! :D

majvi
0

Det är ofta alldeles för lätt att få tag på en kattunge gratis eller för en liten summa.Jag tycker att det är viktigt att informera för att få kattägare att kastrera katterna så att det inte behöver födas för många kattungar.Många gånger är det dessa kattägare som kommer på att det inte var så lätt att bli av med kattungarna och så dumpar de ungarna.Det finns många historier från katthemmen om kattungar som hittas i ihoptejpade kartonger- ibland på soptippen.När det gäller reklam så kom jag att tänka på mjölkpaketen…..

jag har förresten startat en dabatt  i P1 som handlar om dumpade kattungar och att man ska kastrera katten.Men det finns tydligen andra åsikter om det.http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/forum.asp?programID=1120&forumID=2&ThreadID=3759&TaskID=1De som håller med mig är redan engagerade kattvänner.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

#15 Det är så mycket knepiga inställningar som kommer fram när man börjar debattera det här med kastrering, ID-märkning och att inte ge bort kattungar gratis. Man kan faktiskt bli mörkrädd för Svenska folket ibland. Är det ett civilicerat land vi lever i?

Jättebra att du startat den här debatten!Glad Alltid når man någon!

/Lena

vanessa
0

**Vi har det jobbigt nu. Håller dels på att tömma två kolonier helt. Vi får ingen hjälp att tala om där heller. Sedan så har vi alla andra som behöver hjälp. Vi går på knäna, bokstavligt talat. Ibland vill man knappt öppna ögonen på morgonen.

I en av kolonierna hittade vi en kattmamma som blivit skjuten! Det känns i hjärtat.

Det vi måste göra är många saker.
****Bara man får ihop folk till det.
* Stödja motionen om id-märkning, registrering.
* Vi måste bege oss ut i skolor och på dagis för att prata om djurskydd och låta katterna vara en del av det hela. För jag menar även djurskydd av alla djur.
* Sätta upp lapparna ni pratar om, samt de jag gjort för djurskyddet Sverige:  "En okastrerad katthona föder cirka 120 ungar under sitt liv, vart tror du att de tar vägen?" http://www.djurskyddet.se/material/index.aspe Finns längst ner på sidan, är i färg och i A3. Man får gratis i enstaka ex, men får förmodligen till porto om man kontaktar dem. Förövrigt så har vi båda grejerna på katthemmet och sticker i påsarna hos de som är på besök och de som adopterar från oss så de kan sprida ordet så att säga.
* Kastreringkampanjer i varje stad, varje år där veterinärerna har rabatt på kastrering. Eller om de kan få bidrag för det. Men det måste göras.
Och så säkert fler saker jag inte kan komma på nu då jag är i gasen.

www.djurhjalpen.nu
 **

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#17 Du har så många bra ideer Vanessa! Förstår att det måste vara kämpigt värre när ni hittar så mycke elände ute i kattkolonierna och att det aldrig liksom tar slut. Men vi får försöka ha det där Röda Korset ordspråket i bakhuvudet att "ingen kan gör allt, men alla kan göra något". Om vi är många som slår våra påsar ihop och hjälpt åt på olika sätt så ska det allt kunna gå att få ordning även på det här landet. Bara vi tänker att "Rom inte byggdes på en dag". Mitt i allt ihopa får vi även komma ihåg att ta hand om oss själva med så att vi orkar.

Om den där motionen kunde bli verklighet så skulle det vara en god hjälp. Affischen du gjort är jättebra och tankeväckande. Ska beställa den sedan när jag kommer till Sverige.

/Lena

johnnys girl
0

Tyvärr så är det inte annorlunda från tidigare somrar. Från midsommar fram till i oktober är situationen helt vansinnig.
Under somrarna är det ofta nyhetstorka och för att fylla tidningen skriver man gärna om gulliga kattungar som dumpats på något spektakulärt vis. Det är snuskigt, men så funkar pressen.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Lena
0

#19 Jo pressen lever sitt eget liv vilket många gånger kan ge en snedvriden uppfattingen av verkligheten. Både på gott och ont! Bra ändå att de skriver om "fenomenet" hittekatter. Sedan kunde säkert bevakningen ske på ett bättre och mer ändamålsenligt sätt.

/Lena

Engla
0

Putt.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

JosephineF
0

Alltså, jag fattar inte att det ska behöva finnas ett ord som "sommarkatt".. Det övergår mitt förstånd hur folk kan göra på det viset. Det är så äckligt grymt..

Duvan
0

Tror att upplysande tv-reportage är bästa sättet att nå ut till dom som ställer till det. Ett inslag med rapport från en kattkoloni eller bild på en övergiven katt som man söker ägare till i en nyhetssändning t ex. Inslaget behöver inte vara långt, men regelbundet återkommande. Inslag med intervjuer med personal från katthem som fångat in hemlösa katter och bilder på hur dom har det. Och samtidigt skicka ut en fråga - kan någon hjälpa någon av dessa katter som behöver ett hem. Hela tiden små påminnelser om hur verkligheten ser ut. Programmet Hitta Hem var en bra start, men många som borde tittat gjorde förmodligen inte det. Därför borde sådana här sekvenser komma lika överraskande som alla reklaminslag. Ja, det kunde vara ett i mängden av reklaminslag också. Budskapet skall nötas in.

Nu förstår jag att jag får många på mig om hur jag tror att detta skall kunna finansieras. Ja, den biten kan jag inte svara på, men hoppas faktiskt på Djurskyddet där också.

Tror på tv som bästa mediet att nå ut till folk. 

På frågan om varför antalet hemlösa katter ökar så har väl fler och fler upptäckt att det inte blir några efterräkningar om man dumpar sin katt när man tröttnar på den. Men hade dom fått betala tusentals kronor för en kattunge och den därmed fick samma status som en hund, då ville man nog hellre sälja katten om man tröttnade på den. Pengar har ju tyvärr större värde än liv för många, ja för en alltför stor del av befolkningen tycks det.

Naquita
0

här är de också knökfullt-överallt..massvis med hemlösingar…som vanligt:(

vanessa
0

Ja, fullt på hemmet och har varit det sedan förra året.  Inte en tass till kan tas in förrän en flyttat. Det vi nu gör är att beta av de katter vi inte kunde ta in förra året. Lååång kölista. Och så dyker givetvis akutfallen upp. Vet inte var och hur man ska vända sig. För det är helt enkelt för mycket.

Men en sak har förändrats. Nu adopterar folk inte katter till sommaren från oss. De tänker nog på sin semester och att inte hamna i sitsen att kisse springer bort. Vilket är underbart, men samtidigt blir det stopp på intag under den tiden. Suck. Aldrig är man nöjd. /Vanessa

Engla
0

Det verkar som att det är fler och fler som hör av sig till katthem pga allergier i familjen. Hur ser det ut hos er andra?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

vanessa
0

Näh. allergiproblemen är inte många. Utan det handlar om regelrätta hemlösa katter. Som en som till och med åt fågelfrön för att få i sig något. Tragiskt.

Baksidan av hitta hem serien är att fler fått upp ögonen för oss, och kontaktar oss om hemlösingar. De visste inte tidigare vem som kunde ta hand om dem. Baksidan av kändisskapet… /Vanessa

Issa
0

#27 Håller med dej Vanessa. I och med folk vet var dom ska vända sig så ökar anmälningarna. Nu kommer snart "semesterkatterna" d.v.s. de knapp året gamla katterna som dumpas i villaområden när folk åker på semester. Man hämtar en gratiskattunge året före och sedan åker den ut till semestern då den är könsmogen och kostar pengar. Katterna jamar och hoppar förtvivlat på folks dörrar och fönster och vill in. Anmälningar börjar droppa in i juni och det är ett fenomen som har ökat.

vanessa
0

Håller med dig Issa, just året ungarna kommer snart att komma in, just för att folk lämnar dem när de ska på semester. Ibland fattar jag inte hur vi orkar kämpa överhuvudtaget. Det är som att sleva sand med en gaffel. /Vanessa