Övergiven katt eller bara utekatt? Vanvård?
Hej.
Jag har en fråga angående en katt jag sett ströva omkring där jag bor den senaste tiden. Ber om ursäkt om dessa frågor verkar amatörmässiga, men jag kan inte mycket om katter. ^^''
Jag har de senaste veckorna laggt märke till en katt som går omkring runt där jag bor. Den verkar inte ha något halsband eller så, och verkar väldigt skygg. Den är långhårig och pälsen är tovig. Då den inte kommer speciellt nära mig, utan håller sig mest i buskar och så kan jag inte säga om den är smal eller inte. De gånger jag sett den ute i det öppna eller vad man nu ska säga har det varit från mitt fönster. När den jamar låter den nästan ledsen, och den ser verkligen bedrövlig ut.
Jag vet inte vad jag ska göra, och uppskattar alla tips jag kan få.
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Det låter illa, för en långhårig katt att ha tovor är riktigt riktigt plågsamt. Låter inte som att den har ngn ägare. Har du möjlighet att ta in den?
Går den att fånga? Oavsett om den har ägare eller ej så tror jag det allra viktigaste är att reda ut tovorna/raka ner den. Finns en tråd här inne om hur fruktansvärt katten lider av tovig päls men kan inte hitta den. Sen om du inte själv kan ta in katten så mata in den. kolla med polisen så det inte är en bortsprungen tamkatt, sätt upp lappar i området och får du inte napp någonstans så leta hem här på sajten, kolla med katthem etc.
Det är det som är det värsta; Jag kan inte ta in den, då jag är allergisk.
Jag känner heller ingen här som kan ta hand om den. Men ska leta upp nummret till närmaste katthem eller liknande och ringa så fort det går. Får även börja kolla anslagstavlor och liknande tror jag.
Och fånga tvivlar jag på att det går. Vad gäller djur är jag väldigt tålmodig, och nån gång satt jag tyst och still i kanske 2½ timme (vilket är extremt svårt för mig) så att jag inte skulle skrämma den men den kom aldrig nära nog för mig att riktigt kunna se den, så fånga den var det inte tal om. 
Funderar på om jag ska försöka locka fram den med nån typ av mat, så jag vet att den i alla fall äter, men är inte säker på vad jag skulle ta då..
Som sagt, vet ytterst lite om katter, men är stor djurvän och avskyr att höra den lilla krabaten jama 
Men om jag får tag i katten nån gång så kommer jag såklart ta hem den om så skulle behövas. Men då tror jag att den skulle få bli instängd i ett rum så vi inte får katthår överrallt, och jag skulle såklart se till att den inte var här för länge, för bådas bästa. Jag ska nog kunna stå ut med lite irritation i ögonen ett tag, plus att jag kan ju köpa allergipiller på apoteket tror jag. 
Men det är ju så klart om det verkligen behövs, då det inte är speciellt kul med allergiproblem, plus att jag vet att om jag tar allergitabletter under en längre tid slutar dom verka helt på mig. 
Får se hur det hela löser sig, katten må vara skygg men verkar ändå trevlig på nåt sätt. Hoppas verkligen att det inte är en katt som bara blivit övergiven sådär, utan att han bara kommit bort..

Var bor du?
Finns säkert ngn här som kan komma och hjälpa dig som har fälla. Tycker du ska börja ställa ut mat på ett undanskymt ställe åt den.
Jag är inte så duktig på katter men köp torrfoder och ge gärna lite blötmat också. Nu sover väl de flesta men jag är säker på att du kommer få mer adekvat hjälp i morgon.
#4 Jag bor i Arboga. och jag vet faktiskt inte om jag har råd med torrfoder, känns inte så bra att lägga ut så mycket pengar om det bara ska användas en gång..
Förlåt om jag låter egoistisk, men jag har räkningar mm att betala och klarar knappt månaden som det är >.< Tror du att jag kan försöka med typ tonfisk eller liknande istället? 
Tovorna indikerar att katten inte har det bra oavsett om den har en ägare eller ej. Flera av mina katter som är hur tama som helst är mycket skygga när det gäller främmande.
För att se hur pass hungrig den är kan du köpa någon billig våtmat som består av "köttbullar" och ha i beredskap när du ser katten och då slänga till den lite och se hur glupskt den tar maten. I ett läge som detta spelar det inte så stor roll om det är bra eller dålig kvalitet på maten. Lite tonfisk för katter brukar vara oemotståndligt för missekatter.
Kontakta länsstyrelsen och be dem att hjälpa dig att fånga in katten. De borde ha en fälla att låna ut och lägger man in något som luktar gott så går den nog i fällan. Sedan är det polisens sak att ta hand om katten. I Dalarna lär polisen betala för upphittade katter bortåt en månad men ring polisen hos dig och be att få tala med någon polis som har hand om djurfrågor och fråga hur länge de tar hand om herrelösa katter.
Som det är nu far katten mycket illa så det är mycket bra att du bryr dig.
Jag skulle sätta upp lappar i området där katten är synlig och fråga efter ägare :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Sök ägare i första hand. Avvakta med annat.
Tack för all hjälp, men historien har fått ett lyckligt slut. 
Jag har hittat ägarna nu, ett äldre par, och fått reda på att katten, Nisse, har varit borta i över fyra månader. Dom var väldigt glada med att få återse Nisse efter all denna tid, och skulle ta honom till en vet så fort som möjligt. 
Vad härligt! 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vad roligta tt höra en solskenshistoria;))
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Men så skönt! Ibland har man tur när man letar ägare. Hur lyckades du hitta dem?
Jag gick en promenad (hade tänkt köpa mer tonfisk till katten), och gick en väg jag inte vanligtvis går, så såg jag en lapp om en bortsprungen katt, ringde nummret, fick dom att beskriva katten dom saknade (så att det var rätt katt) och på så sätt hittade jag dom, haha. Ren tur att jag kände för att gå en omväg idag, annars skulle jag aldrig sett lappen OwO

Härligt att katten fick komma hem igen:)