Hemlös katt i Angered centrum/ Göteborg
Ja, det är inget unikt att det går hemlösa katter här varje sommar. I år har jag upptäckt två hittils. Båda är kring året och idag fann vi nummer två - en stålgrå, okasterad hankatt som jag genast döpte till Morris för han morrar när han vill ner eller upp! *S* Supersocial och jättekelig. Inte rädd alls och väldigt lugn. Han ser ut som att han är en ungkatt och väldigt vacker med sin mörka nos och gula ögon. Någon som känner igen den eller som vill ta hand om den? Hör av er i så fall. Jag har lagt ut bilder och mitt namn på Facebook, både i Kattgruppen, Tigerharen och Kattjouren. Ni kan maila mig också: mj.swedienne@gmail.com
www.livsviktigt.n.nu
oj haha den är otroligt lik en katt min kompis "hittade" i angered .. (som han lämnade tillbaka ut dock)
Jag skulle kunna ta hand om den , vet du om den är van vid hundar?:)
Du måste först och främst anmäla till polisen på 114 14, lappa området och lägg in en annons under efterlyst på Blocket. Man kan inte bara plocka hem alla katter man ser.
Jourhemmet, det räcker att anmäla till polisen. Mer behöver man inte göra enligt lag.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
härligt att där redan är nån som vil, ha lillkillen :D

Katten bor hos min grannes dotter numera och mår finfint!
www.livsviktigt.n.nu
oavsett om det är lag eller inte så tycker jag att man lappar först, sätter på katten ett halsband där man uppmanar eventuella ägare att ta kontakt, om man inte bor i ett extremt olämligt område för utekatter och katten inte är extremt mager eller liknande. Innan man tar in katten, det kan ju vara en utekatt som bor i närheten och dessutom tar bra hand om katten. (obs inget elakt riktat mot någon ;-))
En berättelse jag hörde från Sthlms kattem var om två äldre damer som matade en katt vid sin kollonilott varje dag. när hösten kom så tog de med sig katten för de ansåg att han inte kunde bo där ensam på vintern. väldigt omtänksamma damer och ville ju bara katten det bästa.
Något år senare orkade inte damerna med mer (de var väldigt gamla) så Sthlms katthem tog hand om katten och där upptäcktes det att katten var öronmärkt. De fick tag i den rätta ägaren som blev jättelycklig över att få tillbaks sin katt som han trodde var död eftersom han en dag inte kom hem igen. Det visade sig att han bodde brevid damernas kolloniområde och katten gick ner varje dag för att se om de hade något godis inan han gick hem igen.
Detta visar att man ska vara säker innan man tar in en katt, eller se till att uppmärksamma alla i området att man har tagit in en katt så att man verkligen är säker på att den är hemlös.
självklart ska man hjälpa men även vara helt säker.
Kolla på Kattpolisen i Fojus om den finns med där som saknad och lägg upp den som upphittad där.