Dårhus i fokus
Jag har följt den här sajten i princip från starten och ärligt talat: Vad är det för fel på folk. Det grälas, suras och tjafsas konstant. Det går till personangrepp, och ges tjuvnyp, det intrigeras och snackas skit. Folk blir misstänkliggjorda och den stackare som ber om råd får veta att vad h*n än gör så är det inte tillräckligt bra.En gång stals en katt från en handikappad medlem. Det senaste är att det görs okynnesanmälningar till Länsstyrelsen.
Alltså hallå! Vad är detta? Är folk helt från vettet? Snacka om dårhus. Vad gör ni här egentligen? Jag ifrågasätter starkt om man verkligen vill hjälpa hemlösa katter när man ägnar sig åt sådant. Eller om det egentligen är helt andra intressen som styr.
Ärligt talat: Hur många katter blir hjälpta av detta? Och hur kan en samling grälsjuka, intrigerande knäppskallar höja kattens status?.
SKÄRPNING!
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

#1 Nu säger du emot dig själv, inser du det?
Du vill att någon annan ska ta hand om en katt du vill ha hjälp med för du vill inte ta hand om den själv.
Men du anser att alla andra samlar på katter och samlar på sig så många som möjligt.
Är det inte dumt då att de tar hand om "din" också då? Då får de ju fler. Då kanske du kunde göra en insats istället för att gnälla på andra som försöker hjälpa.
Efter att ha läst dina inlägg så skulle jag personligen inte direkt hoppa av glädje för att hjälpa dig. Katten möjligtvis. Men så som du rackar ner på alla som försöker hjälpa, hur kan du med att "kräva" att folk ska hjälpa dig?
#2 Tack för den kängan… Du är jättevälkommen hit för att titta på alla fakturor och min redovisning för kvibergskatterna finns här på forumet.
Varför är du ute efter att bråka? Är det bara för att vi inte stod på kö för att ta in "din" hittekatt?
--
#0 Jag håller med dig. Förstår inte varför en del går bakom ryggen på andra, försöker hitta saker att anmärka på eller anmäler bara för att man inte kommer överens.
Det finns inom alla grupper, hundar som katter men inom hittekattsvärlden det senaste så verkar det ha spårat ur totalt. Mycket tragiskt och man vågar ju inte lita på någon i slutändan och det drabbar katterna.
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
# 4 skriver till KissenZ
Du vill att någon annan ska ta hand om en katt du vill ha hjälp med för du vill inte ta hand om den själv.
Men du anser att alla andra samlar på katter och samlar på sig så många som möjligt.
Är det inte dumt då att de tar hand om "din" också då? Då får de ju fler. Då kanske du kunde göra en insats istället för att gnälla på andra som försöker hjälpa.
WORD!!!!!
Tror att någon har tittat för djupt i glaset ikväll, och behöver gå och lägga sig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jhonnys girl,ni gör ett BRA jobb på stockholms katthem,fin hemsida och fina filmer. LYCKA till.

#10 Frågan är vad du gör?
Återigen svarar du inte på frågor som ställs. Ska du ha rätt till en åsikt så kanske du får börja svara för dig också.
Hur kan du kräva att folk ska ta hand om dina problem när du inte har nån lust att göra någonting själv?
Samtidigt som du rackar ner på folk som tar hand om andras problem, alltså dina problem.
Bestäm dig för hur du ska ha det egentligen, du kan inte få båda delarna.
#7 ja inte är det ag ialfall,jag dricker inte överhuvudtaget 
Att säga sin åsikt och att klaga på insamlingarna/redovisningarna, klaga på att vi tar in för många katter, att vi inte hjälpte dig med din katt, att vi är kattsamlare osv är inte samma sak…
Vad gör du här om du nu tycker så illa om oss som faktiskt försöker hjälpa hemlösa katter och höja katternas status?

#1 Att du inte fått den hjälp du önskar förklarar du så bra själv i inlägg #3.
"va nöjda med den lilla hjälp ni någongång får,istället för att gapa efter mer hela tiden!"
Ja just det…
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Ja men det är ju jättebra!
Att du inte tog och uppdaterade den tråden så vi fick se det då istället för att bara klaga och anklaga oss för det ena och det andra.

Och så spårade även denna tråd ut. 
#9 Tack för berömmet av min förening. Naturligtvis har alla rätt till sin åsikt och du väljer så klart själv vem/vad du vill skänka pengar till, percis som jag väljer vad/vem jag vill stödja.
När det gäller katten du ville ha hjälp med så är de flesta i samma situation som du. De kan inte ta in fler katter av olika anledningar. Som du säger själv, men måste ha tid, plats och råd med en katt till. Att tro att alla här kan öppna sin dörr för en hemlösing är att hoppas på för mycket. Vi tillsammans har lång erfarenhet och det vi kan hjälpa till med är oftast goda råd och det är inte det sämsta. Sedan tar man till sig de råd man tycker funkar, resten struntar man i.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Jag kopierar mitt inlägg i en annan tråden jag gjorde nyss den passar bättre in i tråden dårhus!!
Vet ni jag tycker att nästan varenda tråd snart är provoserande här på HKiF.
Varför är alla så förbannade på varann det känns som om föreningar, andra aktiva håller på att ta död på allt som har med hittekatter att göra. Va f-n ska vi inte rädda katter vad är det här…..
Jag som inte ens känner mig inblandad utan sitter här å läser ibland, försöker heja på osv. Men jag börjar känna att det här forumet kanske inte är för mig och tyvärr så tror jag att många med mig funderar på att fly fältet.
är det avundsjuka? är det någon slags status som skall uppnås i hittekatts världen? jag fattar ingenting….. det känns nästan som det inte finns tillräckligt med katter att rädda utan vi har hamnat i någon konstig konkurrans situation med anmälningar, påhopp och gud vet vad plus ett spel bakom kulliserna där alla inte har tillträde!!!
Gud vad jag saknar den trevliga stämningen, all hjälpsamhet i ett kattöde som jag fastnade för när jag tittade in här för nästan två år sedan.
Marie-Helene

#18 Jag undrar fortfarande vem det är som samlar på katter?
Är det mig du pratar med när du skriver !3?
Hur vet du att jag samlar på mig katter? Man måste faktiskt inte ta hem varje hemlös katt man ser för att jobba med det här. Man använder sig av jourhem bla…
Jag kan inte ta hem mer katter för jag och min familj har det antal som funkar för oss och som vi kan ta ansvar för. Men det hindrar fortfarande inte att man kan jobba aktivt med att försöka hjälpa till där man kan.
Men seriöst, nu ska jag dricka te med min sambo och fortsätta titta på tv.
Ha en fortsatt trevlig helg.

#23 Vilken tur för de hemlösa katterna att de flesta lever i verkligheten och inte i din värld då.
# 22 jo,visst men får man ingen hjälp utav de som "ska" hjälpa dvs polis,djurskydd,katthem osv,vad ska man då göra? jag har gjort allt enligt konstens alla regler!
Där känner jag mig faktiskt väldigt kränkt!
Hur tror du katthemmen jobbar idag? Ja, just det, med ideella frivilliga krafter, med gåvor från allmänheten, med folk som ställer upp som jourhem etc.
Exakt vad har du hjälpt till med när det gäller ovanstående, annat än att försöka hitta folk som erbdjurer hjärte- och stjärterum till fler hemlösa katter än vad är lagligt utan tillstånd? Du har hittat en (1) hemlös katt men vägrar att ta in den samtidigt som du klagar på folk som tar in hemlösa katter.
Vad förväntar du dig att de frivilliga katthemmen kan göra när det finns ca 10 000 hemlösa katter, bara i Göteborg och nästan alla resonerar som du, typ "jag har redan en/två katter" ?
Katthemmen skapas och drivs av privatpersoner, precis som du! Inget som hindrar dig att engagera dig i arbetet även om du anser dig inte kunna ta emot en katt, det finns massor med andra sätt som man kan hjälpa istället för att stjälpa.
# 23 Jag har fem egna katter, de är friska, kastrerade, vaccinerade, id-märkta mm. Samtliga f.d. hemlösa katter. Är även jourhem åt tre kattungar som föddes hemlösa och var snuviga och allmänt eländig.
Jag ser framemot din anmälan till länsstyrelsen, är du intresserad så PMa mig så får du mina kontaktuppgifter så att du kan göra en anmälan.
/Kattsamlaren.
KissenZ vet Du! jag tror att Du har kommit in här bara för att trigga igång en redan väldigt infekterad stämning. Sluta med det och kom igen där Du har något vettigt att tillföra som gynnar hittekatterna. För som Du gör nu så flyr vi! men det kanske är ditt syfte…..
Vet Du jag kan diskutera sakligt, ger Du dig på mig så får du en väldigt svår nöt att knäcka.
Jag uppmanar alla som vill och arbetar med utsatta katter på ett seriöst sätt att inte skriva mer i den här tråden. Den är bara skapad för att röra om ännu mer i grytan.
M-H
28. Nehej ska du sitta vaken hela natten då tänk på dina katter! De kanske vill ha en glad och utvilad matte i morgon.
Dags att sova gott med sina älskade missar.
Förlåt Johnnys Girl det blev fel. Självklart vill Du inte röra om i grytan!!

#31 Tack! Både rätt och fel. Jag vill röra om i grytan, men jag vill inte ha bråk, tvärtom. Vill ha en seriös och sansad diskussion om tonen på sajten. Om syftet med alla gräl och förhoppningsvis viss självrannsakan. "Bidrar mitt agerande till att höja kattens status?" -funderingar lite till mans helt enkelt.
Dessutom anser jag mig arbeta ytterst seriöst med hittekattsfrågan och anser att vi som gör det har en viktig funktion att fylla på sajten.
Det är det som är så tråkigt med den här sajten att många använder den som utlopp för egna agressioner, för att hävda sig själv på andras bekostnad och för att göra sig hörda och sedda utan att det tillför arbetet med katterna särskilt mycket. Tyvärr kan det istället ha motsatt effekt.
Det är drygt 5 år sedan jag startade Hittekatter iFokus. Tyvärr får jag nog säga att bråkstakarna har tagit stor plats här hela tiden. Det går lite i vågor och trätmostrarna skiftar i omfattning och person. Ja oftast är det kvinnor som grälar värst, även om en och annan karl också varit inblandad.
Däremellan flyter det fint och mycket bra saker blir gjorda. Men tänk om vi kunde slippa de där bottennappen! Hur bra vore inte det både för katterna och för alla som vill göra något bra.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag kom in i "hittekatter" för att kunna fà lite stöd frân andra som kämpar med problemet med hemlösa katter. Och dà menar jag moraliskt, mentalt och utbyte av erfarenhet och inget annat stöd.
Efter en tid fick jag tillâtelse till en insamling. Det är jag tacksam för. Det är inte mànga som valt att hjälpa oss och det har jag full förstâelse.
Är det nàgot jag lärt mig efter min tid i "hittekatter" sâ är det att sâ gott som alla som är här har fler katter än de skulle "vilja" pga att det är för fâ i Sverige (och världen) som bryr sig. Visst önskar vi väl alla att vi skulle kunna ha ett par katter eller tre, och veta att i Sverige(världen) finns det inga hemlösa katter och skulle nàgon mot förmodan dyk upp sâ skulle 100 kattlösa människoe stâ pâ kö för att ta emo denna misse?
Diskussioner om vem som gör vad och varför somliga inte gör mer känns helt OT.
Det lilla var och en kan göra mâste vara tillräckligt eller? Visst är det frustrerande att inte fâ hjälp. Men det är väl ändâ ingen pà "hittekatters" fel i sâ fall? Känns lite som min kollega pâ arbetet som nästan krävde att jag, med 18 katter skulle ta en katt till som hon hittat. Jag skulle ta hand om den, för hon kunde inte dâ hon hade EN katt som kanske skulle bli sur om det kom en ny katt. Hur tänker man dâ?
Senaste tidens stämning har ocksâ gett mig kalla fötter. Det känns inte kul att vara här alls. Önskar sâ att detta kan vara ett forum med hittekattens bästa i fokus och inget annat. Och jag lovar att jag kommer att delta pâ detta forum med endast detta fokus och hoppas att alla andra känner som jag och tar efter.
#35 Den här sajten är skapad för att vara just det och inget annat - ett forum med hittekattens bästa i fokus. Den som vill något annat har inte här att göra egentligen. De kan välja någon annan av iFokus 200 sajter.
Vill samtidigt göra lite PR för iFokus modereringssystem. Nu kan alla insidermedlemmar själv rösta bort inlägg som de upplever störande och bryta mot skrivreglerna på något sätt. Ni hitter anmälningslänken längst ned i varje inlägg. Om 3 olika medlemmar röstar på samma inlägg försvinner det. Om en och samma medlem får 3 inlägg borttagna resulterar det i 1 veckas skrivförbud.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"