Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 3058 ggr
Skogshumblan
0

Vad är vanvård av katt och var anmälser man?

Ber omr ursäkt ifall den här frågan hamnar i helt fel kategori.

Ett par grannar till mig har katt, en vanlig fin bondkatt som är ett partre år nu tror jag.

De har inte kastrerat henne så hon har fått två kullar kattungar, varav den ena kullen föddes ute i det vilda och troligtvis inte överlevde så kattan gick omkring förtvivlad ett tag i somras… De som äger katten, de säger att de inte har råd att sterilisera henne. Bara det är illa tycker jag, de har råd med kläder och att gå ut ibland men inte att se till katten?
De åker ifrån henne långa dagar ofta, alltså både vardagar och helger. På vardagarna är hon ibland ute hela dagarna oavsett väder för de har ingenstans hon kan smita in, på helgerna åker de ibland bort utan kattvakt och låter henne sommarhalvåret vara ute då eller vintertid vara inne.

Hon är världens goaste katt men så ensam och vanvårdad tycker jag. Att skaffa katt och inte sörja för att den steriliseras och se till att den kan komma in och ut när den vill är i mitt tycke vanvård, har jag fel?

Tacksam om någon kunde ge mig lite råd i dessa frågor.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Roslyn
1

Nej usch det du beskriver är helt klart vanvård. Det bryter mot Djurskyddslagen som bla säger att en katt ska ha tillsyn minst två gånger per dag.

Inte så ovanligt, men så sorgligt. Vet inte vad du ska ta dig till. Kanske går att anmäla?

Ingen ide att prata med dem alltså? Finns ju kanpanjer på våren där det är billigare att kastrera.

Kanske kan du göra ett litet frigolithus till henne så att hon slipper ifrån kylan?

Eller kidnappa.Rynkar på näsan

Skogshumblan
0

Jag har försökt prata med dem, vi har en ganska okej relation som grannar men de lyssnar inte. Kidnappa har jag varit inne på men jag är pälsdjursallergiker så hon hade inte kunnat stanna här heller. Hade hoppats på att katten skulle var klok nog att göra som andra katter gör- flytta dit någon bryr sig. Jag tänker säga ifrån till dem ordentligt i höst om de lämnar henne ute och så ringer jag någonstans som jag tror kan hjälpa.

/ Skogshumblan

Alexej
0

Det finns inget lag på att kastrera en katt (idag kastreras alla katter-inte steriliseras) men genom att de inte tog hand om kattungarna som man ska enligt lagen har de gjort sig skyldiga till misskötsel. Har man en dräktig katt är man självklart ansvarig också för ungarna.

Sedan finns  det det nya lagen om tillsyn två gånger/dagen!

Fråga de varför de har en katt om de inte ta hand om den. Kan och vill de inte ta ansvar om sin katt ska de försöka hitta ett nytt hem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sherwood
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var finns denna, för jag tänkte om man kan komma och kidnappa henne?

Skogshumblan
0

Tack för svar. "barnen gillar henne och ville ha katt" är svaret på den frågan. Men jag ska prata allvar med dem framöver vid tillfälle. Och det blir när jag ser dem nästa gång, vi ses lite då och då.

/ Skogshumblan