Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 734 ggr
jane.h
0

vad bör jag tänka på

Hej!

Jag ska ta hand om en katt i slutet på denna vecka för resten av kattens liv.  Lill lill  är ca 6-8 år. Han var en hittekatt som inköptes för ca 6-8 år sedan och har fått varit sedan dess en utekatt på landet. Men nu har gården sålts och familjen kan bara ta med sig en av två katter.  DVS de tar med sig gamlingen ca 10-12 år och jag ska ta hand om ynglingen. Även om det är ett helt nytt hem för katten så har han en "gamling" som han känner väl,,,, min  19 åriga son, Katten är från hans pappas gård.

Men jag behöver hjälp med hur jag ska hantera situationen.   Jag har inhandlat kattlåda, matskålar,koppel mm.

Men katten har inte gått på låda på många år hur tränar jag upp det med en halvgamling?

Vilken sand är bäst när han nu har gort sina behov ute? sand, strö  klumpfritt eller klumpbildning mm?

har varit och kolla i affären . hur många sorter som helst……………

Vilken mat är bäst……… sonen säger att dem äter det dem får…………..

vaccination? avmaskning? mm dem har haft mycke fästingar finns det nåt avfästingmedel?

är tacksam för snar hjälp.

mvh JaneGlad

martdat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag tog in en 12 åring för ett par veckor sedan som vart utekatt nässtan hela livet, han gick dock på låda som liten. efter två olyckor som jag tror messt berodde på att han kände sig mobbad av mina andra katter så börgade han gå på lådan direkt och har skött det.  det är ju narturligt för katter att gräva ned sin bajs och då är lådan det messt narturliga för dem, jag harklumpbildande sand men du kan ju pröva den sand su hellst vill ha först,

är han inte kastrerad så ordna det o vacinera om det inet skötts. jag gav min här stronmghold om han ev skulle ha mask innan han fick träffa mina andra katter.

har han fästomgar så plocka bort dem,

har du iinte klösträd så ordna det annars lär han vara på möblerna, och klipp klorna.,

kattmat så ge han nått bra . vad som är bra tycker folk olika om, mina får RC men det finns det som är bättre,. köper du på typ ica så köp mjau,. är min rec,,, men det  finns andra här som är mer insatta i kattfoder,,

all lycka till,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Denna kommentar har tagits bort.
martdat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

dubbelpost, iFokus är sååååå seeegt

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.