Passande kläder i karantänen?
Jag har en kompis som arbetar på ett katthem och jag har berättat om all kunnig personal som finns här. Hon har bett mig fråga vilka kläder ni använder när ni arbetar i karantänen på era katthem, och varifrån har ni köpt dessa kläder? Det skulle också vara till stor hjälp att få höra hur ni sköter hygienen/städningen inom karantänen.
Tacksam för svar!
(och ja, självklart ska jag tjata på henne att regga sig här
).
Vi har jättefula kärringskläder-typ städrockar. Sedan antigen blåa sjukhustofflar eller egna träskor, som förvaras där.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Oj, detta var en stor och bred fråga. Vi har skor, sandaler som står i karantänen och stannar där. Vi har även blå plastskydd för de som vill ha sina vanliga skor på sig. Om man t.ex. är flera där inne och karantänsskorna inte räcker till i antal, Sedan så har vi skyddsrockar, typ de personalen har på sjukhus. Om man inte kan få dem från någon generös person så går de att beställa här:
http://www.kruuse.com/asp/index.asp?act=setSite&site_id=3
Angående rengöring så måste man xxxx (ordet jag inte kan stava) innan nästa gäng kommer in. Varje dag rengöring när samma katt är inne är med vanliga rengöringsmedel som t.ex. gul såpa.
För varje katt, använder vi var sin städsak så att säga. Toaspade för den buren, sopborste för den buren med mera.
Rengör händerna mellan de olika burarna, så att man inte råkar föra en smitta från en till en annan.
Om diskmaskin finns i karantänen så sätt tempen på 60 grader. Då dör alla bakterier och annat.
Förresten, innan man använder alcogel eller liknande på händerna och armarna (glöm inte armar) så ska man tvätta med tvål och vatten, sedan själva alcogelen för det gör sjukhusen då man tar bort "fettet" från händerna och därigenom kommer spriten åt att rengöra huden ordentligt.
Vet inte om detta hjälper, och vet inte om jag är alldeles för trött för att skriva detta och missar saker. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Vanessa, vilket utförligt svar.
Det jag vill veta lite mer om är främst kläderna.
Har ni bara rockar? vilken sort av dem på sidan?
Om man har rockar så får ni väl "kattbasciller" på er ändå om katten tex styeker sig mot er på baksidan av benen eller så?
Byxor och tröja borde väl vara det optimala eller?
Det måste vara svårt att utesluta smitta eftersom bakterier sprids så himla lätt, men det är intressant och se hur katthemmen löser detta, mer svar! :)
Hej illust
På Stockholms katthem karantän krävs det att man byter till särskilda karantänskläder, skor, hårskydd och skoskydd vid "slussen" in till karantänsutrymmet. Varje bur har sedan en egen bur-kit innehållande en grön eller vit sjukhusrock (plus alla övriga attiraljer som krävs för varje enskild burs omskötsel).
Man byter alltså kläder det första man gör när man kommer in på katthemmet. Därefter byter man om en andra gång innan man går in i karantänen samt drar på sig en ny hellång rock inför varje burstädning.
Karantänskläderna stoppas in i en plastpåse efter varje dagssejour, bärs in i tvättstugan och tvättas i 90 grader vittvätt. Det här görs dagligen!
Jag antar att katthemmts inköpsansvarige köper rockarna från en sjukvårdsbutik.
/Pelusa
Ojdå, nej så noga är vi inte. Vi har rockar från Rödakorsets secondhandaffären, de tvättas inte varje dag men regelbundet. Men vi försöker med mycket handdesinfektion och Virkonspray på allt. Men vi har bara 4 burar, tar alltid den med en sjuk katt sist. Men det är svårt att håller perfekt hygienen, bara det med kattlströhinkarna är ett problem.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ser nu att att jag var litet otydlig, sorry. Det är de särskilda ombyteskarantänskläderna som åker in i tvättisen varje dag. De hellånga sjukhusrockarna, som man byter inför varje enskild burstädning, viks in i en särskild städningslåda som finns för varje bur.
Rocken åker in i tvättpåsen så klart när den blir ofräsch och alltid när missen i en bur är färdig och får flytta in på avdelningen. Efter skurning och virkonering av buren slår sig alltså en ny misse ner i buren varför städningskit och -rock byts ut till nya, fräscha attiraljer.
Hrm ursäkta om jag skriver tillkrånglat och övertydligt.
Kanske någon annan från Stockholms katthem kan fylla på här med ytterligare info på lättare svenska…
/Pelusa
illust… har svarat på ditt pma!