HD kan pröva hundmisshandel
Ur Göteborgs Posten, feb. 2007:
Det anser åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Malmö. 52-åringen är dömd för djurplågeri, både i tingsrätten och hovrätten, men ingen av dessa dömde till fängelse, vilket har upprört djurvänner runt om i landet.
**Den minst tjugo minuter långa misshandeln av hunden hördes av grannar som vittnat om hur den plågade hundens gnäll och skrik skar genom väggarna i hyresfastigheten. När polisen kom fram var hunden så svårt skadad, med sår, sticksår och blåmärken över hela kroppen, att den knappt kunde fås att stå upp. Den avlivades senare hos veterinären.
**
52-åringen har berättat att han var irriterad på hunden eftersom den, efter en flytt, hade börjat kissa inomhus. Vid det här tillfället hade mannen druckit tio starköl och mindes därför inte mycket av händelsen.
Såväl tingsrätt som hovrätt resonerade kring en tidigare HD-dom och hur den skulle tolkas. **Man kom fram till att djurplågeriet inte var sådant, att fängelse ovillkorligen skulle utdömas. (?????)
**
Omdiskuterad dom
Tingsrätten dömde till en dryg veckas samhällstjänst. Hovrätten sänkte till villkorlig dom och dagsböter. Två av hovrättens ledamöter reserverade sig och menade att 52-åringen borde få fängelse.
Domen blev omdiskuterad.
Utvecklingscentrum i Malmö, som handlägger överprövningar i just djurärenden, ansåg att den bör överklagas -en uppmaning som Riksåklagaren väntas följa inom kort.
- Det är viktigt att fallet prövas, inte minst då hovrätten var oenig, säger Lena Hallberg, förbundssekreterare för Djurskyddet Sverige.
- Det här är ytterligare ett exempel på det dåliga rättsskyddet för djur. Forskningen har i decennier visat att de känner och lider, även psykiskt. **Ändå hjälper det ofta inte ens med svåra kroppsskador, för att en djurplågare ska dömas.
**
Den machetemisshandlade hunden är ett typexempel på att djuret uppsåtligen utsatts för gravt lidande, menar Lena Hallberg.
- Ägaren kan inte ha undgått att inse att han utsatte hunden för svårt lidande. Ändå fortsatte han att hugga och slå i minst 20 minuter. Han var likgiltig för hur det gick med hunden.
- Djur kan inte föra sin egen talan. Det är samhällets skyldighet att mobilisera kunskaper och arbetsmetoder för att skydda röstsvaga grupper, oavsett om det gäller människor eller djur.
----------------
Som jag ofta undrar: vad krävs för att bli dömd till fängelse???
/Miranda

puttar upp m h t pågående diskussion om djurplågare
Miranda, jag håller med dig till fullo. Men en sak, vem är det som betalar all denna fängelsevistelse? Jo, du och jag! Låter taskigt, men släng ner dem till de fina fängelsena i Thailand, med en grop i golvet. Billigare också än våra fina 5-stjärningas hotell. En stilla önskan bara, hoppas att han åtminstone blir belag med djurförbud…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#2 Jag håller med!! Eller Ryssland!! Eller ännu bättre, dödsstraff!!!! Annars är jag egentligen inte för det, men i såna här fall skulle de inte få leva mer!! Och inget trams om psykvård!! En människa som kan bete sig så mot ett djur har inga känslor, så det hjälper inte!! Nä, tortera dem ordentligt och sen ha ihjäl idioterna!!
Ja, jag vet att "man kan inte hjälps hur man blir" finns det många som säger, men ytters är det mitt eget ansvar att se till att jag skärper mig, då hjälper det inte om min pappa nästan slagit ihjäl mig, för slår jag ett djur så har jag inget i denna världen att göra!!!
Usch, djurplågeri är det värsta jag vet!!!
Men han får väl se till att hålla hårt i tvålen i duschen, i alla fall…Ni fattar, va?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#2 och #3 Håller med er!! Förakt och hat är vad jag känner för fega sjuka djurplågare!!

Man kom fram till att djurplågeriet inte var sådant, att fängelse ovillkorligen skulle utdömas. (?????)
Undrar hur mycket misshandel som behövs för att dömas till fängelse?
Tingsrätten dömde till en dryg veckas samhällstjänst. Hovrätten sänkte till villkorlig dom och dagsböter
De i Hovrätten har säkert inga egna djur.
Jag är så ledsen över alla stackars djur som måste lida………
Det borde finnas lämplighetskort och kurser innan man skaffar djur.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Oooo!! Jag blir så arg!!! hade det varit ett barn hade det minsann blivit kurran på direkten!!!

Som en sak som står med i Djurskyddet Sveriges senaste tidning angående vanvård av hästar. En vanvård som pågått i tio år innan myndigheten ingrep på riktigt. Trots anmälningar, privata och från veterinär. Det slutade med att nio hästar fick avlivas. och innan dess fick de lida i åratal. Samma ägare var ordförande i en hundklubb i SKK, som sedan tvingades i konkurs. Han är fortfarande och tävlar med sina hundar. Och då är frågan hur de mår i grund och botten. Eller snarare hur de mår om de inte lever upp till hans krav.
Så hur sjutton tas dessa saker hand om, och som våra "politiker" säger så har vi en väldigt bra lag. Men en lag som inte följs av vare sig allmänhet eller myndigheter kan man lika gärna spola ner på toan. Upprättelse måste ske, och lagarna verkligen följas till punkt och pricka. Fy sjutton att detta går pågå. Fram för domstolar och åklagare som endast tar hand om djur och miljöfall. Då kanske det kan bli ordning. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Javisst modellflickan..skulle säkert hamna på Hinsan om jag sprang på någon som plågar djur..
Jag läste om ett fall med häst för ett par år sedan där ägaren körde traktor på fyllan och hade på släp hästen som ramlade vet inte om ni har läst det ?
Men han fick fängelse i tre månader och två var för rattfylleri och den tredje för djurplågeri om jag inte mins fel

på tal om djurplågeri: idag ringde åklagerens assistent om en anmälan vi lämnade in för ETT ÅR sen…..
Det handlade om en katt som ägaren ville ha tillbaka efter att hon fick reda på att vi tog hand om den. Det var faktiskt grannen som åkte till djurkliniken med katten. Den var uttorkad, mager, dräktig och i dalig skick. Den s.k. ägaren hade även en annan katt som blev inlämnad av en annan granne hos Göteborgs Djurskyddsförening, i lika dåligt skick….ägaren påstår att katterna var bortsprungna men att hon inte hade pratat med grannarna om det.
Katterna är nu omplacerade i bra hem, som tur är ville ägaren inte betala den summan vi och Göteborgs Djurskyddsförening hade laggt ut på katterna.
/Miranda
Säger som ni andra - Man kom fram till att djurplågeriet inte var sådant, att fängelse ovillkorligen skulle utdömas - vad krävs för att djuplågeriet ska anses sådant att fänglese ska utdömmas? Kan det bli så mycket värre? Hunden dog ju för sjutton av skadorna! Jag tolkar det som att djuplågeri aldrig kan vara tillräckligt för att sätta någon i fängelse. Ur led är tiden och det här förbaskade landet. Ännu en gång får man skämmas för att man är svensk.
Dags för den där hornprydda spygröna smiliesen med vampyrtänder igen. Honom jag saknar. 
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Caroline, ingen har rätt att döma andra till dödsstraff. Att djurplågeri är hemskt är klart, men vi lever i ett demokratisk land och borde inte bete oss sämre än djurplågare.
Vad som krävs är skärpta lagar med fängelsestraff. Ett fängelse är ett fängelse, oavsett om det finns tv och liknande. Det betyder ett frihetsberövande och det är en straff. Att fängelse betalas av skattepengar går väl knappast att undvika. Vill vi har skärpta reglar då betyder det också att vi betalar deras fängelseuppehåll, men samma gäller ju för mördare, pedofiler osv.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vi har redan lagar med fängelsestraff, problemet är att dom inte efterlevs.
djurkskyddslagen är förebyggande, lidantet av djur behöver inte aktualiseras för att kunna bli dömd för brott mot djurskyddslagen. Men tydligen räcker det inte med att misshandla ett djur i 20 minuter, och så svårt att den avlider av skadorna…..
#13 & #3 Instämmer - dödsstraff är ingenting vi ska förorda. Det hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle och har heller inte visat sig ha den preventiva effekt som förespråkarna tror. Hur hemskt djurplågeri än är löser vi det inte med att sända förövaren i döden. Mer forskning skulle behövas för att få bättre kunskaper om vad det är som gör vissa människor till sådan monster att de med berott mod kan döda och misshandla djur och människor.
#14 Nej problemet är inte vår djurskyddslag egentligen utan hur den praktiseras och tolkas. Funderar mycket på vad det är som gör att rättsväsendet ser så milt på vanskötsel och plågeri av djur? Men det finns även andra områden som tolkningen kan frågsättas. Kvinnomisshandel, våldtäcksmål och övergrepp mot barn. Där finns det ju också mycket kvar att önska.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"