Folk måste upplysas!
Fortfarande tror folk att det är okej att lämna en katt ensam en hel helg utan tillsyn! Bara vi lägger dit en massa mat så klarar den sig, resonerar de.
Dessutom tas kattungar fortfarande från sina mammor tidigare än vid 12 veckors ålder.
Jag blir så trött på att folk fortfarande inte har lärt sig vad som gäller. Det är lag på att dessa regler ska följas, det är inte bara en rekommendation!
För att det ska komma ut mer bland gemene man krävs upplysning i form av anslag lite varstans (t.ex. hos veterinären, på olika anslagstavlor osv) samt insändare i varenda tidning man kan komma på.
Det är katterna som blir lidande för att folk är så okunniga.
Jag tror också att vi måste komma bort från kommentarer: oh, vad de är söta när folk har kattungar. Folk måste istället skämmas för att ha kattungar för det betyder också att de har en okastrerad kattmamma.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
skulle önska att länsstyrelen kunde skicka ut en liten lättläst folder till alla hushåll i sverige med de viktigaste lagarna uppradade. så kan ingen skulla ifrån sig sedan att de inget visste, tror dessutom att folk i allmänhet bryr sig mer när länstryrelsen ligger bakom än att vi privatpersoner tjatar,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#2 Jättebra ide.
Det finns redan en folder som man kan beställa gratis via Jordbruksverket. Den heter Djurskyddsbestämmelser Katt. I foldern finns alla bestämmelser samlade på ett lättillgängligt sätt. Problemet är bara att det krävs en aktiv handling för att få den i sin hand.
Via länken kommer du till broschyren via PDF fil.
Här finns kortfattad information på Sjv hemsida.
På den här sidan kan man beställa broschyren.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
På tal om att folk är okunniga. I somras var det en kattägare som annonserade efter kattvakt när han skulle resa bort under en månad. Problemet var bara att det i hans värld räckte med tillsyn en gång varannan dag.
Jag kontaktade honom då via email och informerade vad som gällde enligt Djurskyddslagen. Vederbörande reagarade agressivt genom att skälla ut mig för att komma med egenhändigt uppdiktade hysteriska krav. Skickade honom bestämmelserna och i vilket lagrum de finns. Det hjälpte dock inte - han kunde inte ta dem till sig utan fortsatte att skälla. Han visste allt hur han skulle sköta sin katt det skulle ingen annan tala om för honom.
Detta på tal om hur svårt det kan vara att nå fram.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

precis därför som länsstyrelserna sjäva borde skicka ut, folk som inet vill bry sig letar inte information och de skiter offtast i vad privatpersoner säger.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Broschyrerna kan beställas gratis från SJV så vem som helst kan beställa hem och dela ut till sådana man tänker sig kan behöva dem. Man kan dela ut dem i skolor (börja med barnen!), man får säkert lägga en hög hos sin veterinär, i djuraffärer, i sin livsmedelsbutik (där jag jobbade skulle vi inte ha sagt nej iaf), på kattutställningar osv.
Jag är uppfödare, jag kommer beställa hem och dela ut till nästa kulls blivande ägare.
Det är lätt att säga att Lst ska göra allt (de ska rimligtvis skicka ut alla foldrar som finns då), men vi kan alla göra något på individnivå.
Det är nog för mycket begärt att Lst ska skicka ut broschyrerna till alla invånare i landet. Men det hade varit bra om det blev mera allmänt känd vad som gäller och vad som finns. Typ affischer på strategigska ställen.
Som #7 skriver kan vi dock själva beställa broschyren kostnadsfritt och dela ut till vår omgivning. Man skulle även kunna maila länken till den om man ser någon annons där någon säljer kattungar för tidigt.