Kattunge 14v inte ätit på 1dygn
Hej! Behöver snabba tips med en skygg kattunge på 14v. Han är intagen i förrgår kväll och har inte ätit på minst 1 dygn. Är det läge att börja tvångsmata eller kan vi avvakta lite till?
Är han ensam? Står foder nära honom. Locka med foder som luktar gott.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag brukar stoppa lite rå köttfärs i munnen på matvägrande nykomlingar. Eller en spruta med mjölkersättning. Är inte kissarna sjuka brukar matlusten vakna då. Mjölksprutan är att föredra om det finns risk för att kisse sätter tänderna i fingret.
Vi börjar testa med lukta gott mat sedan får det bli spruta med mjölkersättning. Frågan är hur länge man ska vänta? Han har inte ätit sedan i förrgår kväll hörde jag nu. Är det försent att avvakta tills ikväll?
det är ingen fara om han inte äter på några dagar, värre är det om han inte dricker.
Om han e så liten så linda in honom i en handduk eller filt och ha honom nära hjärtat så att han ser den, prata tyst och stryk honom runt mungipan och hakan. sitt så tills han har lugnat ner sig och myser.
Ställ mat och vatten där han gömmer sig i vanliga fall så kommer han snart att äta.
Lycka till med den lille.
Prova med att smeta lite av luktgottmaten på tassen, om den inte verkar intresserad av den. Jag skulle nog börjat med matningen redan nu.
att tvångsmata en skygg kattunge kan få oönskad reaktion så försök få katten att bli lugnt först. dessutom är ni helt övertygad om att den inte ätit litegrand? ställ fram olika sorters mat istället och se vad den föredrar.
Har faktiskt aldrig märkt av någon negativ effekt på så pass unga katter. Det brukar inte behövas mycket övertalning på dem.

Han är ju inte såpass trygg ännu så man kommer nära. Det där med att smeta på tassarna och ta upp i famnen får nog vänta. Däremot ställa fram tonfisk och makrill som luktar "oemotståndligt" är nog det bästa.
Det man kan tro är att han är lite i avsaknad av sitt syskon och mamma. Det blev ju en helt ny miljö väldigt plötsligt. Men jag vet att det jobbas på de andra också så förhoppningsvis kanske han får sällskap snart.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Löst
Lennart äter. Skönt att slippa tvångsmata när han haft det så turbulent på så kort tid.
Tack fär tåd.
#9 Härligt att Lennart äter! Det finns inget så ångestgramkallande som matvägrande kissar. Särskilt när det är en kattunge. Oftast brukar de dock komme igång när det värsta har lagt sig efter ankomst till ny miljö.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"