Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1743 ggr
belanna
0

Katten Alice rädd för de andra katterna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är ny på forumet. Har fyra katter (huskatter) varav två från Djurskyddet i Karlstad. Det är två grabbar, Sixten och Eskil, som är bröder som vi haft sen de var kattungar (nu 3 år), sen är det Sonja som vi haft ca 1 år (köpt från Djurskyddet) och slutligen Alice som vi haft ca 2 månader (köpt från Djurskyddet). Alla är innekatter men de har en stor nätad altan som de kan gå ut till genom kattluckan. Huset är hyfsat stort och de kan vara överallt.

Sixten, Eskil och Sonja är jättebra kompisar. Sixten är ledarkatten och han är väldigt snäll. Eskil och Sonja är inte snälla mot Alice, som är mycket rädd för dem. Hon är väldigt kelig och orädd när hon är ensam med mig och min sambo, så hon får för närvarande bo i sovrummet med egen låda, mat och klösträd. Hon leker och verkar trivas. Men så fort vi tar ut henne från sovrummet börjar hon morra och när hon ser någon av katterna fräser hon. Vi kan inte lämna henne utan tillsyn utanför sovrummet för hon "triggar igång" någon av de andra katterna och de flyger på henne.

Jag tycker så synd om henne och vill helst inte lämna tillbaka henne till Djurskyddet - men det är inte rätt för henne att vara i sovrummet hela tiden. Jag tar med henne in på mitt kontor när jag jobbar hemma men hon verkar helst vilja tillbaka till sovrummet.

Har någon ett tips på vad vi kan göra för att hon ska acceptera de övriga katterna och få det att fungera?

Tacksam för svar! Hälsar Helena

Hawknestgrove
0

känner igen det. Så ledsamt. Men har du testat med att göra en tillfällig dörr av två-tre kompostgaller mellan sovrummet och det övriga?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

belanna
0

Nej det har jag inte provat. Ska försöka med det några dagar så får vi se. Tack för tipset.

/Helena

essut50
0

Har du försökt med Feliway, det brukar fungera.

Läs här

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

belanna
0

Det låter ju helt klart värt att prova! Jag har inte hört talas om det tidigare. Ska höra med djursjukhuset omgående!

Tusen tack!

belanna
0

Igår åkte vi iväg till Djursjukhuset och köpte två väggdosor med Feliway. Vi satte dessutom in en dörr som sambon byggde av kompostgaller till köket. En Feliway finns i köket och vi har tänkt att Alice ska vara där på dagarna. Då kan hon och de andra katterna se varandra och vänja sig utan att det händer något. Den andra Feliwaydosan är i sovrummet där Alice får vara med oss på natten.

Nu håller vi tummarna för att det kommer att fungera. Enligt Djursjukhuset kan det ta några veckor innan det börjar verka. För skotträdda hundar ska man börja med hundarnas motsvarighet redan runt Lucia för att det ska hinna verka innan nyårsafton.

Jag tackar för tipsen och återkommer med rapport!

/Helena

MariannE11
0

håller tummarna….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

maggan47
0

håller också tummarna, att det ska fungera, ser fram emot rapport

Maggan47

Sidentass
0

#5 Håller verkligen tummarna för att det kommer att fungera nu!

emjon
0

Önskar dig välkommen hit och det gör mig så glad när jag läser om hur ni månar om kissarna. Nätdörr och feliway kan göra underverk.

Hoppas att det kommer fungera och vi håller både tummar och tassar för det.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

belanna
0

Lägesrapport från Alice.

Nu har vi haft igång Feliway 5 dagar i köket och i sovrummet. Alice är i köket hela dagarna och i sovrummet på nätterna.

Jag har inte märk någon större skillnad men en liten, liten förbättring verkar det faktiskt vara. Hon ligger och sover på fårskinnet på kökssoffan när jag inte är i köket, och det går hyfsat bra att Sixten kommer in och hälsar på (den snälla katten).

En av de andra kissarna, Eskil, verkar vara mer påverkad. Han är en sån kisse som gärna gnider sig ofta mot allt och alla och han har blivit keligare.

Jag återkommer om några dagar. Tack för alla hållna tummar och tassar Glad

Hälsningar Helena och Alice

maggan47
0

har som sagt alltid använt det till nya katter, och tar sin tid innan resultat ibland, men tror på det, efter att ha köpt första, är det refill som gäller, lite billigare blir detSkrattande

Maggan47

belanna
0

Senaste nytt om katten Alice!

Det har gått lite si och så under några veckor, men idag verkar det ha lossnat. Sixten har varit hos Alice i köket och jag har lekt samtidigt med båda katterna utan att Alice har morrat och verkat rädd. Sen fick Sixten vara hos Alice obevakat ca 5 minuter, jag satt i rummet bredvid, och det gick också jättebra! Glad Jag blir så himla glad!!

Nu gick jag upp med Alice till sovrummet och där var Eskil i fönstret. Jag bar fram henne och de nosade på varandra länge och inget morr eller eller någon oro!!!!!

Så nu får det ta den tid det tar, vi går långsamt fram och låter Alice vänja sig under lång tid. Då tror jag att det kommer att fungera.

Tack för rådet med Feliway. Det verkar ha gjort susen för katterna. Jag kommer att skriva vidare om detta tills ordningen är återställd och total harmoni har återinträtt.

Hälsningar Helena

maggan47
0

vilken lycka att harmonin börjar komma, det tar ju ett tag med Feliway, men tror på det i alla fall, ser fram emot uppdateringar

Maggan47

belanna
0

Hej och god fortsättning!

Jag tänkte berätta att Alice och Sixten numera båda sover i vårt sovrum på nätterna och Sixten är en hel del av tiden obevakad tillsammans med Alice även dagtid.

Jag tar in de andra kissarna en och en och det funkar bra så länge jag vaktar dem. Alice morrar inte längre men är avvaktande. Hon är inte alls lika rädd längre, men jag kommer inte att släppa lös alla 3 katterna än på länge. Lite i taget verkar vara bästa metoden.

Det är i alla fall 1 av 3 kissar som Alice gillar Glad

Problemet är när Bill och Bull (Eskil och Sonja) är tillsammans. Det är verkligen som de två värstingkatterna. Men som sagt, Eskil har blivit mycket mer harmonisk sen vi började med Feliway. Det går framåt helt klart - men det går långsamt.

Hälsningar Helena

belanna
0

Tänkte bara berätta om en liten gullig händelse ikväll. Jag släppte tillbaka Alice in i sovrummet och efter en liten stund krafsade Sixten på dörren och ville bli insläppt. Sixten hoppade upp i sängen och satte sig och efter en stund hoppade även Alice upp i sängen och gick med ett glatt travande och höjd svans fram till Sixten och nästan pussade på honom (hon nosade i alla fall på hans nos).

Gissa om det värmde Skrattande

Mona22
0

Vad kul att det går framåt.Glad

chigak
0

Toppen med såna framsteg! =)

maggan47
0

vilken lycka, små steg av framgång

Maggan47

belanna
0

Hej!

Nu är det kallt ute och ingen av katterna är det minsta intresserade av att gå ut. Sixten spenderar numera dagarna i sovrummet tillsammans med Alice. De är inte jättekompisar men ett lugnt accepterande finns där i alla fall. Båda sover även i sovrummet på natten. Sonja nosar numera oftast på Sixten när han går in i sovrummet.

Jag tar in Eskil och Sonja med jämna mellanrum och leker med dem i sängen samtidigt som Alice är med i sängen. Nu vågar hon vara i samma rum utan att morra. Men hon är fortfarande lite rädd och burrar upp sig och kommer någon för nära morrar hon och fräser, men några större dramer blir det inte.

Det går med andra ord väldigt långsamt framåt. Problemet som jag ser det är att Alice inte vill vara någon annastans än i sovrummet. Där är hon trygg och glad. Men vi vill inte ha sovrummet stängt för alltid, de andra kattorna (Eskil och Sonja) vill gärna också vara där och sova med oss. Jag tror vi ska börja öka på takten lite och släppa in katterna mer i sovrummet. Sen hoppas jag att det kommer att funka. Sen finns det ju en gräns för vad som är schysst mot Alice också. Det kanske är bättre om hon får komma till ett hem utan katter… Men jag vill ge det lite mer tid.

Har någon fler råd och tips så tas det tacksamt emot.

belanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nya framsteg! Alice har flyttat ner till vardagsrummet för ca en månad sedan. Hon stortrivs och har för det mesta sällskap av Sixten. De är numera kompisar. Alice har större yta och en massa fönster att sitta i och hennes självförtroende har stadigt växt. Nu är det inte så farligt om det blir lite groll, hon kommer tillbaka snabbt och är inte alls lika rädd längre.

Jag tror att det kommer att gå bra till slut, men det tar sin lilla tid.

Jag skickar med en bild på den lilla godingen!

Alexej
0

Hej, inte sett tråden innan. Det blir nog bra med dina katter, vissa saker tar bara längre tid.

Vad är det hon ligger på, en matta eller kudde? Väldigt vacker iaf.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

belanna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Det var lägen sen jag skrev något. Lite Status Quo. Alice är fortfarande i vardagsrummet och vi har fortfarande kompostgaller för dörren. Vi har kommit in i en slags vardag där Alice är ute några timmar när det är fint väder (annars vill hon inte vara ute) och Eskil och Sonja är inne i vardagsrummet under tiden. Sixten går fram och tillbaka som han vill - han och Alice är kompisar så det går bra.

Jag funderar på att ta hem en "kattpsykolog" för att få tips på hur vi ska göra för att få kissarna att fungera tillsammans. Vill ju ha kvar dem allihopa!

Har någon ett tips så tas det tacksamt emot.

Ska man försöka få dem att "göra upp"? Hur gör man det på bästa sätt i så fall? Det vore skönt att slippa kompostgallret som dörr….

Hälsningar Helena

p.s. kissarna har sittkuddar från något land i mellanöstern som de ligger på d.s.