Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattmat
Läst 814 ggr
Hennum
0

hur mycket äter katter egentligen?

Jag har 2 kastrerade hankatter som väger ca 4-5 kg och 2 gamla töser som väger 2-3 kg. och såklart den tillfälligt inneboende som nog ligger någonstans där emellan. och jag undrar hur mycket mat ska dom egentligen ska ha varje dag? nu går dom ju definitivt inte runt hungriga, men det kan ju vara bra att veta ändå.

/hennum

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

vanessa
0

Svårt att veta, då jag serverar torrfoder till dem. Men på matförpackningarna så brukar det stå hur mycket de ska ha varje dag. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

Det varierar beroende på vilket foder du ger dem. Som Vanessa skriver står det på förpackningen hur mycket man bör ge. Ju högre kvalitet det är på fodret ju mindre mängd behövs för att katterna ska bli mätta och få i sig det de behöver.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Erika91
0

Jag ha rtorrfoder framme hela tiden så att min katt kan gå och äta när han vill, men blötfoder har inte framme utan det får han några gånger per dag.

Tezza
0

Min Milda som äter barf väger jag maten åt och därför vet jag att hon äter 120g / dan. Casper får äta så mycket han vill å gärna lite till;) han är så smal. Cosmo äter oxå ca 120 g / dag.

Hawknestgrove
0

JAg gör så här i alla fall, när det gällert Arne. han äter ju Hill´s K/D och det minsta han ska ha, är 55 g/dag. Det väger jag upp åt honom. Då ser jag, att han åtminstone får i sig det. Han får gärna äta mer, men det är svårt…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hennum
0

okej.. jaa.. innan gav vi med torrfoder, men nu när vi ska testa med annat pga katternas pälsproblem så får dom burkmat, som för övrigt egentligen är hundmat, de är väl billigare eller nåt, kanske för att det är i så stora burkar.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hawknestgrove
0

Ger du hundmat, så får du komplettera med taurin. Då har du inte vunnit något ekonomiskt. Det finns kattmat som inte är så dyrt. Köp hellere det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tezza
0

Hundmat innehåller oxå mer spannmål än vad kattmaten gör och det kan inte katten tillgodogöra sig så du vinner inget på att köpa hundmat och som sagt du måste kompletera med taurin annars har du snart blinda katter….. Taurin är livsviktigt för katten men hunden kan bilda det själv.

Tezza
0

dubbel post:)

vanessa
0

# Måste verkligen sätta varning på att ge kissarna hundmat. Dels saknas som de andra skrivit taurin, det är mer spannmål, även grönsaker med mera. Så om de bland annat inte får taurin så kan de förlora synen, och de andra näringsämnena som saknas eller är för låga kan skapa en massa andra problem för dem som dålig päls, dålig mage och annat. Så snälla, ge kattmat till dem, annars så skadar du dem och det blir dyrare. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.