Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4413 ggr
[sofia-85]
0

Katt i träd, hjälp!

Våran lillan Meya har klättrat upp i ett 10 meter högt träd och har suttit där sedan igår kväll/em.Det finns grenar som hon kan gå på neråt men hon vågar inte och är väldigt rädd.

Trädet är ca 100 m in i skogen och svårt att komma fram men vi har försökt med stegar och lagt upp brädor som hon kan komma längre ner på.

Någon som har något tips? Ja vet att katter aldrig ger sig och alla säger till mig att hon kommer ner till slut men hur länge kan detta? Kommer hon ner?

Om någon har något tips på vad vi kan göra så snälla skriv det! Hon sitter uppe och skriker och ja vet inte vad vi ska göra.

noir
0

alla katter kan inte komma ner själva. om dom inte får mat och vatten kan dom rammla ner.

Det kostar en hel del men man kan ringa trädklättrare och brandkår o.s.v dom hänvisar annars vidare om dom vet bättre alternativ.
Min katt sprang upp och mamma ringde brandkåren och dom hänvisade mamma till några andra med lift. Dom sa att vi skulle ringa igen när katten suttit i ett par timmar och precis innan vi skulle ringa så kom våran katt ner. Men har hon suttit där hela natten skulle jag fösröska ringa runt till folk och ställen med lift och stege

emjon
0

Vet också att det inte är säkert att katten kommer ner själv så hjälp behövs nog.

Sök på google efter arborister och se om du kan hitta någon i närheten av där du bor och hoppas du kan få hjälp där så kissen snart är nere välbehållen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Sherwood
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sänd mig ett pm, för jag ser att vi bor i samma stad om lille missen inte har kommit ner än. Ju fler vi är så kanske vi kan luska fram något så vi får ner henne.

Hawknestgrove
0

Du kan om inget annat fins, hyra en skylift. Har du krok på bilen så kan du dra med den.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[sofia-85]
0

Detta är alltså in i trång skog. Kommer inte in någon lift där. Ingen väg i närheten :(

[sofia-85]
0

#2 Ska kolla upp det

#3 Jag bor i Hunnebostrand

Hawknestgrove
0

shit…..JAg har hört att man även kan fösöka hissa upp en korg med godis i. Typ makrill då blir frestelsen för stor och kisse går i korgn och då kan du hissa ner. Då krävs det föstås att du får upp korgen på en gren i närheten.

Hawknestgrove
0

HAr du testat att sitta nedanför trädet och locka med godis+ Du får vara trägen. Ok räddningstjänsten ställer upp, men det kostar skjortan…..

Sherwood
0

#6.   Fel av mig, för då bor jag inte ens i närheten. Brankåren ställer inte upp på sådana här saker, som i många andra länder?

Sherwood
0

Kan ju behövas en vig person som klättrar upp med något nät eller fiskehov.

Hawknestgrove
0

NEj,  det är räddningstjänsten som gäller och det kostar väldigt mycket. Brandkåren  ingår där. MEn Arborister brukar vara bussiga.

[sofia-85]
0

Ja hittar ingen sån här i närheten, tror ni att skogsentreprenader är samma sak?

[sofia-85]
0

#8 Har varit ute hela natten, och morgonen. Och nu på dagen då. Ska testa medkorg. Tack föriden

pia-app
0

Vi har just nu samma problem med en katt som sitter i ett träd. Jag skrev aborister på eniro och hittade flera stycken i vårt län Östergötland. Vi har ringt och en kanske kommer i kväll eller så kommer en annan i morgon bitti och dom skulle inte ha något särskilt betalt.

Hawknestgrove
0

nej de tar det oftast som en träning bara….

Selma99
0

Jag har varit med att en katt satt i 8 dygn i ett 15-20 m högt träd. Brandkåren kunde inte komma intill ej heller gick det att få dit en skylift och de som hade klätterutbildning var på semester- Då fick jag tag i ett litet familjeföretag som fäller träd. De spände upp vajrar, sågade av trädet och lade trädet ner så sakta det gick. Katten klarade sig bra men var uttrorkad och sov i flera dygn efter att vi fick ner den. Ett lyckligt slut alltså.

Hawknestgrove
0

Ja, det funkar, bara den som äger trädet tillåter det. för det kan bli väldigt dyrt att såga ner ett träd i en skog. Ca 10000 per träd kan det kosta om  det vill sig illa.

Selma99
0

Jo men ägaren till det här trädet var som tur va även en kattvän och lät oss fälla trädet. Men det är viktigt att kolla med markägaren först.

Hawknestgrove
0

Vilken tur ni hade!!! Här var det en granne, som skulle bygga på sin tomt som låg insprängd i en annan grannes tomt. OCh så råkade de fälla två tallar "av misstag"….de viste mycket väl var delet gick….MEn tallarna störde…. JAhapp, det bidde 20.000 kr det…..

siberlina
0

min   katt   klättrade högt upp  iett  träd  förra  sommaren   och  jag var helt   chockad,men stod  nere och pratade med henne    hela   tiden    och talade   om att  jag ville  att hon skulle  gå ner ,tillslut   så jick hon  baklänges ned

pia-app
0

Försök få tag på en arborist. Vi har just nu kommit hem med en jättelycklig kisse som suttit i ett träd i antagligen en vecka.Killen som kom och klättrade var helt enorm. Först upp minst 12-14 meter  i en gran. När han är i höjd med katten hoppar den till nästa träd. Han får klättra efter med alla linor och allt och katten tar sig längst ut på en vippig gren. Han får till slut tag på katten och hållandes den med ena handen och flyttande säkringar med den andra så lyckas han klättra ner till oss med kisse. Vilken kille !

Nu är det stor kelstund här med kisse som inte riktigt förstår varför hon inte får massor med mat på en gång. På måndag får hon åka tillbaka till sin stödmatte.

emjon
0

#21 Vad härligt att kissen är nere välbehållen. Dessa killar är ofta väldigt hjälpsamma när det gäller katter i träd. Det blir också extra värdefullt då man inte får hjälp av brandkåren även om det går att komma fram.

Hoppas att TS också får hjälp med sin kisse om den inte redan är nere.

Lena
0

Ja det där med trädklättrande katter kan vålla mycket dramatik minsann. Tur att det finns professionelle trädklättrare i sådana lägen, det har räddat många katter i knipa.

#21 Härligt att det hela fick ett lyckligt slut.

Hoppas det går lika bra för kissen som TS skriver om.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

pia-app
0

Hur har det gått med TS katt ?

Hawknestgrove
0

JA, i de flesta fall, så brukar kissen ta sig ner som siberlina säger. hoppas det har gått bra nu

[sofia-85]
0

Tack för alla era svar! Vi fick bygga upp en "trä ställning som hon till slut gick ner på"!! Vi skulle flytta precis efter helgen och vårt Internet dog så kunde inte svara i tråden. Alla katter är med och mår bra efter flytt

Extra glad är Mejsan som inte gillar träd längre… :)

ps.Ringde brandkåren, de sa nej om det inte gått fler dygn, en "trädklättrare" gick inte att få tag i", ringde överallt!

Camillhe
0

Jätteglad att det löst sig, men ett tips för andra som kanske hittar denna tråden med samma problem är att ta kontakt med närmsta "klätterförening". Har vänner som klättrar och de skulle ganska enkelt kunna klättrat upp och tagit ner katten. Medlemmarna är ofta ungdomar som jag kan tänka mig skulle kunna ställa upp gratis av medkänsla.

emjon
0

Vad bra att det löste sig så fint och att flytten gick bra ocksåGlad

Gullimat
0

Puh! Då kan vi pusta ut nu när båda misarna är i säkerhetGlad

Lena
0

Så bra att det ordnade sig till slut! Det gäller att vara uppfinningrik när sådana här saker händer!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

siberlina
0

va   underbart att  det ordnade  sig,Glad