Råd om infångning av Stigs Center katterna
Hej!
Behöver råd för dagens kattfångst. Jag har en liten fälla ( trä) som jag stänger manuellt med snöre en bit i frånoch där hade jag tänkt fånga ungen.
Problemet är att mamman kommer att försvinna ett tag när hon ser sin unge fångas. Kvar har jag då en Lothin fälla som jag gillrar. Hon är på gränsen att vara tillräckligt tung för att utlösa trampgillret.
Vi testade att få in båda två i Lothin manuellt, men honan är så skeptisk så hon skrämmer upp ungen och det blir så att de båda står olämpligt till för att stänga luckan.
Tyvärr kan ju inte fällorna stå så vi kan mata in dem där så det måste lösas vid infångningstillfällena.
Det känns som det måste bli rätt nu.
Kom med råd och tips. Jag har större erfarenhet med att fånga in katter en och en. Nu är det ju så oerhört akut också så det känns som det inte får misslyckas.
Så kom med råd snälla.
Mvh Anette
Men Lothinfällan kan man ställa in så att den stängs av en kattunges vikt. Den biten som håller upp dörren stoppar jag inte in helt när det gäller en kattunge. Svårt att förklara. Lycka till!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
men har jag förstått det rätt, är ungen för lätt för Lotinfällan? Verkar ju underligt….Ta det inte som kritik till dig, utan i så fall för fällorna. Då är ju de i så fall inte att rekommendera. Så himla synd att ni inte kan försvinna utom synhåll ett tag och låta mammakatt komma till ro och bli fast…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jag fångade fem veckors ungar med en lotin så det ska gå,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Vi har gjort så att vi haft två fällor, när vi har fått in ungen har vi satt fällorna brevid varandra med en filt över bägge så att när honan går in i fällan finns ungen där, det lockar bättre att ha både bebis och mat samtidigt.
Vet när vi satt och skulle fånga i norrort och hade ungen brevid, kallt och jävligt var det ute och tillslut sa vi att vi får nog sluta för idag och försöka få in mamman någon annan dag eftersom det var för kallt för ungen att sitta i fällan längre. När vi kom dit hade mamman redan gått in i fällan och vi hade missat det
fast det var inte så länge hon kunde ha suttit där men endå.
Åh misans tips verkar ju vara bra- OCh om ni har en liten värmedyna av något slag åt ungen medans ni sitter där, så behöver ju inte ungen frysa heller. Behöver ju itne vara något märkvärdigare än en flaska med varmvatten inlindad i en handduk!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hur har det gått med infångningen?
Puttar den här tråden, då det verkar aktuellt med infångning på Stigs center igen?