katt som har stort behov av närhet
Är det vanligt att hittekatter har extremt behov av närhet.. tog hem min honkatt för 3,5 år sedan när hon var ca 10 månader(uppskattad ålder). Då var hon som ett plåster på mig, jag fick bära henne som en bebis annars skrek hon och sprang efter mig och klättrade upp längs byxbenen på mig.
Än idag är hon så, fast inte lika extrem. Hon vill gärna bli buren och blir hon inte det då går hon runt i lägenheten och skriker. Hon är utekatt så hon går ut varje dag men så fort hon kommer in ska hon upp i famnen. Känns som att jag blivit som hennes "snuttefilt". Försöker få henne att ty sig till min andra katt som är en lugn herre på 12 år. Men hon brukar tassa till honom bara.. skulle vara skönt om hon kunde nöja sig med en kattkompis eller ett gosedjur nån gång.. :P
Någon som har en katt med liknande beteende?
Inte jag som tur men några vill komma upp och bli klappade. Men hoppar ner sedan. Du har helt enkelt blivit hennes mamma;)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag var barn hade vi en katt som hade ett liknande beteende. Hon "snuttade" dessutom mycket på täcken och filtar. Den katten hade hittats ute i en hage någonstanns på landet har jag för mig, tror att kattmamman hade blivit överkörd eller något sånt. Katten döptes till Mirran och levde tills hon var 17 eller 18 år och hade hela livet ett otroligt behov av närhet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min Wille är ett plåster!!! där jag är där är Wille, han är en brevid katt och vill sitta själv inte knät och inte buren någon längre tid.
Nu när jag sitter vi datorn så puffar han hela tiden på mig. Men det gör inget för han är så finnnnnnnnn min hittis Wille.
Marie-Helene
Oftast beror de på att de blivit tagna för tidigt från sin mamma. Alltså före 12 veckors ålder. När det gäller hittekatter vet man ju oftast inte så mycket om deras förflutna. Du har nog blivit hennes stora trygghet efter det hon varit med om.
Oftast brukar den här typen av katter bli tryggare med åren. Något du ser tendenserna på eftersom hon inte är riktigt lika klängig som tidigare. Skulle tro att hon har utbyta av sin kattkompis, även fast de inte leker och myser ihop. Men det kan komma vad det lider.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"