Frågor till Fiahemmet (Norrköping)
Några iFokusmedlemmar som på olika sätt företräder FiaHemmet har väckt upp en drygt 2 år gamal tråd ur dess slummer. En tråd som var kritisk till hur Fiahemmet arbetade. Dessa har menat att kritiken är/var orättfärdig och inte stämmer. Att det bara handlat om en före detta medlem på Fiahemmet som är missnöjd.
Som Sajtvärd kan jag inte avgöra vad som är rätt och fel i den här historien. Jag vet bara att det varit flertalet kritiska röster mot Fia-hemmet. Röster som oberoende av varandra sagt samma saker. Alltså inte bara den medlem som nu ställs mot väggen.
Kritiken från 2009 har gällt FiaHemmets syn på skygga katter och att man avlivar katter som är svåra att placera eller visar upp ett problembeteende. Den har även gällt styrelsen som enligt kritikerna inte varit öppen för kritiken utan istället valt att lägga locket på, samt utesluta obekväma medlemmar.
Nu har det som sagt gått 2 år och frågan är hur föreningen arbetar idag? Medlemmarna som väckte tråden till liv har inte riktigt svarat på den frågan vilket jag tycker är synd.
Mitt råd till Fiahemmet är nu att gå ut och svara på Pia-Apps frågor om hur man arbetar med målgruppen skygga katter idag 2011. Lägger även till en fråga jag har för egen del som gäller avlivning. Det bästa man som förening kan göra är nämligen att svara ärligt på frågor om hur man arbetar, samt bemöta den kritik man får. :
- Tar Fiahemmet emot skygga katter om det finns plats?
- Om det inte finns plats kan den skygga katten då stå i kö enligt samma premisser som andra katter?
- Kommer den skygga katten att få den tid den behöver för att socialiceras?
- Arbetar ni aktivt med att socialicera skygga katter?
- Vilken syn har ni på avlivning av friska katter?
Jag kommer att skicka dessa frågor via email till Fiahemmet. Jag startar den här nya tråden eftersom den gamla från 2009 nu är rekordlång. Det är min förhoppning att Fiahemmet svarar ärligt på dessa frågor. Sedan kan vi avsluta diskussionen.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har kollat med vår ordförande och här kommer nu utdrag ur det brev som hon skrev till Djurhemsföreningen och berättade om sin tid på Fia. Vår ordförande var den som togs bort först eller fick ta time out.
Hon precis som jag blir väldigt upprörd över att man säger att vi inte talar sanning. Vi har varit med om något så sjukt så när folk läser det vi skrivit så vill dom inte tro på det. Men det här har hänt och vad ni sen tycker om det är er sak.Sen har vi aldrig sagt att det är så nu men så länge inga svar kommer och samma personer är kvar i styrelsen så är det svårt att tro att det har ändrats så radikalt.
Här är utdraget ur hennes brev:
Ett av mina starkaste minnen är när det avlivades 5 katter vid samma veterinärbesök bara för att dom inte hunnit bli tillräckligt tama. Jag pratade kvällen innan med karantänsansvarig om det verkligen var nödvändigt då de kunde sitta i mitt knä och det ansåg hon då de fräste åt henne när hon petade på dom med en vippa.Jag frågade då om jag inte kunde få ta hem dom men det gick inte för då skulle de bli för präglade p åmig. När jag satt med katterna i knät och det var dags för sprutan så frågade jag en gång till om vi verkligen måste göra det här och svaret var igen ja.
Veterinären sa inget utan det var karantänsanvarig som bestämde.
Då jag ohc den andra tjejen som var med var ledsna och upprörda så sa veterinären åt oss att sitta med katterna tills vi kände att vi kunde komma ner med dom.
Men karantänsansvarig kom och skällde ut oss för att vi gråtit och inte kommit ned med katterna direkt.
Det var skandal sa hon.
5 Kattar alltså på en gång.
Efter detta togs den andra tjejen bort från veterinären precis som man alltid gör med folk som inte passar de ledande i styrelsen."
"En av våra veterinärer vädjade till mig att inte sluta för jag behövdes som motvikt till de andra "
" Katten Pricken (omplaceringskatt)skulle avlivas pga dålig aktivitet efter två veckor.Den katten lyckades jag ta hem och det blev en helt annan katt "
"Vi hade två honor med ungar som satt tillsammans i en bur. Ungarna var rädda och i ställer för att arbeta med dem tog man ner honorna till försäljning ohc lät kattungarna vara själva i ett rum,rädda och övergivna och efter en vecka,tio dagar så avlivade man dom "
Detta var några utdrag som vår ordförande ville att jag skulle skriva ned. Jag hoppas att ni förstår att man inte sitter och hittar på sådana här saker.
Tyvärr vill ingen ta tag i det här varken Djurhemsföreningen eller Länsstyrelsen utan man ser bara till det yttre att det är fint när man är på besök.
Jag är intresserad i Djurhemsföreningens svar.
Det ordförande i DHF talar om är att det är väldigt mycket att läsa ,att han arbetar mycket med sitt ordinarie arbete och att vi fäster för stort hopp till att dom ska kunna göra något. Vår fråga var om man kan ha en förening med i Djurhemsföreningen som gör så här och det tycker man alltså då vi inte fick någon respons.
Vet att Maruska också hade en maildialog med honom men inte fick ut så mycket hon heller.
Kontentan var att det var jobbigt med alla skrivelser,att vi skulle hålla sams och att dom inte kunde göra något.
Vi skickade luntan med papper till alla styrelsemedlemmar men fick ingen respons . Ingen ringde heller upp oss eller ville träffas.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har några mail mellan mig, ordförande i Fiahemmet och Djurhemsföreningen. Mailen är från våren 2010 alltså ett år senare.
Jag hade aldrig träffat någon från 9liv när jag av en slump fick likvärdig information från en annan medlem i Fiahemmet som lämnat pga av händelser som ovan. Den här personen jobbade som volontär på Fiahemmet.
Nu vet jag inte hur jag skriva så det inte blir dumt och att alla ska förstå.
Den här personen är inte så stark och är inte så social och utåtriktad. Så jag var jätte glad när hon fick möjlighet att arbeta med katterna på Fia. Jag kände att det var helt rätt för henne för djuren och särskilt katter betyder väldigt mycket för henne. Det var när jag av henne fick veta hur galet det kunde vara på Fia som jag började rodda i det hela och fick kontakt med några av de utesluta medlemmarna från Fia. Allt var exakt som hon berättat och kanske lite tokigare än så.
Efter jag fått en lunta med papper från Pia som tog en hel helg att läsa igenom tog jag kontakt med Fiahemmets ordförande. Jag åkte helt enkelt dit för ett samtal och med några frågor i bagaget. Ordförande hade inte tid med mig utan skulle fara iväg med kattmat till sin dotter efter jag kort förklarat vad jag ville.
Jag skrev då ett mail "brev" till ordförande, vice ordförande och djurhemsföreningen med några frågor. Varför vice ordförande fick samma mail var för att jag visste att hon reserverat sig i beslutet att styrelsemedlemen skull ta time out.
Jag fick ett luddigt svar från ordförande i Fiahemmet och ett ännu luddigare svar från djurhemsföreningen.
Efter de svaren beslutade jag mig för att göra allt som går för att alla om är intresserade ska förstå hur galet den här föreningen bedrivis. Det har jag gjort här och jag gör det till allt o alla som vill lyssna.
Att Fiahemmet ska svara på sajtvärdens frågor känns som omöjligt under de senaste två åren har igen svarat på en enda fråga med ett ända relevat svar utan allt är någon annans fel ungefär.
Mina mail är långa och skulle fylla hela den här tråden, är det någon som är intresserad så vidarbefodrar jag dem gärna. Det är offentliga handlingar hos både Fiahemmet och Djurhemsföreningen. Ett PM till mig med e-postadress så kommer dom.
Jag hoppas att vi kan avsluta den här diskustionen om Fiahemmet och att dom för en gång skull är öppna med att svara om hur dom jobbar på Fiahemmet. För det är ju faktiskt det vi vill veta nu 2011.
Marie-Helene
Jag vill tillägga en sak. I ordförande från 9livs utdrag ur brevet talar h*n om den intagningsansvariga på Fiahemmet under våren 2009..
Intagningsansvarig då var en närstående till ordföranden med en hög medicinsk utbilning och sitter självklart på en hel del medicinsk kunskap. Vad många inte kunde förstå då 2009 var att vederbörande inte på något sätt var utbildad veterinär men dennes status på Fiahemmet var väldigt hög och ifrågasattes av få. UTAN DÅ HETTE DET åå, H*N ÄR JU HÖGUTBILDAD SÅ H*N GÖR RÄTT exakt så resonerde de flesta volvontärer!!!! Ni fårstår själva hur tokigt det var.
Som jag sagt tidigare blod är tjokare en vatten och därför blev det så här. Katter som försvann, katter som fick somna in trots att medlemmar vädjade om att avbryta. Förstår alla hur sjuk den här föreningen var då iallafall.
Skulle vara intressant att fråga Norsholm som är Fiahemmets veterinär hur dom kände/känner, men och andra sidan Fiahemmet är en stor kund med veterinär kostnader på runt 500.000 kr under ett år så vi kan nog hoppa över det……
ANM: Inlägget redigerat du det var på gränsen att bryta mot PUL och blivit anmält. // Lena - sajtvärd
Nej Maruska jag var intagningsansvarig ,hon var karantänsansvarig,så att blir rätt.
Pia
Jag tycker att vi avvaktar Fiahemmets svar på mitt PM nu, som jag förutsätter kommer så fort de hunnit läsa och formulerat fram ett svar.
Det blir svårthanterligt om det kommer nya frågor hela tiden. Bättre att vi ger dem en ärlig chans att besvara de frågor som redan lagts fram.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ok det är inte så lätt för mig som inte vet vem som kallas det ena eller andra. karantänansvarig jag ska lägga det på minnet.
Vad jag menade var att personen i fråga hade fått EGET mandat efter ett styrelsebeslut att avgöra en katts öde!! och med hennes bakgrund som "högutbildad" sa ju ingen ifrån, några gjorde det och fick en spark där bak. Det är patetiskt och helt sjukt!!
Jag skulle kunna skriva spalt meter om den här tokiga kattföreningen. Men nu väntar jag och många fler på Fiahemmets policy 2011. För visst hoppas vi alla på att förändring har skett. En katt är en katt oavsett bakgrund och beteende och ska få samma chans eller hur?
Vet Ni!
Jag tror inte Fiahemmet har någon styrelse och därför blir det aldrig några svar.
Så Dumt att vi inte fattat det!!
I dag var det en artikel om dom i Folkbladet
#10 kan du inte länka till artikeln? Alltid intressant att läsa om olika katthem och hur de jobbar.
http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/default.aspx?articleid=5732081
Hemmet tar emot upphittade katter, vildkatter och katter som behöver omplaceras på grund av dödsfall, eller allergier.
På Fiahemmet säljer man inga katter förrän de fyllt 20 veckor. ????
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det var en bra atikel tycker jag som tar upp viktiga saker.
Jaha ja det låter ju bra alltihop men vad gör de med dem som de kallar" vildkatter" de menar förstås de förvildade katterna alltså skyggisarna ? Får ingen inblick i det genom artikeln.
Vi får alltså fortsätta vänta på svaren på mailet med frågor som Lena skickat till dem.
Det är ju skillnad på vad man tar emot och vad som händer sen.Artikeln säger inget om hur dom arbetar. Regeln om katter är att dom inte säljer några katter som ensamkatter som är under 20 veckor så antingen tar man två eller så har man en katt redan.
Väntar också på svar på vad som händer när väl den "förvildade"katten är intagen.
Om de nu tar emot "vildkatter "som de kallar dem alltså förvildade tamkatter så är det ändå en förändring på ett sätt. Kommer ihåg år 2005 eller om det var början på 2006 när jag ringde och pratade med samma föreståndare som nu och frågade om de på Fiahemmet hade möjlighet att ta emot någon kattunge eller ev. flera katter från en stor koloni med förvildade skygga katter som nu i det närmaste är under kontrol ,lDet blev nobben direkt det gjorde de inte-Alla katterna skulle skjutas hade jag med förskräckelse läst i dagstidningar och tog mej till platsen som tidigare varit helt okänd för mej vet att jag efter att ha sett eländet med mängder av okastrerade vuxna katter och därmed förstås även kattungar som planlöst sprang runt i snön bönade och bad föreståndaren Fiahemmet om hjälp för att de skulle ta hand om åtminstonde en kattunge men de hade blivit avrådda från det sa samma föreståndaren på den tiden Vet åtminstonde två kvinnortill som hade fått nej till svar när de bad om någon hjälp för katterna där.
En av kvinnorna vände sej då till en annan förening och möte eller om man ska kalla det för förhandling hölls med djurskyddsinspektören så många katter fångades in och togs snabbt från platsen till att börja med.
Eftersom du nu nämner årtal så vågar jag mig på att nämna 2008 och 2009. Man tog emot förvildade katter då också ,det vet jag ju eftersom jag var intagningsansvarig men man var kluven och fick ont i magen då man visste att om dom inte snabbt visade sig lite sociala så var det oftast kört. Sen vet jag att man också säger ifrån om skygga katter då dessa samtal kommer till oss.
Ytterligare ett problem stötte jag på igår då en kille ringde om en katt som var 7 år. Jag frågade om katten och det var en tam katt som han inte kunde ha kvar pga allergi och den som skulle ta den hade backat ur.Eftersom det var en tam katt och vi för tillfället inte har något stödhem att uppbringa hänvisade jag till FIa. Han hade ringt dit men dom hade fullt och när jag frågade om han inte fick ställa sig i kö så sa han att dom inte tar emot katter över 7 år.Den regeln fanns ju även när jag jobbade där. Man hänvisade då till att de katterna var svåra att hitta hem åt så då skulle dom få sitta för länge på katthemmet. Men man skulle kanske kunna ha dessa katter i stödhem om dom blir sittande för länge. 7 år är ju egentligen ingen ålder på en katt. Eftersom vi inte kan ha någon dialog med Fia så kommer ju vi att få dom samtalen om katter över 7 år år.Fia har så många fler medlemmar t ex så dom borde ha betydligt lättare att hitta tiifälliga hem till dessa katter.
Katterna som fångades in placerades i permanenta hem och stödhem avskjutningsplanerna var stoppade.Många katter kom därifrån relativt snabbt men efterom kommunen uppskattade antalet mellan 60-100 läste tom siffran 200 katter någonstans då på den tiden i lokala tidningar så kan man man inte förvänta sej att alla dessa skulle kunna fått ett hem direkt. Alla katter var som sagt okastrerade på den tiden.
17. Den mannen var det nog som hade ringt till Nils Hult i går också Tyvärr avslutade mannen tydligen samtalet med att "då får katten väl avlivas då" Nils Hult är ju ingen förening han är en privatperson funderade mycket över det här i går om mannen hade ringt till Fiahemmet innan.Hur som helst 7 år är ingen hög ålder på en katt. om jag skulle falla av pinn så kan mina barn ,om de ville ;alltså inte få mina katter omplacerade via Fiahemmet alla utom en är betydligt äldre än så.Det är tydliga restriktioner angående ålder då iaf.

7 år, o neka plats? mycke dåligt,,, sen tycker jag naturligtvis inte att ägare bör smita undan så lätt att vältra över ansvaret men om anledmningen at neka är åldern så är de sjukdiskriminering,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag plockade fram lite artiklar från NT ang. Slottshagen katterna.
Det har tydligen varit två auktioner för att lösa problemet med katt koloni i Norrköping.
2001 Gjorde tydligen kommunen i samråd med Länstyrelsen en avskjutning som upprörde många.
2001 var Fiahemmet inblandat och gjorde vad dom kunde för katterna då. Då var det inte samma styrelse som 2006
2006 kvarstod problemet och en ny avskjutning planerades. Då var inte Fiahemmet intresserade att hjälpa till.
http://www.nt.se/sok/?querystring=katterna+slottshagen&s=
Här en länk till NT och deras söksida finns 22 artiklar att läsa om Slottshagen katterna.
Jag har ikväll fått ett svar på mitt email från Fiahemmets ordförande som hänvisar till det svar de gav den 11 maj 2009. Ordföranden menar att det svaret gäller än. Fick även ett svar som var riktat till mig personligen. Vill därför inte lägga ut det här utan att ha fått det godkänt först. Har ställt frågan och väntar på svaret. (Om jag får lägga ut svaret här).
Lägger in det drygt 2 år gamla svaret här:
===
Fiahemmet i Norrköping är anslutet till Djurskyddet Sverige och Djurhemsföreningen. Vi följer Djurhemsföreningens riktlinjer för djurhem, men ibland måste vi göra avsteg från den så kallade tremånadersregeln då vissa katter behöver vara kvar på katthemmet några månader längre för att hitta ett nytt hem. En annan lösning vi använder oss av är jourhem.
Fiahemmets verksamhet granskas årligen av djurinspektör och länsveterinär. De senaste åren har det inte förekommit några anmärkningar från dessa.
Fiahemmet avlivar inte friska katter. Vård av sjuka katter sker i samarbete med vår veterinär. Eventuella avlivningar sker alltid efter bedömning och rekommendation från vår veterinär.
Ingen Medarbetare har fått sluta på Fiahemmet på grund av sina åsikter om tremånadersregeln eller kattskötseln. I de mycket få fall Medarbetare har ombetts sluta har orsaken varit andra skäl, vilka vi inte kan gå in på här.
Styrelsen för Djurskyddet Fiahemmet
Det betyder ju att inget har ändrats på 2 år utan då är det ju likadant som när vi arbetade där då hon säger att det svaret gäller än.
Sen är ju det sista ren lögn att vi inte fick sluta pga av våra åsikter gällande tremånadersregeln eller kattskötseln. Varför blev vi då uteslutna ? Det svaret har vi aldrig fått .
Ja vi hade ju egentligen inte väntat oss något annat.
Det hade varit snyggare om de hade svarat på de frågor som ställdes nu istället för svar på annat från två år bakåt i tiden.
Måste i alla fall skriva att den här regeln om att inte ta emot omplaceringskatter som blivit 7 år hittas ingenstans på deras hemsida. Det vore bra om man hade tydliga regler skrivna för allmännheten så djurägare vet från början att de inte kommer att omplacera deras katt när den har blivit 7 år tex.
Vi får se hur ordföranden ställer sig - om jag får lägga ut det hon skrivit till mig personligen.
Men annars får vi väl sluta oss till att man arbetar på samma sätt som 2009 och lämna det hela därhän. Det känns inte fruktsamt att fortsätta den här diskussionstråden utan någon form av dialog med Fiahemmets ansvariga. Det blir bara som en ändlös monolog.
Jag förstår vad du säger Lena men samtidigt är det så här Fiahemmet alltid kommer undan kritik genom att undvika att svara eller svara väldigt luddigt. Då tröttnar folk och det blir tyst och dom kan fortsätta som dom alltid har gjort. Vi har fortfarande efter två år inte fått någon förklaring till vad vi gjort som ledde till uteslutning.
Då de säger att det som skrevs fortfarande gäller så uppmanar jag alla här att gå in och läsa mitt inlägg i slutet av tråden Vad händer på Fiahemmet där jag har lagt ut delar av vår ordförandes brev till Djurhemsföreningen.
#26 Är just nu på annan ort och kommer inte åt min epost. Kan därför inte säga om jag fått svar på mitt sista email till ordf. Återkommer ifrågan när jag är hemma igen om några dagar.
Om nu Fiahemmet inte vill ha en dialog med oss här på Hittekatter kommer vi inte längre än hit. Kritiken står oemotsagd och kommer så att göra. Frågor förblir obesvarade. Ett val som i så fall Fiahemmet valt att göra. Nu har de ju fått en ny möjlighet att svara på de frågor som finns. När jag kommit hem och läst min epost vet vi hur de valt att göra.
Vi kan fortsätta att diskutera och kritisera det här i två år till. Men jag som Sajtvärd ser inte det som särskilt fruktsamt tyvärr. Som jag sagt är inte Hittekatter iFokus en domstol där vi i någon form av domstolsförfarande kan avgöra vem som gjort rätt eller fel. Många tror det, men det är en omöjlighet. Ni som är kritiska har fått säga ert och Fiahemmet har getts möjlighet att bemöta det som framkommit.
Alla diskussioner kommer till slut till en punkt där det är dags att avrunda dem. Vi börjar nu närma oss den punkten vad gäller Fiahemmet.
Det här blir mitt sista inlägg i trådarna om Fiahemmet i Norrköping.
Jag tycker också det är dödfödd diskussion som är ensidig och som besvaras med total tystnad. Knepigt!
Att fortsätta här är inte riktigt rätt forum. Jag tror att vi som ifrågasätter får lyfta upp frågorna till en mycket högre nivå där det kan få effekt. Där det helt enkelt inte finns några alternativ än att besvara kritiken.
Jag kommer inte på något sätt släppa Fiahemmet och livet för de katter som ska komma och gå genom dörren till Fiahemmet. Jag ska fortsätta driva mina frågor vidare där de får genomslag och verkligen kommer att göra skillnad för våra Norrköpings katter oavsett bakgrund.
Marie-Helene
ANM: Inlägget redigerat då det innehöll överträdelser mot våra skrivregler´. // Lena - sajtvärd
Vill meddela att ordf nu gett sitt tillstånd att jag publicerar svaret här på Hittekatter. Då jag inte har tillgång till dator mer än ytterst begränsat får jag be er avvakta svaret tills fredag.
Nu är jag hemkommen igen och kan lägga in det svar Fiahemmets Ordförande gett på mina frågor.
Mina frågor:
- Tar Fiahemmet emot skygga katter om det finns plats?
- Om det inte finns plats kan den skygga katten då stå i kö enligt samma premisser som andra katter?
- Kommer den skygga katten att få den tid den behöver för att socialiceras?
- Arbetar ni aktivt med att socialicera skygga katter?
- Vilken syn har ni på avlivning av friska katter?
Fiahemmets svar:
Fiahemmet tar årligen hand om och hittar nya hem till drygt 350 katter, där hittekatter är prioriterade. Vi står under tillsyn av djurskyddsinspektörer vid Länsstyrelsen i Östergötland, är medlemmar av Djurhemsföreningen och Djurskyddet Sverige, och bedriver vår verksamhet med insyn och stöd från dessa.
Fiahemmet är en allmännyttig ideell förening med begränsade monetära och personella resurser. Många av våra Medarbetare lägger ner en mycket stor del av sin fritid på att hjälpa katterna till en bättre tillvaro.
Samtliga katter som vi tar emot placeras initialt i vår karantänsavdelning där en individuell bedömning sker i samråd med vår veterinär Norsholms Djursjukhus.
Vi avlivar naturligtvis inga friska katter, i begreppet frisk innefattas kattens fysiska och psykiska status samt möjlighet till rehabilitering, vilket som sagt bedöms i samråd med vår veterinär.
För friska katter med särskilda behov använder vi oss av fodervärdshem där katten kan vistas en längre tid i hemmiljö för att gradvis kunna utvecklas i positiv riktning.
Du önskar ett förtydligande om hur vi arbetar med skygga katter. På Fiahemmet bedömer vi graden av skygghet och möjligheten till positiv utveckling individuellt för varje katt i samråd med vår veterinär. Detta inkluderas i den helhetsbedömning av kattens fysiska och psykiska hälsa som vi tidigare nämnt i vårt svar. Socialisering av friska men skygga katter sker därefter på katthemmet eller i fodervärdshem.
_____
Tackar Fiahemmet för svaret och anser nu att diskussionerna runt Fiahemmet kommit till den punkt där det är dags att avrunda dem här på Hittekatter iFokus.
För den som vill fortsätta att diskutera de här frågorna hänvisas till PM eller direkt till Fiahemmet. Fiahemmets Hemsida med kontakuppgifter.
Jag förstår att vi ska avrunda diskussionen men jag vill i alla fall göra ett inlägg till. Känns inte ok att Fia som så många gånger förr ska få sista ordet.
De här utdraget säger i alla fall mig att inte mycket har ändrats på Fia sedan vi var där.
Vi avlivar naturligtvis inga friska katter, i begreppet frisk innefattas kattens fysiska och psykiska status samt möjlighet till rehabilitering, vilket som sagt bedöms i samråd med vår veterinär.
På Fiahemmet bedömer vi graden av skygghet och möjligheten till positiv utveckling individuellt för varje katt i samråd med vår veterinär.
Här säger man att skygghet kan vara den psykiska status som gör att man avlivar katten. En skygg katt kan alltså bedömas som att den inte är frisk.
Precis samma ord och resonemang som på vår tid och då avlivades allt för många katter.
Dom gömmer sig bakom veterinären istället för att stå upp för skyggisarna och deklarera att här avlivas inga friska katter och rätten och packen därefter. Våra veterinärer skulle aldrig komma på tanken att säga så åt oss eftersom dom vet vår policy. Vi fick också slåss i början.

Sen vet de flesta veterinärer inget om hur man socialiserar skyggisar, och vad det innebär, de har säkert aldrig själv haft någon. Det snacket köper inte jag. Alla hemlösa katter som fötts ute är för det mesta riktiga skyggisar och kan ta olika lång tid på sig. Policyn måste vi sätta som jobbar med dem.
Svaret är ju mera allmängiltigt hållet och säger inte i detalj hur själva bedömningen går till. Därför svårt att dra slutsatser åt varken den ena eller andra hållet.
Det är dock ingen som enligt djurskyddslagen kan klandra ett katthem om de låter veterinären göra bedömningen. Inte heller om de väljer att inte jobba med den målgruppen. Många djurskyddsinspektörer anser det ju dessutom som fel att ägna sig åt skygga/förvildade katter. Vet både katthem och privatpersoner som haft det riktigt svårt med Länsstyrelsen för att de valt att arbeta med skygga/förvildade katter.
Än så länge är det långt kvar innan svenska katter har det som katter i många andra länder i Europa. Sverige har halkat efter i djurskyddshänseende, här står vi kvar vid det gamla och har svårt att ta till oss nya rön och tankesätt. Det är därför inte så konstigt om många katthem inte anammat de nya tänkesätten ännu.
Jag tycker inte det blir så fruktsamt att fokusera mera på hur ett enskilt katthem jobbar eller inte jobbar. Det är bättre att istället fortsätta den här diskussionen på ett mera allmänt plan.
Kommer nu att stänga diskussionen om Fiahemmet och öppnar en ny tråd där vi kan diskutera om Katthems policy. Här är länken till den nya tråden som även är en omröstningstråd.
Välkomna dit!
Det kommer utmärkt till pass hade samma tankar jag också faktiskt.Tycker det är oerhört viktigt att katthem är tydliga med sin policy. Det ska gå att läsa sej till en tydlig policy som stämmer med verkligheten sedan. Jag skulle aldrig kunna lämna en av mina katter på ett katthem utan att veta vad som sedan händer med katten och självklart ska det berättas sanningsenligt.Öppenhet är något som krävs för att få förtroende.