vattenfontän eller vanlig skål med vatten
vad anv ni?..jag funderade förstpå fontänmen hur ofta ska man byta vatten där och diska den?..vill helst kissarna skaha fräscht vatten hela tidenmen tyvärr kan jag bara byta 2 ggr per dag…så blir det massa hår och mat i den..
Ja, jag funderar på en fontän. Vi har ju fått tips om tre st härinne. Skall kolla prismässigt vad det gör. Men som jag har hört, så ska vattnet helst inte stå tillammans med maten och det kan ligga något i det.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vet ej varför man inte ska ha det (förutom mat och sånt skit i då*S*..) jag har aldrig tänkt på det då katterna dricker ändå..vanesak kanske..undra vilken fontän somär bäst..
Ja det skiljer i pris en hel del. Jo, katterna dricker mer om vattnet är en bit från maten!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jasså gör de?..jaha har inte ens märkt det..kanske borde flytta vattnet då..

Sussan krafsar ofta och markerar att hon inte gillar att dricka vid sin matplats, men dum som jag är har jag inte ens tänkt på att hon skulle kunna ha sin drickplats någon annanstans. Stackars Sussan som fått dricka vid sin matplats i 17 år bara för att samtliga i familjen är fastlåsta i hjärnan :/

Jag läste här förut att katterna skall ha sin vattenskål på annat ställe än maten just för att de aldrig har dem tillsammans i "det vilda" så att säga.
Fick systers vattenautomat och ställde den i duschen. För enkelhetens skull. För att se hur de reagerade och de dricker mer och oftare där inne. Vet inte om duschen är ett bra ställe i sig, men de smaskar i sig. Bättre än tidigare när de satte sig under duschen och skrek att jag skulle sätta på kranen och drack så. =)
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

jag har ändrat ställe på vattnet nu..ca 20m från maten:) testa se om det blir bättre
Vi har nu efter goda råd från kamrater här på Hittekatter (Vanessa & EvaMojje) skaffat flera vattenskålar som vi spridit ut i lägenheten. Det har gjort att drickandet ökat högst markant.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

jag har satt en även på min inglasade balkong och tänkte till sommaren sätta en på vanliga balkongen med..har inte så stor lght så jag tror det räcker meden på var balkongoch en i köket..tänkte att kanske vore bra med vattenfontän för hålla vattnet friskt hela tiden..

Jag har en vanlig vattenskål, men vi kanske ska ha fler då och inte nära maten. Tack för tipsen! :)
Men vad e bäst egentligen, vattenfontän eller vanlig skål med vatten?

japp de va ju frågan *S*..haha nån som vet?

Vattenfontän är både onödigt och dyrt. Har 3 vattenskålar på olika ställen och byter 3 ggr. om dan. Vatten som vatten, har aldrig förstått vitsen med vattenfontän.

jaa det var det och den vill jag ha svar på,

Alltså jag undrar om vattnet blir så mycket friskare än om det står i skål och man byter två gånger varje dag, vattnet syresätts ju mer och det rinnande ljudet kanske "evolutionärt" attraherar djur att dricka, men friskheten i sig kan ju ifrågasättas. Det är dock en kul grej om man skulle kunna hitta en billig fontän som inte låter som en dammsugare.
Jag har två vattenskålar, en bredvid maten som jag ska ha mat i senare när vi får tillskott och en som är placerad lite längre bort. Jag har dock ett akvarie som jag fyller på med en stor vattenkanna och det är Hobbes favorit vattenskål just nu. Instämmer också i att katterna dricker mer om det finns fler vattenskålar utplacerade. Märker det främst på att urineringen ökar vilket är bra!
Jag har skålar och vaser lite varstans i lägenheten så att Mojje och Strawberrie kan dricka hur mycket dom vill och när dom vill och mycket blir det så jag tror nog att det varierar på 1/2 dl till 1 dl per dag och per katt. Och det är väldigt bra enligt min veterinär *L*
Bilden är på en av vaserna som jag har i ett hörn på golvet numera och den är den som dom dricker mest ur *L*
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

jag hade en vattenfontän innan men jag måste säga att jag inte blev imponerad av den..den var jobbig att rengöra o jag tror inte att katterna drack så mycket av den.. sen gick den isönder o då satte jag ut 2 skålar i lägenheten o de dricker mycket bättre nu..

dågör jag så istället:) tack för era svar