Adopterat en katt, men hon trivs inte
Hej alla på iFokus.
Jag och min pojkvän har adopterat en underbar katt från kks. Hon är väldigt kelen och äter som hon ska och börjar nu gå upp i vikt. I början när vi tog hem henne så fungerade det väldigt bra, hon gick på lådan och åt glatt av maten och verkade väldigt nöjd. Hon sov med oss i sängen och vi älskar henne väldigt mycket. Vi bor tre stycken i lägenheten, jag, min pojkvän och en gemensam kompis och ibland bor hans tjej hos oss.
Men för några månader sedans så kissade hon i min pojkväns säng. Lådan var lite smuttsig så vi rensade den och har hållit den ren sedan dess och det blev bättre. Sedan började hon kissa i soffan och på min pojkväns täcke. Vi bytte foder och kattsand då vi tror att hon protestkisar. Det gav bra resultat, men nu kissade hon på soffan och på en tjol från vår gemensamma kompis tjej. Så sent som i dag(dagen då detta inlägg läggs in) så kissade hon i min pojkväns säng igen.
Jag vill verkligen inte göra mig av med katten för hon är en underbar katt, men det verkar inte som om hon trivs hos oss. Vi bor i en rymlig 4:a, men hon har inte tillgång att gå ute själv då vi bor i stan.
När vi adopterade henne så sa de att hon skulle klara sig fint som ensam- och innekatt då detta var väldigt viktigt för vår andra rumskompis vill inte ha mer än en katt i lägenheten och hens tjej är allergisk(men det går bra med vår nuvarande katt).
Snälla jag ber om råd på hur vi ska göra!
Om det är någon från kks där ute så skulle jag vilja ha kontakt mer er då vi försökt lämna meddelanden och kontaktat er, både om råd och utifall det blir värre.
Ta henne till veterinär, kan vara uvi eller kristaller. För kastrerad är hon väl?

1) Är katten kastrerad? Om inte så är hon säkert könsmogen och kissar pga det.
2) Kan vara urinvägsinfektion - kolla med veterinär.
3) Kan sakna en kompis.
4) Om inget ovan är problemet försök med Zylkene eller Feliway. (Finns på apoteket och är feromoner som katten gillar och blir lugn av)
5) Kan det vara så att katten tycker det är stökigt med så mycket folk runt omkring sig? Ni tycks vara 4 vuxna mellan varven.
Jättesvårt att hitta fler orsaker men jag tycker absolut att ni skall kontakta en veterinär för att utesluta medicinska bekymmer till att börja med.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Kan vara det UVI ,och begränsa hennes ytor. Förbjud sängar och se till att folk inte slänger kläder på golvet. För det är att tigga och be om att få dem nerkissade. Tvätta det som är kissat på med ättika i sista sköljvattnet eller Dettol.
OCh som sagt, kastrera om hon inte redan är det. Var står lådan? På ett bra och lugnt ställe? Hon kan känna sig otrygg också. Tänker på TinTin här hos oss, samma sak där. HAns miljö var jättesnäll, men otrygg, så fort han kom hem till vår kassör igen, så blev allt OK. Och vad ni gör och inte gör, tänk inte ens tanken att det skulle bli bättre av att katten går ut.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack för råden!
Vår katt är kastrerad så det är inget problem. Vi har försökt att hålla henne borta från våra sängar och tjolen hon kissade på hade tjejen i fråga på sig. Hons att i soffan när katten hoppade upp och kissade på den. jag satt bredvid henne när detta skedde så jag såg det.
Zylkene och Feliway kände jag inte till så det kan vara värt att kolla upp.
Verterinär bör vi kolla om det finna risk för något UVI eller liknande. Urinvägsinfektion trodde vi inte att hon hade då det kunde gå långt mellan "kissandet" men om vi ska kolla upp det andra så kan vi nog kolla det också.
Ja stäng dörren för sovrummen och tvätta dem som jag föreslog. OCh soffan med. För det var kanske soffan som hon var ute för att kissa på egentligen, inte kjolen… Sen som sagt, hur står kisslådan? Lugnt och fridfullt? Den kanske står för nära maten? Tycker det verkar vara otrygghet- OCh UVI är urinvägsinfektion…
min pojkvän sa just när han läste på tråden att han hade använt Feliway och att det inte fungerade under de första gångerna hon kissade.
Eftersom vi båda är studerande och inte tjänar några pengar i sommar så har för tillfället inte råd att gå till en veterinär. Vi har också en flytt som väntar om några månader.
Vi har haft koll på henne och hon har inga problem att kissa på kattlådan, hon gick nyss och gjorde det. Det finns inget blod i hennes urin, vilket jag hört kan förekomma.
Tyvärr tror jag inte att hon trivs hos oss, hur mycket vi än älskar henne. Vi sätter hennes välmående över vårt kärlek till henne om det är så.
Lägg över plast, duschdraperi över sängen och soffan. Inte så kul men katter vill inte kissa på plast.
Ställ skålar med torrfoder dit, katter brukar inte kissar där fodret står. Och mycket ättika. All kattkisslukt måste bort.
Kanske flera kattlådor?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ta kontakt med en kattbeteenderådgivare som Susanne Hellman Holmström. Googla på namnet så hitter ni uppgifter.

#17 man kan inte ta på sig plast när man sätter sig i soffan och vad jag förstod hade hon kläderna på när katten kissade på henne.
jag skulle försöka lämna tillbaka katten för ska ni flytta också så kommer det bli ännu rörigare för katten och ett nytt hem är nog bättre för denna kissekatt.
#9 Man varken avlivar eller omplacerar en katt innan man har gjort allt inklusive veterinärbesök med bla urin och blodprovstagning.

#10 man lämnar tillbaka kattten till det katt hem den kommer ifrån eftersom det inte funkar med katt en i det nya hemmet. Det är ju troligt att om katten är dålig så var den det innan den blev omlacerad till denna familj.
Jag har inte sagt avlivning och inte heller att föröka få katten till yterligare en familj utan tillbaka därifrån den kommer.
#11 KKS har i stort sett bara stödhem. Ts har haft katten flera månader och den var inte sjuk innan.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
några av våra katter fick lite ovanor för sig ett tag, men då ordnade jag med dubbel uppsättning med lådor, och sedan dess är problemet i det närmaste borta. Vet inte om du kollat om hon kan ha någon infektion…sånt kan också göra att dom kissar där dom inte ska..håller hårt i tummarna för att det ska ordna sig!

ordna penagr och gå till vett för att kolla uv, inte kattens fel om ni har dåligt med pengar. är det uv så är det inget dyrt heller. prova att byta sandsort tex, everclean tex, har en dam här som pissade i sängar o soffar allt , men everclean räddade det här.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Kan även vara Idiopatisk cystit. Googla på det. Flera lådor, se till att dem är rena. Vissa katter vill ha en till nr 1 och en till nr 2 även om det har gått bra tidigare med en. Har något förändrats sen hon började kissa? Kompisen tjej där oftare? Är ni borta mer än innan? Får hon mindre uppmärksamhet än tidigare? Hur ofta kissar hon? Har ni sett något mönster? Att kisse kissar i säng kan vara för att blanda doften med din sambo om hon är orolig och saknar honom. Feliway kan ta upp till en månad innan påvisad effekt. Det är synd att ni inte innan ni adopterade kisse såg till att er ekonomi skulle räcka till veterinärbesök. Det är A & O när man skaffar sig djur. Man kan inte låta bli att ta ett djur till veterinär om det är så att den är sjuk. Om inget av detta fungerar och hon inte är sjuk så kan man stänga in kisse i ett mindre utrymme under en tid för att bryta beteendet. Det behöver inte vara att hon inte trivs hos er då hon nyligen började kissa. Utan det gäller att ta reda på varför hon gör det just nu.
Tvätta även täcket med ättika i sköljvattnet. Soffa/madrass med såpa och dränk med ättika. För tvättar ni bara på vanligt sätt sitter kiss lukten kvar så katterna känner det. Men inte vi människor. Och då kan det i hennes ögon vara ok att gå igen då lukten är kvar. Ättikslukten försvinner så smångingom. Dettol är också bra att använda istället för ättikan. Men ättika är lättare att hitta.
Vi har haft katten i 5-6 månader och efter 2 så började hon kissa.
Nu under sommaren har vi inte pengar, till hösten får vi studiebidrag och studielån och då ar vi pengar till veterinär, men inte nu när vi lever på de som vi sparat ihop under året.
Givetvis så ska vi ta henne till en veterinär, men denna månad blev det lite tjärvt om pengar och det var nu som vi tog upp ärendet, då vi provat andra saker innan som inte fungerat. Vi bor tre personer här konstant och vår rumkompis tjej bor här ca 4-5 dagar i veckan.
Vår rumskompis sjasade ner kissen från sin säng då ahn tyckte att hon satte sig konstigt och hon får inte vara där med tanke på att hans tjej ska sova där och är allergisk. Då gick hon till lådan och kissade så hon utvidgar området hon kissar på.
Tack för alla bra tips!
Som jag ser det har hon kissat en 5ggr på tre-fyra månader? Har ni möjlighet att näta in balkong, eller ett fönster till henne? Hur gammal är hon? Är det en privat omplacering? Hittekatt? Har ni hört med tidigare jourhem om hon skött sig där? Har hon haft kompis tidigare? Det är mycket man kan se över och kanske hittar men något där som kan vara orsaken till att hon kissar. Försök se bakåt om ni kan komma på något som hänt dagarna innan hon kissat. Hon behöver inte ha satt sig direkt utan det kan ibland gå dagar innan det kissas om något är fel. En katt kissar inte av elakhet, utan det är deras enda sätt att visa att något är fel. Så i deras ögon gör dem inget fel. Inte fya när hon gör det, får då får ni en osäker kisse på köpet. Däremot beröm när hon går på lådan. Har ni klösmöbler där hon kan klättra upp högt? Om inte finns det billiga lösningar på diverse klätterlösningar. Ett galopp träd av mattrullar kostar inte mer än 50kr att tillverka.
ja jag vill inte komma med pekpinnar här jag är ju känd som en elak typ, men ha som huvudregel, att det ALDRIG ÄR KATTENS FEL! Hon är otrygg och osäker. Hon kanske känner att hon är illa omtyckt av de andra i er lägenhet. Och som sagt, nu tror jag inte, att katten är sjuk, utan osäker. Men Om kisse hade blivit sjuk, då hAde hon behövt vetvård oavsett er ekonomi. Försök att ha ett litet buffertkonto för katten och försäkra den. Om ni lägger undan 100 kr i månaden till kisse, då blir det ju en slant….

#18 dom har haft katten i 5-6 månder 5.5*100=550kr hur mycket veterinär blir det?
Snälla, jag vill inte bråka. En vanlig konsultation räcker det ju till. Och husdjur KOSTAR. Ponera, att kisse hade blivit sjuk. Vad hade hänt då? Nu är det ju med all säkerhet inte frågan om sjukdom, kisse söker tygghet. Och stäng sovrumsdörrar och se till att miljön blir lugn för katten. Precis som Alexej säger hrä, inte nån halvmesyr med rengöring, all lukt måste bort. Hon ger utmärkta råd här. Förlåt, men min högst peronliga åsikt är att Feliway är en lyxpryl, som kanske funkar. Alexejs tips kostar mindre och funkar.
Kanske fixa en plats som ligger högt? så att hon får mer kontroll över sitt "revir".
kanske kan göra henne tryggare.
Tycker att du har fått jättebra råd! Ta åt dom:)
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
SE DÄR….ytterligare ett bra tips. Kisse behöver känna sig säker….OCh som sagt, stäng dörrar till sovrum. Och katter känner på sig om folk inte tycker om dem. Som din kompis och dennes flickvän.
Min Stina kissade i sängen ett tag. Jag tror det var s.k "stressblåsa".
Jag gjorde fler saker på en gång. Hon fick ett medel som heter Cystease som stärker urinblåsan. Hade ett tag plast på sängen samt lade ut mat där.
(Ej matskål bara lite bitar). Hon fick två lådor som alltid hålls rena.
Sist men inte minst var jag mer noga med rutiner så att hon skulle bli tryggare. Har bestämda tider ( givetvis funkar inte tiderna alltid) men dagen ser ganska lika ut. Avsett t.ex tid till lekstunder varje dag och lite borstning om hon gillar det och överhuvudtaget ägna henne tid så tror jag att hon kommer att bli tryggare och sluta kissa.
Mvh Anette
Jag tycker det låter väldigt konstigt att KKS inte svarar när ni ber om hjälp. Ni har adopterat katten från dom och jag tycker att de har ett ansvar att finnas där för er som stöd och hjälp. Att ha en felkissande katt är inte trevligt alls och jag förstår att det känns väldigt jobbigt för er. Inte bra, varken för katten eller er.
Alla katter kan börja kissa i sängen, det har inget med KKS att göra. De har nog större problem med en massa nya hemlösa katter. De kan bara tipsa som vi gör här.
Jag har också en katt som ibland kissar i sängen och jag vet inte ens vem. Sånt kan hända när man har katt. Lite mysigare än att kissa i lådan, antar jag…
Rutiner är trygghet men inte alltid lätt att genomföra. Nån skrev att inte skälla på katten. Det gör jag. Katten ska veta att det den har gjort fel. De är väl inte dummare än en hund??
Flera lådor, plast, noga tvättning, lite lugnare omkring katten då blir det nog bättre.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja Alexej har rätt där. OM man kan komma på katten när den kissar, självklart så ska det kombineras med obehag, dvs skäll. För precis som hon säger, de är inte dummare än hundar. Sen fattar jag inte, har man 4 rum, så kan man väl stänga sovrummen? OCh när man inte är hemma, även vardagsrummen. Vidhåller att katten kissar på grund av otrygghet och osäkerhet. Hon vill blanda sina dofter med er för att känna sig trygg. För övrigt, så är Alexejs alla tips i inlägget ovan, de allra bästa.

ja när min som tack o lov slutade kissa inne efter fyra månader blev påkommen så sa jag till henne å skarpen. verkar nässtan som hon fattade , för när jag fått köpa ny soffa o ny säng o kastad fotöljer så var jag lipfärdig , o sa till henne att snälla lilla gumman nu måååste du ge dig annars ligegr du snart pyrt till. hon slutade miinsann. men jag kastade som sagt soffa o säng som hon pissat på så luktens kulle va borta helt. sen fick jag byta sand med innan det blev 100 stopp på det. i hennes fall avr det en ide av nått slag , stora pölar här, hon hadde dock fluttat runt mycke så hon var ganska otrygg. jag gav henne massor av kärlek o uppmärksamhet för hon skulle känna sig trygg.
jag är ingen beteende expert på nått vis, men i mitt fall tror jag det grundade sig mycket i otrygghet. kanske kan va så i ts? vet ni hennes bakgrund?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#25 Har inte sagt att det är KKS fel att katten kissar inne, men när de adopterat katten därifrån och sökt hjälp utan kontakt så tycker jag något är fel. Alla kan inte vara proffs från början och katten kanske inte mår helt bra heller, ansvaret bör inte sluta för att katten fått ett hem.
Tycker att det borde ligga i KKS intresse att följa upp hemmet samt ge tips och råd.
Ja enig med dig där, MAn bör ju faktiskt vara tillgänglig när det är något sånt…..nu har det ju bara gått några månader vad jag förstår…
Katter som redan är stressade och blir skällda på eller fyade blir ju i regel ännu mer stressade. I deras ögon gör dem ju inget fel. Då dem blandar sina dofter med husse eller mattes. Så Nej, inte fya katten om dem kissar fel. Utan beröm den när den gör rätt. Samma lika för hund, ignorera dåligt beteende och beröm positivt.
#30 Det vill jag se;) att inte skälla på en katt när du ser att den kissar i din säng. Klart man bli förbannat.
Sedan är det så klart skillnad mellan en ny stressad katt som kommer utifrån eller nåt eller din gammal katt som tycker att sängen är skönare att kissa i.
#31. Ja man blir förbannad det är klart. Men då katten inte anser att den gör något fel blir den stressad av att man fyar den. Och fyar man så förstärker man oftast stressen. Om det vore så att en katt kissade för att hämnas/jävlas så vore det en annan sak. Och ju mindre man stressar katten desto bättre. Så här står det dessutom i artikeln i hittekatter i fokus om katter som kissar fel. Och på de flesta sidor man kan läsa om katter som kissar fel.
Straffa inte katten
_Det är viktigt att inte på något sätt banna eller straffa en katt som satt sig utanför lådan. Katter svarar inte på bestraffning, det gör bara att de tappar förtroendet för sin ägare, och det gör dem också mer osäkra och stressade, vilket kan medföra att deras beteendeproblem förvärras. Det är viktigt att tänka på att katter är duktiga på att läsa av oss människor och att man som ägare inte osar av aggressivitet när man lyfter bort katten vid dessa tillfällen.
_
Men var och en är salig sin egen tro 
#32: Det där är en teori som förfäktas för alla djurslag, men de flesta som faktiskt umgås med djur upptäcker snart att den bara fungerar på ett litet fåtal av individerna. Det är synd att teriouppfinnare bygger sina "sanningar" på så litet underlag och sätter fingrarna i öronen för att slippa höra talas om individer som inte reagerar enligt deras fastställda sanning. Om de i stället lyssnade skulle de kanske skapa metoder och tänkesätt som faktiskt var till gagn för många.
Om man tror att en katt är förmögen att "hämnas/jävlas" så undrar jag om man har träffat några katter alls.
#33 Hmm, undrar om du förstår dig på katters beteende blir min fråga till dig då! Vad är det du menar för underlag? Hur många katter har du fyat som det fungerat på, och hur många har du inte fyat? Och när är elakthet bättre än mildhet i något sammanhang? Förstår inte. 
Åtgärd nummer ett när en kastrerad katt börjar kissa på fel ställe är att gå till veterinären och låta undersöka den. Det är viktigt att utesluta att det inte är någon sjukdom som ligger bakom. Sjukdom är nämligen en väldigt vanlig orsak bakom felkissandet. Urinsten/uringrus, Urinvägsinfektion (förekommer alltid vid urinsten/grus men kan även förekomma av andra orsaker), nedsatt njurfunktion, analsäcksinflammation är några exempel på sjukdomar som ger den typen av symtom. Behandlar man sjukdomen förvinner felkissandet.
Stress och otrygghet är andra vanliga orsaker. Det är därför inte bestraffning är någon strålande idé. Det ökar istället stressen och otryggheten hos katten. Ska man fya katten så ska det göras precis i samma moment som olyckshändelsen inträffar eller håller på att inträffa. Annars fungerar det inte alls. Det finns dock många moderna forskningsresultat som visar att positiv betingning är oerhört mycker mer effektiv än negativ. Typ att man belönar önskvärt beteende istället för att bestraffa det oönskade.
Många bra tips är redan givna här ovan.
Kopierar in text fr FAQ med länkar till två artiklar som behandlar problemet mer utförligt.
En av de vanligaste orsakerna till att katter blir avlivade, omplacerade eller överges är att de inte är rumsrena. I de flesta fall beror de här problemen på något som går att rätta till. Katten kan till exempel lida av någon sjukdom. Ibland kan det faktiskt bero på kattägaren själv. Läs vidare i de här båda artiklarna artikeln så får du veta mera om vad problemen kan bero på och vad du kan göra åt dem:
till artikeln: När katten inte är rumsren
till artikeln: Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det är inte frågan om elakhet. Att fya ett beteende NÄR det görs, framkallar precis just det obehag. Som i sin tur ska förstärkas med behag när det sker på rätt sätt. Nu har jag eller Alexej inte sagt att man ska uppföra sig som en furie, men ett bestämt fy i en ton som man annars aldrig använder,är inte fel. Ok, är det en stressad katt eller hund för den delen då funkar det självklart inte. Då får man gå in på mer indirekta metoder som att göra de mysiga kissplatserna omysiga elelr se till att de inte finns tillgängliga.

Jag har en katt som kissade i soffor, sängar, på kläder och andra ställen där det fanns tyg.
När det var som värst hade jag i princip alla möbler inplastade med sopsäckar. Inte så snyggt kanske, men vad ska man göra.
Lösningen på vårt problem var att han helt enkelt saknade en kattkompis. När jag fick en hittekatt till i hemmet så slutade han tvärt.
Nu vet jag ju inte alls om det hjälper dig. Men för min katt var det helt enkelt att han saknade sällskap av en annan katt.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#37 Så kan det absolut vara, att katten helt enkelt känner sig ensam. Vet flera liknande fall där kissandet upphört när kissen ifråga fått en kompis.
#36 Det är naturligtvis skillnad på bestraffning och att 'fya' typ med ett bestämt nej eller liknande. Bestraffningar i form av att slå katten eller att utsätta den för annat fysiskt obehag är aldrig okey. Ska man 'fya' måste det dock ske precis när det händer annars förstår inte katten varför den fyas och då kan problemen öka istället för minska. Särskilt om det är otrygghet det beror på.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, men då står vi inför ett tråkigt faktum här och det är att tyvärr så anser sig inte TS ha råd att skaffa och hålla en katt till. Så svårt kan det väl inte vara, att stänga sovrumsdörrar, tvätta rent soffan ordentligt och försäkra sig om att kattlådan är till belåtenhet för katten, både när det gäller placering och innehåll. Börja i den änden i alla fall. Om det inte hjälper, så kan det vara helt fel miljö för just den katten. MEn eftersom det är något som börjat rätt nyligen, så måste det ha hänt något i den befintliga miljön.
#34: Eftersom jag inte rekommenderat "elakthet" i något avseende, så är din fråga knappast tillämplig. Ingen metod är universellt tillämplig på alla individer i alla situationer. Jag har upplevt många situationer och känner andra som upplevt många situationer och jag har hittills inte stött på någon teori som passat perfekt för alla dessa situationer.
Vad jag menar med underlag: De flesta som hittar på teorier om djurhantering brukar utgå från en eller några individer, som de känner väl och som de interagerar med i kända miljöer, när de utformar sin teori. När de kommer i kontakt med individer, individkombinationer och situationer där deras teorier kommer till korta deklarerar de med absolut visshet att misslyckandet beror på att det är fel på individen eller individkombinationen. Det absolut enda det inte kan vara fel på är teorin. De glömmer lätt den fundamentala skillnaden mellan teori och sanning. Din egen reaktion är typisk, när du istället för att bemöta sakinnehåll drar fram värdeladdade ord som "elakthet" och "mildhet", liksom #35, som drar in termer som "bestraffning" i diskussionen.
Bifogar en ganska belysande bild som är riktad till en känd teorikonstruktör inom hästvärlden.
tack gronstedt. För djur känner två saker, behag och obehag. Förknippa en sak med behag, så inlärs det beteendet. Förknippa en sak med obehag, så skyr djuret det. oavsett djursort. OCh som sagt, att slå en katt, skulle aldrig falla mig in, förutom när den biter på sladdar. Varför har jag nog förklarat innan. Slår inte hundar heller. Det som är väldigt effektivt när det gäller hund, är att ha en hoprullad tidning att vid exakt rätt tillfälle snärta till med lätt. ljudet går itne att missta sig på. När hunden har lärt sig ljudet, vilket bara brukar ta ett par tre ggr, så räcker det med att slå i handflatan med tidningen. nästa gån räcker det att visa tidningen.
Har samma fenomen här med vattensprutan och Arne. numera så räcker det att jag tar fram den, så blir han from som ett lamm, de gånger han är olydig. OCh det är två tillfällen. När han försöker sig på Esther och när han spelar harpa på nätdörren på natten. HAn har ibland en ful vana att sätta sig och vilja kissa på ett ställe i köket invid kaminen. Lätt avhjälpt med att jag i några veckor sprayar med Dettol där.det brukar hålla sig i nästan ett år. MEn samma sak där. Dettol= obehag. luktar illa för katt.
#34 & #35; Teorierna som oftast tillämpas på djur kommer från den behavioristiska skolan. De har inte tillkommit genom en slump, utan genom tusentals och åter tusentals försök där samma resultat ska uppnås för att det ska vara gångbart som resultat. Det är med andra ord inte slumpmässigt framtaget eller utifrån ett fåtal individer.
Vattensprutan är ett typexempel på hur en betingad reflex uppkommer. Efter ett tag kopplar katten ihop vattensprutan med obehaget av en kalldusch och blir rädd bara man visar sprutan. En negativt betingad reflex har uppkommit. Detsamma gäller positivt betingade reflexer. T.ex. katten reagerar postivit på att kylskåsdörren öppnas eftersom den förknippar det ljudet med att det ska serveras mat.
Senare år har forskarna kommit fram till att positivt betingade reflexer har fungerar bättre än de negativt betingade när man vill förändra beteendet hos djur. Därmed inte sagt att inte de negativa fungerar, för det gör de men inte lika bra.
Men vi kanske ska forsätta den här på sitt sätt intressanta diskussionen i en separat tråd? Det är ju inte så mycket svaret på TS problem med felkissande katt.
Ja, mitt råd är ju att börja i den ändan av problemet som kostar gratis, dvs förhindra kissen att få tillgång till de kissvänliga sakerna. MEd tanke på den stora lägenhetsytan, så borde det ju inte vara några problem
#40 Fya, skälla är i mina ögon elakt. Så därför har jag en benämning på det som Elakhet. Då man kan få bättre reslutat med mildare metoder. Rätt eller fel, det är upp till var och en att bestämma. Men vill man fya, skälla på en redan stressad katt med risk att förvärra situationen så tycker inte jag att man tänkt igenom det hela riktigt noga.
#41 Finns ingen orsak som ger en rätt att slå någon.
Tänker även på att om något hjälper, så ska man inte behöva hota med det. Tidning, sprayflaska m.m. För då har man egentligen inte lyckats eftersom man behöver använda/visa dessa ting igen. Det innebär att katten/hunden gör om sakerna men hejdar sig när tidning, sprayflaska visas. Har men lyckats borde man inte behöva visa, använda något. Har jag fel?
Ok bätte att katten får en stöt och dör än att jag slår den då? NOTa Bene det är som jag sa, den enda gången jag kan tänka mig att slå ett djur.För om du inte visste det, kabelbrott kan dels leda till döden både när det gäller djuret och till och med dig om du försöker dra bort djuret, dels kan det orsaka kortslutning och brand om det sker obevakat och då blir det barbeque av både hem och katt/hund/ kanin. nu talar jag inte om att slå hårt… Nån gång alls. OCh jag ser vad mjäkig uppfostran på hundar blir. Det kör sambon med på jakthundarna. Resultatet är att de är hundar som inte kan vara i hus, totalt utan disciplin och lydnad. de stjäl mat fårn bordet, hoppar upp i soffor, skäller, och kan inte lämnas ensamma eller är inte rumsrena. när det gäller hund så är det enbart kadaverdisciplin som gäller för mig. En lydig hund är en lycklig hund.
Om ni vill fortsätta prata uppfostran som inte har med TS fråga att göra så får ni gärna göra det i tråden "Hur tränar du dina katter?" som jag skapade för det syftet. För det är en väldigt intressant diskussion enligt mig, men den kanske inte riktigt hör hemma i denna tråd. 
#45 Se till att det inte finns kablar och gnaga på är bättre. Barnsäkra hemmet även för katter
#46 Ska bli!
#46 Bra initiativ! 
För det första tycker jag det är mycket usel stil av KKS att inte ens höra av sig tillbaka men jag blir inte förvånad. Har inte några bra erfarenheter av KKS och vänder mig hellre till andra organistaioner men nog om det.
Det är även så att det inte alltid att plast hjälper för hemma hos mig när mina katter felkissat tidigare kissade de oftast på plastpåsar :S Löste det med fler lådor då de fick för sig att man kan inte kissa och bajsa i samma :)
Sen så tycker inte jag man ska skaffa katt om man lever såpass snålt att man inte har råd att försäkra eller spara pengar till veterinärvård. Gäller i och för sig alla djur enligt mig. Har man inte råd ska man inte ha djur. Oavsett hur gulliga och allt vad det är. En liten fråga till TS hur hade du löst det om katten nu hade behövt till veterinär?
Tycker du fått väldigt bra råd här ändå som en låda till, tvätta bort kisslukten och uteslut sjukdom.
Sen till dig Lorita blir ärlgit talat förbannad på dig. Det är inte en leksak eller ett klädesplagg det handlar om med 30 dagars öppet köp.
Utan det är en varelse en levande katt som TS älskar. Tycker synd om djuren som hamnar hos dig som kommer bli tillbakalämnade direkt de gör något fel.
// Madelene och Pälsbollarna
Sajtvärd på Camping
Medarbetare på Omplacering och Gecko

#49 Du har fel om att jag inte tar hansom och behåller dom katter/djur jag har och jag har just nu två omplaseringskatter (privat) och sen enna är minst sakt speciell men funkar bra hos oss. Nu vet jag vad jag er mig in på när jag skaffar en omplasering och kan där med ta hand om deras behov och vård inlk. veterinär.
Genom att jag tar katterna privat så är det mitt fulla ansvar att mina katter ska må bra och trivas oss mig.
Jag tror inte katten passar hos TS och att själva kisseriet beror just på det och då tycker jag att KKS som tar han om katter också har ett krav på sig att även se till att en omplasering blir lyckad och katt och ägare trivs med varandra.
Det är mycket möjligt att katten känner att alerikern tex inte riktigt vill katten i lägenheten soh att det leder till protesterar och kissar. Det kan finnas många möjligheter till varför men jag tycker inte KKS bara ska släppa in katt som dom en gång tagit hans om och omplaserat.
Sen bör KKS försäkra sig om att dom som tar han om en katt är medvetan om att det ska finnas en buffert om djuret skulle bli sjukt, inte bara släppa iväg katten till ett hem.
Vad det gäller mina katter, en än gång så gillar jag om det är lite problem som behöver lösas för att få dom att blir familjekatter som mår bra, det tar tid och är jobbigt men som blir ofta trevliga katter när dom vet att tryggheten fins hos oss.
Tyckte bara det lät så lättvindigt på dig Lorita att lämna tillbaka katten då men nu när du utvecklade ditt svar förstod jag dig bättre. Har själv omplaceringskatter hemma den senaste en misshandlad krake som idag är en drömkatt på alla sätt och vis :)
Som jag sa har ej mycket över för KKS. Tycker de borde göra bättre uppföljningar bla.
Ber om ursäkt att jag var lite barsk i mitt inlägg mot dig.
Sajtvärd på Camping
KKS har fömedlad rund 8000 katter under 11 år. De jobbar med jourhem och förmedlare, dvs människor med egna liv och egna familjer.
Många förmedlare har hoppat av eller gått i väggen för alla kattärende de fick. Jag tror ingen som inte har jobbad som förmedlare kan förställa sig vilken belastning det är. Hela tiden nya akuta katter som borde komma in helst direkt och där ett ja eller nej från förmedlaren betyder liv eller död.
KKS har många brister tycker jag. Ej kastrerade katter, olika priser på katter, svårt att nå osv.
Men sammanlagt har de räddat mycket mer katter än någon annnan förening. KKS är en väldigt stor organisation och kollar man deras hemsida kan man bara bli imponerad hur genomplanerad de ändå är.
Vi är ett litet katthem men jag hinner inte heller med mycket uppföjlning. Många mail som jag inte hinner svara på eller med fördröjning.
En sak kan ses från många perspektiv fram och baksida. Tror med handen på hjärtat att de hjälpt många katter men finns också mycket de hade kunnat göra bättre. Mycket bättre. Har ringt KKS 3 gånger vid olika tillfällen men har idag 1 år senare ännu inte fått något svar. Därmed vänder man sig till andra organisationer och hjälper till istället där hjälpen verkar vara mer behövd. Men vill inte trampa någon mer på tårna än vad jag redan gjort dessutom börjar det bli lite OT nu.
Har i flera år tagit hand om och hjälpt till att omplacera många katter och andra djur. Så jag vet va det handlar om och jag tycker att man som placerare borde ha något intresse för hur de går flör kissen i nya hemmet. Det är ju lyckliga omplaceringar som får en att orka.
Sajtvärd på Camping
Tack alla för era synpunkter och tips. Vi satte upp ett bord där vi la e handuk som hon gillar och loite leksaker. Hon älskar det och ligger och sover där och har inte kissat inne sedan dess. Vi har kollat lite på en till katt som sällskap till vår nuvarande ovh fått pengar att ta hand om båda. Vi har även börjat lägga undan en buffert och pengar till en djurföräkring så att vi har det i framtiden.Jag hoppas att vår katt och eventuellt den nya kanske börjar trivas hos oss och i vår nya lägenhet när vi flyttar.
Så än en gång tack för alla tips och synpunkter!
Jag är ny på forumet så jag vet inte hur jag stänger tråden, så om någon kunde gör det åt mig eller berätta hur man gör skulle det vara snällt.
Underbart att höra :) Verkligen glad för både er och kattens skull och kanon att ni börjat spara lite också. Kan nog tala för de flesta när jag säger att vi "gnäller" oftast av välmening och inte för att vara elaka :) Du får jättegärna hålla oss uppdaterade hur det går med nya kattkompisen osv vore kul att höra :)
a
Sajtvärd på Camping
se där!!!! Då var det alltså osäkerhet och otrygghet som var den gordiska knuten. OCh som sagt, en katt gillar att vara högt uppe och se ner på oss. Ett bord räckte! OCh som sagt, lägger du undan en hundring i månaden, så räcker det gott och väl till föräkringen. Den enklaste varianten av försäkring kostar inte mer än mellan 3 och 4 hundra per år. Mitt tips är, fösäkra nu! Du kan ta det på autogira på Agria, så blirdet bara en fjuttsuma i månaden…. Tror även de andra bolagen har autogiro på sina. Vilket man väljer är en smaksak. Alla är ungefär lika bra och lika dåliga.

Som Medarbetare här på hittekatter kan jag säga att vi vanligtvis inte låser trådar "per automatik" utan de skall vara skrivbara.
Är det så att man som trådskapare känner särskilda skäl till att man vill sin tråd skall låsas så gör vi givetvis det. Då meddelar man en Medarbetare eller Sajtvärd.
Tycker du att tråden skall låsas så kan vi naturligtvis göra det.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Och skaffa gärna en låda till. Många katter vill ha två…