ett inlägg om avlivning. Långt......
JAg väljer att skriva om detta här, då jag känner att jag har flest vänner här.
Min sambo och jag hade en väldigt god vän till hans släkt här uppe. För ca 8 år sedan, så skaffade han sig en katt, han var gammal redan då och han hade inte den insikten för djur som vi har, men han älskade verkligen sin katt. Han var dessutom lite, lite skadad av att ha arbetat med lösningsmedel i många år, men den snällaste människan i världen. vi kan kalla honom X. Hans misse var totalt asocial med andra människor, men X älskade hon. JAg vet, då jag många gånger var kattvakt och gav kissen mat och gjorde rent i lådan när han var och hälsade på sina barn i Göteborg. Kissen var så rädd för andra, så hon skrek av skräck bara man kom i närheten av den. Men med X så var det en helt annan sak, det vet jag och såg med egna ögon. Han gav kissen P-piller, jag tjatade att han skulle kastrera, men tala till väggen…..
Så kom en dag, då X fick en hjärtinfarkt. JAg körde honom till sjukhuset. KAtten var just då ute och det var lygens att få in henne. Mitt i smällkalla vintern var det, så vad kunde jag göra? Han låg på sjukhus i en månad och jag gav kissen mat varje dag och hon hade ett gömsle i magasinet, så hon frös inte. vi oroade oss för att hon skulle bli gravid, men tack och lov så fungerade naturens klocka då, så hon löpte inte.
Så kom X hem, vem var den första som välkomnade honom? Jo katten. Återigen så försökte jag påverka att han skulle kastrera, men det är så dyrt……..Han hade dessutom blivit förtidpensionär och hade inte mycket pengar att röra sig med. Han fick hemtjänst, som såg till att han fick det han behövde och att katten fick sina p-piller. Men X blev sämre och sämre. Dels så fick han Alzeimer och som vi vet, så får man en massa saker för sig då, plus att han, vilket vi inte visste åkte på en galopperande skelettcancer. Kissen var fortfarande helt oåtkomlig för andra utom för X.
Så en dag, för 1,5 år sedan, så ringer kommunens hemtjänst till min sambo. Då har X ramlat och åkt in på sjukhus. KVar var katten, med fyra halvvilda kattungar ute. det fanns bara ett alternativ. Min sambo fick tillåtelse av X barn, som då talade om, att X inte hade långt kvar, att skjuta katterna. Med sorg i hjärtat fångade han in dem i fälla och sköt först kattungarna, och sedan katthonan. X dog tre dagar senare. JAg kan garantera, att ingen av katterna led, men att min sambo var väldigt ledsen och i efterskott arg på X, som inte hade sett till att kastrera katten och försökt få kissen lite mer social.
Vad jag vill ha sagt i detta är att alla historier inte är bara svarta och vita, man måste se efter det som sker runt om. Att ta katten till vet för avlivning, hade varit ett trauma för katten utan dess like, det kan jag garantera. Så döm inte mig eller min sambo att vara djurplågare, han gjorde vad han fick göra med dödsboets tillåtelse. HAde kissen fått gå kvar, hade hon gått ett grymt öde tillmötes, då ingen runt omkring är några speciella kattvänner.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Men så hemskt
för allihopa.Jag förstår också att inte alla som avlivar katter är katthatare.Det är hemskt när andra får gå in och ta konsekvenserna av någons dåliga/mindre bra agerande.Det är ofta svårt för kattvänner verkar det,vi är alltför få i Sverige kanske - vi får jobba på att föröka oss tror jag.
Jag har hört talas om fler som i sin omgivning har människor som skaffar katter/andra djur och sedan inte tar sitt ansvar.Som bekant kan man ofta inget göra tyvärr (och konstigt vore det annars eftersom inte ens polis/djurskyddsinspektörer ofta inte kan göra något)
Svårt ärende ni fick på halsen där Gunilla. Usch ja det finns, precis som storAnnette skriver, för få kattvänner och för många oansvariga kattägare. I det här läget var det naturligtvis bättre att de fick somna in på det sätt som din sambo gjorde än att stressa iväg med dem till en vetrinär. Man hade ju önskat att det funnits Husbyprojekt i alla kommuner, för då hade ju historien fått ett bättre slut. Men om några år kanske det är så, det gäller att se framåt och inte ge upp hoppet.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack, vänner, att ni läste ordentligt och förstod. Speciellt du Lena, som jobbar i äldreomsorgen tänkte jag, skulle begripa. OCh X kan vi inte vara arga på, då han var lite omtöcknad och sabbad i hjärnan redan från början. vi får se det från den goda sidan, x och hans kisse sitter på ett moln nu och tittar ner på oss, han blev strödd i havet som han ville och vi skall mötas i Öresund han och jag när jag går bort….
Nej du har verkligen rätt i att man skall känna till hela bakgrunden och inte ha förutfattade meningar.
Förstår också att det inte var lätt för er att behöva ta ett sådant beslut men ibland har man inget val och jag tycker din sambo gjorde rätt.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Förstår och tänker på er. Det ni kan trösta er med är att ni stoppade en kattkoloni som det hade blivit med ungar och deras ungar. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Tack! Alla! Ni är underbara!
Puttar bara upp detta, på förekommen anledning….