En troligtvis dumpad katt, var ej dumpad...
… kommer att få ett nytt hem i morgon om plånboken räcker till…
Vi har i området haft en bruntigrerad ungkatt som promenerat runt i två veckors tid. Han är anmäld men ingen annons, efterlysning eller någon som saknat honom
.
Det är så ledsamt med sånt här, det dyker ju ständigt upp nya fall. Vi har gjort en liten undersökning här hemma - jag satte på honom ett halsband med vårt telefonnummer ifall han begav sig hemåt ibland. Givetvis har ingen hört av sig. Han tappade halsbandet efter några dagar men då vi hittade det satte vi på det igen.
Nu har en familj i vårt område tagit hand om honom och lovade att kastrera och ge honom ett nytt hem. Familjen är tyvärr lite ekonomiskt trängda men har ett stort hjärta och gjort detta som så många aldrig skulle gjort.
PANIK - Idag har kissen troligen brutit svansen!!
Grannarna kom bort till oss och var riktigt ledsna
En svansoperation är inte gratis och deras plånbok har inte den möjligheten. Jag lovade givetvis att bidra med vad jag kunde men detta kan ju gå på många tusenlappar.
Är det någon som har erfarenhet av svansamputationer och vill göra en vild gissning om prisbilden? Blå Stjärnan i Göteborg ville kolla läget i morgon och är det illa ställt måste nog kisse somna. OBS! Detta är inget avlivningshot utan ett rejält bekymmer för familjen som försöker hjälpa kisse-bus.
Jag åker dessutom på semester på lördag morgon och kan inte sätta igång med insamlingsarrangemang hos fonder odyl. utan vi får helt enkelt se vad som kommer fram i morgon hos veterinären.
Tacksam för lite feedback i all min förtvivlan!!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En bruten svans som snabbt kommer till behandling måste inte leda till amputation, men det är lönlöst att gissa innan undersökning är gjord. Svansar kan också gå ur led och då är boten ganska enkel. Tyvärr är det bara att avvakta veterinärens utlåtande.

#1 Japp så tänkte jag också. Han skall ju dessutom ändå sövas för kastreringens skull så vi får hålla tummarna att det inte blir så komplicerat.
Den känns lite "knäckt" mitt på men som du säger kan den ju faktiskt ha gått ur led.
Nä vi får givetvis ha fördragsamhet tills efter undersökningen men jag håller på att leta lite bidragsgivare. Chickas minnesfond och djurskyddsförneningen tänkte jag tipsa dem om.
en av mina katter fick en skada på svansen men när jag kom till veterinären så sa han bara åt mig att hålla koll på den och se om den blev kall, blir den kall är den av och då måste man amputera, annars så läker den av sig själv. Min killes svans blev bra efter en stund så där var det också bara en stukning eller liknande.
De gjorde ingenting utan vi fick åka hem och avvakta, jag håller tummarna för att hans svans snart e bra, men känn på den så att den inte blir kall, då har den inget blodflöde och måste amputeras.
Billyhittekatt kanske kan bidra med ekonomisk hjälp 
Lille kisse… Vad jag inte kan förstå, är att en så pass enkel sak som en svansamputation ska kosta flera tusen. Blå Stjärnan? huvva… Då kostar det…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#5 Ja det är deras val. De vill vara dit för de brukar anlita B.S. Kan inte annat än stötta deras val just nu. Har tyvärr inte vare sig tid eller energi att lägga just nu.
Men jag var där och kollade honom för en stund sedan. Han har varit i slagsmål och blivit biten. Där är två sår på vardera sida svansen som dessutom hänger. Kändes inte jättevarm tyvärr
men inte iskall heller. Han har ju känsel i ytterdelen av svansen för han rycker när man rör där.
Får se vad det leder till… var dit med telefonnummer till mölnlycke och mailadress till chickas. De skulle ta kontakt i morgon. Själv bidrar jag med kastreringskostnaden lovade jag.
Gulle dig……
Fint att du vill hjälpa och att de vill ta hand om kissen. Hoppas han får vara innekatt och slippa fler slagsmål om han klarar sig ur detta?
stackars lille kisse….

#8 Nja innekatt blir han nog inte. De har 2 andra katter varav en håller sig mestadels hemma och en går runt lite. Men som det verkar så verkar "gråbrunisen" nöjd med att hålla till i uterummet och har återvänt dit varje kväll nu i snart 14 dagar. Han verkar dessutom hålla sig väl med de andra 2 katterna.
Däremot har vi en annan okastrerad som smyger runt och ställer till bråk. Han står nog på tur när det gäller att ta hand om sedan. Tror det är dessa båda som har fajtats. Blir gråbrunisen nu kastrerad lägger sig säkert både kissandet och bråkandet hoppas vi.
Han har till och med revirpinkat på mattens ben…
så det är nog inte konstigt om han blivit dumpad av någon som gjort samma erfarenhet.
"Hoppsan - han pinkar inne! Nej - ut med katten!!" Så tror jag det gått till…
Men klockspelet hänger så käckt där bak så det är ingen tvekan om att han är duktigt könsmogen…
#10 en följdfråga på det, bara för jag är nyfiken och inte har utekatter själv… Om nu den ene blir kastrerad och inte inte den andre. Bråkar fertil hankatt mindre med kastrerad hankatt eller kommer det fortsätta på samma sätt? Den som blir kastrerad lär ju vara mindre benägen att slåss, men gör det någon skillnad för hans säkerhet? Tänker om du ska leta fonder osv för att kunna göra ett större ingrepp, då vore det ju fint om man visste att kissen inte råkar ut för samma sak igen nu när familjen inte har så god ekonomi. Hoppas allt går väl!

#11 Tack för din tanke. Jo den har slagit mig också. Hos oss har båda dessa katter också varit på besök. Vi har ju bara ute våra på koppelpromenader och stött på både den ena och den andra. Den gråbrune gjorde sina försök men våra verkar vara både äldre och lugnare vilket innebär att han inte vill slåss med någon av dem. Förmodligen också för att de är kastrerade.
Den andre katten kommer inte till oss för här "luktar" väl inte okastrat. Har vi lite tur nu så kanske den andre inte tycker det är så intressant om nu gråbrun blir kastrerad.

Nu är han på väg till veterinären. Håll tummarna att prislappen blir såpass att familjen kan lösa ut honom…
#13 Håller tummarna!

Gråbrunis (namngiven Spöket;-) är nu kastrerad och omplåstrad. Hans svans är kvar men han får antibiotika nu till att börja med. Om en månad får man se om det blivit komplikationer som gör att svansen måste bort. Men då finns tid för att söka bidrag om så skulle erfordras.
Idag blev notan inte mer än 1500:-. Skönt - nu pustar de ut och så får Spöket hållas inne ett tag.
Så skönt att han har varit hos veterinären blivit kastrerad och får antibiotika mot bettskadorna på svansen.Bettskador katter emellan kan ställa till det rejät för katten som blir biten men nu är han ju under medicinering ganska direkt efter skadan och ska på återbesök Han har haft turen att ha människor runt sej som hjälpt honom.
Vad bra… och du försök få dem att inte gå till lyxhospitalet nästa gång….Jämför det med att lägga in sig på Sophiahemmet för en blindtarmsoperation…..Du får det lika bra gjort på Karolinska eller SÖS

#17 Jo jag har förklarat detta för dem nu och de är nog rätt "om sig och kring sig" nästa gång. För B.S vill ha 8000:- om en månad om svansen måste bort. Bra iofs att det finns lite tid för dem att äska pengabidrag.
Får väl fixa ut lite tradera-grejs eller någon auktion eller så vad det lider om det visar sig bli operation.
Sanslöst….. Här uppe hos Distriktsveten hade det på sin höjd gått på 2000…Det är ju inte nåt jobb för 17! MEn det är klart, ska man ta betalt för flotta lokaler och receptionist och hela baletten, då kostar det….Det är bara att ringa runt och höra hos vem som helst. för att ta 8000 kr för att söva och i princip skära av en bit och sy två stygn det låter ju vidrigt…
Om ni/de ska söka bidrag så underlättar det förstås om prislappen är mindre.
Härligt att kissen blivit omhändertagen och fått ett nytt hem.
Hoppas att det kommer gå bra med kissen så han får behålla sin svans för det är som tidigare sagts förädiskt med kattbett.
Min lilla änglaknodde råkade illa ut och blev biten ordentligt i svansen och vi åkte direkt till vetten som satte in dräneringsslang och antibiotika. Vi var tillbaka för att ta bort stygnen och enligt vett så såg allt bra ut.
Efter några dagar hängde svansen bara rakt ner och kissen var inte alls pigg och då hade vi åkt till landet på semester. Vi beställde tid hos en annan veterinär och det första veterinären säger det ser illa ut och katten kanske förlorar sin svans. Efter röntgen så satte de in en stark dos antibiotika under längre tid och som tur var blev kissen bra på det.
Priset beror ju också på vilken vet man anlitar och sövs djuret med intubering och full kontroll på andning och hjärta så kostar det naturligtvis mera.
Den vet som söver på annat sätt har ju inte samma kontroll men priset blir lägre så det beror helt på hur man väljer att göra.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
ja, vår goe vet här han har ju bara vanlig sövning, men jag litar till 100 på honom. Han är så härlig!!!! Världens mest tankspridda person… tror man…….OCh så får man ofta assistera själv…..

Så fint gjort Kattassen, som hjälper familjen med kasteringskostnaden…vet att vissa privatveterinärer kan hålla bra priser, när jag bodde i Örebro hade vi en sådan vet som var billig, likadant här i Linköping..så kanske är det att föredra att kolla upp priser hos privatveterinärer..kruxet är nog det att många har semester den här tiden på året…

Sådär - uppdatering:
Katten hade ett hem! Efter att familjen i brådska fått åka in med katten då svansen var rejält skadad gick det några dagar då det visade sig att katten då bodde i ett område en bit härifrån. Ägarens dotter var kattvakt då familjen i övrigt var bortresta. Tyvärr brast det väl kanske lite i uppsikten.
Ja, naturligtvis undrades det varför katten bar tratt och hade bandage på svansen… men familjen sa som det var: Katten flyttade in och var hos dem i nästan 2 veckor, en dag kom katten hem med svansen bruten och då gällde det inte att leta ägare utan att få katten under vård. Det var ju en hårsmån från att katten fick somna dessutom!
Får se om de vill ta hand om den lilla räkningen för kastrering och medicin nu… det är väl iofs en världslig sak. Katten är räddad och dessutom kastrerad. Vill de gnälla över det är de välkomna till mig så skall de få höra ett och annat om löst springande okastrerade hankatter
#24 Men så knepigt att det finns kattägare som har noll koll på sina katter och varken kastrerar eller id-märker. Hur känner familjen som tagit sig an katten?

#25 Just knepigt är det nog tvyärr inte att det finns oansvariga kattägare?
Tycker jag läser dagligen trådar här inne om det ena fallet värre än det andra. Det är väl tyvärr ganska vanligt och tämligen sorgligt.
Nåväl, jag vet givetvis inte helt vad som ligger bakom "rymningen" hemifrån då jag inte överhörde dialogen parterna emellan, jag har ju bara en version därför säger jag inte mer om läget än så.
De som tagit sig an katten är ändå lite glada för de har flera katter själva och var väl egentligen inte så sugna på en till, men hade givetvis tagit hand om honom om inte ägaren dykt upp. Vi resonerade som så att nu går i alla fall en okastrerad hane mindre omkring och ställer till det;-)
Nej jag är inte förvånad, menade inte knepigt på det viset utan snarare tragiskt precis som du säger. Hoppas katten blir glad och väl omhändertagen i sin familj nu och bra gjort av dig att få honom kastrerad!

Ville bara säga att mannen i ägarfamiljen hörde av sig till "räddarna" och var fly förbannad för att någon kastrerat hans katt…
"Den kissar alls inte inomhus" var förklaringen till att ha en okastrerad 1-års katt springades lös hur som helst.
Jag vill inte kommentera något mer - för vi vet alla vad vi anser om sånt här. Det hela är djupt sorgligt att folk resonerar på detta viset, i synnerhet i ett bostadsområde
De stackars räddarna hade ju både räddat livet på katten samt ombesörjt och bekostat kastrering - inte ett ord om ersättning, inte ett tack bara oförskämdheter och skäll.

28 så enligt dom kastrerar man bara katter om de kissar inne
ibland kan man undra vad tusan de skaffar katt för 
"Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves". - Friedrich Schiller