Jourhem och vad händer sedan?
Hej!
Jag har länge funderat på "fenomenet jourhem". Finns det någon som undersökt vad som händer med katterna som sitter i jourhem? Hur länge blir de kvar /snitt? Hur många blir adopterade av jourhemmet alternativt "bor kvar som jourkatt" utan att adopteras? Hur många gånger flyttas katterna o.s.v
Själv har jag adopterat 1 jourhemskisse och de t blir nog så att de andra stannar här också. Kan ju inte skiljas från dem om inte det perfekta hemmet dyker upp.
Frågan är alltså om det gjorts någon seriös undersökning om jourhemskissar och deras öde?
Mvh Anette
Föreningarna som är ansvarig för att placera sina katter i jourhem bör väl ha koll på vart de placerar och hur länge katten är där?
Jag kan svara för bill & bull som jag är med i och eftersom vi inte har haft något katthem direkt när vi startade så finns det de katter som varit i samma jourhem sedan de kom in, dvs över ett år. Vissa katter har fått flytta till nya jourhem, som mest tror jag det är 3st hem då de som ställt upp av olika anledningar sedan helt plötsligt inte kunna ha katten kvar.
Det är också väldigt vanligt att jourhemmen behåller en eller flera katter, i princip en katt per jourhem har fått stanna kvar som adopterad om man ska räkna i stora drag :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se