"kompisar" som avlivar och gasar ihjäl?
Fick idag följande mail, tappade hakan….. 
Har en kompis vars kompis har två katter. En tjej och en kille - båda runt 2-3 år. En utav dom är kastrerad, andra inte, vet inte vilken av dom är vad. Dessa två katter kommer avlivas då denna "familj" skall skaffa hund. Har ni plats för dessa små? Dottern i denna "familj" har även en vännina som avlivade sin katt svart via avgasförgiftning från bil. Jävligt hemskt asså - så jag vet att dessa två ÄR i fara. Alla har inte pengar att betala - avlivning kostar ändå en stor slant.
Har inte svarat ännu, måste lugna ner mig först….
/Miranda
Bah! Man tappar hakan över hur folk beter sig! Skulle dom sätta sina egna barn i bilen med slang från avgassystemet och trampa på gasen också? Elaka, hemska människor! Hoppas ni hinner rädda dessa små stackare!

Egentligen kan vi inte rädda dom, vi har en kölista på katter som inte har hem överhuvudtaget. Sen tycker jag personligen att man inte ska ge förtur till folk som hotar med avlivning…..
En tanke var att ta emot katterna under förutsättning att vi får namn och adress till hon som gasade ihjäl katten (så att vi kan anmälla henne) och dom som ska avliva dom 2 katter för att dom ska skaffa hund….
Känns som katternas liv ligger i våra händer nu, fast det är ju ägaren som är ansvarig. Så orättvis hur vissa lastar över sitt ansvar på andra.
/Miranda

Miranda! Fårstår att du är upprörd! det finns inte ord som kan beskriva vad man känner för dylikt…
Jag förstår inte varför folk måste göra sig av med katter för att dom köper hund… tror dom inte att hundar och katter går ihop eller vad är det frågan om?
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#2 Nej, det har du ju rätt i förstås, det med förtur.. Hoppas ni lyckas lura av denne person namnet på hon som gasade katten, det vore skönt att få veta att katten fått upprättelse på ngt vis..
Jag har väldigt svårt att förstå mig på folk som avlivar friska djur för att dom vill skaffa ett annat. Jag har sett många sådana annonser på Blocket.. Den nya hunden går inte ihop med de gamla katterna.. Fy..
Jag hoppas innerligen det löser sig för dessa missar så dom slipper avlivas. Ni gör verkligen ett toppenjobb Miranda! All credit till er!
Vilka vidriga människor! Hur tänker folk som kan göra något så hemskt. Jag kommer ihåg när jag var 14 år och skulle prya på Kolmårdens Djurpark där det fanns mycket katter. Veckan innan jag började hade en katt avlivats medels gasning från en bil. Varför vet jag egentligen inte. Så en dag kom det en smustig katt gåendes som ville ha strömming. Det visade sig vara Christer som kissen hette och som "återuppstått från de döda". Efter detta blev kissen lovad att få leva vidare. Hade dock hoppats sådana hemska metoder inte användes längre.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl, anmäl. För det är så fruktansvärt. Du har ju mailadressen till människan som vill rädda kissarna. Ge den till polis/inspektör. Fy sjutton, man mår illa av att höra sådant. Urk. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#2 Det är det där gamla vanliga fula knepet som folk kör med - att hota med hemska saker för att på det sättet föra över sitt eget ansvar på någon annan.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gudarnas skymmning! Jag måste samla ihop alla mina delar av hjärnan och hjärtat höll på att stanna. Det är en lång och plågsam död, att bli ihjälgasad med bil. Det måste ju anmälas. Hunden har mer värde än katten för en del. Hur många skulle avliva sin hund för att de skaffat katt? Jag måste gå och spy tror jag

blir så innerligt upprörd. hur är man funtad som gör så här??? skaffa hund, hmm vad ska ske med den sen då?? tänk om man hade mer resurser och hjälpa fler äm jag gör idag men tyvärr. man jag hoppas verkligen det blir en polisanmälan
Så hemskt! "Ska skaffa hund och därför ska katterna bort." Vad är det för sätt att tänka??

Jag vet också ett par som gasar ihjäl kattungar,fast dom påstår att när dom är yngre än sex timmar så är det lagligt,stämmer det? Jag tog Sessan därifrån

Amor! Det är INTE lagligt att gasa ihjäl kattungar!!!!
DFS 2004:7 Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om avlivning av hundar, katter och vissa pälsdjur;:
**
3 § Avlivning av hundar och katter ska ske genom en överdos av narkosmedel, genom skjutning med ett vapen eller genom slag mot huvudet i enlighet med 4-6 §§.
**
_6 § Avlivning av hundvalpar och kattungar upp till åtta dagars ålder får utföras genom slag mot huvudet. Slaget ska utföras med sådan precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död.
_**Allmänna råd till 6 § **Djuret bör inte vara större än att det kan fattas med en hand, varefter djurets huvud med ett hårt, snärtigt slag slås mot ett fast förankrat, hårt föremål.
Anmäl paret!

"mailaren" vill inte lämna ut namnet på hon som gasade ihjäl katten för "det känns fel" …. Suck.
Har vidarebefordrat mailet till djurskyddsinspektörarna (vilket säkert inte hjälper ett dugg) 
Ja, vill du ha hjälp i morgon, så ställer jag upp om vi kan luska ut något. I mellantiden kan du ju bara göra så, att du informerar mailaren om att det hennes kompis eller vad det nu kan kallas gör, är olagligt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Herregud!
Hur kan man komma på tanken att avliva två katter för en hund!? Ifall de verkligen ska ha en hund så ska de ju vänta tills katterna fått ett nytt hem! Man ska inte avliva de! Människor hotar med avlivning bara för att kattvänner ska ta hand om katterna så de slipper att betala som ni skrev ovanför. Och varför ska de ha en hund när de har katter? Om man hotar med att avliva de så ska man inte skaffa eller ha djur eftersom man inte är någon djurvän för att man tar en ny individ och avliver de andra djuren man haft tidigare, de får ju ingen chans. De kan ju prova först ifall det fungerar och om det inte gör det så tycker jag att de inte ska ta hunden! Men ifall de är fast belutna så ska de inte avliva katterna utan ge de nya hem!
Och gasa ihjäl katter?! Oh my gard, jag finner inga ord om hur idiotiskt det är. Jag fattar inte att man kan göra så! Det är helt idiotiskt! Jag fattar inte hur an kan utsätta ett sånt djur för ett sånt stort lidande :/

Han är polis

#16 Han är POLIS?????

Ännu bättre! Anmäl honom!! framförallt pga att han är polis!
Vill du inte göra det, kan du PMa mig med hans uppgifter!
Vanessa, här har vi något skumt till ditt programförslag!!!
/Miranda

Verkligen, det är ju ännu mer skrämmande. Jisses, perfekt för programmet tyvärr. /Vanessa
Jag hörde av nån, som hade gasat ihjäl kattungar med avgaser att katterna skrek så fruktansvärda och länge innan de var döda. Han trodde de skulle bara somnar in. Vi måste se till att få en lag att det är förbjuden att avliva friska djur, mer än snabbt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag är chockad men egentligen bode man inte vara förvånad. Fy f..n alltså.
//Pia
Ja, Amor, du har mitt stöd också i den här frågan. Det är som sagt, helt olagligt.

Landfreak: denna "nån" vill jag också veta vem det är! Kan du PMa mig om det? Ju fler som blir anmält för djurplågeri desto bättre, det ger ett signal att folk inte accepterar det längre!
/Miranda
Då kommer jag åter till den där grejen om oss arga som måste hålla ihop! Det värsta är, att när djurskyddsinspektören får tredje och fjärdehandsinformation, så kan du inte göra något! I vissa fall, så gör ju myndigheter inte ens något när de ser själva, ni har väl följt med i debatten om tjejen som hela socialen blundade för…. Då är det inte konstigt, att man inte ens bryr sig om djuren!
#22 Han är död själv sedan 1,5 år sedan. Det var "min kille". Han hade gått på den myten att det är en snabb och smärtlös död. Det har hänt för säkert 20 år sedan och han sa alltid det var det värsta han var med om. Han vågade inte avbrutar gasande, för han visste inte vilka skador de redan hade fått. Men han sa, det var fruktansvärda minuter? innan de slutade skrikar. Annars var han världens snällaste kille, som hellre väntade med gräsklipparen än att köra över en humla.
Det är det med myten, tror det är många som dränkar, slå ihjäl, gasar osv. kattungar för det gör alla….För kanske 10 år sedan var det inte många, som kastrerade sina katter, inte på landet.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
När jag var liten blev min älskade katt Missan ihjälgasad av min far efter att ha blivit jagad och halvt uppäten av grannens hund. Jag har fortfarande mardrömmar om det ibland.
Hon skrek länge och väl och jag var för liten för att någon skulle lyssna på mig och mina protester.
Helen

Jag skrev till mailaren att vi skulle vidarebefordra mailet till polisen och djurskyddsinspektören mht att det handlar om ett brott mot djurskyddslagen. (H*n ville ju inte lämna ut tjejens namn) Fick följande svar:
Ang ert hot, för så kan detta uppfattas. Jag kan inte tillåta hot eller att du/ni försöker "jaga" mig via myndigheter. Jag kommer fortsätta hitta plats åt dessa två små katter som säkerligen kommer behöva hjälp, då ert fokus har skiftat åt fel håll. En motanmälan kan komma gällandes (olagahot/utpressning och myndighetsutövande) och även negativ publicitet om detta skulle fortsätta.
Jaha, nu är det vi på Göteborgs Katthjälp som ska få negativ publicitet…
Oj, så man kan missuppfatta det hela! Kanske bäst, att vi försöker räta ut det som verkar ha blivit missförstått? En sak förvånar mig bara väldeligen…. Märker du skillnaden i svenska på de två mailen Miranda? Verkar inte vara skrivna av samma person……Klistrar in bägge mailen här nedanför, så kan du jämföra…..
Har en kompis vars kompis har två katter. En tjej och en kille - båda runt 2-3 år. En utav dom är kastrerad, andra inte, vet inte vilken av dom är vad. Dessa två katter kommer avlivas då denna "familj" skall skaffa hund. Har ni plats för dessa små? Dottern i denna "familj" har även en vännina som avlivade sin katt svart via avgasförgiftning från bil. Jävligt hemskt asså - så jag vet att dessa två ÄR i fara. Alla har inte pengar att betala - avlivning kostar ändå en stor slant.
Ang ert hot, för så kan detta uppfattas. Jag kan inte tillåta hot eller att du/ni försöker "jaga" mig via myndigheter. Jag kommer fortsätta hitta plats åt dessa två små katter som säkerligen kommer behöva hjälp, då ert fokus har skiftat åt fel håll. En motanmälan kan komma gällandes (olagahot/utpressning och myndighetsutövande) och även negativ publicitet om detta skulle fortsätta.
#27 Det slog mig också att det aldrig i världen kan vara samma person som skrivit de bägge mailen. Varför denna reaktion kan man undra? Känner sig denna person skyldig på ngt vis??
Trött på alla okunniga katt- och hundägare som hotar med avlivning, om man inte tar deras djur med en gång. Undrar hur de gör med sina barn? Skjuter över ansvaret på andra…
Miranda, det är väl bara bra om hon anmäler dig, då kommer sanningen ut?

mailet jag skickade mellan dessa två svar var att vi inte kunde ta emot katterna pga platsbris etc. och att vi gärna ville ha namn på hon som hade gasat katten och att vi, om h*n inte ville uppge namnet, skulle vidarebefordra mailet till djurskyddsinpektören.
Tror att h*n kände sig "tvungen" att ge oss namnet vilket inte var meningen.
Vi menade att även om h*n inte upger ett namn att vi ändå vill att inspektören blir informerad och då är det ju bara mailet h*n skickade vi har. Nu har jag skickad iväg ett nytt mail där jag förklarar meningen med det hela….
/Miranda

Djupa suck. Vilken historia. Och svaren såg inte ut att vara skrivna av samma person. Kan det hända att det är ett barn och pappan? DÄr barnet inte vill att kissarna ska dö. Vet inte. /Vanessa
Ja verkligen. dessutom, så har du bara informerat om att den typen av avlivning är olaglig, eller hur? För hur hemskt det än är, varken du eller mailskrivaren har egentligtligen några bevis för att någon katt gasats ihjäl? dessutom, så kan jag utan att avslöja något öppet här, försökt spåra personen bakom mailet och det gick inte. Men vill du att jag också mailar i morgon, Miranda och försöker förklara vår uppfattning här inne, så säg till. Det sista vi här inne vill är ju att någon katt ska fara illa.

fick ett svar nu att det var hörsägen och att det inte var sant att katten hade gasats…
Suck….. Förlåt uttrycket, är folk perversa? Gillar de att uttala sig på sånt sätt? Är det för att vi är överkänsliga som de vill retas med oss? Vad gagnar det katterna, att falska uppgifter förs fram? Snarare tvärtom. Du har vidarebefordrat mailet till djurskyddet, och till slut så blir det vargen, vargen… Är det de folk är ute efter? Miranda, du förstår väl, att det är mailskrivaren jag är förb****d på….

det var ett mailadress från ett företag, så kanske var det fler som satt och skrev?
Ja exakt. Och namnet gick inte att spåra. Inte heller telefonnumret.

man blir stum, tror dom att det är kul att skriva så eller??? hoppas verkligen att det är sant att det inta va sant, så att det inte är så att man drar sig undan då det hettar under fotsulorna.
#37 Nog tycker jag det luktar lite surt om det hela, jag undrar jag om inte dom drog tillbaka sitt påstående när det vankades koll..
Ja, samtidigt så finns det ju antaganden om att det är två katter, som behöver att placeras om. Vi får inte glömma att det kanske finns möjlighet någonstans i alla fall?

#37 & 38: jag skickade mailet vidare till miljöförvaltningen, så även om dom dra sig tillbaka, finns det "risk" att miljöförvaltningen hör av sig till dom.
/Miranda
#40 Verkar ju vara en form av försvarbeteende. Inte första gången hoten viner i luften när det bärjar grävas i ett fall. Det blir ofta underliga reaktioner.
//Lena