Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 5381 ggr
tessa
0

Underbara Eva fick aldrig något hem..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Blev förvånad och ledsen då jag nyss upptäckte att fina goa Eva, en stallkatt som levde på en hästgård där jag tidigare hade min häst, nu finns hos Kattslussen. Vet ännu inte omständigheterna kring detta, men denna tjej har fött ett antal kullar och blev till slut bortkörd från hästgården, av stallägaren. Hon var helt enkelt inte önskvärd.

Fick för ett tag sedan höra att en hästtjej tog hand om henne, där slutade uppdateringarna - och nu finns hon alltså hos den lokala kattföreningen för hemlösa katter. Med andra ord löste det sig aldrig för denna mysiga tjej =(

Jag ångrar bittert att jag inte var mer drivande i frågan om att låta kastrera Eva, under min tid i det aktuella stallet. Hade själv inte ekonomi till det, men hade jag drivit på om en insamling så hade det kanske gått vägen. - och Eva hade sluppit dessa kullar. Jag tror och hoppas att alla kattungar fann hem, har en stallkompis som har en av avkommorna. Tyvärr har hon inte möjlighet att ta hand om Eva. Inte jag heller, i synnerhet inte nu när jag har bröderna bus hos mig.

Minns att Eva fick en kull, där en stalltjej tog en kattunge då den var väldigt liten. Jag reagerade väldigt starkt över detta, tyvärr inte på något pedagogiskt sätt - men det slutade med att kattungen fick komma tillbaka till sina syskon och mamma. Jag fick förstås horn och svans, som hade dessa åsikter om kattungen.

Så kan det gå med många tonåringar samlade och ingen struktur.. Har inte med saken att göra, tvärtom är jag besviken på mig själv - hade reagerat och agerat på ett så mycket bättre och vettigare sätt, med allt kring Eva och hennes ungar, om allt skedde idag! Nu är det flera år sedan..

Blev nu bara väldigt ledsen när jag upptäckte Eva hos föreningen. NU blir hon dock äntligen kastrerad - om hon inte blivit det tidigare. Plus vaccinerad, avmaskad och allt det som vi borde ombesörjt från början. Tyvärr hamnade Eva "mellan stolarna" i stallet. En dag fanns hon bara där och fick mycket mat och kärlek av alla. Men inget mer.. Vi tyckte att stallägaren skulle ombesörja detta, han höll förstås inte med. Och alla tonåringar tyckte förstås att det var sååå mysigt med kattungar… eller hur.

Hoppas hoppas hoppas att denna lilla mysiga och tillgivna pärla snart finner ett riktigt gott hem… för gott!

Jag kände att jag behövde skriva av mig lite.

Mvh Tessan

Hawknestgrove
0

Nä….. lilla gumman…… hoppas hon äntligen finner sitt hem och folk som älskar henne!!!! Var åtminstone glad att hon är omhändertagen och inte bara utkastad……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tessa
0

Jo, jag antar att det trots allt är positivt att Eva befinner sig på ett katthem. Där är hon trygg och får mat, kärlek och omsorg. Annars skulle hon ju kunna befinna sig var som helst, och må hur som helst…

Blir bara så ledsen, trodde verkligen att hon äntligen fick sitt hem till slut. Eva trivdes nog rätt bra på hästgården, om man bortser från att ingen ordnade det jag tidigare nämnde. Men Eva var vuxen då hon dök upp och har säkert varit med om så mycket som vi inte vet om. Trots denna otrygghet, har hon alltid varit otroligt social och tillgiven.

En riktig pärla, som förhoppningsvis snart kan glädja någon många, många år framöver..

Hawknestgrove
0

Ja Trollhättans KAttsluss är bra. Enda jag har emot deras arbetssätt är att de har som krav att katten ska gå ut.

http://kattslussen.se/kopa-katt

tessa
0

#3: Är det ovanligt villkor att ställa, som katthem? *nyfiken*

Lite trist i Evas fall, då tjejen som har hand om en av Evas ungar, kanske skulle kunna tänka sig att ta hand om Eva, om hon skulle trivas tillsammans med sin dotter. Men de bor i lägenhet, så det går bort automatiskt. Tror i och för sig att Eva skulle trivas väldigt bra som fortsatt utekatt, men har som sagt inte träffat henne på länge.

Hawknestgrove
0

ja, jag tycker att det är lite tokigt att kräva att katten måste gå ut….Det är därför vi inte samarbetar med dem.Inte heller med Haldens dyrebeskyttelse, för de kör samma regelr. hur många fina inomhushem försvinner? För HAlden sorterar automatiskt bort hem i stadskärnan för då kan inte katten gå ut…Vi säger inte diekt nej till att katten får gå ut, men det beror på hur familjen bor. Vi är gladast om katterna blir innekatter. OCh de som tar en katt och låter den gå ut, får itne  köpa någon ny av oss i alla fall om katten förolyckas. Nåja, förlåt, stal tråden… Men det kanske vore värt för Trollhättan att omvärdera sina hem?

tessa
0

Jag har haft lite kontakt med slussen angående kattfamiljen, men vet inte alls hur "utbudet" av erbjudna hem ser ut.. vet heller inte exakt hur deras avtal ser ut.

Om jag var engagerad i ett katthem skulle jag också förespråka utevistelse för katten, förutsatt att miljön är väl lämpad för detta, - men alla katter är ju individer, så det är synd att det för slussen är ett villkor "hugget i sten".

Blev bara nyfiken på om detta är unikt för Trollhättan, eller om det varierar bland katthemmen.

"var och en blir salig på sin tro" Glad

Hawknestgrove
0

jo visst, men just detta, att helt utesluta goda inomhushem, tycker jag nog inte man har råd med. Vore ju kul om du kunde hjälpa till att eventuellt få dem att ändra sig lite, för då skulle de säkert hitta hem åt flera, plus att kanske många avstår att ge gåvor med så stela och dumma regler.

Götebord Katthjälp tex, är i mitt tycke ett föredöme. De placerar inte katter alls om den ska vara fritt utegående.

Lena
0

Det är nog rätt ovanligt att ett katthem kräver att katten måste gå ut. De flesta katthem resonerar precis tvärtom. Tyvärr är det allt färre miljöer som är lämpliga för fritt utegående katter numera.

Stämmer det verkligen att Kattslussen kräver utevistelse? Jag vet katter som är innekatter och som kommer därifrån.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

ja kolla texten i länken jag har i inlägg#3

Hawknestgrove
0

kopierat från den sidan…Med andra ord, så är de helt emot att katter blir innekatter.

Alla våra katter är upphittade ute, dock är en del katter dräktiga och föder sina ungar på Kattslussen. Därför är vårt första krav att katten ska kunna gå ut i en bra miljö när den kommit till sitt nya hem. Vi tycker dessutom att det ligger i kattens naturliga beteende att kunna få gå ut.

[DjurArken]
0

# 10 hjälp…Förvånad

Hawknestgrove
0

ja sorgligt. Det är därför vi inte vill samarbeta med dem och inte heller med Haldens Dyrebeskyttelse.

Hawknestgrove
0

Så fina lilla Eva kommer alltså inte kunna få ett hem såvida hon inte får gå ute fritt. Tänk så många fina hem som sållas bort på detta vis…Gråter

Sidentass
0

åhh…detta låter inte bra tycker jag….skönt att Eva iallfall är inne o i goda händer..men att ställa sådana krav på ett hem, är märkligt måste jag säga..:_(

[sarasvati]
0

#10 lite OT men ja, hjälp!

Argumentet börjar dessutom med "Alla våra katter är upphittade ute … Därför är vårt första krav att katten ska kunna gå ut …" Därför?! Var f*n skulle de annars hittas - och vad är det som är så bra med fortsatt (?) bortsprungna/övergivna utekatter? Dock sägs ju "i en bra miljö". Det skulle kunna öppna för innekatt i mindre bra miljö. Fast det äts upp av det senare pseudoargumentet om "kattens naturliga beteende". (Vår gamla hittekisse VILLE inte gå ut mer!) Moment 22. Mycket märkligt och skrämmande. De borde läsa artikeln om inne/utekatter på Göteborgs Katthjälp hemsida - och betrakta bilderna.

#7 Fast det stämmer inte riktigt. I rätt miljö (och inte vind för våg) är det ok att låta katten gå ute, enligt Göteborgs Katthjälp hemsida. Helt rätt. Bör inte vara hugget i sten åt ngt håll.

Hoppas underbara Eva kan få ett gott hem. Även som innekatt!!

majvi
0

Det ska väl vara underbara Eva har inte fått en hem ännu

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

tessa
0

#7: Jag har nu erbjudit dem min hjälp, om jag kan bistå med något - så kanske lättare att få veta mer om deras resonemang, "face to face" så att säga.

Däremot reagerar jag på det du skriver om göteborgs katthjälp, om att inga katter får vistas ute fritt - det tycker jag är minst lika fel, - men enligt inlägg #15, så verkar ju deras krav vara rimliga. Får söka upp hemsidan, och läsa själv =)

Nu var inte trådens syfte att starta debatt om denna specifika kattförening och deras krav för omplacering, men självklart intressant att ta del av era åsikter. Risken är bara att tråden tar en helt annan vändning, än vad som var tänkt. - Den handlar ju trots allt om fina Eva! Kyss

#8: Man kan som privatperson annonsera på slussens hemsida, om det gäller enbart innekatter. Har inte själv pratat med föreningen om deras villkor, men kan tänka mig att de kanske gör "undantag" för "sina egna" katter som verkligen är mer lämpade som enbart innekatt.

#16: Sant, skrev "fick aldrig något hem" eftersom jag jag trodde att hon fann sitt hem då hon flyttades från stallet - och blev besviken och förvånad då detta inte stämde. Men nu vet jag i alla fall att Eva tas om hand och förhoppningsvis snart finner sitt alldeles egna hem!

Fritt fram för moderator/medarbetare att ändra rubriken till något mer passande =)

- Kanske "underbara Eva söker hem" eller "underbara Eva har inte fått ett hem".

Hawknestgrove
0

ja söta fina Eva borde få en chans att få ett hem, även om det är ett innehem! Tänker på mig själv som presumtiv kattspekulant. Jag bor visserligen på landet, men för mig är det innekatt som gäller,även om jag har rastgård nu. Skulle jag inte ha det, skulle det ändå inte vara tal om att låta en kisse gå ut här. Så jag skulle alltså bli bortsållad bara för att jag inte ville släppa ut en kär kisse… just det… Den artikeln har jag….

http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=466&Itemid=61

tessa
0

#18: Jag tror att man säkert att diskutera detta med föreningen, när det gäller intresse för en specifik katt. Har man som du rastgård, borde det ju vara ett stort plus. Vet som sagt inte alls hur "hårda" villkoren är..

Ska kika på artikeln.

Hawknestgrove
0

Putt frö lilla Ewa, så hon får ett gott hem!

tessa
0

Ja, hon är verkligen en klippa!

tessa
0

Här är ett roligt foto på Eva och min pålle Yrla på hennes födelsedag, april 2007:

tessa
0

Så social, så tillgiven:

Hawknestgrove
0

Åh lilla Söta Ewa, finns någon för henne?

tessa
0

Har goda nyheter: igår träffade min stallkompis (som har en av Evas ungar) Kattslussen och Eva, och om sambon är med på noterna, kommer Eva att flytta hem till dem. Så kritisera inte alltför hårt, kattslussen verkar inte vara omöjliga =)

Jag blir superglad om det hela går vägen. Stallkompisen känner verkligen jättestarkt för Eva och har tillbringat lång tid med henne under deras stalltid tillsammans, så hoppas hoppas att det löser sig…

Hawknestgrove
0

men så underbart… bara mamma och dotter kommer överens……

tessa
0

#26: Ja, det får ju bli på prov, så att det verkligen fungerar och Eva trivs - men här ska jag hålla alla tummar och tår!

Hoppas att jag kan hälsa på den härliga tjejen när hon "boat" in sig - kul att kunna hålla kontakten genom att den snart nyblivna matten och jag ses i stallet också.

Hawknestgrove
0

åh vi hoppas att det ska gå bra för underbara vackra Ewa….

Sidentass
0

Håller tummarna att allt ska gå vägen!

annebeate
0

Eva är ljuvlig. Kyss Håller tummarna nu att allt ska gå i lås.

tessa
0

Vad bra, då är vi ett litet gäng som håller allt vi har… =) Ikväll blev Eva hämtad, så nu är jag förväntansfull på uppdateringar om den fina tjejen! Skriver när jag vet mer..

Hawknestgrove
0

Åh så härligt hoppas nu att det går bra!!!!

Hawknestgrove
0

har du hört något om fina lilla Eva?

tessa
0

Ja, Eva var bra förvirrad till en början men nu tycks hon ha landat lite.. Hon och hennes dotter är väl inte överväldigade av varandras närvaro men så vitt jag vet så går det åt rätt håll.. =) Ska höra mig mer för när matte och jag ses nästa gång. Det verkar lovande i alla fall.

Hawknestgrove
0

oj… låter bra så länge…..

Hawknestgrove
0

putt hur har det gått????

Hawknestgrove
0

Putt, hur har det gått för fina Eva?