Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1066 ggr
Mandusius
0

Kan hon ha blivit slagen?

Har en liten hon runt året som jag adopterade i år.

Hon är från en kattkolloni. en jag undrar om hon kan ha blivit slagen :S hon är rädd för allt jag bär som hon inte känner igen. En gång när vi städade jag och min sambo så dammsög han vardagsrummet och jag mopppade sovrummet och hon stod i mellan och började hyperventilera för at hon både var rädd för dammsugarn och moppen :S
Men jag fick henne att lugna ner sig tack gode gud för det.

en jag undrar om det att hon är rädd för mig när jag bär saker om det kan vara tecken på att hon har blivit slagen`?

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

kattassen
0

Fast en katt från en kattkoloni som bara levt utomhus har väl aldrig sett vare sig dammsugare eller mopp förut. Det är högst läskiga saker. Vi har också en fd hemlösing här hemma som är paniskt rädd för sånt som låter och är stort.

Han kan nog iofs mycket väl ha råkat ut får otrevliga människor liksom eran lilla katta kan ha gjort. Det är så mycket man aldrig får vetaRynkar på näsan

Det enda är nog att försiktigt vänja vid så mycket som möjligt och visa att det är ofarligt. Trösta med godis och lek när det varit otäckt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[ingvarisbjorn]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dammsugaren är inte ovanligt att katter är rädda för, den väsnas ju så.

Våra nuvarande jourhemskatter blev väldigt rädda när vi bar på saker förut, men de har förmodligen inte blivit slagna. Förra jourhemskatten var också rädd, t.ex. för sopkvasten, men han hade gått ute länge, så det är inte helt omöjligt att han blivit slagen och ivägschasad.

Man kan ju inte säga helt säkert om de blivit slagna, men du kanske kan öva lite med att bära på mindre saker samtidigt som du pratar lugnande med henne. Och kanske ger henne någon godsak om hon vågar komma nära. Sedan ökar du successivt, men sakta, tills du kan hålla i t.ex. en golvmopp utan att hon blir rädd.

Förhoppningsvis vänjer hon sig, det har våra gjort. Annars får ni se till att hon kan smita iväg och gömma sig och inte hamnar emellan en mopp och dammsugaren, då känner hon sig nog ganska trängd.

Mandusius
0

DAmmsugarn förstår jag att hon är rädd för:) Var mer fundersam när hon var rädd för moppen då mina andra hittekatter inte är rädd för den, hon är även rädd för soppkvasten medan den andra katten är jätte facinerad av den. 
Försöker lära henne att en vikt klädhög inte är farligt just nu.

Mvh Amanda

Hawknestgrove
0

Vissa kissar är ju rädda för allt.Vad händer, om du höjer handen, som för att slå? Då får du se om kisse är strykrädd.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mandusius
0

hon blir irriterad då det kommer luft i ansiktet på henne -.-

Mvh Amanda

Hawknestgrove
0

jo men om hon hukar eller springer och gömmer sig.

Mandusius
0

nepp ingenting :)

Mvh Amanda

Hawknestgrove
0

Ok, då behöver du nog inte vara rädd, hon tycker nog allt är alllmänt läbbigt då bara. Hon vänjer sig!

Mandusius
0

Det är nog bara det:)

Mvh Amanda

Sidentass
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är nog ganska så naturligt att hon blir oroad av dammsugaren när hon inte är uppväxt med den..vår Lucia, f. d. stödhemskatt blir skrämd av hastiga rörelser, dammsugaren är hon heller inte bästa vän med..så jag tror inte att det är så mycket att oroa sig för..

Luecca
0

En av mina katter har blivit slagen tidigare (innan han kom till mig) och jag märker det på att han är livrädd för fötter, hastiga rörelser och händer om de kommer för fort. Han är även livrädd för främmande människor och innan vi fick barn så var han maniskt rädd för barn… Nu har han vant sig vid våra barn iaf men det var inte så värst länge sedan som sonen fick klappa honom för första gången. Sonen fyllde 2 år för några veckor sedan.

Jag fick honom när han var ett år, han är 9 nu och han är fortf rädd för hastiga rörelser, även om det är mkt bättre.

Låter som om din kisse mest är rädd för det okända. Glad

/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus

Mandusius
0

Tror det jag med :)

Mvh Amanda