Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3496 ggr
Hawknestgrove
0

Tumörer, kan det smitta?

Fick en frågeställning i helgen av en här i byn, som hade haft två katter,  som båda fick tumörer. Framgick inte vilken sort. Nu var det väl bara en olycklig slump och sammanträffande. För inte smittar det? Lika lite som cancer smittar hos människor?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[ingvarisbjorn]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var katterna släkt? Då är det nog troligast att det är ärftligt. Annars kan det vara något i hemmet, typ radon?

Cancertumörer smittar i alla fall inte, det är (förenklat) celler som delar sig obegränsat, inte ett virus eller bakterie.

Hawknestgrove
0

Precis. Tack ett svar i alla fall som kan lugna ner, att det inte är något som smittar….

[ingvarisbjorn]
0

Jag hittade en artikel på liknande ämne ur hemmets journal som var intressant: http://www.hemmetsjournal.se/Djur/djurdoktorn/Ar-katterna-kansliga-for-radon/

Hawknestgrove
0

just radon är ju väldigt farligt och det  diskuteras väldigt här.. MEn har svårt att tänka mig att en katt ska ha tid att utveckla cancer av radon under  dess korta livstid.

Hawknestgrove
0

Intressant artikel!!!

kattassen
0

#0 Nej tumörer i sig smittar inte. Däremot kan ex båda katterna blivit angripna av något smittsamt som i sin tur har  givit upphov till cancertumörer.

Ett exempel i min nära släkt var där (visserligen hundar) deras tik tränade tillsammans med ett antal andra hundar. Alla (tror det var 8 stk) fick Ehrlichia. (Fästingburen sjukdom) Inom några år var samtliga hundar drabbade av cancertumörer i unga år och flera dog innan de var 5 år gamla. Man var helt övertygad om där att sjukdomen var boven i dramat.

Vet inte om Ehrlichia kan vara lika aggressivt på katter men i sådant fall kan ju mycket väl 2 katter i samma miljö drabbas.

OBS detta var endast ett exempel!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

och radon kan även undvikas om man inte borrar efter vatten här. så därför är vårt kommunala vatten som är taget från Färingen och vatten från grävda brunnar att föredra.

Gronstedt
0

Vissa cancertyper smittar, ja. De tasmanska djävlarna håller på att dö ut till följd av en smittsam tumörsjukdom. Det misstänks att i alla fall vissa cancerformer orsakas av virus. Man kan ju till exempel vaccinera mot livmoderhalscancer (tror jag det var) numera och det diskuteras om alla barn eller alla flickor ska vaccineras.

kattassen
0

#8 Fast återigen är det följder av ett smittsamt virus om orsakar tumörer/cancern. Man vaccinerar inte mot själva livmoderhalscancern - eftersom det inte går att vaccinera mot cancer. Däremot kan man vaccinera mot det virus som ger en infektion som i sin tur kan ge upphov till cellförändringar och svårare tumörer. I de flesta fall tar dock kroppen själv hand om viruset.

Hawknestgrove
0

Gronstedt, förlåt min okunnighet, vad är de tasmanska djävlarna?Skrattande låter intressant…

[ingvarisbjorn]
0

Hawknestgrove
0

men det är ju tecknade figurer?

[ingvarisbjorn]
0

#12 Ja, men de finns faktiskt på riktigt också, men den wiki-sidan är lite torrare: http://en.wikipedia.org/wiki/Tasmanian_devil

kattassen
0

Tror det var detta Gronstedt syftade på:

http://en.wikipedia.org/wiki/Transmissible_cancer

Intressant! Dock verkar det ha en begränsad "målgrupp". Men visst finns det uppenbarligen!

Hawknestgrove
0

Ok tack!!!!

[ingvarisbjorn]
0

#14 Aha, tänk vad man lär sig!

Camillhe
0

Enligt labbpersonal så smittar tex det virus som orsakar vissa juvertumörer på råttor, MEN det är sånt man inte sprider till allmänheten förrän man har ett botemedel, vilket tex konylom är ett tecken på. Och jag har väldigt ofta sett hos råttägare att det är jättevanligt att flera råttor drabbas samtidigt av tumörer, trots att de inte är släkt. Medans tex jag som väldigt sällan tar in nya råttor nästan aldrig får ngt annat än ålderstumörer på mina.

Och jag tror att dessa smittsamma virussjukdommarna som ger cancer finns och sprids hos både djur och människor.

Gronstedt
0

Snabb översatt sammanfattning: Efter vad man kan läsa på dessa och andra länkar är DFTD (Devil Facial Tumour Disease) "non viral parasitic", alltså INTE virusburen. Det står att den smittar genom överföring av en cancercell eller ett kluster av cancerceller. Sådan smittsam cancer, står det, är känd i "dogs, Tasmanian devils and Syrian hamsters". De skiljer sig alltså från "oncoviruses", alltså virus som orsakar cancer - det man vaccinerar mot när man vaccinerar mot livmoderhalscancer.

Hawknestgrove
0

Ok, då ska i alla fall den personen inte vara rädd att skaffa sig en ny katt? Hon har en katt kvar och funderar kanske på att skaffa kisse sällskap.

Djungelkottens
0

Det finns faktiskt en virussjukdom hos katter som kan ge tumörer. Det är FeLv, dvs felint leukemivirus. Viruset kan ge elakartade tumörer. Jag lägger in en länk till bra info om sjukdomen. http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Infektionssjukdomar/Kattens-leukemivirus/

Om katterna båda var okastrerade honor som åt p-piller så kan det vara fullt möjligt att båda utvecklat juvertumörer då det snarare är regel än undantag att p-piller ger tumörer.

#6 Det finns indikationer som tyder på att Ehrlichia kan ge hundar cancer eller påverka hundens kropp på ett sådant sätt att den utvecklar cancer. Jag har även läst att det finns tankar på att man behöver kontrollera så att dessa hundar inte utvecklar cancer under fyra år efter att smittan ska ha försvunnit.

Hawknestgrove
0

Tack. det var en bra länk. JAg ska hänvisa till den. Nu vet jag inte vilken typ av cancer det var, då det var andrahandsinfo jag fick. MEn då kan jag i alla fall hänvisa till denna braiga länk. Tusen tack!Skrattande