Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 4629 ggr
Alexej
0

Tack Djurens Vänner Skara

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Djurens Vänner Skara för en kul eftermiddag;)

DV hade extraårsmöte idag för de kunde ju inte visa upp någon redovisning förra gången. Men då, hokus pokus filiokus, trollade de fram en ny mötesregel. Bara medlemmar som har betalt avgiften fick komma in. Men tyvärr kunde de inte hitta regeln i sina papper då blev de så desperata att… de ringde till polisen. Men ack, polisen vägrade avhysa personen då det var ett offentligt möte. Ingen sida ville ge sig då blev mötet avslutat tills nästa gång. Vad tråkigt för DV Skara. Fortfarande är föreningen vilande, det finns ingen styrelse och pengarna är frysta. Stackars M-B, hur ska hon kunna köpa kattmat nu för sina katter? Hoppas ändå på nästa möte och att föreningen äntligen bli nedlagd och vi kan ta över skötseln av djurbegravningsplatsen. Hälsningar till Rosmarie;))/Alexej

Kopierad från Facebook/Skaras hemlösa katter

Kan en förening kasta ut människor från ett extraårsmötet när de inte har betalt medlemsavgiften?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Aldrig varit med om nåt liknande. Det var ordförande från RO med som hatar mig som pesten för jag skriver om DV på Facebook och en från Uddevalla.

Det kom en grupp äldre människor, typ 70+ som alltid har varit med i DV men inte ville betala medlemsavgiften så länge det inte finns en bättre styrelse. Och då ringer de efter polisen!!! som skulle kasta ut de äldre. Alla skrek och gapande, nån kärring pekade på mig och ville att polisen skulle ta mig också därifrån för jag störde hela möte. Polisen fattade ingenting. 2 söta unga killar som träffade på en grupp vuxna människor som var nära ett slagsmål. Herregud!!!

Vill ha bort föreningen. De har varken plats eller tillstånd för att ta in katter men sitter på en massa pengar. Ringer någon till de om en upphittat katt rekommenderar de avlivning. För det hade RO sagt de skulle göra…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Jösses det verkar vara rena rama vilda västern på DV Skaras årsmöten! Hur tänker de ansvariga kan man fråga sig? Verkar som om de tappat fokus från sin huvuduppgift - hemlösa katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Då fick ni rätt kul, med andra ord?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Man vet inte om man ska gråta eller skratta eller supa sig full. Nu finns det iaf med i nättidningen:http://www.lidkopingsnytt.nu/2011/06/12/poliser-fick-stanga-mote-med-djurvanner/

fast min kommentar kom inte upp än…

Hawknestgrove
0

Gör de båda sistnämnda. För det är skrattretande…..

brutt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad ska man göra skratta eller gråta åt såna tillställningar.Men det sista du skrev om när någon ringde dem skulle de rekommendera avlivning är definitivt något som gör mej gråtfärdig  det innebär ju att det blir katterna som får sitta emellan med sina livGråter

martdat
0

vad e det för nån som polisen tatt ned på marken?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

#7 Bara en bild från internet;) Glömde min kamera…

Brutt, det är tyvärr fruktansvärd sant. De har inte hittat några jourhem, bara 2 i den gamla styrelsen som tog emot katter. Efter det fick alla som ringde om upphittade katter höra att då vore en avlivning det bästa.

En kvinna tex ringde till de när hennes son hade hittat 4 eller 5 utslängda tama kattungar i ett dike. Rekommenderades avlivning…

Jag skulle inte ens bry mig att de finns om de inte ställer till det hela tiden. hade varit perfekt med 2 kattföreningar i Skara som kunde samarbetar. Nu är det så att där händer bara skit men de sitter på pengar. 31.12 2011 fanns det ca 200 000 kr, vet inte hur mycket som har försvunnit sedan dess. Men de tar inte in några djur öht.

Vi jobbar mycket hård och klarar oss ekonomiskt så där. jag vill att de försvinner och att pengarna förs över till Evas katthem och inte till RO i Malmö. det är pengar som folk satte in här och som skulle gå till katter här på platsen. Men därför har RO blandat in sig, framförallt kärringen från Växjö.

kattassen
0

#0 Angående att man kastar ut folk som inte betalt medlemsavgift kan jag säga att detta är högst tveksamt förfarande.

Står det inte tydligt i stadgarna att det endast är betalande medlemmar som äger tillträde till årsmöte/extra årsmöte så är det offentligt och öppet för alla medlemmar. Att man inför en regel på ett extra årsmöte kan inte vara rätt. Det borde rimligen bli ett stagde-tillägg och endast träda i kraft efter att mötet under ett par tre extra årsmötet stadfäster ändringen.

Dessvärre finns inget lagrum för idella föreningar utan varje sådan har ganska fria händer att utforma sin egen stadga. Däremot kan man väl säga att man inte får göra regeländringar hur som helst…

Högst tveksamt det som hände kan man lugnt säga…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

Sen kan man ju undra om man ska betraktas som medlem om man inet har betalat sin årsavgift….

kattassen
0

#10 Nej förvisso, men även sådant bör framgå tydligt av stadgar. Det kan bli luddigt om inget är uttalat. Som sagt är det många regler som är godtyckliga när det gäller ideella föreningar. Finns det ex. en medlemsförteckning? Har det gått ut kallelser? I så fall är alla som fått kallelse välkomna - annat borde kollats upp innan osv.

Hawknestgrove
0

ja i stadgarna ska det ju stå hur kallelse ska göras….

martdat
0

#8 rosemarie?  vad har hon för position i riksorganisationen?

johnnys girl
0

Fast medlemsavgiften betalas för ett år i taget. Och har man inte betalat sin medlemsavgift så är man inte medlem. Och då har man ingen rätt att gå på medlemsmöten, vilken ett extra årsmöte är. Så rent formellt hade den gamla styrelsen rätt, Men att kalla på polis "man tar sig för pannan"

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

kattassen
0

#14 Iofs har alla som blivit kallade till extra årsmöte rätt att gå dit. Man skulle i så fall kollat upp innan kallelsen gick ut, vilka medlemmar som inte varit berättigade att gå på mötet.

Men visst är det så att man inte är medlem om man inte betalt medlemsavgift. Dock måste detta också framgå i stadgar.

Alexej
0

De får inte rösta på ett medlemsmöte men man kan inte neka folk att komma om det inte står i stadgarna. Ett årsmöte är en öppen tillställning och det var i en offentlig lokal.

Det har aldrig varit en diskussion om det, tvärtom, alla var välkomna, nya och gamla medlemmar och intresserade.

Vid det regulära årsmötet i maj hade de börjad med det. De misstänkte att det skulle bli bråk och hade bjudit dit Rosmarie, ordförande i RO (DV Växjö) och Arne kassören? i RO, DV Uddevalla. Då satt iaf Rosmarie vid ingången och kollade alla med hjälp av medlemslistan. Men alla fick komma in.

Nu försökte de en steg längre genom att inte släppa in de som inte hade betalt medlemsavgiften. De hoppades nog att genom det undvika bråk…men DV Skara hade gjort så mycket fel man bara kunde och mötet avslutades med att föreningen blev vilande, styrelsen arbetslös och pengarna frysta.

#5 Blev choklad…nästan lika bra:)

martdat
0

fattar inte varför d einte lägger ned när ingen uppenbarligen vill jobba med det? inegn styrelse, ingen förening tycker jag ju,.

Alexej
1

Prestige och pengar som alltid….