Ännu en kämpande hemlös kattmamma
De tre ungarna kan nog vara knappt 4 månader och hon har klarat dom trots vinterkölden. Hon har letat reda på en låda med garn i uthuset där hon hade boat in sig och sen finns en lada full med halm i närheten.Det är synd att ungarna inte upptäcktes tidigare, det är så mycket lättare att få dom tama då.
Vi har egentligen inte plats eller pengar till dom , vi ligger back på c:a 8000 kr på andra katter som tagits in men det är klart att vi tar dom ändå. Det får troligen bli så att mamman får flytta tillbaks till gården efter kastreringen,. Det ska finnas en pappa där också och honom tänkte vi också kastrera.
Mamman är väldigt rädd om dom små och uppmanar dom att inte gå för nära fällan när det sitter en människa där men igårkväll fick vi in en liten knubbig svart unge som förstås var väldigt rädd.Det här är familjen svart.möjligtvis kan det vara lite grått i en unge annars är alla svarta.
Det är vi i Musses vänner som kämpar med de här katterna. Samvetet tar inte in mycket katter nu och är de skygga så hamnar de långt ner på listan. Men de har åtminstone lånat ut en av deras fällor.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Musses vänner? Nystartade? Har ni någon hemsida?
Oj stackars katter! Så bra av er att trots ebb i kassan ta hand om dessa katter. Ni gör ett fantastiskt jobb lika Akutgruppen i Stockholm.
Majvi ett litet förslag: Jag tänkte vi kunde skriva en artikel om Musses vänner. Om ni själva vill förståss.
Om du vill ha en artikel i Hittekatter om Musses vänner skicka mig då information, bilder och om det fins konto för den som vill sätta in pengar till min email: lenalindell20@hotmail.com
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Men snyft. Majvi, ni är änglar som hjälper dem trots ebben i kassan. Nu blir jag alldeles rörd. Kan man inte sätta in pengar till dem på Samvetet, markerat "Musses vänner"?/Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

En stor eloge för vad ni gör för behövande missar, detta trots det ekonomiska läget som ni har just nu..
Sidentass
tycker också ni ska skriva om er kram Maggan47

Skönt att ni tar hand om de små missarna! Det är riktigt bra att det finns människor som gör sådant. // evelina
Vi ska skriva ihop något och fixa bilder, men det blir senare.
Nu har vi sett att det finns en stor sköldpaddskatt också och idag fick vi in den svarta kattmamman och en liten sköldpaddsunge. Livet är fullt av överraskningar.Ungen kan vara från samma kull som dom andra men vi vet inte om sköldpaddshonan kan ha ungar någonstans. Givetvis ska alla vuxna katter kastreras och ungarna ska in.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#7 Vad bra att ni får in dem undan för undan. Verkar ju lite misstänkt om det dykt upp en sköldpaddsfärgad hon katt också. Följer detta med spänning.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

I lördagskväll fick vi in en av ungarna via en manuell bur. Då honan vakade över de två som var kvar och inte lät dem gå in i fällan lånade vi fångstfällor via kommunens viltvårdare här i Uppsala. Å ibland har man tur, för redan första kvällen fick vi in ena ungen i en av burarna och både mamman och den tredje ungen samtidigt i den andra buren. Mamman är nu kastrerad och idmärkt. Ungarna är skygga men vi ska göra allt för att få dem tama. I nästa vecka ska dessa tre få besöka tant-dr. Nu har vi fällor kvar på infångsningsstället för att försöka få in sköldpaddshonan.
Vi är en liten "privat" ideell förening som inte har någon anknytning till Föreningen Samvetet. Det vi gör är helt utanför föreningen Samvetet, dvs vi har ingenting med deras ekonomi att göra och tvärt om. Vi har mycket begränsade möjligheter men har gjort så gott vi har kunnat. De katter vi tar hand om är katter som skulle ha varit avlivade idag eller fått leva sitt liv ute i det vilda under mindre bra förhållanden. Den belöning man för är förstås katternas väl men jag vill tacka för den push ni ger oss. Det känns UNDERBART att det finns likasinnade!
#9 Ni gör en beundransvärd insats som är väl värd all uppmärksamhet. Tack vara eldsjälar som ni finns det hopp om förändring även i Sverige för hittekatterna.
Ser fram emot att få göra en artikel sedan som beskriver det ni gör.
Skönt att hela kattfamiljen nu är infångad och i trygghet.
//Lena
och uppdateringar givetvis, så vi kan hjälpa till, så här på avstånd kram till er alla Maggan47
kattmamman fick bo i mitt badrum och kattungarna fick bo hos Tequila.Dagen efter infångandet kastrerades mamman och i helgen släpptes hon ut igen på gården där hon hade bott.Jag släppte ut henne en trappa upp i uthuset där hon var van att få mat men hon sprang nerför trappan och ut.Jag lade ut mat och väntade- liggandes på brädorna under taket men ingen katt kom tillbaka.Den andra katten kom inte heller och när det började spöregna var det lika bra att åka hem för katter är väl inte kända för att gå ut i regnet.
Dagen efter kom jag på att hon sprang säkert nerför trappan och ut och sedan gick hon säkert in på bottenplan där det finns många kryphål att ta sig in och sedan väntade hon på att jag skulle gå så att hon kunde gå upp och äta.Katter är ju smarta och det gäller också vackra svarta Opal. Jag kallar henne för Opal för hon är en dyrbar skatt även om hon blev utsläppt igen.Man får ju inte ha fler än 9 katter..
Tyvärr har det gått bra för den lilla sköldpaddsungen. Hos veterinären upptäcktes det att hon hade en svår infektion och hon fick somna in.Men det var skönt att vi kunde fånga in henne innan hon dog i plågor ute.
#12 Bra att honkatten är kastrerad nu. Tragiskt med den lilla kattungen som inte klarade sig, men som du säger skönt att veta att den slapp plågas. Ibland går det inte vägen och då är det i alla fall bra att veta att den fick den hjäp som stod till buds.
//Lena

Så har det snart gått 1 månad sedan kattungarna kom in. De två svarta pojkarna var väldigt skygga varför vi valde att dela på dem, självklart till hem med katter. Båda hemmen är vana med riktigt vilda katter. Så äntligen en kväll hördes det där underbara ljudet då jag låg på mage på golvet och strök med vippan över ryggen på honom, han SPANN, mitt hjärta nästan stannade. Nu leker han lite också. Att bli upptagen är fortfarande otäckt, men väl där så är det faktiskt ganska mysigt. Så vi kämpar vidare med dessa underbara små knyten.
Å ikväll kommer lille Isak, som jag kallar honom, få en ny kompis. En fin långhårig kille som någon troligtvis har flyttat ifrån, i varje fall har denna katt ett halsband med ett inaktuellt telefonnr. Han är förstås jättetovig och okastrerad, men ska enligt uppgift vara tam, vi får väl se hur det är med den saken.
Sedan har vi i föreningen Musses Vänner haft en enorm tur och fått ett stort parti kattmat varför jag vill ge Purina ett stort TACK för deras hjälp i vårt arbete med hittekatter!
Men var jobbar ni? Ni verkar vara underbara!!!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Så skönt att ni finns! Väntar oxå på mer information om "Musses vänner".
/Pelusa

Jag med!
På lördagkväll blir det ett nytt försök att få in sköldpaddshonan men då får det bli en bur som hanteras manuellt.Ingen har sett henne på sista tiden men hon kan nog vara ganska diskret. Det känns lite oroligt att inte veta om hon är dräktig eller kanske har fått ungar .