När vi fångar henne...
Som vissa här vet så är jag och min syster på jakt efter en katthona vars ungar förtillfället bor i vårat badrum.
Hon är helt vild och jag undrar nu vad vi ska göra när vi väl lyckas få in henne.
Jag har ingen vana alls vid så vilda katter inomhus, jag har förstått att de ska bo utan fönster så badrummet borde ju vara det bästa.
Men är lite orolig för hur det ska gå.
Ni som har vana vid helt vilda katter, hur går vi tillväga.
Vi kommer behöva ett nytt jourhem så fort som möjligt, men vet ju nu att det kan dröja.
Det kan ju också bli så att hanen går i fällan först, han behöver ju också komma till ett nytt hem, men tar vi honom så får han också komma in. Men honan är det akuta.
// En orolig Jenny med mycket funderingar.

Oj, förstår din oro. Sätt in henne i badrummet. Där kommer hon att göra sig osynlig. Ställ in mat och låda och låt henne coola ner sig i några dagar. Sedan kan du gå in där och prata lugnt, en katt vi hade älskade sång :-). Ge henne matmutor i form av t.ex. kokt skinka, tonfisk. Först på avstånd. När hon ser modigare ut så slänger du det i närheten av dig. Sista steget är att hon tar det ur sin hand. Men det kan dröja. Lek med henne.
Viktigast är dock att hon får landa. Sedan om du kan börja beröra henne, gör det då. Ju tidigare desto bättre. När hon flyttar ut från badrummet så ordna gärna stödmatte godkända gömställen. Där hon kan se er, men slipper känna att hon syns.En plats där hon känner sig trygg. Då blir det sedan det bästa stället att klappa henne.
Lycka till! /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Eftersom hon redan har sina ungar i badrummet så kanske det går enklare för hon letar säkert efter dem. Men om ni får in hanen först så är det nog ingen bra idé att ha honom på samma ställe. När du väl får in kattan så kanske det t.o.m visar sig att hon inte är så vild som det ser ut, det har hänt förr. Hoppas ni lyckas fånga henne snart.

Det är ingen risk att hon blir stressad och biter ihjäl ungarna?

#2 Nej, hanen kan vi inte ha på samma ställe.
Problemet nu är att vi har slut på plats, men har ev. en kompis som kan ta en katt i sitt badrum.
Lycka till med infångandet! Det är mycket att tänka på i dylika lägen. Sjväl är jag inte så erfaren av förvildade katter men som tur är finns det många andra här i Hittekatter som kan desto mera i frågan. Det är alltid lika givande att läsa och lära av andras erfarenheter. Följer utvecklingen med spänning och håller tummarna hårt för er. :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

§3 Det kan jag aldrig tro, ungarna är väl inte så gamla och modersinstinkten brukar vara hög så snarare skulle jag tro att hon blir lugnad av att få träffa dem igen. Såvida hon inte har börjat löpa igen förstås för då vill hon nog bara ut.

#6 Vi misstänker att hon faktiskt redan är dräktig igen.
Var en nattpersonal som jobbar på boendet som hon har haft sina ungar utanför som såg henne para sig för ca 4 veckor sedan och det måste varit dagarna efter hon fått sina ungar.
Men då kan jag iaf känna mig lite lugnare på den punkten.
Får du in henne inom det snaraste, så kan hon kastreras omedelbart, då gör det inget.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

# 8
Jag hoppas ju verkligen att jag får in henne innan hon slutar producera mjölk.
Det blir som en abort på en gång då?
Ja, just det. Men de är ju så små fostren, så det är faktiskt bättre att göra det än att låta henne få nya ungar. Min vet sa, att man kan faktiskt kastrera ända fram till45 dagar, ungefär utan några som helst problem. katten går ju som hunden 62-63 dagar och det är ju först i slutet som det verkligen syns.

Det låter grymt, men självklart är det bättre än att låta ännu en kull kattungar komma till världen.
Ja, de är ju långt ifrån fullgångna.