vems är ansvaret om katten?
Tjo! Jag vill bara höra om ansvar ang ägandet av katt. Så här är det. En granne har flyttat (gissar på 3 årsen) och då lämna kvar katten. Katten går då till en annan granne som har flera katter, där får hon mat men bor i ett uthus. Denna trode jag var rätta ägaren o jag ser honom som ägaren o därmed har ansvaret för katten pga han ger den mat och "bostad". Katten är givetvis en honkatt som förra året fick kattungar kattungarna bor kvar o även detta år har hon fått ungar vet inte hur många jag har sett 3st o min man sa 4st. Dessa små bor allså i uthuset som är ihop byggt med bostadshuset. Det går inte prata med grannen då han är allmänt fläpp o prata med. Jag råka säga att jag kan se till att honan får ett rikgtigt hem o därmed blir kastrerad slipper han tänka på mer kattungar. Men hans andra katter är inte kastrerade så man vet inte om det är honor där med ingen aning då de inte kan lockas på tyvärr försökt med det.
Då kommer mina 2 frågor:
* vem har ansvaret för katthonan?
* hur många katter får man äga/ge mat enligt han äger man inte katten om man ger mat osv.
Ska försöka hålla räkningen nu är det med honan+3 1årsungar3-4 kattungar+2hankatter vuxna. Det blir allså med kattungarna 9 -10 st katter förmig att gränsen går 8 katter?
Om du inte får svar kolla på brott iFokus :)
GRänsen på katter är nio sedan måste man ha intyg från landstinget tror jag (någon kommer säkert rätta mig)
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tackar för era svar :) jag vet att man ska räkna efter en viss ålder med på kattungarna. Jag ska prata med en granne som kan prata lite mer med honom o se vad de kan få fram. jag hade tanken om han inte äger katten så kanske jag kan försöka iaf hitta nån som kan ta in honan samt kattungarna typ katthem. Nu är de ganska så gammla o springer omkring jag gissar på 8-10v gammla.
Du får ha högst 9 egna vuxna katter. Sen får du ta högst två kullar per år. Sedan får du mata högst 4 katter som inte är dina egna, men de måste ingå i dessa 9 i så fall.( så du kan alltså INTE ha hand om 13 katter) här är filen där du hittar allt. och tillstånd för flera katter söker man hos Länsstyrelsen. Om antalet katter överstiger detta, så kan du anmäla till LSt i ditt län.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det är länsstyrelsen man får söka tillstånd hos :-)
Jag har för mig att kattmamma med en kull ungar räknas som 2 katter tills dess att kattungarna fyllt 12 veckor och därmed kan flytta ifrån mamman, så efter 12veckor räkas de var för sig. - Här får ni gärna rätta mig om jag har fel.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
och ungarna räknas som ungar ända upp till 1 år. MEn sen finns det anant att hänga upp sig på. vanvård t ex
4 jag ska inte ansöka då jag inte har ansvaret o inte kommer mata katterna vad jag vill är att dessa får ett hem :) Där de får komma in o få kärlek o bli kastrerade,vacc,avmaskade och märkta. :) Men tack för länken och ditt svar. Själv anser jag han som mycket dålig kattägare med eftersom hon är ute o ser inte att hon får mycket mat eller kattungarna. Jag tycker synd om dom helt enkelt.
Jag menar, att du ska anmäla till LST så de får tvinga personen i så fall att söka tillstånd. Vilket den kanske inte får. OCh då blir det dryga böter om inte de lyder…….OCh anmäl i vilket fall som helst. För tycker du att djuren mår dåligt och far illa så är det viktigt att det blir slut på vanvården. Du kan anmäla anonymt. MEn då måste du skriva på papper och ha bilder på papper och skicka i ett vanligt kuvert. Se till att du har bra på fötterna, alltså bra fakta och en ordentlig adress.
Du kan ha 9 vuxna katter (över 1 år). Annars måste man söka tillstånd. Och som Gunilla skrev inte mer än 2 kullar/året. Annars kan man anmäla djurägaren. För han gäller som djurägare efter så lång tid också om de bor i ett utehus.
#5 Det gäller när man har katthem och storleken på burarna.
Vad du kan göra är en anonym anmälan till länsstyrelsen (djurskyddinspektör). Du kan ringa dit och få hjälp.
Eller du tar kontakt med ett katthem och fångar in katterna till en kastrering och omplacering.
Var bor du?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
8 aha då är jag med
tackar alla för era svar då är det en granne som får samtala lite med honom o se om han äger eller änds vill ha kvar henne. annars kan jag säkert hjälpa katterna till henne o kattungarna.
ja och även om du kan anmäla anonymt, så slår det bättre om du inte är det. Då kan du dessutom följa upp det hela bättre
Håller med om att försöka prata med honom.Han borde också vilja att katterna blir omhändertagna och får hem.Om han bara matar och inte kastrerar kommer han snart ha 20-30 katter där att mata samt risk för kattpest .Vad jag förstår så är det den som matar som äger katterna,vilket inte borde hindra katterna från att få hem.Den som flyttade från katten från första början skulle absolut anmälas ,tycker jag,för så gör man bara inte.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
ja, det är anmälmningsbart, bara du vet vem det var, så det anmäler du till polisen.
9 jag bor i östergötland staden skänninge ne jag känner inte katthem men det går säkert styra upp något.
12, jag är rädd för att antalet katter ökar om inte blir dessa ungar vilda o sen kanske flyr fältet o därmed sprids katterna. Jag ska se vad grannen säger jag arbetar ganska just nu o grannen jobbar olik mig. jag kan inte prata med grannen som har katter då jag har hund o han ogillar visst hundar har jag märkt. Konstigt eftersom min hund inte gör något 
Ok, då är det ju 9 liv som i så fall gäller. Eller kompis?MEn de har väl knökfullt båda….Nä, vill inte han som har hand om dem nu ta skeden i vacker hand och kastrera, så måste det till en anmälan till LST. för det blir väldigt synd om katterna till hösten, då de kommer att få ytterligare en kull minst i år…. Så då kan du tänka hur det blir…..expotensiell