Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 775 ggr
Bella-Maria
0

Styrelsen åter samlad hos DV i Borås!!

Borås Tidning 11/4:

Styrelsen åter samlad hos Djurens vänner i Borås.

" Enligt Röjland är nu samtiliga styrelsemedlemmar, utom en, tillbaka på sina poster och verksamheten fortsätter som vanligt"

Hawknestgrove
0

Dåär det väl på sin plats att vi gräver i den sk***en då? Vem hänger på?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

miranda1
0

jag! Fick idag anteckningarna och har skrivit följande brev till inspektören och länsveterinären som redan är inblandat.

"Vi fick idag ta del av anteckningarna angående Djurens Vänner i Borås ( t.o.m.28/03/2007).

I anteckningarna framgår vid flera tillfällen att Djurens Vänner i Borås har olika lokaler där verksamheten bedrivs. Tillstånd enligt 16 § DL föreligger, vilket i dagsläget saknas.  

Ur anteckningar framgår även att jourhem används. Enligt Djurskyddsmyndigheten behöver man även vid jourhemsverksamhet tillstånd enligt 16 § DL.

Även m h t att Djurens Vänner i Borås, som dom själv har uppgett vid flera tillfällen, omplacerar minst 300 katter varje år är det inte godtyckbar att verksamheten bedrivs utan tillstånd.

Enligt allmänna råden (L4) till DL bör det anmälas att en verksamhet brutit mot tillståndsplikten i 16 §.
Om verksamhetsutövaren känt till tillståndskravet men ändå inte valt att söka (vilket framgår ur anteckningarna) kan kommunen lämpligen direkt förelägga om att verksamhetsutövaren får upphöra med verksamheten (om tillstånd inte söks). Om verksamhetsutövaren ändå avstår från att söka tillstånd bör åtalsanmälan övervägas.

Enligt 2 § DL ska djur behandlas väll och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. M h t denna paragraf borde det finnas ett fungerande vaccinationsprogram hos omplaceringsverksamheter som omhändertar många katter så att dessa djur skyddas mot vanliga virusinfektioner som kattpest och kattsnuva.

Ett tillstånd får och bör förenas med villkor. Villkor kan sättas för att uppfylla djurskyddslagens intentioner. Vi anser att, m h t att flera kattpestutbrott har förkommit hos Djurens Vänner i Borås, att ett fungerande vaccinationsprogram ska ställas som villkor om tillstånd enligt § 16 ska beviljas.

M ht nuvarande djurhållningen, olika anmälningar mot Åke Röjland och djurskyddshistorien hos Djurens Vänner i Borås anser vi även att det inte är lämplig att Åke Röjland fortsätter vara den ansvariga verksamhetsutövaren."

/Miranda

Alexej
0

Det får inte vara sant!!!!!!

Finns inga ord längre. Det gäller inte bara Ekelund och Röjland, framförallt vad är det för föreningar och vad är det för styrelse? Var är alla medlemmar, varför reagerar ingen? Har DV blivit nån laglös föreningar av hjärnaputerade förbrytare? Vad finns alla hederliga människor? Eller finns det inga mer här i Sverige? Jag skäms! Väntar tills efter årsmöte, sedan går jag ur förening. Klarar inte av det längre.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

miranda1
0

Jag förstår inte varför dom andra i styrelsen inte har röstat bort Röjland.

/Miranda

Alexej
0

Hittade inget i tidningen. Men det fanns ingen styrelse kvar, de hade avgått. Hur kan de vara tillbaka nu? Hade de bara tagit semester? Då måste hela föreningen har möte först och väljer tillbaka alla. Ska kollar mer i kväll, fattar inget, som vanligtLedsen

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

miranda1
0

ur anteckningarna framgår även att röjland tog betalt för katterna men inte redovisade det för föreningen, att föreningen inte betalar den avgift dom borde till riksorganisatoionen för varje medlem dom har.

Någon skickade in en anonym anmällan att Röjland hade nycklarna till dom lokaler han sa inte ha tillgång till…. och att det fanns sopsäcker med döda katter i dessa lokaler (vilka han tydligen gjorde sig av med så fort inspektören gick med på att han inte hade tillgång till lokalarna). I denna anmälan berättar personen även att dom flesta katter blev skjutna men att några fått skallen krossade).

Det finns även en bild på en död katt i en kartong som har legat där längre tid. Röjland uppger att han inte har en aning om hur katten hade hamnat dit…..

/Miranda

Jenna-Gun
0

GGGGGGGGGGGGGGrrrrrrrrrr

Alexej
0

Vilket svin!

Sidentass
0

F***n också!! O pengar har han säkert stoppat i egen ficka..o lurat djurvänliga människor..varit katternas värsta räv…man är så förba***ad så att man knappt kan skriva…

Tänk om man skulle göra en efterlysning av folk som "köpt" katter av dv borås (för att få något hum om katter blivit levererade eller om det bara är en myt det också) ..o be dom komma fram..risken är att det kanske inte blir så många…:-( Ohhh vilken ruggig historia!

vargmamman
0

Djurens vänner??? bordekanske byta namn:(..nää fy sjutton att såna människor får fortsätta att driva sånt hem eller vad det nu kallas..grrr

Alexej
0

Jag är mer interesserad av hans stödhem. Fanns det överhuvudtaget stödhem? Varför träder ingen fram och berättar?

Varför hittar jag det inte i tidningen?

Bella-Maria
0

Borås Tidning 11/4

Detta står också i artikeln:

"Vi vet egentligen inte var han har haft katterna, hur han omplacerat den eller vilka som tagit emot dem, berättade en av styrelsemedlemmarna"

miranda1
0

det är bara röjland själv som vet vem dessa jourhem är. Dom är ungefär 5 stycken, som han säger och han kallar dom för "katttanterna"….

Bella-Maria
0

Om det nu finns några stödhem. Det är flera som har ringt och velat ha en vuxen katt, man han hade inga, har de fått svar.

Sidentass
0

Han har uttalat sig katter finns hos "Tant Rut" När jag då för flera år sedan, ville kontakta Tant Rut för att höra hur det stod till med hittekatterna som jag lämnade till Röjland på Borås station , fick jag till svar att hon inte tog emot telefonsamtal..bad då i min tur att hon skulle kontakta mej..inte då…idag kan man förstå varför man inte fick något samtal…

Fasiken vad man varit godtrogen…illa till mods är här bara förnamnet..:-(

Sidentass

Alexej
0

På nätet hittar jag inget från idag???

Bella-Maria
0

Det verkar att artikeln inte finns på nätet, utan bara i papperstidningen.

miranda1
0

Sidentass, kan du inte berätta om dina erfarenheter i form av en anmälan till djurskyssdinspektören? Josefine.Karlsson@boras.se (Tror hon är ledig den här veckan.)

/Miranda

Lena
0

Jag tror jag svimmar av. Är just nu för trött för att orka gå i atomer men det är annars nära till hands. Som ni andra säger så blir man mållös.

#2 Stor fina hollandsblommor till dig Miranda för att du agerat. :)

Kan det bli värre nu med DV?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

#18, Det var en mycket bra idé! Vi är så upprörda både jag och min sambo…vi har sagt att detta måste gås till botten med på allvar…vi tar tag i det du föreslår, helt klart!

Sidentass

anebit
0

Djurens OVÄNNER!    Blääääääää!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
0

Skrev i kattforum om någon vet nåt. Men hithills ingen svar. Ska fortsätter med andra forum och sätter i en annons i Boråstidningen. Nån måste veta nåt och kunna berätta. jävla mördare och att gå ut när det händer i Göteborg och skryter med hur bra han är! Lena, jag vet, att man inte får svära på forum här, men jag brukar svära och nu skulle jag kunna svära ännu mer!Hemlis