Grönöga undrar över en foderfråga.....
strauss här inne har ju tagit hand om både Fläckis och Grönöga från Stora ytten. Grönöga var kass i magen, Fortiflora hjälpte inte, tyvärr. MEn när vi körde på med älgfärs, morotspure och Bozita blötmat, så är maggen jättefin. Märk väl, Bozitas sorter utan fisk. Så Strauss provade att ge båda kissarna Mjau burk, utan fisk. Då blev det rallybajs igen. Så då är frågan…. Innehåller Mjau spannmål och soya? För det gör ju inte Bozita. OCh hur är det med Bozita torr? För Strauss vill gärna ha bra torrfoder på dagarna, som båda kissarna kan äta, hon jobbar ju. OCh i så fall, vad finns det för torrfoder som är utan spannmål och soya? Vi provade med Olivers som jag ger till mina, men det funkade inte, för det är ju spannmål i det. Kör ju med Olivers lamm och anka till mina…. OCh när vi tydligen har kommit till pudelns kärna här, så är ju inte det något problem? i övrigt mår båda kissarna toppen har gott hull och är så fina, förutom att pälsen som blev bortrakad i februari knappt har vuxit ut ännu på ryggen. På magarna har de fått päls men inte på ryggen! Så de ser rätt skojiga ut, de små lejonen!

The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Orijen?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ok, tänkte på det också…..finns det bara att köpa via Nätet?
Orijen innehåller spannmål. Det är bara Porta 21 sensible och Ziwi Peaks som är spannmålsfritt.
Ok… tack!!!! mailar henne just nu….MEn Bozita torrfoder då? är inte det utan spannmål, då mjukmaten är det?
jag ser, att både Iams och Eukanuba är utan spannmål… Finns i butiken My One här uppe.. ÄR de ok? Tänkta, att då kan man ju köpa en liten förpackning och prova, så man inte sitter där med en jättesäck, som man får problem med….

Orijen Cat - ingredienser
Färsk urbenad kyckling, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl, potatis (russet), färsk urbenad kanadasik, kycklingfett (bevarat med blandade tocoferoler en naturlig källa till E-vitamin), sötpotatis, färska hela ägg, färsk urbenad kalkon, laxmjöl, lax och ansjovisolja, färsk urbenad lax, naturlig kycklingsmak-sättning, solrosolja, soltorkad alfalfa, torkad brun tång, morötter, spenat, ärtor, tomater, äpplen, psyllium, rödalg, cikoriarot, lakritsrot, gurkmeja, bockhornsklöver, glukosmin HCI, tranbär, svarta vinbär, ringblommor, fänkål, majssilke, myntablad, kamomillblommor, maskros, sommarkyndel, rosmarinextrakt, kondroitinsulfat, nypon, vitamintillskott (vitamin E, kolinklorid, vitamin A, vitamin D3, tiaminmononitrat, vitamin B12, folsyra, biotin), havssalt, mineraler (kelaterat järn, kelaterad zink, kelaterad mangan, kelaterad koppar) tarmbakterier (torkad Lactobacillus acidophilus och Enterococcus faecium jästprodukt).
MVH Elin
Ok, nu önskar vi i första hand tips på foder som man kan köpa över disk i små förpackningar. Då kan man testa i lugn och ro

Orijen finns i välsorterade hund/kattbutiker och zooaffärer. Annars har foderbilen det. Det går alltid att kontakta företaget om de har provpåsar.
MVH Elin

Iams torrfoder, kyckling
Ingredienser Kyckling (>35%), majs, vete, animaliskt fett, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspluver, kaliumklorid, kalciumkarbonat, torkad öljäst, fiskolja, DL-metionin, fruktooligosackarider, natriumklorid. eukanuba torrfoder kyckling:
Ingredienser:
Kyckling (>40%), kycklinglever (>15%), ris, grovmalen majs, fiskmjöl, kycklingfett, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, DL-metionin, kalciumkarbonat, torkad öljäst, natriumklorid.
MVH Elin
Vattnadal, foderbilen kör inte hos oss…..
Ok Iams finns på My One, likaså Eukanuba. Då kan man köpa en liten påse och prova, det är det jag menar. sen kan man ju köpa via någon nätbutik, typ Bromma Zoomarknad. Ok, då bör jag tipsa Strauss om att hon ska kontakta Orijen?
Ok nu har jag mailat och bett om att få små provpåsar… hoppas de skickar!
Men vaddå Foderbilen kör inte hos oss? De skickar väl med posten?
MEn snälla……. Då kan man väl lika gärna beställa via någon annan? För då får man ju kolla priserna. Hittar man ett foder som passar, så kollar man ju vem som är billigast både på varan och frakten. Strauss köper redan Olivers sand via mig för samma som jag betalar och även Bozita tetra. nu gälelr det att inte krångla till det. En liten provpåse av en bra sort torrfoder. Faller det kattflickorna i smaken och Grönöga mår bra av det, då är det dags att söka fodret till bästa pris på nätet. Men att köpa en påse stor elelr liten och dessutom betala dyr frakt och så kanske inte fodret funkar, då blir man sur.Mycket krångel om man jobbar heltid. Så därför söker vi foder som du kan köpa på plats i liten förpackning först. Alternativt att vi kunde få smakprover nu på ORijen. har mailat och frågat

Fast iams innehåler både majs och vete, eukanuba majs och ris. Reagerar katten på spannmål i allmänhet, eller bara vete?
MVH Elin
vi vet inte ännu. Vad vi har provat, så har kisse förut ätit hills`sterilized tror jag.. har en tråd till om det här.. i början när de kom in, så var ju alla fyra katterna sisådär i magen, vi gav dem Mjau torrfoder med kyckling då. OCh tänkte inte på det, då det var fyra katter. Sen blev ju bara två kvar hos strausss och då såg vi att just Grönöga är vissen i kistan. MEn nu helt bra i magen, så länge hon bara får Bozita mjukmat. Det var därför vi undrade också, om Bozitas torrfoder hade funkat. För Mjau torroder funkar inte och inte burkarna heller. OCh tetrorna är ju lika dyra som Bozitan om man köper dem i butik. OCh orijen är ju spannmålsfritt, det står på deras hemsida.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
nutram ska inte innehålla spannmål, men dock majs, tror tyvärr det bara är foderbilen där med,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ok, fick svar från Orijen nyss. de skickar provpåsar nästa vecka!!!!! Då får de hem!!!!
Rek ej Orijen till katter med känslig mage pga innehållet, både fisk och massa skumma läkeörter…
Ok men är det ingen som kan klart rekommendera ett foder, som kan köpas över disk till att börja med i små förpackningar? OCh orijen är det många som lovordar.

Jag är jättetacksam för alla tips! Och särskilt tack till Hawknestgrove som engagerat sig för Grönis….
haha nu får vi hem Orijen som prover nästa vecka. OCh gör en koll på Bromma Zoomarknad, för där ser man massa olika sorter! Ska kolla Bozita också…..torrfoder alltså
japp! Bingo!!!! och jag tror att Bozita finns uppe på My One!
http://www.bozita.com/sv/Feline/Produktgrupper/Produkter/Felineindoor/
innehåller majsmjöl, således inte något spannmål
Men vänta nu lite. Majs och ris är också spannmål. Eller är du ironisk?
nej jag är inte ironisk. OCh normalt så kallar jag inte majs och ris för spannmål. Spannmål kallar jag de fyra sädesslagen, vilket i och för sig inte är helt korrekt. MEn då är det i så fall ORijen som gäller.

Nu har jag inte katt, men hund. Jag ger nästan hellre säd än majs till hundarna. Majs innehåller dopamin och noradrenalin, två hormoner som gasar igång hjärnan mer. En redan laert, stressad eller ängslig individ blir värre av att äta majs. Jag har en hund som blir rent galen när han äter majs. Han har dålig impulskontroll i vanliga fall, och med majs finns den inte alls.
MVH Elin
ja, men vi har ju sett att det som tydligen är innehållande säd, ger rallybajs, det har vi ju kollat med uteslutningsmetoden. något annat fel är det ju inte. OCh jag förstår Strauss mycket väl, att hon inte vill ha blötfoder stående på dagen åt kissarna och att det blir knöligt att dela på dem om en katt ska ha särsklid mat.För lilla Fläckis är ju väldigt matglad…..Så att ha ett fungerande torrfoder som bas som båda kan äta är nästan ett måste om du har en familj där båda jobbar heltid och det finns ungar i huset som ska ha sina fritidsintressen tillgodosedda. Skillnad på en amöba som jag, jag är ju hemma och disponerar min tid som jag vill
#20 Vet bara att mina känsliga kattpojkar inte klarar Orijen alls, har också hört från andra som tidigare lovordat Orijen att deras katter blivit akut sjuka trots att de klarat fodret tidigare.
Porta 21 ska vara bra, har dock inte testat det själv. Finns både som blöt- och torrfoder, men vet ej hur det är med tillgängligheten?
Finns på Bromma Zoomarknad. men då står vi där, prova och det inte funkar och frakt om man bara beställer lite. Nu inväntar vi ORijens prover och så ska vi höra uppe på My One om de har Bozita torr. för det innehöll majsmjöl.För vi borde kunna hitta ett foder, som passar båda katterna förutom Bozita blöt.
såg att Bozita inte fanns på Nordby. Tanum närmast. Hur är det med fodret JW?
JW fodret använder jag nästan uteslutande till mina katter, den innehåller inte säd, men ris.
Hade en katt som man trodde var sädes-allegiker, men det visade sig när jag gick över JW och sedan började med mat (blöt/torr) med kyckling i, att det var kycklingen han inte tålde, säden tålde han. Han fick samma symtom som Grönöga vid kyckling i maten.
Använder mig mest av anksmaken då anka inte har samma uppbyggnad i proteinet som kyckling har, kalkon är lite lik kycklingen i protein uppbyggnaden.
Fördelen med JW är att min huskatt som alltid har haft problem men urinsten inte (peppar,peppar) haft några problem på 5 år sedan vi böt till det fodret helt.
En anna fördelen är att mina katter inte äter lika mycket som tidigare och då blir det ju mindre i lådan oxå
Ankan smaken innehåller:
Polerat vitt ris (min 26%), ankköttmjöl (min 26%), ankfett, majsgluten, potatisprotein (min 9%), fjärderfäbuljong, tomatmos, omega-3 oljetillskott, cikoriaextrakt, morot, tranbärsextrakt (min 0,05%), DL metionin, lysinhydroklorid, taurin, treonin, zinkmetionat, yuccaextrakt, rosmarinolja
Kalkon smaken innehåller:
Polerat vitt ris (min 26%), kalkonköttmjöl (min 26%), kalkonfett, majsgluten, potatisprotein (min 9%), fjäderfäbuljong, tomatmos, omega-3 oljetillskott, cikoriaextrakt, morot, tranbärsextrakt (min 0,05%), DL metionin, lysinhydroklorid, taurin, treonin, zinkmetionat, yuccaextrakt, rosmarinolja
Fisk smaken innehåller:
Polerat (vitt) ris (min 26%), mjöl av vitfisk (min 25%), majsgluten, potatisprotein (min 9%), olivolja, fiskolja, vegetarisk buljong, tomatmos, cikoriaextrakt, morot, tranbärsextrakt (min 0,05%), DL metionin, lysinhydroklorid, taurin, treonin, zinkmetionat, yuccaextrakt, rosmarinolja
Lam smaken innehåller:
Vitt ris (min 26%), lammköttmjöl (min 26%), majsglutenmjöl, lammspad, potatisprotein (min 2.5%), olivolja, tomat, omega-3 olja, cikoriaextrakt, morot, tranbärsextrakt (min 0.05%), DL metionin, lysin-väteklorid, taurin, treonin, zinkmetionat, yuccaextrakt, rosmarinolja
It's a cat's world… adjust! :)
ja, nu har jag mailat dem också och bett om provsmaker. För som sagt, Grönöga kan äta alla sorters kött, Strauss köper ju Bozita av mig och jag köper ju inte något med fisk i då jag har Esther som är fiskallergiker. OCh då går det bra….MEnjust det där skumma, att hon tål Bozita och inte Mjau? Jag har även mailat Doggy och frågat vad skillnaden är och om det är spannmål i Mjau. Ska bli spännande… Attan att hon inte tålde olivers Lamm och anka. För det kör ju jag med här och olivers kör ju ut fraktfritt om man bestälelr för över 300 kr. Matvraket Fläckis smaskade och åt allting och m¨år bra i magen, Märkligt, då de har samma öde bakom sig, båda katterna och även Netticats Bindi….
Ang mjaus blötmat, vissa klarar de i tetra bättre än de på konserv. Vet dock inte varför. Vilken har ni gett?
du det har jag ine tänkt på. vi gick över från Mjau helt i samband med att jag var kattvakt och tog dit, då Bozita var lika billig som Mjau tetra i detta fall. Sen var det Mjau i burk vi provade. Får närmare besked i helgen. Vi ska ju stå på marknaden ihop…
snabba svar!!!
Hej!
Tack för ditt mejl.
Den stora skillnaden mellan Mjau och Bozita är att Bozita innehåller MACROGARD ,en naturlig ß-glukan som stärker kattens immunförsvar. Tillsammans med kroppens vita blodkroppar förbättrar Macrogard® förmågan att oskadliggöra främmande ämnen och skadliga organismer.
Det finns inget spannmål i Mjau.
Med vänlig hälsning
Åsa Georgsson
Kundtjänst
Direkt tel. 0322-66 65 11
Lantmännen Doggy
Doggyvägen 1
447 84 Vårgårda
Lycka till med nya maten!
Hmmm… gjorde ju saken ändå mer mysko. För det kan väl aldrig vara Macrogarden, som gör att kissen är bättre i magen?
fått mera svar…
Hej!
Allt torrfoder innehåller en del spannmål annars skulle det inte gå att ”baka” bitar. De spannmålssorter som ingår i Mjau är majs, ris och vete.
I Bozita är spannmålssorterna ris och majs.
Jag kan inte svara på varför katten reagerar på Mjau som du beskriver det. Har du provat Mjau Tetra?
Med vänlig hälsning
Åsa Georgsson
Kundtjänst
Direkt tel. 0322-66 65 11
Lantmännen Doggy
Doggyvägen 1
447 84 Vårgårda
Det kan vara väldigt individuellt vad en kattmage klarar eller inte klarar. Det som är viktigt är att gå försiktigt fram. Om man prövar en massa olika foder i rask takt kan magen förvärras istället för förbättras. Foderbyte i sig är en påfrestning för alla kattmagar. Vid diarrér bör man alltid börja med fasta i 24 timmar (om det är en vuxen katt annars kortare). Därefter smyger man igång med microportioner av ett dietfoder. Kokt torsk/sei är inte dumt att använda om man inte har tillgång till Hills diet foder w/d eller i/d. Man ger bara ½ tsk och ökar sakta med 2 timmars intevall lite, lite i taget. Diarrén bör då ha slutat och avförningen blivit normal. När magen varit ok ett par dagar kan man sakta smyg in det vanliga fodret eller pröva med ett annat foder som man tror kan fungera.
Mjau har jag själv dålig erfarenhet av då flera av våra katter blivit dåliga i magen av det.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja det lustiga är, att Bozita funkar perfekt, blötmaten alltså. OCh vi har kört fasta, morotspure, älgfärs efter att vi körde en månad med fortiflora. För den hjälpte tyvärr inte. OCh de mår superbra, båda katterna!nu har vi kört Bozita, de sorter jag kör med alltå de fiskfria sen i påskas. och Grönöga är jättefin i magen. PRismässigt, så kvittar det ju om man kör Mjau tetra elelr Bozita i detta fallet, för jag köpte in för ca 11 kr förpackningen Bozita. Vi söker bara ett torrfoder, som flickorna kunde äta på dagen, när De är själva hemma. Hill´s sterilized funkade ju inte och tyvärr inte olivers heller och absolut inte mjau fiskfest. Nu inväntar vi Orijens prvpåsar.
# 36, 39 varför skriver hon först att Mjau inte innehåller spannmål och sen att allt torrfoder innehåller spannmål? 
Det står tom spannmål i Mjau torrfoder innehållsförteckning.
Jag har just bytt ifrån Intestinal till Porta 21 och det verkar funka. Har ju en katt som inte kunnat äta nåt annat än Intestinal på mer än ett år så jag är förvånad över hur bra det fungerar så långt, trodde att han skulle få stå på Intestinal livet ut. Är i slutfasen av foderbytet nu.
#42 Tror att det första handlar om blötmaten och det andra om torrfodret
#43 Aha. 
Bara för att jag sa något igår så har han reagerat på fodret idag… Trist.
och färsk rapport i dag. Strauss make gav Mjau burk åt bägge i går kväll. Än så länge inget negativt. Som sagt, nu gäller det att se, om vi kan hitta något vettigt torrfoder som båda kan äta. och Sehvrin har rätt, precis så är det. Inget av Mjau blötfoder innehålle spannmål, sen har vi ju skillnad mellan Bozita torr och Mjau torr att Mjau innehåller vete.