Kampanj mot avlivning katter Backa, Göteborg
I Hisings Backa, Göteborg, har det i många år funnits hemlösa katter. Många av dessa är förvildade. Varje år avlivas en del av kattbeståndet av det kommunalägda bostadsbolaget Poseidon och städföretaget Klinab. Förr genom avskjutning, nuförtiden genom infångning och avlivning hos veterinär. Katterna som är kvar fortsätter föröka sig. Problemet löses inte, det flyttas bara över till nya individer.
Trots att Poseidon och Klinab flera år i rad har blivit informerade om att avlivning varken är en human eller långsiktig lösning har man inte visat något intresse av andra metoder. Så länge man fortsätter att avliva en del av kattbeståndet kommer det att finnas katter kvar som förökar sig, som är skadade, hungriga och eländiga.
Hjälp oss att kämpa för katterna, gå in på vår kampanjsida och se vad du kan göra!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
usch vad ledsen jag blev, har i allfall skrivit på namninsamlingen.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Tack martdat!
skrivit under, för jävligt….
Vilket år är tjänsteanteckningen på "bakgrundssidan" ifrån? Det står bara 30/11 som datum. Har också skrivit under.
årtal har tagits bort för att skydda handläggaren och andra inblandade. Samtidigt spelar årtalet ingen roll då förfarandet sker på löpande band.
Maila även gärna till Poseidon och Klinab :) Vi har laggt upp standardtexter och mailadresser.
En facebooksida finns också för att hålla sig uppdaterad:
http://www.facebook.com/#!/pages/Sluta-avliva-katter-i-Backa/128043903936534
Tack för stöd! :)
Jag var intresserad av årtalet därför att jag tror att det var längesen Torslanda var inblandade och då bara vid några enstaka tillfällen. Därför tyckte jag det var lite konstigt att detta dokument ska styrka att de har löpande inblandning. Känns lite dumt om de utpekas som enda uppdragstagare om det egentligen är en annan kllinik som anlitas löpande. Tänkte nämligen att man även kan maila kliniken och fråga om grunden till deras ställningstagande och be dem sluta ta på sig avlivningarna och istället rekommendera "uppdragsgivarna" TNR, men det är ju rätt så verkningslöst om man hör av sig till fel klinik.
Enligt Poseidon är Torslanda den djurklinik som används för avlivningarna. Det har vi fått bekräftat skrifligten. Finns det flera kliniker som är inblandade så hör vi gärna mer om detta, PM:a mig i så fall!
Förresten har vi bett Torslanda om ett uttalande men vi fick ett svar att det inte angick oss och att det var tal om förtal från vår sida, vilket inte stämmer då deras inblandning är dokumenterad på flera håll.
Vad gäller förfarandet att avliva hemlösa katter är det "naturligtvis" fullt lagligt för ett veterinär att göra så. Därav att vi inte har laggt mycket fokus på just djurkliniken. Vi har t ex inte lagt upp någon standardtext eller emailadress med uppmaning att man ska maila dit. Därmed inte sagt att vi tycker det är okej att avliva hemlösa katter, inte alls, men huvudproblemet ligger hos Poseidon och Klinab.
Som sagt persikahallon, PMa mig gärna om du känner till fler kliniker som är inblandade!
DjurArken, intressant det här med skriftligt bekräftande. Det kan ju vara så att jag sitter på helt fel uppgifter. Jag förstår ert ställningstagande att främst rikta in er på Poseidon och Klinab, det är ju klart att det är de som är ägare till problemet. Tänkte mest att det är bra att ansätta dem på flera fronter så att säga. :) Jag PMar dig lite senare.
PM:a mig jättegärna :) Det är också av den anledning att vi söker mer information att vi har startat kampanjen, och som sagt finns det andra kliniker så är det viktigt att dessa också blir "granskade".
Tack på förhand! :)

Skrivit på
Att de här katterna har fått fara väldigt illa i många år pga.kortsiktigt tänkande,brist på empati och förstånd är en skandal.
Naturligtvis skrivit på!
Fruktansvärt! Skrivit på och delat på FB…
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
Usch det här är en riktigt skamfläck vad gäller djurskydd! Bra att den här kampanjen kommit igång. Nu får det vara nog!
Ska nu in och skriva på!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
intressant att det finns hemlösa katter i Backa,då jag bor i kärra,några km därifrån,så kanske det finns hemlösa här i kärra med???
en katt kan ju gå långt…
Puttar upp!
Putt!
Påskrivet och puttar!
Vidrigt, stackars katter.