Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 6505 ggr
[crisse1]
0

Gosan och mina andra katter.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En fortsättning om Gosan och mina andra katter som behöver hjälp.

Tidigare trådar.

[crisse1]
0

Jag fick ett SMS imorse från damen jag hjälpte med Putte och som även hade Poppe.

Det har flyttat in en långhårig katt i deras trädgård som dom har försökt att hitta ägare till men ingen vill kännas vid den. Jag har sagt att dom kan komma hit med den här så får den bo på min balkong sålänge så får vi fortsätta att leta efter ägaren till katten. Dom kommer nog hit imorgon med den.

Annars är det som vanligt med Gosan inga förändringar alls.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Plötsligt händer det…. säkert med Gosan Kyss

MariannE11
0

Gosan är fortfarande skygg eller har jag missat något?… hon har det toppen hos dej crisse med kattkompisar… för dom hade det väl fint ihop?….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

tervmatte
0

Men varför kastreras inte Gosan? Förhoppningsvis så försvinner hennes kisserproblem och så får hon mera tillit till dig Crisse.

MariannE11
0

är hon tillräckligt frisk än för kastrering crisse?..

Hawknestgrove
0

det är väl det som är frågan, hon måste bli kry för det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[crisse1]
0

Nej hon är fortfarande lite rädd men det går framåt med det oxå. Jag vet inte om hon är frisk nog för kastrering. Jag har frågat Haga om dom kan ha henne när jag blir opererad 3 maj och då skall dom ta nya prover på henne. Risken är att om proven visade på fip men att det inte har brutit ut än så får hon med all sannolikhet fip om hon blir kastrerad. Vi får se vad som händer och ta en dag i taget. Hon är helt accepterad av mina andra katter och hon har fått en kompis i busiga Max som ingen annan vill leka med men Gosan tycker det är roligt. Jag tycker hon har blivit bättre i sina ben men nu springer hon mycket så hon tränar upp sina muskler.

Just nu är dom på väg hit med den långhåriga upphittade katten som har gått hos dom i 3 månader. Jag får återkomma om den katten.

[crisse1]
0

Det har landat en skogis med halsband här som förmodligen är en pojke och som dom har kallat Bobster. När han kom till dom för 3 månader sedan så var han bara skinn och ben och i mitt tycke så känns han fortfarande lite tunn. Han ser skabbig ut för halsbandet har slitit av pälsen runt halsen och han har haft tovor som är bortrakade. Halsbandet är så slitet så man kan bara tyda lite blått på utsidan allt det andra är borta. En väldigt snäll och kelen katt och som pratar med mig när jag tittar ut på balkongen.

Den här damen och hennes man tog hand om 18 katter förra sommaren där dom bor som dom aldrig hittade ägare till men som dom ordnade nya hem till. Där finns en Burmaliknande katt som oxå behöver hjälp så jag får se om jag kan få ut någon av mina snart så att jag kan hjälpa den katten oxå. Dom har just nu 4 katter som kommer och får mat hos dom och trots att dom har haft kontakt med polisen om alla katterna och satt upp lappar i området så är det ingen ägare som hör av sig.

Hawknestgrove
0

Men……Burmaliknande katt. menar du att den är brun? eller menar du BIRMA? för det är många som tar fel på det i synnerhet när Birmakatten  heter The sacred  Cat of Burma…. Är det birmaliknande så är den alltså blåögd och har s k himalayateckning. som Mee…

[Nisse2002]
0

Vad härligt att höra om Gosan att hon gör framsteg och tränar upp

sina små benGlad …. + att hon har kul med en busig kattkompis Skrattande

hoppas allt fortsätter i positiv riktning för lilla fina Gosan. Nospuss Kyss

[crisse1]
0

Nej Gunilla det skulle vara en Burmaliknande katt.

Min granne har precis varit här och hämtat kattgrus och hon såg med en gång att Gosan gick mycket bättre och att hon ser frisk ut och hon sa att om Gosan någon gång blir rumsren så vill hon gärna ha henne.

Hawknestgrove
0

Ok, alltså enfärgad kisse…. Jag säger detta inte för att rida på höga hästar utan för att  det är väldigt vanligt, att folk tror att Burma=Birma. Men så kul att hon är bättre…..det trodde du inte för en månad sen!!!!

[crisse1]
0

Ja hon beskrev katten som beige och lite långhårig på magen.

Nej jag trodde inte men hoppades på att Gosan en dag skulle bli frisk. Jag tror förresten att Gosan löper för hon springer här och skriker.

Hawknestgrove
0

asch… har du ppiller? elelr ska jag skicka dig så länge? din adress då….Bättre än att hon löper i alla fall.

[crisse1]
0

Jag har P-piller men tack iallafall.

[crisse1]
0

Snacka om kattprat. Vilket liv här är nu. Gosan går här och skriker och jag har en okastrerad hankatt på balkongen och han hör Gosan så han sitter och skriker där ute. Jag skall iväg och kastrera hanen nästa vecka om där inte är någon som svarar på efterlysningen jag har satt in.

Hawknestgrove
0

Va vidrigt….. och Gosan fick en liten slant på sitt konto från tradera…. Mariannes och Essuts långhåriga kissar… De är vigda för dig!

[crisse1]
0

Tack så hemskt mycket Gunilla.

Hawknestgrove
0

så lite. nu ligger det två till där!

[crisse1]
0

Oj vad du är snabb.

Det kan nog behövas för nu har jag funderat riktigt på vad nästa steg är för Gosan. Jag lägger in henne på Haga 2/5 så får dom ta prover då och visar proverna på att hon mår bra så får dom kastrera henne och då finns där en större chans att hon kan stanna där tills jag kommer hem. Jag måste ta en chans och hoppas på att hon klarar kastreringen. Så nu kommer alla bäckar små till nytta så tack.

Hawknestgrove
0

ja och inte att förglömma de vackra halsbanden, som är till henne…. Snabb är jag inte, jag lägger alltid upp nytt så fort det är sålt av en sak och jag har mera på lager. OCh nu MÅSTE ju stackars MArianne och Essut sticka flera, då jag har skickat dem  mera garn hahaha!

jag har hittat en så fin video på youtube som passar mig…..Ok jag är inte så snygg som bruden. MEn texten är perfekt på mig….

[crisse1]
0

Ett foto på den nya katten Bobster.

MariannE11
0

vilken fin bobster…Kyss

hojta till gunilla när du vill ha en ny laddning med håriga kissar,,,Glad

annebeate
0

Bobster, vilken vacker kisseKyss

Crisse har ställt upp utan att tveka för lilla Gosan som kämpar för att bli frisk. Stort tack Crisse! Nu ska Gosan i början av maj läggas in  på Haga  för provtagning och förhoppningsvis kastrering och Crisse ska samtidigt bli opererad.

Låt oss alla som kan lämna ett bidrag till veterinärkostnaderna så att inte Crisse ska behöva bära den omkostnaden också.  Varje litet bidrag betyder så mycket. Haga Veterinär AB Pg 352414-7, ange "Gosan" 

Hawknestgrove
0

ja, det är otroligt fint gjort.. och dennna vackra Bobster borde itne vara svårt att finna hem till….MArianne och Essut, jag har kvar 8 par långhåriga inklusive de som ligger ute på tradera nu. Korthåriga har jag många av än så länge. Så ta det piano!

[crisse1]
0

Imorgon är det dax att lämna Bobster till Haga för kastrering så att han slutar stinka. Efterlysningen har inte gett något men det trodde jag inte att det skulle göra eftersom dom redan har gjort allt för att hitta en ägare.

Har jag sedan tur så behöver jag inte sätta ut honom på annons för eventuellt får han ett hem i Dalarna hos föräldrarna till min granne. Dom bor ute på landet så om Bobster känner för det så kan han lugnt gå ut.

annebeate
0

Önskar all lycka för underbare Bobster.

annebeate
0

Önskar all lycka för underbare Bobster.

[crisse1]
0

Äntligen fick jag ett foto på busiga Gosan tillsammans med bästa kompisen Max. Hon har lärt sig att tigga vid köksbordet, undrar hur hon har lärt sig det, hi hi. Hon älskar leverpastej så om jag någon gång skall ge henne tabletter så vet jag hur jag skall göra.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

ha ha vilken härlig busbild Skrattande

Hawknestgrove
0

Så underbart att se och höra att det kanske kan lösa sig för Buster

[crisse1]
0

Igår hade jag besök av damen som har matat Gosan under hennes tid som utekatt. Hon kände knappt igen Gosan för hon har förändrat sig så mycket. Jag har själv sett hennes förändringar men jag tror att andra ser det tydligare. Hon tyckte Gosans päls har blivit så fin och hon tyckte att hon hade växt om det nu kan vara möjligt hos en vuxen katt men jag har tyckt det samma, Gosan ser längre ut. Idag har inte Gosan kissat eller bajsat någonstans mer än på badrummet och jag hoppas verkligen att hon skall få kläm på det att det är på lådorna hon skall göra det. Gosan är en helt annan katt än när jag tog in henne, hon är pigg och glad och jag är övertygad om att hon är helt frisk nu.

Jag hämtade Bobster på Haga idag och lilla killen är bara 1 år. Han var inte ID-märkt och dom var förvånade över att en sådan fin katt var upphittad. Han har fästingar vilket jag redan visste men han har även löss så nu blir det Stronghold. Jag får besked innan fredag om han får ett hem i Dalarna eller inte annars blir det annons till helgen.

Hawknestgrove
0

hoppas lille killen får et hem nu!!! och så skönt att höra om Gosan

[crisse1]
0

Får jag ut Bobster och Max innan den 2 maj så hinner jag få hit den Burmaliknande katten och kan lämna den på Haga samtidigt med Gosan. Hon vill gärna ha hjälp med den katten då hon tycker det är synd att en sådan vacker katt skall gå ute, sen har hon 3 katter kvar som har gått hos henne några år och fått mat.

emjon
0

Roligt att läsa om lilla Gosan och hennes bättring och det är din förtjänst  Crisse som tog in henne så hon fick den hjälp hon behövde.

Hoppas också att de resterande kissarna också kan få hjälp så det inte hinner bli ökat antal igen med nya kattungar.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[Nisse2002]
0

Underbart att läsa så mycket positivt om Gosan. Tack för rapporter Crisse.

Härligt att hon tack vare din kärleksfulla omvårdnad har fått ett härligt kattliv och kanske inte har alla hemska sjukdomar som vet trodde i början.

Att du dessutom har en sån underbart vacker katt på din balkong Kyss.

Härligt att så många kissar får hjälp tack vare Dig Crisse du är guld värd.

[crisse1]
0

Jag är helt övertygad om att hade jag inte tagit in Gosan så hade hon inte levt idag. Förutom alla sina infektioner så hade hon slutat äta. Det såg hopplöst ut när hon var på Haga men min magkänsla sa att jag skulle göra ett försök med henne. Jag vet att Gosan får alltid stanna här eftersom man inte vet hur hon kommer att bli senare.

Det betyder att jag kan inte ta in några skygga vuxna katter så den delen är avslutat för min del för några år framöver men jag kommer att fortsätta ta in dom utkastade eller bortsprungna tama vuxna katterna för dom behöver oxå hjälp. Kattungar är där så många som kan ta in så jag koncentrerar mig på dom vuxna katterna även om det blir dyrt med alla kastreringarna. Så om jag har plats kan jag även hjälpa till med dom upphittade katterna här på Hittis.

[Nisse2002]
0

Att Gosan inte hade överlevt utan dig är det väl ingen som helst tvekan om. Det är så roligt att hon t o m börjar busa ihop med sin kattkompis Max Kyss

Crisse, jag ska lägga ut en jättefin katt på Tradera som liknar Gosan och

hoppas jag får riktigt bra betalt för den så ska behållningen från den auktion gå till Gosans konto Skrattande

[crisse1]
0

Gulligt av dig att hjälpa Gosan. Där kommer att gå en del pengar när jag skall lägga in henne den 2 maj. Tack

Nu är det bus så mattorna far omkring. Gosan i spets med Max och BobsterFörvånad bakefter. Jag tror mina katter mår riktigt bra så som dom håller på.

[Nisse2002]
0

Nu Crisse är din långa väntan slut, nu finns Gosan på Tradera Glad ……

Härligt att höra att dina katter mår bra som dom busar och håller på Skrattande

[crisse1]
0

#40#

Nu har jag varit inne och tittat på katten, den är jättefin så får du inga bud på den så köper jag den.

Nu är det klart, Bobster flyttar till påsk och det var inte till Dalarna  jag hade fel det var utanför Borås.

Gosan leker mer och mer och trots att hon har dåliga ben så springer hon lätt ifatt och förbi Max. Hon leker med leksaker hon hittar och det har hon inte gjort tidigare.

Det är inte säkert att jag kan lägga in henne på Haga när jag inte är hemma eftersom hon inte är rumsren, dom har dåligt med tid för att städa till henne flera gånger om dagen. Jag vet inte vad jag skall göra om hon inte kan komma dit. Det ser dåligt ut med kattvakt dom dagarna så eventuellt får mina katter vara ensamma i 2 dagar men det skall dom klara om jag sätter fram mycket mat och vatten.

MariannE11
0

hoppas jag kan hitta gosan på tradera lätt?… länktips gärna annars…

bra med bobster….hoppas du kan få någon form av hjälp när du är på sjukhuset….någon som kan hjälpa till?…

[Nisse2002]
0

Det är så roligt att läsa om Gosan att hon leker och har det så bra. Jobbigt för dig Crisse att hon inte blir rumsren. Problem när du ska åka bort Gråter

Javisst är Gosan på Tradera fin ….. Kyss

jag länkar här till auktionen

http://www.tradera.com/Underbar-Katt-Lomonosov-Gosan-Stod-Hemlosa-Katter-auktion_201208_131704792

MariannE11
0

otroligt fin gosan på tradera… tack för länken….Glad

Hawknestgrove
0

till nöds Crisse, så går det….precis som du säger, gott om vattenskålar och mat, så funkar det.

[crisse1]
0

Ja det skall fungera men Gosan kan inte vara hemma eftersom hon inte går på lådan för då kommer här nog att lukta f-n och se likadant ut.

Hawknestgrove
0

Ja, men den smällen får  ju gå i värsta fall. Du får ha henne i ett rum, så det inte blir så  spritt. För  allvarligvt, vi har inte så mycket annat att välja på just nu?

[Nisse2002]
0

Kan inte Gosan bo på balkongen när du är borta? Eller är den fortfarande upptagen av den vackre långhårige kattenObestämd

[crisse1]
0

Balkongen är ledig redan nu eftersom Bobster går inne med mina katter men jag tycker synd om Gosan att hon skall sitta där alldeles ensam.

Sovrummet är det enda isåfall men där kan min Sammie öppna dörren, det brukar han göra om jag har stängt den.

Jag får se hur jag gör, Haga ändrar sig kanske och tar emot henne eftersom jag tänkte att dom kunde ta prover och sen kastrera henne.

Hawknestgrove
0

ja, det rör sig ju bar aom två dagar. och balkongen är ju ett ok alternativ tycker jag.Finns ju fåglar att titta på. Vilket det inte gör på Haga…..

[crisse1]
0

Gosan kan inte hoppa upp på bordet eller klösbrädan på balkongen så hon har bara golvet att vara på och där ser hon inget.

2 dagar och 3 nätter är katterna ensamma eftersom jag skall vara i Trelleborg på måndagen och jag kommer hem på torsdagen men dom klarar det. Jag skall försöka att klara av och åka hem redan på onsdagen alltså dagen efter operationen, det kan bli jobbigt men då behöver inte mina katter vara själv så länge.

Camillhe
0

Har du ingen vän som kan gå hem till dig och rensa lådorna, ge mat och kolla så att katterna är ok?

Marad
0

Det är INTE ok att lämna katterna ensama så länge! Tänk om någon katt skadar sig?

[crisse1]
0

Det är första gången jag lämnar mina katter ensamma och 2 dagar är inte så länge. Jag skall inte åka på semester utan detta är ett nödvändigt ont.

Camillhe

Jag har 2 grannar som erbjöd sig från början att gå in till katterna men båda 2 har fått heltidsjobb och båda har husdjur som dom måste ta hand om när dom kommer hem så dom drog sig ur.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hm, lessen Crisse men förstår inte att dina grannar inte kan hjälpa dig. Många har både husdjur och heltidsjobb och lite annat på det, även jag men nog sjutton kan jag klämma in och ta hand om en väninnas katter när hon reser, då bor hon dessutom 10 min bort med bil. Måste säga jag tycker det var klent av dina grannar.

Synd Malmö är så långt bort eller om det är Stockholms som är långt bort *asg*

[Nisse2002]
0

Det går säkert bra Crisse Glad Man kan ju jämföra med hur katterna hade det när de gick ute, då kunde ju vad som helst hända!

Inne hos dig är dom ju skyddade från allt elände som kan hända utekatterna Glad

Hoppas HAGA kan hjälpa dig med Gosan i alla fall!

[crisse1]
0

Ja Nisse jag hoppas det för det är henne jag är orolig för.

Ja du Daisy du bor alldeles för långt bort för det hade varit roligt att träffa dig och även dom andra här på Hittis.

gulliver
0

Fasiken också att vi ska ha så knökafullt med katter hemma annars så hade vi givetvis ställt upp för dig och lilla Gosan. Min ena höftprotes har lossnat helt Gråter så det är ett stort bekymmer också.

Josefa
0

Nu är det väl ändå lag på att katter ska ha tillsyn minst 2 gånger om dagen. Vad händer om någon av katterna skadar sig ett par timmar efter att du åker till sjukhuset? Eller om du av någon anledning inte blir utskriven som du räknat med? Väldigt dåligt av dina grannar att inte ens kunna offra 10 minuter, för att sticka i näsan hos dig för att kolla så allt står rätt till. Byta vatten och städa lådorna behöver inte ta längre tid.

Marad
0

Jo 2 dagar är lång tid, det är ditt ansvar att någon sköter om katterna när du är borta. Hur många katter är det du har? Det spelar ingen roll om du ska på semester el till sjukhuset. Katterna MÅSTE ha tillsyn.

Vad som helst kan hända inne också.

MariannE11
0

ja det bästa vore ju om någon ängel kan uppenbara sej o kunna hjälpa crisse med detta medans hon är borta…pliiiiiiiiis snälla om någon har möjlighet så gör en stor stor gärning här….

majvi
0

Det kan uppstå komplikationer vid en operation så man blir borta längre än man tänkt sig.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Debattia
0

Lycka till med operationen !Kan inte Skånekatten hjälpa till???

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

kattassen
0

Det finns ju pensionat. Men det finns väl omständigheter som gör att det inte går?

2 dagar och 3 nätter skulle jag aldrig lämna mina djur ensamma. Ledsamt att inte grannarna kan titta till en stund varje morgon och kväll. Det tar inte mer än max en kvart om dagen. En klo kan lätt fastna och slitas loss och då är det inte kul att komma hem och se det.

Finns inte ex. kattvakt.nu som vi har här i göteborg?

Det finns nog folk som kan fixa sånt mot en slants ersättning, ungdomar och studenter som vill ha en hamburgare extra

Kolla denna länk om där finns något av intresse:

http://www.grannar.se/Hundvakt_%26_djursk%C3%B6tsel-kattvakt/Malm%C3%B6/sida2

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Imasy
0

Förra veckan fastnade en av mina katter med tassen under diskmaskinen efter en lek med en annan katt.

Klon hade hakat sig fast i en skruv och det var ett helsicke att få loss honom.

Nu var vi hemma tack och lov, men vem vet vad som hade kunnat hänt annars?

Jag hade aldrig vågat låta dem vara ensamma så länge. Och vad händer om vattnet tar slut tex i denna värme?

Nej, skaffar man sig djur så anser jag att då får man faktiskt se till att ha en backup ifall man blir sjuk etc.

[crisse1]
0

Det är lätt att säga Imasy om man är 20 år men kommer du upp i mina år det är då alla sjukdomarna kommer om man har otur som jag har och skulle man tänka på det när jag skaffade min första katt för över 30 år sedan då skulle ingen skaffa katter eftersom man inte vet hur ens liv ser ut när man blir äldre.

Under alla dessa åren så har jag aldrig haft en katt som har skadat sig här hemma men man vet klart aldrig när olyckan är framme.

[crisse1]
0

Jag har lyckats ordna det nu. Jag har en granne jag inte har velat fråga för hon är i sämre skick än vad jag är i, hon har en spricka i ryggen och har svårt att gå och har även en andningsmask. Jag träffade henne på gården idag så vi satt ute en stund i det fina vädret och jag berättade om min belägenhet. Hon har en hund som hon bara klarar av att gå ut med 1 gång om dagen dom andra gångerna går hennes grannar ut med den och jag har hjälpt till lite men det klarar jag inte längre. Hon kommer att gå hit och titta till mina katter även om dom inte kommer att visa sig så kan hon iallafall ge dom mat. Det bästa av allt är att Gosan kan stanna hemma för grannen bryr sig inte om ifall hon måste torka kiss eller bajs här. En av mina katter och Gosan är nog dom som kommer fram när grannen är här men dom andra kan hon inte kolla hur dom mår.

Gullimat
0

En stackars katt på en inglasad balkong i söder/västerläge kan man inte ha,det blir kokhett.

Imasy
0

Ja nu råkar jag vara 30 år och jag har haft egna katter sedan jag var 17 år gammal.

Jag har också varit inlagd på sjukhus flertalet gånger pga olika sjukdomar, för tidigt födda barn etc. Så bara för att jag råkar vara yngre än dig betyder inte det att jag är frisk som en nötkärna för det.

Och djuren har alltid haft omsorg när jag fått kastat mig iväg till oväntade akutbesök.

Men jag håller ändå fast vid att skaffar man sig djur så har man fortfarande ansvaret över dem. Och kan man inte ordna för sina djur så tycker jag att man kanske ska ta sig en funderare över om man några alls ska ha?

Skönt att det löste sig med kattvakt endå denna gång. Tänkte annars så finns det väl massor av folk här på sajten i dina trakter som kanske kan ställa upp om det kniper?

[crisse1]
0

#68#

Inte vid denna årstiden

Gullimat
0

Jo, det är vad det blir, i mitt uterum var det 35 grader på förmiddagen i förra veckan, och det gick inte att vara där med stängda dörrar.

[crisse1]
0

Det blir det inte på min balkong för den är inte isolerad. I och med jag bor på första våningen så kommer den kalla luften upp underifrån. Jag har västerläge och bara sol på eftermiddagen och solen står fortfarande högt så det är inte så länge den visar sig på min balkong.

Hawknestgrove
0

OK, Vill inte gå i polemik, men Imasy, nu säger jag detta i helt snäll ton och det gäller alla andra också. Du beskriver det där med fastna med klo. Vad hade hänt, om ni varit iväg hela dagen och katten hade fastnat med klon  strax efter det att ni hade åkt? Låt oss säga att ni skulle vara borta hela dagen. Vi kan  väl inte sitta hemma och höka på våra katter hela dagarna? OCh I brist på bröd så käkar F*N flugor. PRecis som Crisse säger, så visst, det finns lagar som säger max ett dygn. MEn som även en annan säger här inne, hur hade de katterna det innan? OCh finns ingen annan lösning, så vad skulle Crisse göra? Släppa ut katterna igen vind för våg? Avlivat dem? Åh hi och hej med farbror Frej, då hade hon blivit rullad i tjära och fjädrar för det? PEnsionat är inte att tänka på för de har väl ännu inte blivit fullvaccinerade och man varken får eller vill lämna in katt som inte är det. OCh  jag hade gjort precis samma sak om jag inte hade haft någon annan möjlighet i ett så  nödvändigt ärende. det är skillnad på att åka in på sjukhus i tre nätter och två dagar och att åka på nöjestripp. Ok katten känner ingen skillnad. MEn Till nöds, så går det. För det var ju inte en enda här som bor i traktena som kunde tänka sig att hjälpa till? Nu ställer en snäll granne upp och det är toppen.

[Nisse2002]
0

Fantastisk granne du har Crisse som erbjöd sin hjälp. Gott att det löste sig, men jag håller absolut med dig Gunilla! Om alla skulle fundera på om det kanske händer något någon gång skulle väl ingen kunna skaffa sig vare sig katt eller hund.

Bra att du slipper oroa dig nu Crisse när du ligger på sjukhus

Imasy
0

Fast jag tycker väl inte att man kan resonera så heller. Bara för att katterna levt ett skräpigt liv som hemlösa betyder ju inte det att man som ägare kan släppa allt sitt ansvar, bara för att de har upplevt värre en gång i tiden?

Lagen om tillsyn gäller väl djur som är ägda, och då måste man väl ta sitt ansvar? Det finns väl anledning till att den lagen uppkom?

Var det inte någonstans en tjej som åkte iväg över en helg och lämnade sina katter ensamma med extra mat/vatten/låda som faktiskt vart åtalad för detta för något år sedan?

Visst är det skillnad på att åka på nöjestripp och sjukhustripp, då det förstnämnda är något man troligen kan avstå. Men detta verkar ju vara ett planerat sjukhusbesök och ingen oväntad ambulansfärd, så då kan jag väl inte tycka att det är för mycket begärt att man hinner fixa kattvakt när man har flera dagar på sig ?

Varför inte höra sig för med alla dessa föreningar och aktiva privatpersoner som finns i dessa trakter tex innan man ens tänker tanken att lämna djuren ensamma?

Puma77
0

Jag måste ärligt hålla med Imasy i den här frågan.

//Pia

Hawknestgrove
0

Imasy, jag tror att du syftar på den som åkte på 14 dagars semester…. och hon åkte dit ja. OCh jag tror nog Crisse har fösökt så gott hon något kunnat att söka hjälp för dessa kissar. Och de som bara rackar ner, kan väl i så fall försöka hjälpa på något sätt? Jag rackar inte ner. Skulle jag/vi åka iväg någonstans över en helg, då får våra katter klara sig inne. För jag litar inte på någon att ta hand om mina katter på plats. OCh för att bara vara borta en helg, då skulle jag inte åka iväg till uddevalla och kattpensionat. Så att säga att crisse släpper sitt ansvar, nä, det säger jag inte. Återigen, om ingen passning hade kunnat ordnas, vad skulle hon gjort? Låtit bli att ta in dem, avlivat dem, eller släppt ut dem? Nu fanns det en ängel, som  ställde upp, i annat fall, vilket alternativ är bäst? Av fyra dåliga? jo, att bunkra upp med mat och vatten så att de klarar sig. de svälter ju knappast ihjäl.

Imasy
0

Hade jag  bott i samma stad som Crisse hade jag gott och väl kunnat ställa upp som kattvakt.

Och nej, det var inte de som åkte på semester i 14 dagar, utan den jag tänker på var en ung tjej som åkte på fredagen och kom hem på söndagen, och hade alltså lämnat sina katter under helgen utan tillsyn.

Men jag måste säga att jag tycker ditt resonemang är lite konstigt. Det är ju nästan som att jag skulle låta bli att köpa mat åt mina om den tog slut, för att de har ju gått utan mat som hemlösa, då gör det ju inget om jag inte kan ta mig till affären på två dagar, för de har ju som sagt svält förr…

Om ingen passning hade kunnat lösa sig så finns ju pensionat som ett alternativ.

Personligen så skulle jag aldrig våga skaffat mig sjur om jag inte visste att det fanns någon som kunde ställa upp och mata dem och det går åt skogen någon gång. Man blir ju inte odödlig menar jag bara för att man är djurägare.

Nu är detta min högst personliga åsikt, men jag tycker det rimmar illa att man jobbar för att höja katternas status samtidigt som man själv struntar i att följa de lagar som finns runt just djurhållning.

Puma77
0

Bara för att de varit hemlösa en gång i tiden betyder väl inte att de inte är värda att ha rätt till tillsyn som alla andra ägda katter? Katt som katt är lika mycket värda anser jag.

Men det är jag det.

//Pia

Hawknestgrove
0

Pensionat är ju inaktuellt på grund av att de inte är fullvaccinerade. Den du talar om vet jag inget om, alltså åka fredag, komma hem på söndag. OCh här är ju ingen som tänker svälta några katter. crisse skulle väl bulla upp så att det räckte och blir över och även ställa ut vatten  i stor mängd. Så när det gäller den biten, så hade säkert inte katterna lidit nöd. OCh man jämför ju med att de gick ute i fara och kyla och konkurrensom mant med råttor och fåglar och andra katter. Nä, min mening är att TILL NÖDS, jag säger TILL NÖDS, så hade det gått. För nu hade vi bara mina fyra alternativ att välja på. INGA andra. OCh som sagt, jag har skaffat mina katter försäkring om det händer mig något. Hur många här inne har det? Alltså Agrias trygghetsförsäkring. IFall det händer mig något. OCh som svar på ditt näst sista stycke, Ok då skulle Crisse gett f*n i lilla Gosan helt då och vänt henne ryggen där ute?

Imasy
0

Om jag har uppfattat rätt när jag läst tråden så har det funnits funderingar på att låta Gosan vara inkvarterad hos veterinären under sjukhusvistelsen, så isådanfall förstår jag inte vad det har med saken att göra huruvida Crisse skulle ha låtit bli att ta henne eller.

Däremot så har väl Crisse fler katter hemma som skulle få sitta ensamma?

Och den tjejen jag tänker på, hon bunkrade också upp med extra av allt åt sina katter. Men det hon åkte dit på var att hon lämnat sina katter utan tillsyn, och bröt emot lagen. Västerås eller Mora klingar i bakhuvudet, men är ej hundra.

I just detta fallet kvittar det väl då om katterna var försäkrade med Agria trygghet, då det faller på att de är ovaccinerade. Sedan så verkar ju försäkringen utfalla efter tredje dagen?

Från Agrias hemsida:

Om du blir sjuk

Agria Trygghet ersätter inackorderingskostnader om du som djurägare skulle bli sjuk eller skadad och din läkare bedömer att du inte kan ta hand om din hund eller katt.

Du får ersättning för
  • Inackorderingskostnader på pensionat från och med den tredje dagen om du blir sjuk. En förutsättning för att få ersättning är att en eventuell sjukdom eller skada inte visat symtom eller behandlats inom tolv månader före du tecknade Agria Trygghet.
Josefa
0

Jag reagerar inte på att katterna skulle riskera att bli utan mat, utan på att något faktiskt kan hända dem när de är själva. Inte direkt juste att låta katten ligga i två dygn med tex brutet ben. Hade katten gått ute så finns det iaf en chans att någon annan hade kunnat hjälpa den.

Den här sjukhusvistelsen har det skrivits om i någon månad iaf, så det är inte direkt någon alldeles oplanerat.

Imasy
0

Ja har den varit planerad i månader så har det ju funnits gott om tid för att vaccinera katterna, ifall ett pensionat skulle bli aktuellt då?

Hawknestgrove
0

Det har inte funnits varken pengar eller tid att vaccinera katterna om de inte rdan är det. OCh Västerås, det var katterna som jag och några till räddade, Tissel och Tassel. Där hade tjejen bunkrat upp med massa mat och hade planer på att vara borta 14 dagar och sedan flytta. Sen ok, olyckor kan hända.  OCh jag nämnde bara Agria Trygghet för att hur många ser om sitt hus egentligen om något skulle hända? Jag menar, även Agria räknar alltså om man tänker lite hårfint, att två dagar ska en katt klara sig själv inne. För den försäkringen gäller ju tex om du råkar ut för en olycka. OCh vaccination är ju något som ett respektabelt pensionat kräver.

Förlåt mig, men jag är en elak typ, men nu tycker jag att ni är elaka. Ni drar upp alternativ som inte ens finns och bara rackar ner på en människa som tagit hand om katter som idag hade varit döda i en plågsam död. Jag antar, att Crisse och jag är ense om, att de fyra alternativ som jag har tagit upp här är de enda. OCh då drar jag ett streck där, av de fyra alternativen, vilket är det bästa? MEn nu kommer en granne att titta till katterna. JAg är för tillfället kattvakt åt en granne som är bortrest i en vecka. Skäms på oss, jag åker bara dit  en gång om dagen. Rensar lådorna, diskar mat och vattenskålar och fyller på. Kollar in de två små kattpojkarna bakom soffan, som är busrädda för läbbiga mig. Sen har de halleballoo när jag åker…. Så vi begår ett brott, jag åker inte dit två ggr per dag.

Debattia
0

Så vänder vi på bladet och vad hittar vi väl där !!!

Jo, det har ordnat sig med kattvakt här…Guld i mun

Debattia

Imasy
0

De katter som vart lämnade är inga katter som togs om hand av medlemmar här på hittekatter.

Och det är väl ingen som rackar ner för att vara elak? Är det vi om bestämmer lagarna?

[eskils]
0

OT: Tänk om någon kunde uppfinna en enkel och billig trygghetskamera, som man kunde montera upp i bostaden när man behövde vara borta från katterna något dygn eller mer. Den skulle ta kort säg var 10:e minut över de rum där katterna brukar vara.

Då skulle man kunna följa dem i sin dator eller mobil, och tillkalla hjälp direkt om man såg att någon verkade skadad. Det finns ju något sådant för småbarn, BabyCam eller vad det heter.

Men en levande människa är förstås bästa kattvakten!

[crisse1]
0

Ja operationen har varit planerad ett par månader och jag fick en preliminär tid till den 3 maj beroende på om mina prover var oke och det var dom inte för mitt höga blodtryck går inte ner med mina mediciner. Jag var på operationsplanering den 7 april och då blev det spikat till den 3 maj och jag kommer att få medicin som sänker blodtrycket tillfälligt så att operationen kan genomföras. Jag hade en kattvakt och det var en granne men hon drog sig ur när hon fick ett jobb för en vecka sedan för hon tycker det blir för jobbigt eftersom hon har sina hundar att ta hand om när hon kommer hem. Så jag har inte haft så lång tid på mig att ordna något annat förrän en annan granne erbjöd sig trots att hon själv är sjuk. Ett pensionat har inte varit aktuellt eftersom jag hade kattvakt och nu skulle jag inte haft råd att betala för det.

Sen vad det gäller att skaffa katter så har jag aldrig skaffat en katt, aldrig fått välja en katt och aldrig betalt för en katt. Jag har 5 bonnakatter som det heter på skånska och lilla Gosan och av olika anledningar så har dom inte fått nya permanenta hem och det kan bero på att dom är skygga för främmande människor eller som i Gosans fall vem vill ha en sjuk icke rumsren katt som man inte vet hur mycket till hon kommer att kosta hos veterinären.

Men skall man resonera så som det görs här så nästa gång jag ser en katt som exemelvis Gosan så det första jag skall göra är att ringa runt och höra om där är någon som kan vara kattvakt om kanske 3 år om jag skulle bli sjuk och finns där ingen som kan så lämnar jag katten kvar där den är och hoppas på att den klarar sig. I mina ögon så är det en väldigt konstig filosofi men det visar hur olika vi tänker om katterna, jag kan inte lämna en katt som behöver hjälp åt sitt öde och har man sen oturen att inte få ut den i ett permanent hem så blir man fast med den precis som jag har blivit med mina katter.

Sen vad det gäller att höja kattens status så vet jag att många här trots att det predikas om det för jämnan inte gör så mycket för att hjälpa till med det och jag läste att inte ens  kattföreningar är så noga med det. Jag vet att det säljs okastrerade ungkatter för 200:- på Blocket och det är väl inte att höja kattens status.

Jag har under några år gjort allt jag kan för att minska antalet hemlösingar men här i Malmö jobbar man i motvind för det tar aldrig slut. Jag har aldrig skickat ut en vuxen katt i nytt hem utan att den har varit kastrerad och öronmärkt så jag har iallafall lyckats stoppa att där blir några ungar efter dom katterna och jag har haft många vuxna katter här.

Dom sista 2 månaderna har jag tagit in 5 vuxna katter varav bara en var kastrerad och en kattunge. 3 av dom vuxna har blivit kastrerad och det är Gosans tur nästa gång + att jag har ordnat med så att 3 katter på gården har blivit kastrerade. 2 av dom vuxna och kattungen har fått nya hem Bobster flyttar i helgen och Max har fått en intressent idag som kommer och hälsar på i påsk och Gosan får stanna här permanent om inte någon här på hittis erbjuder henne ett hem.

Gullimat
0

Mitt uterum är inte heller isolerat. Kommer ihåg katterna som satt på balkongen på sommaren i 25 gradig hetta utomhus. Vem ser efter sjuka Gosan som knappt kan gå eller hoppa upp.

Undrar också om redovisning av alla dina insamlade medel och utgifter, som alla vi andra redovisar här på hittis. Kan inte komma ihåg du har redovisat en enda krona under alla år.

kattassen
0

Jag känner bara rent spontant att man kämpar och sliter för att försöka få folk att sköta om sina katter på ett lagligt vis. Vi kämpar och sliter för att höja statusen för katterna. Man hör ständigt bland bekanta att man åker hit och dit och lämnar sina katter vind för våg ett par dagar. Jag mässar obönhörligt för att man skall ta sitt ansvar och anlita en kattvakt åtminstone för ett besök om dagen - helst två.

Tycker sånt här ger en skev bild och går lite stick i stäv med den politik vi kämpar för här. Hunden som har en hög status lämnas aldrig mer än en halv dag i de flesta hem. Även om det varit ok att hunden gjort sina behov på en tidning skulle man aldrig acceptera att lämna en hund i flera dagar.

Ledsen - men jag gillar inte läget att man lämnar sina katter i flera dagar utan tillsyn.

Men - nu får vi vara glada för att Crisse lyckades hitta en god granne som ville ställa upp. Då ordnar det ju sig till det bästa förhoppningsvis.

Hawknestgrove
0

Imasy om det är de katterna jag tänker på så är det katter som togs om hand av Västerås Katthem. Tissel och Tassel döptes de till. Jag kommer väldigt väl ihåg den historien, eftersom det var jag som gjorde anmälan och fick mest info sen.

Jo många är elaka. Rackar ner på Crisse och säger att hon borde tänkt på att vara ansvarsfull och inte ta hand om djur om man planerar att åka in på sjukhus.

PResis som så mycet annat, så är livet inte bara svart och vitt. Många gånger så får man faktiskt göra det bästa av en dålig situation. Nu löste det sig på bästa sätt. MEn HADE det INTE gjort det, så  vidhåller i alla fall jag, att tre dagars ensamhet är bättre än att avliva, släppa ut eller ha varit förutseende och låtit dessa katter dö ute  på ett plågsamt sätt.

[crisse1]
0

Om du hade kommit ihåg rätt så hade det varit bra och jag vet oxå att du skulle anmäla mig för att jag hade katter på balkongen. Jag har aldrig haft en insamling här på hittis men jag har haft ett konto på Haga där snälla människor har satt in pengar när dom har sett att jag haft katter som behövde hjälp men jag har aldrig bett om pengar inte ens till Gosan. Gosan har ett eget konto och det har jag redovisat för.

Leffe
0

#91 Tre dagars ensamhet är inte ett dugg bättre än de andra alternativen du nämner. Tre dagars ensamhet är ganska nära djurplågeri. Tror dessutom att det är förbjudet att lämna djur ensamma tre dagar utan tillsyn. Klarar man inte att ordna att djuren får hjälp under dessa tre dygn tycker i alla fall jag att man inte är lämplig att ha djur

Catwoman
0

Gud vad oansvarigt att lämna katter ensamma flera dygn!

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Hawknestgrove
0

OCh jag vidhåller att visst, det hade inte varit någon bra lösning, men bättre än att ta till de övriga tre alternativen. OCh hundar  har regler baserade på att de måste gå ut och göra sina behov. OCh visst, jag gillar inte helelr en sån lösning om det hade varit det. MEn som sagt, jag hade själv gjort så här hemma, för  jag litar inte på en käft att de skulle klara av att inte slarva med dörrar. Jag får gapa på folk när jag är hemma, trots skyltar på dörren. Vi har ändå en sluss med dubbla dörrar. lik förba***t så ska folk ha båda dörrar öppna på en gång.(de har aldrig jobbat i mörkrum det märks) Jag respekterar er alla här som skriver i den här tråden för det ni gör  i övrigt, men här ställer jag mig helt på crisses sida.

Catwoman
0

Kan man inte ta fullt ansvar för sitt djur ska man inte ha något djur.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Leffe
0

#95 Vi kan säga så här: Vilket är bäst - pest eller kolera

Hawknestgrove
0

Men ge er nu!!!!!! Nu gäller det  tre dagar ett tillfälle för en operation. hoppas du Catwoman har följt crisses kamp med katterna hela tiden innan du uttrycker dig så plumt som du gör. Det märks ju tydligt att du inte har följt  katternas  historia. Man ser gärna grandet i sin grannes öga, men inte pålen i sitt eget……

Lena
0

Enligt Djurskyddslagen ska katter ha tillsyn minst 2 ggr per dygn. Den lagändringen kom 2008. På den här sajten är det viktigt att vi värnar om katternas rättsskydd och status. Det gäller oavsett vem kattägaren är. Precis som kattassen skriver i #90 höjjer vi inte kattens status genom att se mellan fingrarna på vad som faktiskt gäller i lagen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

HElt rätt. MEn om vi nu tar de alternativen som vi hade innan? Inte ta hand om, avliva eller släppa ut. jippi det är alltså lika bra som att ge djuren rejält med mat, rejält med vatten i många stora skålar vid ett tillfälle som inte är någon nöjestripp. OCh här väljer vi inte mellan pest och kolera. Vi väljer mellan liv och död. OCh så bra att ni kommer med pekpinnar när ni inte kan lyfta ett finger för att hjälpa till själva.

Catwoman
0

#98 Uttrycka mig plumt. Icke då jag säger sanningen. Kan man inte ta ansvar för ett djur ska man inte ha ett djur. Man hjälper djur med att mata änder och fåglar också men man har inte tagit ansvaret för dem. Med att ta ansvar menas också att man följer lagar. Katternas historia är väldigt ointressant i detta fall. Vilken historia det än handlar så måste man ta ansvar över de djur man tagit hand om. Opreationen har den som tänker4 lämna katterna olagligt ensamma vetat om att den kommer och det finns vad jag vet försäkringar som ser till att katterna tas om hand under sjukdfomstiden.

#95 Jag vill inte se mer skitsnack från dig om mina uttalanden

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Imasy
0

Citerar dig:

Men skall man resonera så som det görs här så nästa gång jag ser en katt som exemelvis Gosan så det första jag skall göra är att ringa runt och höra om där är någon som kan vara kattvakt om kanske 3 år om jag skulle bli sjuk och finns där ingen som kan så lämnar jag katten kvar där den är och hoppas på att den klarar sig.

Det handlar väl inte enbart om Gosan och hennes tillstånd. De andra fem katterna du har hemma, då hade väl i värsta fall också fått blivit lämnade ensamma?

Det är inte de katterna som jag tänker på. Kan hända att det var i Mora då? Kanske Annunaki minns, har för mig att vi diskuterade detta, men jag kan ha blandat ihop fallen, det var så länge sedan detta hände.

Gullimat
0

Har aldrig sagt något om någon anmälan.

Du har haft insamlingar förut här på hittis och aldrig redovisat någonting. Tycker ändå att man kan redovisa till dom som skänker pengar och vad man använder dom till. Katt och hundmat bl.a.

Hawknestgrove
0

catwoman vårda ditt språk, och nu undrar jag om inte den här tråden har fått en vändning som börjar bli löjlig?

Dessutom så fins det inga försäkringar som tar hand om djur när det gäller planerade sjukhusbesök. så läs på din läxa lite bättre innan du yttrar dig och sårar folk. Det vr vad jag menade med plumpt Usch…..

Catwoman
0

Citerat från Agria som är ett försäkringsbolag för djur

Om du blir sjuk

Agria Trygghet ersätter inackorderingskostnader om du som djurägare skulle bli sjuk eller skadad och din läkare bedömer att du inte kan ta hand om din hund eller katt.

Du får ersättning för
  • Inackorderingskostnader på pensionat från och med den tredje dagen om du blir sjuk. En förutsättning för att få ersättning är att en eventuell sjukdom eller skada inte visat symtom eller behandlats inom tolv månader före du tecknade Agria Trygghet.

Så visst finns det försäkringar. Vårda språket. Jag försvarar i alla fall inte olagligheter

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Camillhe
0

Jag försvarar inte att lämna djur själva utan tillsyn, MEN eftersom det nu inte är aktuellt utan kattvakt är ordnad så finns det väl knappast anledning att tjafsa mer om det i denna tråden?

Är det inte bättre med en ny tråd om både vad lagen säger ang tillsyn och kanske ev en med redovisningsdiskussion om det behövs?

Jag erbjöd mig i förra tråden att titta till Chrisses katter under sjukhusvistelsen, men det var inte intressant och det kan jag iofs förstå då det kan kännas otäckt att låta en vilt främmande människa gå in i ens hem när man inte är hemma. Men ibland har nöden ingen lag.

Iallafall så får ju katterna tillsyn  nu och allt har löst sig, då känns det onödigt att lägga energi på att tjafsa om det i just denna tråden.

[crisse1]
0

Jag har inte haft några insamlingar här till mina egna katter. Mitt Haga konto har fungerat som en reserv för katter jag har tagit in och som har visat sig vara sjuka och som jag då inte hade haft råd till att behandla om inte kontot fanns för skulden sattes upp där. Vad det gäller hund och kattmat så sattes den upp på mitt konto tills jag satte in pengar för den.

Nej jag vet att du inte har sagt något om en anmälan till mig mig men till andra.

Hawknestgrove
0

Lilla Catwoman, jag har Agria Trygghet för alla mina 4 katter. HAR du????? OCh hör man sig för, när man tecknar den, så gäller den inte polikliniska operationer, som i detta fall. Dessutom, så kräver Agria att man ska vara FULLT frisk för att försäkringen ska gälla fullt ut. JAg tex kan inte få något om jag  skulle bli tvungen att läggas in på grund av diskbråck eller opereras för karpaltunnelsyndrom. Där har du det finstilta som hade satt stopp för crisse där. Eller tycker du att hon skulle ljuga för agria? Försäkringsbedrägeri kallas sånt för….Dessutom vårdar du inte ditt språk, när du skriver ut ordet Sk*t.

Catwoman
0

Stora Hawknestgrove jag har inga försäkringar på Agria då jag inte har katt eller annat djur just på grund av att jag inte kan ta 100 procent ansvar för ett djur.

Då hänger jag med på trygghetsförsäkringen och den gäller inte i detta fall.

Vårda språket. Tycker du ska läsa lite om språket.Ordet sk*t en gång fyller en viktig funktion som allmänt förstärkningsord. Används det gång på gång är det ovårdat språk.

Hur man än vrider det hela med katter ensamma tre dygn så är det oansvarigt och olagligt.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

Debattia
0

Jag håller med om att det är oansvarit  lämna katter själva i tre dagar utan tillsyn.Men vad jag förstår  har det här löst sig så dom inte behöver lämnas ensamma. Jag tror också  det är bra om katterna redan känner personen som ska se till dom.

Debattia

Hawknestgrove
0

dåligt ordförråd.  Om du skriver det i ett centalt prov i svenska så kan du i alla fall inte räkna med att få MVG.  OCh det är ju bra att ha åsikter, när man inte ens har djur. Storartat. Och jag tjatar med en dåres envishet om fyra alternativ.Vilket är bäst?

1. Strunta i svältande katter överhuvudtaget
  2. Avliva dem man har tagit hand om för att man inte hittar kattvakt
  3. Släppa ut dem oberoende av hälsotillstånd
  4. Bunkra upp med mat och vatten för detta enda tillfälle som inte är något man gör frivilligt.

Kan meddela, att komemr något ljushuvud med altenativet flytta operationen, så ses inte sådant med blida ögon. Flyttade själv en operation för 4 år sen och fick en väldigt spydig kommentar om att "en gång till så får  du börja om från början för då var det väl inte så viktigt"….

Gullimat
0

Det var ju synd Camillhe att du inte fick se om hennes katter, men inget jag blir förvånad av, inte många som får komma in där inte.

Leffe
0

#111 Nog tycker jag man får ha åsikter då man inte har djur för att man ser att man inte kan ta all ansvar för djuret. Jag tycker det är seriöst tänkt, men det kanske inte du tycker. Man kanske ska ha djur utan att tänka sig för en eller två gånger innan man skaffar sig djur. Det tycker jag är oseriöst och som skrivs här i tråden - oansvarigt. Så nog tycker jag man har rätt att ha en åsikt när man tar ansvar. Det tycker jag är jätte storartat.

När det gäller alternativen så är alla dåliga. Vad jag fattat så finns det folk som kan tänka sig ta hand om katterna dessa tre dagarna. Där har du det bästa alternativet, men det är förstås det femte alternativet som du glömde räkna upp i #111. Finns det saker som kattägaren inte vill ska komma till andras kännedom eller som h*n är rädd ska komma bort så kan man låsa in detta

MariannE11
0

jättebra crisse att du fick tag på en kattvakt till sist…. kan tänka mej hur skönt det känns..kram på dej o kissarna…

Hawknestgrove
0

NEj det glömde jag INTE. JAg tog upp fyra alternativ som inte är bra, men varav ett var minst dåligt. OCh nu löste det sig ju utan dessa dåliga alternativ. Vad jag vill ha fram OM du måste välja vilket väljer ni? Svara ärligt och slingra er inte nu med att komma med sidospår…. Frågar jag om ett svar på detta så vill jag inte veta att du gillar chokladglass för det är lika ovidkommande för mig. Värdelöst vetande kallar jag sådant.

Leffe
0

Jag svarar att alla dina alternativ är lika dåliga - kolera eller pest. Och jag säger fortfarande att du glömde det femte alternativet

[crisse1]
0

#112#

Jag har aldrig nekat någon att komma in hos mig, den som vill komma hit är välkommen jag har inget att dölja.

[crisse1]
0

#116#

Du har nog missat något. Kattvakt har varit ordnat sen länge tillbaka tills hon drog sig ur för hon fick jobb förra veckan. Men nu är det ordnat med en annan kattvakt.

Leffe
0

#118 Underbart! Och lycka till med operationen

[crisse1]
0

Tack det var snällt av dig. Det kan behövas med ett lycka till för det är inte alltid denna operationen blir så lyckad.

Lena
0

Det är som sagt strålande att det har löst sig med kattvakt! Och här finns det ju ytterligare en person som erbjuder sig att bistå katterna. Aternativet som nämns i #51 blir således inte aktuellt.

Vill förtydliga att det från Hittekatter iFokus sida aldrig kan ses som ett alternativ att lämna katter ensamma utan tillsyn i flera dagar. Vi kan inte som en officiell sajt som värnar om hemlösa katter, god katthållning och jobbar för att höja kattens status försvara att våra medlemmar bryter mot Djurskyddslagen. Vår uppgift är istället att stödja, ge goda råd och information om vad som gäller. Allt med katternas bästa i fokus.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

johnnys girl
0

Skönt att det löst sig med kattvakt nu. Förstår inte alla  upprörda känslor i tråden. Att den här diskussionen kommer upp på en sajt som säger sig värna om katter och vill höja kattens status förvånar mig mycket.
För mig är det hr enkelt som helst.
Att lämna djur oavsett art utan tillsyn i flera dygn är olagligt. Man gör inte så, punkt slut. Och även om det inte vore olagligt gör man inte så.  Finns ingen snäll granne eller bekant i närheten som kan hjälpa till finns det pensionat för alla sorters djur. Och ja, det kostar pengar. So what! Har man inte råd med det ska man fundera allvarligt på om man verkligen ska ha djur.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

destiny
0

Inlägg 107 förstår jag inte.

Misärkatterna är inte våra egna katter tror inte heller, för att ta ett par exempel, Lillmymlans och Hornbachkatterna är deras egna katter men alla redovisar vi inkomna pengar och utgifter. Men du har inte redovisat därför att dina insamlingar inte gällt dina egna katter?

Hawknestgrove
0

#116 du har visst svårt att förstå, att när jag tog upp det så fanns inte något alternativ nummer fem det är du som hela tiden drar upp fem alternativ. Hur svårt det än kan vara för många av er, så i vissa fall så finns det inte hur många alternativ som helst och bubblet om pensionat kan vi ju glömma inte på grund av pengar, men på grund av avsaknad av fullständig vaccination bl a.

Sen så säger väl jag så, att jag lägger inte en krona till Crisse på något privat konto. Där litar jag till hundra på HAga, att pengarna hamnar rätt för det är ju dit in pengarna går. OCh kan inte de fördela pengarna rätt i Crisses fall, då kan man väl i så fall börja undra om de inte sköter sig? OCh så ska vi väl inte tänka?

vill avsluta min del i denna i mitt tycke totalt urspårade diskussion med det gamla indianska uttrycket…

Never judge a man until you've walked a mile in his shoes

och det ska komma från mig,,,,, va?

[Nisse2002]
0

#124 Stort TACK Gunilla, särskilt för det indianska uttrycket.

Påsk-Kram på Dig Kyss

Till Crisse säger jag verkligen lycka till med operationen och skönt att allt löste sig till det bästaGlad. Påsk-Kram till Dig också och massor av nospussar till lilla GosanKyss. Glad Påsk!

Gronstedt
0

Stå på dig, Crisse! Jag vet hur det är att leva med smärta och det önskar jag ingen annan (nåja, inte många i alla fall). Jag hoppas verkligen att operationen lyckas så att du får det bättre!

Leffe
0

#124 Och jag kommer fortfarande säga fem alternativ

Gullimat
0

Lämna stackars Gosan på Haga, där hon får tillsyn. I en bur med mat en filt och en kisselåda, tror hon väljer kisselådan att göra sin behov i.

Sagolika
0

Lycka till med operationen Crisse!

[crisse1]
0

Stackars Gosan?

[crisse1]
0

Tack Sagolika

[crisse1]
0

Idag har Bobster flyttat till sitt nya hem och det skall nog bli jättebra för honom där, mitt ute på landet där han så småningom kan gå ut om han vill.

Max får troligtvis ett stödhem nästa vecka där han kan stanna tills jag blir lite bättre.

I torsdags fick jag besked från Haga att Gosan kan vara hos dom när jag är borta och då passar dom på att ta prover och kastrera henne om proverna är bra. Jag har även bett dom röntga Gosans knä på frambenen eftersom dom ser inte normala ut, alldeles för stora och benen vinklar precis vid knäna.

Det har kommit in 4296:- på Gosans konto så nu fattas det bara 342:- men den skulden kommer att öka efter kastrering, provtagning och röntgen. Jag vet att röntgen kostar 700 och kastrering 700 men jag vet inte vad proverna kostar.

[Nisse2002]
0

Åh så mycket bra nyheter Crisse, allt ordnar sig till det bästa Glad

Pengar till Gosans konto på Haga kommer inom den närmsta tiden, auktionen med den fina porslinskatten Gosan är nu uppe i 280 kr Skrattande och den går ut den 1 maj så vem vet det kanske kan bli mera.

De andra auktionerna går lite trögt men lite pengar flyter det ju in och det som kommer in ska ju delas lika mellan Crisses katter på Hagakontot, just nu mest aktuellt är Gosans konto på Haga samt Trelleborgskatterna (destiny och gullimat).

Jag lägger länken till auktionen på Gosan igen:

http://www.tradera.com/Underbar-Katt-Lomonosov-Gosan-Stod-Hemlosa-Katter-auktion_201208_131704792

Önskar dig en fortsatt trevlig påskhelg Crisse och ge Gosan en nospuss

Hawknestgrove
0

men så bra!!!!! Det betyder, att dina kissar itne behöver kattvakt då? och så bra för lilla Gosan… och för min del, så räcker den redovisningen du har gjort här på Gosans konto

[crisse1]
0

Så snällt av dig Nisse att hjälpa Gosan igen, vad skulle jag gjort utan er här på hittis.

Jo Gunilla mina katter behöver kattvakt det är bara Gosan och kanske Max som får komma bort ett tag mina andra är kvar här. När Gosan har varit inne hos Haga denna sista gång så skall jag be om en slutfaktura för jag hoppas att det skall vara sista gången hon behöver åka dit.

Hawknestgrove
0

Ok, men det skulle väl fixa sig till slut ändå va?

[crisse1]
0

Jadå jag har en granne som ser till dom.

Hawknestgrove
0

toppen. OCh som sagt, det rör sig ju inte om evigheter. Hoppas det går bra med operationen nu, för det är ju snart

[crisse1]
0

Ja Gunilla nu är det snart dax för något jag har väntat på i 1,5 år. Nej det rör sig inte om evigheter det rör sig nog bara om 2 dagar.

Hawknestgrove
0

Skönt…..Hoppas du får en bra rehab också efteråt.

[crisse1]
0

Det ordnar sig säkert.

[Nisse2002]
0

Önskar dig all lycka till med operationen Crisse Kyss … ……….

[crisse1]
0

Tack Nisse. Det börjar bli lite nervöst nu men jag ser fram emot mitt nya lite friskare liv. Jag har varit ute och pumpat min cykel så den är klar att använda om förhoppningsvis 2 månader. Folk brukar skoja med mig och säga "jaså det är du som är ute och joggar" för jag går i snigelfart men dom kan vänta så kan jag kanske springa förbi dom sen.

Läkarna har sagt till mig att jag var tvungen att sluta röka innan operationen annars ville dom inte operera men det gäller inte längre, istället så sa dom sist att dom skall hjälpa mig att komma ut och röka dagen efter operationen, jag kan få låna en rullstol. Dom vet kanske inte hur min kropp reagerar om jag slutar röka för efter alla prover som är tagna nu så kom dom fram till att jag har en autoimmun sjukdom och det är där all min värk kommer ifrån, så nu vet jag bakgrunden till den oxå.

Tack för din auktion till lilla Gosan (kisseraddan) den kommer att hjälpa att få bort den skuld som är nu sen skall jag försöka betala nästa veterinärbesök själv.

[Nisse2002]
0

Du har det tufft Crisse Gråter Jag har själv en autoimmun sjukdom som ger ständig värk så jag förstår hur du har det.

Tur att du inte behöver göra allt svårt på en gång, som att sluta röka samtidigtGlad. Håller tummarna att allt ska gå bra och att du är ute och cyklar snart!

Vi hoppas väl att auktionen på fina porslinskatten går upp några kronor till Flört

lägger länken här igen:

[crisse1]
0

Ja det skall bli skönt att kunna cykla igen för det har jag inte kunnat på 1,5 år. Jag kan kanske ställa upp i Vättern runt senSkrattande

[Nisse2002]
0

Ja, det är helt rätt inställning Skrattande … man ska sikta mot stjärnorna så kanske man hamnar i en trädtopp en vacker dagCoolSkrattande

När ska du läggas in?

[crisse1]
0

På måndag, operation på tisdag sen tar jag mig hem på torsdag

[Nisse2002]
0

Då hinner du ju se hur det går för porslinskatten Gosan Glad

Hoppas du får en skön Valborg och 1:a maj, (förstår naturligtvis att det är nervöst inför en operation) men att du kan njuta av helgen, du kanske har lite solsken hos dig också Cool

Hur mår lilla Gosan nu? Är hon fortfarande busig med kompisen Max?

[crisse1]
0

Ja vi har sommar i Malmö och har haft det ett tag nu, påskliljor och pingstliljor är färdigblommade så kan du förstå hur långt det har kommit här. Jodå Gosan busar med Max och leker när hon hittar leksakerna. Just nu ligger hon på mattan på balkongen och solar och myser, men ser riktigt hur skönt hon tycker det är, hon rullar runt och sträcker sig med lite tvätt i mellan. Jag har bestämt att röntgen får vänta så länge så det blir "bara" provtagning och kastrering annars blir det för dyrt. Jag hoppas att hon skall klara av kastreringen för det är inte bra att hon skall gå på P-piller hela livet så det blir en chansning nu.

Hawknestgrove
0

man måste chansa ibland. OCh Crisse, sluta röka!!! Jag klarade av det efter att ha rökt i 44 år! i söndags så firade jag 3 rökfria år….. Tog Champix till hjälp. Funkar som antabus ungefär, det smakar f*n att röka andra veckan man äter tabletterna.Ok la på mig 5 kilo, men känner mig mycket bättre och slipper att hosta för jämnan. Jag slutade när jag var 57 och jag har ett mål. När jag blir 75, så ska jag börja igen, hahahaha!

[crisse1]
0

Ett foto på en avslappnad Gosan.

Hawknestgrove
0

hon ser verkligen bra ut!!!

[crisse1]
0

En blomma från Gosan till er som har hjälpt henne.

Min clematis på balkongen har slagit ut nu och har växt så mycket på kort tid att den är uppe i taket.

Hawknestgrove
0

Oj så vacker den var!!!!!!

[Nisse2002]
0

Åh vilken fin bild på jättesöta Gosan.

Tänk att hon fick de så bra hos dig CrisseSkrattande …… från det eländiga liv hon hade, hoppas hon förstår vad bra hon har det nu. Ge henne en nospuss Kyss

och tack för jättefina blommor Glad

martdat
0

Önskar dig all lycka till med operationen, ska nog gå bra ska du se,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MariannE11
0

lycka till med operationen…

Lena
0

#151 Hon ser riktigt välmående ut där på bilden Gosan. Skönt att det har gott så bra med henne.

Det var väldigt vilken fin clematis du har.

Lycka nu till med operationen.

[crisse1]
0

Ja vad jag kan se så är Gosan frisk och välmående. Hon är som vilken katt som helst förutom hennes ben och att hon inte är rumsren men det får jag ta för Gosan stannar här, Gosan är Gosan och även om hon inte är tam längre så är hon mitt hjärtebarn som jag inte kan skiljas ifrån efter allt vi har gått igenom.

Det skall nog gå bra med operationen men sen har jag inget vackert ben precis för det kommer att bli ett långt ärr från underbenet över knät och upp en bit på låret så jag får väl gå i långa byxor hela sommaren, det viktigaste är att jag slipper kryckorna om ett tag för dom är jag trött på.

[crisse1]
0

Igår flyttade Max till min granne som har Puffen. Det blev lite bråk men jag hoppas att det skall lugna ner sig för hennes tanke är att Max skall få stanna där permanent.

Hawknestgrove
0

MEn vad bra!!!!!!!

[crisse1]
0

Ja det är bra men synd om Gosan, hon letar efter sin kompis.

Hawknestgrove
0

Då får du vara kompisSkrattande

[Nisse2002]
0

Gosan kanske hittar en annan kompis hos dig  Obestämd ….. du har väl fler katter Crisse Glad …. hoppas hon gör det. Porslinskatten Gosan stannade på 280 kr men det är inte illa ……Glad …. i övrigt går det väldigt trögt på auktionerna nuGråter ………….

http://www.tradera.com/listing.mvc/itemlisting?alias=nissealbin

Här håller vi tummar och tassar allt vi kan nu för dig Crisse i morgon att allt ska gå bra. Lycka till. Kram på Dig och nospuss till GosanKyss … vi vill snart höra att du är ute och cyklar igen Glad

[crisse1]
0

Tack Nisse och kram på dig själv. Ja jag har fler katter och kanske Pricken kan bli Gosans kompis, hon har försökt leka med Gosan, leker en liten bit ifrån henne precis som hon är lite osäker. Pricken har ingen att leka med så jag hoppas dom 2 finner varandra nu när Max har flyttat för han var lite jobbig mot Pricken. Pricken är för övrigt en av hamnkatterna som jag tog in när hon var liten men hon har fått stanna här permanent och är nu 3 år.

Hawknestgrove
0

nisse, du är inte ensam om att det går trögt…..

[crisse1]
0

Bobsters nya matte ringde idag. Det går bra för honom och dom är så glada för han verkar redan ha bott in sig hos dom. En rolig sak som jag aldrig har hört innan är att han hoppar upp och sitter och tittar in i spegelen och pratar med sig själv, en katt med ett lite annorlunda sätt.

Max och Puffen har inte varit ovänner idag så det skall nog gå bra där oxå. Det är alltid skönt att veta att ens katter har fått det bra.

Hawknestgrove
0

jätteskönt att få veta detta…. lycka till i morogn nu, kommer att tänka på dig…

[crisse1]
0

Tack Gunilla

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Lycka till med operationen

Zommar
0

lycka till med operationen krisse1

[crisse1]
0

Tack Daisy-Moa och Zommar

kattassen
0

Lycka till!

[crisse1]
0

Tack Kattassen

Nu har Gosan åkt och jag är så ledsen att jag inte kunde följa med henne men tiden rinner iväg och jag skall åka om några timmar. Gosan har fått mat med sig så hon får det hon är van vid så att hon inte blir dålig i magen. Mycket att tänka på, dra ut sladdar ordna med för mina katter och packa det jag skall ha med mig.

Snälla, skänk en tanke till Gosan imorgon när hon skall kastreras att allt går bra.

emjon
0

Håller tummarna för att allt går bra med Gosan och lycka till med din operation.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hawknestgrove
0

Ja, lycka till nu både med dig och Gosan!

[Nisse2002]
0

Ja, här håller vi alla tummar och tassar både för dig Crisse och för lilla Gosan.

Lycka till båda två!

[crisse1]
0

Tack alla. Nu bär det iväg till Trelleborg.

Jag hör av mig så ni får veta hur det gick för Gosan.

Zommar
0

#178 men vi vill ju veta om dig oxå!!

Hawknestgrove
0

HAha vi får nog vackert vänta till Crisse är tillbaka från sjukan

[Nisse2002]
0

Undrar så väldigt mycket hur det har gått för Crisse Obestämd …… hoppas verkligen att allt har gått bra, hon kanske kommer hem idag Glad ……

Undrar också hur det har gått för Gosan den lilla sötnosen Kyss ……

här har vi kramp i både fingrar och tår och tassar efter allt tum- o tasshållandeGlad

Gunilla, det ser ut som jag blir skyldig dig pengar för Tradera-auktionerna Skrattande

http://www.tradera.com/listing.mvc/itemlisting?alias=nissealbin

Hawknestgrove
0

nej, vi väntar in det sista nu, så behåller du resten som blir kvar när frakten och Traderas provision är betald, ge det till vem du vill

[Nisse2002]
0

vad snällt av dig, tack så mycket Glad …. ……

[Nisse2002]
0

Idag har jag glädjande Glad nog kunnat sätta in 700 kr på Haga-Vet på Gosans konto. Mina Tradera-auktioner för hemlösa katter har för denna gång avslutats.

Jag tackar Hawknest för extra 50 kr som ingår i beloppet ovan.

Hoppas nu att allt gått bra med både Crisse och Gosan Kyss

Hawknestgrove
0

men vad kul!!!!!! Det blev i alla fall  så pass!

Lena
0

Hoppas också att allt har gått bra med Crisses operation.

[crisse1]
0

Både Gosan och jag har kommit hem idag och Gosan mår bra och enligt grannen som hämtade henne så var hennes prover bra men jag skall ring Haga på måndag och höra efter.

Jag återkommer imorgon eller söndag

anebit
0

Välommen hem Crisse!  Jag följer din tråd men skriver inte så mycket.

Hoppas nu att du blir riktigt bra efter operationen!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Sagolika
0

Krya på er båda två!

spinell
0

Välkomna hem Crisse och Gosan!

Krya på er båda två!

[Nisse2002]
0

Gott att höra Crisse att du är hemma igen och att det gått bra med Gosan.

Välkomna hem båda två Kyss

Lena
0

#187 Skönt att höra att allt har gått bra, både för dig och Gosan.

martdat
0

hur gick operationen och hur mår du nu då?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MariannE11
0

välkommen hem!

[crisse1]
0

Först vill jag ge en bamsekram till Nisse som har hjälpt till med Gosans kostnader på Haga.

Och sen ett tack till alla er andra.

Operationen gick nog bra men det har hänt något med mina muskler i benet så jag har fruktansvärt ont. Jag är alldeles hård på benet långt ovaför mitt knä och långt under och det spränger i det hela tiden så jag har lite svårt att gå men det blir säkert bättre. Fortfande trött och vilar mycket och kan inte sitta för långa stunder för då får jag ännu mer ont i benet. Jag har snälla grannar som kommer hit och städar kattlådor och annat som behöver göras så jag klarar mig bra ändå.

Denna tråden börjar bli lång och seg så jag gör en ny senare idag för det händer nya saker nu.

anebit
0

Men Crisse, borde du inte ringa sjukvården och berätta att du är så hård och att det spränger hela tiden och fråga om det ska vara så.

Jag tycker inte att det låter ok!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

[Nisse2002]
0

Jag håller med anebit Obestämd ……. tråkigt att det blev så Crisse, vet dom om på sjukhuset att det blev så med musklerna?Gråter ….. jag tycker inte heller att det låter OK!

Hawknestgrove
0

nä, ring nu och kolla!!! Annars, välkommen hem på dig!!!!!

[crisse1]
0

Ingen fara tjejer, dom vet om det i Trelleborg och dom tror att jag har fått blödningar i musklorna av stasen och det skall försvinna. Jag får blodförtunnande medel i sprutform som jag sticker i magen varje kvällså det skall inte vara någon fara.

Lena
0

Håll koll på det bara och gå inte för länge om det inte ger med sig. Du kan alltid ha kontakt med sjukvårdsupplysningen. Bättre en gång för mycket än för lite i dylika situationer.

[crisse1]
0

Jag har fått telefonnummer till Trelleborg så jag kan ringa dit om det inte blir bättre. Jag träffade en ängel i människoskepnad som var nattsjuksköterska och som hjälpte mig mycket genom att prata den första kvällen jag var där. Han har blivit medlem här på hittis och jag har kontakt med honom för han hade skrivit ett PM till mig. Jag tror att han läser vad jag skriver och jag förklarade även i mitt PM hur det är ställt med mig så om han tycker det låter konstigt så säger han nog till mig.

Idag känner jag mig piggare och har inte behövt att gå och vila trots att jag har varit uppe sen 7 så det ser ut att gå på rätt håll nu.

Hawknestgrove
0

vad bra!!!!!!Kyss

[crisse1]
0

Nu har jag gjort en ny tråd så om någon kan låsa denna så är jag tacksam.

Kan tyvärr inte länka till den nya.

[Nisse2002]
0

vad härligt Crisse att du träffat en ängel Glad ….. bra att du har kontakt ….

Gott att höra att du känner dig bättre idag och fint att du har så snälla grannar som hjälper dig Glad

jag försöker kopiera in länken till den nya sidan:

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4dc67aae88f4721672002af9-forts-gosan-och-mina-katter#discussions-1

Leffe
0

Välkommen hem och fortsätt krya på dig

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer