Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 622 ggr
miranda1
0

att organisera en kastreringskampanj

Vi fick bidrag till att organisera en kastreringskampanj. Skrattande
Det blir första gången vi gjör det så jag efterlyser lite tips av katthem som har organiserat en kastreringskampanj förut om hur man ska gå till väg.

Betalar ni ut bidraget till veterinär eller djurägaren?
Ska djurägaren anmäla sig hos föreningen eller hos veterinär?
Kräver ni ID märkning i samband med kastrering?
Kontrolerar ni om katten blev registrerad i kattregistret hos kennelklubben?

Tacksam för svar!

/Miranda

Pelusa
0

Hej Miranda
Jättegrattis till bidraget… bra jobbat igen!

Här tror jag att Stockholms kattkastreringsgrupps erfarenheter kan komma väl till pass. De planerade och organiserade pilotprojektet Husby från start. Ordförande Trullis kan alldeles säkert reda ut alla detaljer som omgav projektet. www.stockholmskattkastreringsgrupp.se

Den springande punkten i husbyprojektet var att få till ett fruktbart samarbete katthem emellan, som kunde ta emot kastrerade och behandlade missar, vilket gruppen lyckades med över förväntan (så vitt jag har förstått saken rätt…Cool) Pm:a Trullis alltså och ta ett snack med henne, det är mitt förslag!

/Pelusa

Lena
0

Jättebra att ni fått bidrag till en kastreringskampanj.  

När vi kastrerade en hittekatt för ett tag sedan fick vi bidrag av Djurskyddsföreningen Göteborg. De skickade då en rekvisition till veterinären som sedan justerade vår räkning med de 200Kr som bidraget omfattade.

De hade avtal med vissa veterinärklinker.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

maggan47
0

säger som Pelusa, den som vet bäst i detta fall är Trullis kram och lycka till Maggan47

miranda1
0

fast i vårt fall gäller det bidrag för kastrering av katter som redan har ägare, alltså inte en grupp hemlösa katter som ska till katthem och jourhem och sen omplaceras….

Bidraget är som en extra anmodan för kattägare som annars inte skulle kastrera sin katt.

/Miranda

evkasu
0

Jag tror att SKKG kört även en liknande sådan kampanj i Husby tidigare, i somras om jag inte har fel? /K

Lena
0

#4 Ja Stockholm Kattkasteringsgrupp har haft åtminstonde tre olika kampanjer i olika delar av Stockholm där det finns mycket problem. De åkte då ut till området med veterinär och erbjöd kastrering gratis i en tillfällig lokal. De samarbetade med hyrsvärdararna.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Jag skulle nog anlita ett par veterinärer. Gärna i "problemområden". Sedan ge bidraget till veterinären, så att ägaren inte behöver betala fullt pris. De bör anmäla sig genom er, men kan göra det direkt till veterinären. Så ni ska ha deras adresser och telefonnummer. Kan bli nya medlemmar :-). 

Jag tycker id-märkning ska vara ett krav. Om det är så att kastreringen är väldigt billig eller gratis, så skulle jag kräva pengar för registrering av katten. Som de ger veterinären/er i samband med kastrering. De skriver under papperet, du/veterinären skickar det och har en deal med SKK att blanketter med viss anteckning/stämpel ska du betala. Så att katten står i ägarens namn och inte glöms bort att betalas in. För det är lätt hänt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

maggan47
0

Miranda, har pratat med Trullis, hon har lovat höra av sig till dig, ang kampanjen, annars maila henne Lycka till Maggan47

Efvis
0

Hej Miranda…piper till här då er mail är kaputt. Ang.kastreringskampanjen har den kommit igång? Har en tjej här uppe med 3 katter som man kanske kan använda som "pilotprojekt"?…alltså testa hur det funkar med alla inblandade i praktiken?..vad tror du?..vi hörs av.

Hälsningar Efvis