SALMA & SAM SÖKER AKUT HEM till imorgon fredag!!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
SAM OCH SALMA SÖKER AKUT HEM
DEADLINE IMORGON FREDAG 29 APRIL!
Sam och Salma är två f.d hemlösa katter som vi omhändertagit, kastrerat, vaccinerat, id-märkt och rehabiliterat. Vi har tyvärr inte lyckats hitta hem till dem och nu hoppas vi i sista stund kan få hjälp via hittekatterifokus!
**Nu söker vi akut hem till Sam och Salma **som bor lyckligt i stödhem men som måste flytta senast 29 april pga nytt samboskap med allergi. De är redo för ett permanent hem och har mycket att ge! Vill du ta emot katterna Sam och Salma i ditt hem som permanent hem eller i andra hand som jourhem? Det är mycket akut men det är ändå såklart viktigt att det är en bra lösning.
Sam är en vackert blankt svart katt med mycket lite vitt på magen. Han har ett charmigt ansikte och roligt uttryck och är mycket nyfiken. Han är en stilig ung herre som bor i stödhem med bästa kompisen Salma som är tjusigt sköldpaddsfärgad och näpet söt. De vill gärna flytta tillsammans till ett nytt hem för de är så tighta och gör de mest fantastiska saker ihop; de stryker sig mot varandra hela tiden fram och tillbaka, sitter ihop i fönstret och myser, tvättar varandra, rullar runt på golvet i glädje. De är båda ca 3 år gamla. De ärt inter helt tama än men glada, sociala trygga i sig själva. De ska vara innekatter änsålänge.
De bor i jourhem hos Malin som berättar:
De är båda väldigt bekväma i hennes närhet. Salma får man ofta klappa, hon älskar att bli gosad på magen, då ligger hon på rygg och njuter. De sover i min säng och ligger gärna och myser i fönstren. Båda stryker sig mot mina ben och kommer fram och nosar när man pratar med dem. De leker gärna med mina tår om de sticker fram under täcket.
De är båda väldigt kärleksfulla mot varandra och kelar mest hela tiden. De leker också väldigt mycket och springer runt i lägenheten i full fart. De kommer in i köket när jag häller upp mat till dem eller när jag lagar mat. Sam och Salma sitter alltid och kollar ut genom fönstret när jag går ut för att lämna sopor, röka eller hämta posten.
Salma pratar väldigt mycket. När jag fyllt på mat och vatten till dem följer de mig från köket och är framme vid mina händer när jag ställer ner det. Båda är väldigt nyfikna på ytterdörren och kommer fram och säger hej när jag kommer hem från skolan. Vänner som jag har över är de inte rädda för utan går runt och undrar vem det är, kanske nosar lite om man sträcker fram handen, men är mer avvaktande.
De är båda väldigt snälla och mysiga katter som utvecklas hela tiden. Jag ser framsteg varje vecka i att de bli mer sociala med människor. Att bo i ett permanent hem skulle göra väldigt gott och få dom att utvecklas ännu mera. ”
Vet ni någon som vill ta hand om två underbara katter permanent eller som kan ställa upp som jourhem, hör gärna av er till salmaochsam@yahoo.se. Vi kollar mailen hela tiden och kan utbyta telefonnummer. Fler bilder kan också skickas.
Katterna finns i Lund. Välkomna!
Putt för dessa två vackra kisar!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
men så lik hon är min Esther! Putt för dessa två kompisar!
puttar för dessa och hoppas på en bra lösning, men vad händer med dessa om inget händer tills i morrn, det är ju lite tid…?
ja snälla hjälp dem!!!!

Vilken förening är detta???
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
ja vad händer på fredag+ För är det en förening så hoppas jag innerligt, att det inte ligger avlivningshot bakom…
Det var ju verkligen i sista minuten… 
/Rebecca, sajtvärd på Bulldogg iFokus
Undrar också vad som händer med katterna imorgon?
En putt för dessa härliga katter! Ibland blir det tyvärr hastigt på med deadlines för katter som lever i stödhem. Nu gör vi vårt bästa för att hitta en bra lösning. Katternas väl kommer såklart i första hand, hjälp oss gärna genom att tipsa om ni vet någon som skulle vilja ge två mysiga och vackra katter ett hem!

#11 Det är väldigt svårt när sådana här ärenden dyker upp helt plötsligt. Jag vet naturligtvis inte vad ni gjort tidigare i arbetet med omplaceringen. För detta kan väl ändå inte ha kommits på över en natt.
Här på hittekatter.ifokus arbetar vi med hemlösa katter och naturligtvis i första hand med de som sitter ute och inte ens har tak över huvudet. Alla här inne har mer än fullt. Man tar gärna på sig en eller ett par extra katter för man lider av att katter måste gå utan hem. Det är dessvärre den krassa sanningen.
Vad vi kan göra är naturligtvis att tipsa om alla annonssajter, tidningar, affären, flygblad mm. Omplacering.ifokus kan man lägga in sin annons på.
kattforum.se tar upp omplaceringar.
Nästa fråga som kommer upp är givetvis om den allergiske personen har någon möjlighet att under en tid medicinera sig. Jag vet många (även här på hittekatter) som har allergier men som ändå kan hålla det i schack med hjälp av allergimediciner. Vi hade även allergisk man och son i familjen när vi tog in två katter tillfälligt. Det visade sig att de reagerade i ett par veckor men sedan försvann allergin mot just de katterna. Nu funkar det dessutom med 2 till, varav en långhårig (som var helt uteslutet först)
Man skulle naturligvis också kunna sätta dessa katter på pensionat ett tag medan man skaffar lite tid.
Hoppas ni förstår att detta inte går att lösa från en dag till nästa - då det är långa köer överallt för helt hemlösa katter.
En annan idé är att kanske försöka hålla katterna i ett rum tillsvidare där den allergiske personen inte vistas. Hålla kök och sovrummet kattfritt osv.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Deadline är ju förbi så de är avlivde nu då antar jag? 
Jag vill bara meddela att vi har hittat ett underbart hem till Sam och Salma! Det hela slutade lyckligt, de har nu flyttat till ett tryggt och lugnt permanent hem där de blir väl omhändertagna. Avlivning var aldrig ett alternativ, vi är alla glada och tacksamma över att en underbar människa öppnade sitt hem för Sam och Salma! Vi kommer att följa upp hur det går för dem, vi håller den här tråden öppen för att uppdatera alla.
Tack till alla för ert engagemang och er respons!
Underbart att det gick så bra nu…..
Deadline var lite fel ordval då kan jag tycka… men så skönt att det ordnade sig! :)
Ja tur att det inte var bokstavligt menat….
Tack för återkopplingen, vi får komma på ett annat ord än deadline. Det var inte meningen att det skulle uppfattas som ett hot om avlivning utan vi använder ordet för att visa att vi har fått ett sista datum satt. Ex. att katterna måste flytta senast ett visst datum, ungefär samma betydelse som när en tidning har en deadline för sin utgivning. Vi får ta bort ordet deadline så det inte missförstås.
Tack för er respons!
ja, jag vet, det används ju i det syftet i pressen….Men som sagt här kan det ju misstolkas så väldigt….Kul att det gick bra för kissarna
Hej kattvänner!
Tack för tips! Sjävklart finns mycket man kan göra vid allergi, men man kan inte tvinga folk som satt ett sista datum för katternas flytt, allt ligger inte i ens egna händer och man är tacksam mot folk som ställt upp. Tack vare stödhemmet utvecklades katterna så fint så att de var redo för ett nytt hem.
Vi har försökt hitta hem på flera sätt, Hittekatter i Fokus var en sista vädjan. Vi fick hem via annons i dagstidningen. Katterna är f.d hemlösa katter, men vi förstår att forumet är särskilt för nu hemlösa katter.
Vi kan berätta att uppdateringen från nya hemmet igår - efter katternas första dygn i hemmet - bara var positiv. Salma och Sam har nyfiket undersökt hela det stora huset, äter bra och är pigga om än lite reserverade. De kommer snart att bli helt trygga och tama.
Vi har alltid använt ordet "deadline" utan att mena avlivningshot (då lägger vi till det att det rör sig om det) men vi ska inte göra det mer. Vi är ledsna om vi gjort något orolig.
Tack igen för ert stöd! Salma och sam hälsar!
ja, det är ju en allmänt vedertagen term som inte har så ödesdiger betydelse egentligen, men just här kan den misstolkas!

#20 Vad skönt att det ordnade sig så bra för de båda
. Annons i dagstidning har vi också goda erfarenheter av. Det låter ju som de verkar trivas gott dessutom.
Ordet deadline är vedertaget när det gäller slutdatum av olika slag. På vårt jobb har vi ofta med det i vokabulären vilket inte har något med avlining att göra. Som sagt - men i hittekattsärenden kan det faktiskt förekomma i bokstavlig mening vilket naturligtvis är mycket olustigt.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus