Mat till undernärd liten kattunge (i indonesien)?
Jag och min familj bor på Bali. Här vimlar det av hemlösa katter. Nu är det som så att vi har bestämt oss för att skaffa en katt till familjen. Det finns två alternativ.
1. Köpa en katt av en familj. Vi vet att den har fått stanna så länge den behöver hos mamman. Är med största sannorlikhet frisk.
2. Köpa en mager liten kattunge från marknaden. En katt som är alldeles för liten för att lämna sin mamma (indoneserna har redan tagit den från henne förstås) och eventuellt har sjukdomar.
Ett enkelt val för många kanske. Även för mig. Jag vill till 100% ta hand om nummer 2. Dels för att jag vet att katten från alternativ nummer 1 kommer få stanna i sitt hem och ha det bra även om ingen annan kommer och köper den. Katten från alternativ nummer 2 kommer dö. Mitt hjärta säger inget annat än att jag måste rädda det lilla livet. Något av dem för vi lär se ganska många i små smutsiga burar tyvärr…
Har stor erfarenhet av hundar och delvis katter. Har tagit hand om en sommarkatt som också var ung (dock några månader) och väldigt mager när den letade sig till vårt hus en snöig kall vinter. Den mår gott hos mina föräldrar nu.
MEN… Jag har dålig erfarenhet av SÅ små kattungar. Jag tror de här kattungarna inte är mer än kanske fyra veckor gamla. Jag är osäker på om jag kan få tag på modersmjölkersättning för katter här på Bali. Det är dåligt med specialmat. Veterinärvård kommer den givetvis få. Allt den behöver.
Jag behöver alla tips jag kan få om vad jag ska ge det lilla livet att äta! Hur tidigt är det för tidigt att ge riktig kattmat? Kan få tag på okay torrfoder och blötfoder. Kan den få det redan? Eller behöver den något annat?
Alla tips är välkomna. Även de som inte har med mat att göra!
Tack!
Är den bara fyra veckor så bör den få mjölkersättning någon vecka till. Normalt brukar kattungar börja äta vanlig mat vid ca: 5 veckor ålder men behöver trors allt ersättning. Har du kollar ordentligt om det inte finns något sådant där? Jag tycker du ska ta två stycken då en så liten behöver en annan katt att ty sig till.
Ps inte ett dugg avundsjuk på dig där du bor 
Det är väl ingenting att vara avundsjuk för 
Har inte kollat ordentligt i djurbutikerna än. Tänkte ta en tur imorgon men vill helgardera innan OM vi inte skulle få tag på något.
Hur gör vi isåfall?
Hur ofta ska de små ha mat?
Det blir nog två om de är så små. Skulle gärna rädda livet på alla vackra katter som finns på marknaden men det får räcka med max två den här gången
Har även en liten hund i hushållet. Han är hur go som helst och har aldrig visat någon tendens till att ogilla katter. Frågan är hur katterna reagerar. Misstänker att det kan vara stressande för dem till en början? Ska jag hålla hunden helt borta från katterna?
Tro du inte det finns mjölkersättning hos veterinären?
Kattungar börjar faktiskt redan smaka på riktig mat när de är 3-4 veckor gamla. Men de behöver mjölk samtidigt. Malt kycklingkött, köttfärs, äggula kan du prova att ge dem. Rått kött (alltså okokt, inte råttkött) är bäst. Nu vet jag inte hur pass rent köttet är på Bali. Antar att det är ganska varmt där året om. Annars koka köttet innan du ger det.
Och ge bara små pytteportioner, men ofta.
Finns det inga katthem/djurskyddsföreningar/privata eldsjälar på Bali där du skulle kunna ta hand om en katt som tex räddats från gatan? Jag förstår att det är lockande att "rädda" en liten tuss från marknaden, men det bidrar ju bara till att de som säljer fortsätter att plocka såna små ifrån mamman.

Googlade fram denna sajt
Bali Animal Welfare Association
Det kanske kan vara ett ställe man kan få lite kontakt med. Vet ju inte om det ligger nära där du bor.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#4 Det kommer de att göra ändå. Kattungarnas mamma är väl redan dräktig igen. Och hur lätt är det inte att "glömma" kvar de kattungarna som inte blir sålda på marknaden?
Avundas dig inte….. fy fasen för att ha sånt på nätrhinnan. UNgefär som de dagsgamla kycklingarna på marknaderna i Spanien, som var färgade med karamlellfärg i massa kulörer. Jag frågade, men hur klarar de det? "Äh, det spelar ingen roll de dör efter ett dygn……" såldes alltså som leksaker till barnen…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#6 klart att honan redan är dräktig igen, men det innebär ju inte att man genom att vara efterfrågan på dessa kattungar bidrar till ett slut på den typen av hantering. detta tycker jag är en sådan fråga där det är viktigt att se långsiktigt om man verkligen vill bidra till ett djurskydd. det är just att människor faller för frestelsen som gör att dessa katter finns på marknaden idag. hade människor slutat köpa dem för 10 år sen hade de inte varit där nu. och om de "glöms kvar" på kvällen är det bättre att gå dit då och ta hand om dem gratis. kanske finns det katthem som har gjort just det och är i behov av permanenta hem till sina katter.
Ja. Självklart kommer det fortsättas säljas djur på marknaden, varesig jag eller hundra människor till köper något därifrån eller inte. Den är inte till för västerlänningar med stora djurhjärtan. Utan för locals. Det är deras djuraffär helt enkelt.
#4 Så ska jag skita i att göra livet för två kattungar till det bästa bara för att jag inte ska bidra till att de fortsätter säljas djur på det viset? Fast det aldrig kommer sluta eftersom det är sättet man gör på här i asien. Nä knappast.
Vi vill skaffa katt och jag ser det som en bra grej att kunna rädda livet på två ledsna själar i samma veva. Annars kommer de med största sannorlikhet dö.
Tack för tipsen (infon) jag fått iallafall! Vi kan få tag på jättebra kött. Men det blir nog koka som gäller här i värmen.
Känner mig säkrare i skorna. Vi ska ge oss ut på jakt imorgon. Kanske kommer med en liten rapport. Eller fler frågor förstås!
Kommande kattliv (nu bali/bebis/hundliv) kan följas här: theoikaris.com
#8 Jag hade SJÄLVKLART inte köpt en katt på en marknad eller från en uppfödare i sverige (eller annat västerländskt land med normal syn på djur) som inte kan sin sak. Men som sagt. I den här delen av världen så är det så här man behandlar djur. Det kommer säkerligen inte ändras. Det törs jag nästan lova. Det finns tusentals lösspringande hundar på gatan också. De har skabb och ser förjävliga ut. Ska vi skita i att plocka in dem också bara för att människor ska förstå att de måste ta ansvar för sina egna djur?
Självklart glöms de inte kvar på kvällen. De låses in och ända sättet att få ut dem är genom att betala en liten summa pengar.
Varför skulle katterna på katthemmen var mer berättigade till ett gott hem än katterna på markanden? För indoneserna är djurhållningen där ingenting annat än normal. Tyvärr. Det handlar om kultur och religion helt enkelt.

#9 Låter väl utmärkt att ni vill hjälpa till att ordna det för de små liven. Jag blir alltid lika beklämd när jag är utomlands att se katter och hundar som springer och lider. Det är jättejobbigt.
Jag läste på sajten jag länkade till i #5 om ett par katter som fått hem på Bali. Familjen skulle åka tillbaka till Amerika och man får visst inte ta med sig katter eller hundar ut från Indonesien så de fick hjälp av Bali Animal Shelter att omplacera.
Men ni kanske inte har för avsikt att lämna landet. Bra att ha det i åtanke då i alla fall.
Lycka till med era skyddslingar!!
det är skillnad på att hjälpa en gatuhund eller gatukatt och att köpa ett djur som tillhandahålls för en på ett sätt som är negativt för djuret. den här frågan är verkligen inte svart eller vit, det påstår jag inte, utan jag förstår mycket väl att man vill hjälpa djuren som säljs på en sådan marknad. och det är bra för just det djuret i just den situationen, men anledningen till att djuret finns i den situationen nu är för att människor före dig har köpt djur på samma sätt som du ämnar göra.
jag har aldrig påstått att katter på ett katthem har större "rätt" till ett bra hem än katterna på marknaden. jag ser gärna att alla djur får ett bra hem. skillnaden i den här frågan är att man genom att köpa katter på marknaden bidrar till att sätta fler katter i samma sits. det gör man inte om man istället går till ett katthem. jag ser i fallet förbi individen på marknaden trots att det smärtar därför att jag menar att man genom att inte köpa den hjälper till att stoppa handeln i framtiden och på så sätt räddar desto fler. alla de som du inte kan köpa då? är det inte bättre att handla långsiktigt så att inte fler behöver hamna i deras situation?
jag hade valt att gå till ett katthem och engagerat mig för att förbättra djurskyddet på platsen genom att bilda opinion och påverka politiker. det finns säkert djurskyddsföreningar som gladeligen tar emot engagerade människor som brinner för djuren.
det är en fråga som alla får ta ställning till. räddar jag en nu eller agerar jag långsiktigt? jag har slutat betala för att rädda djur eftersom det är kontraproduktivt. om alla tänker som så att "att jag köper en trots att hanteringen är vidrig och borde upphöra gör inget" så kommer situationen heller aldrig att förändras. alla får ta ansvar för sin handling, annars kommer man aldrig nånstans. visst ser kulturen annorlunda ut på plats, men det innebär inte att inte du ska strunta i att föregå med gott exempel. det är snarare just här som en sådan sak kan få extra effekt. jag hade valt att inte köpa en katt på marknaden utan istället gått till en förening som jobbar med att hjälpa dem, och talat om varför.
Det påminner om en historia…
”På en strand gick en pojke med sin morfar och upp på stranden sköljdes det upp sjöstjärnor, flera hundratals… pojken började febrilt slänga tillbaka stjöstjärnorna i vattnet och morfar ropade,
-Du pojk – det spelar ingen roll hur många du slänger i, du kommer inte kunna rädda alla,
då svarade pojken – det gör inget, för det spelar roll för den här, och den här, och den här, och så kastade han ner en till i havet… jag kanke inte kan lyckas rädda alla men för varje sjöstjärna jag slänger i spelar det roll…”
Låt småkissarna vara i ett eget rum till att börja med så att dom får landa.
#13 Ja.. Fint :)
#12 Nu var ju inte min fråga om det är okay att köpa en katt från en marknad i Indoensien eller inte. Vi har tagit ett beslut. Det stod mellan djurhem och marknad. Vi har bestämt oss för marknaden. Och nu vill jag bara veta hur jag på bästa sätt kan ge de här katterna en bra nystart i livet.
Djurhemmen stöder vi genom att regelbundet förse dem med hund/kattmat, handdukar och filtar. Sådant de behöver för att kunna driva sin verksamhet. Däremot är vi inte intresserade av att adoptera en katt därifrån just nu.
Det du vill diskutera kan du säkert diskutera någon annanstans.
#11 Vi planerar att stanna på obestämd tid.. Just nu är det mååånga år! Måste vi av någon anledning flytta härifrån får vi lösa det då…

#15 nej det förstår jag, jag svarade bara på de frågor som kom på mina första inlägg, även dina. eftersom det är ett öppet forum och jag tyckte ämnet var intressant passade jag på att utveckla min åsikt trots att den inte överensstämmer med din. jag tycker att den här debatten är relevant för djurskyddsfrågan på ett större plan, vilket kattfrågan är en del av. även utomlands.
#13 självklart är det bättre för individen, men detta fall stämmer inte riktigt överens med den historien eftersom det här finns någon som står beredd att fylla på med ett nytt djur in i samma situation för varje man "räddar".
och i det fallet jag citerade historien så fyller ju havet på med ett nytt djur där med…..
#20 jo men havet kan vi inte påverka på samma sätt som vi kan påverka våra medmänniskor.
havet fyller ju inte på för att det tjänar pengar på det, och slutar därmed inte heller när det inte längre får pengar.
Självklart, men det krävs nog mera än att två snälla själar låter bli att rädda två katter. OCh de har tagit ett beslut plus att de hjälper djurhememt, så de kan nog inte görqa så mycket mera utan mera insatser från flera.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du frågade va du kunde ge kattungen för mat, veterinären kanske har mjölkersättning till kattunge. blanda med nymald färk lammfärs. inte helt fel att ge en äggula. Magarna är nog risig på de där små och behöver matas med skonmat,skulle du få tag på något lämpligt torrfoder så blötlägg dessa knapriga bitarna men det är nog inte att tänka på i dagsläget.
katten bör ju besiktas för loppor löss och skabb och maskas av. Vaccineras vore ju oxå lämpligt för där kryllar det väl av kattvirusar. Hoppas du kan ta hand om två så dom får sällskap av varandra när de är så jättesmå.
jag är intresserad av hur det går för dej och katterna, berätta mera när du hämtat dem.
ja och de på djurhemmet kan väl kanske tipsa dig om vad för foder du ska ge?
Nu har vi hämtat hem två små ullbollar. Uppfödaren hävdar att de är 12 veckor gamla. Från olika kullar.
Täckta i ohyra och otrooooooooligt magra. Törs nästan inte ta i dem! Om de nu är 12 veckor gamla så väger de si så där hälften av vad de borde väga. Inte ens 500 gram! Fruktansvärt.
De är iallafall ganska pigga och nyfikna. Gick direkt på lådan och verkade nöjda. Gjort rent ögon och rumpor. Avlusat. De äter och vi hittade mjölkersättning på djuraffären. Sinnessjukt dyrt (allt importerat är..) men såklart värt det de veckorna det behövs.
Efter helgen kommer veterinären. Känns som en evighet bort. Då blir det vaccination, avmaskning, något mot öron och ögon.
Jättesöta, vad kostar en katt där? Kan du inte ta bilder av marknaden där de säljer katter?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Å vilka små liv
Lille vännen #27 vilken mager stackare
Usch de hade gått en säker död till mötes är jag rädd. Fint att ni ger de båda ett nytt liv!
Raskatter från uppfödare (som de här grabbarna påstås vara) går för ungefär en tusenlapp. Vi köpte två för samma pris efter en evighets prutande. En "vanlig" balineskatt kan man köpa för en femtiolapp eller få gratis.
Vi fick förstås inte ett endaste papper med stamtavla eller dylikt. Kvittar för vår del. De påstod att den ena var vaccinerad och vi fick intyg på det. Men man vet ju inte om någonting de säger är sant..
Kan det vara en risk att vaccinera en katt som redan blivit vaccinerad? Alltså, går det att överdosera?
Jag var så skärrad över marknaden och alla stackars djur idag att jag glömde att ta bilder fast kameran hängde runt halsen… Kommer nog inte återvända på ett tag men ska se om jag hittar några gamla foton.
#29 fruktsansvärt magra båda två :(

#30 Så starkt av er att klara av att uppleva sådana här djurmarknader! Man ser ju verkligen vilken skillnad det är på djurhållning mellan olika världsdelar.
Hur illa situationen med djurskydd och djurhållning verkar vara här i Sverige tycks det vara som "en fis i vinden" jämförelsevis med ex. Indonesien. En sk. uppfödare som låter sina katter bli så vanskötta och undernärda och sedan ändå plocka ut hutlösa priser. Det borde vara straffbart, även om jag vet att sådana lagar inte finns hos er.
Är katten vaccinerad mer än 1 gång? Om inte skall den ju ändå ha en dos till. Vet inte hur det är med ev. överdosering - bäst att du kollar med veterinären.
men ack så söta……….. stor heder åt er som tar hand om de två
#30 Vilken ras skulle de vara? 1000 kr är ju mycket, finns det folk som har råd till det? brukar folk köpa sina katter på marknaden? Också raskatter? kunde ni inte få adressen till uppfödaren och se hur de lever?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
vikten är som de skulle vara 5 veckor. Herre min skapare så magra. vaccinera när du ser att allt är OK med katterna, de ska avmaskas avlusas skabb behandlas före vaccinationen, när detta är gjort är det ingen fara att vaccinera dem (igen)
precis vad jag skulle säga. 5 veckors vikt….. dessutom, är inte ögonen blåa? Då är de definitivt närmare 4 veckor än 12…. för ögonfärgen börjar ändra sig vid ungefär 4 veckor. innan dess är ju alla kissebarn blåögda.

Här är en bild på min lille Rasmus när han var 5 veckor för snart 10 år sedan. Han i avataren. Ungefär samma storlek (fast säkert lite mer kött på benen…) dessutom med blå ögon.
Fast balineser har blåa ögon och de stora öron.
Bento (den mörka) var i samma bur som sina brorsor. De såldes som persier. Hans syskon var betydligt "plattare" och såg verkligen ut som persier. Hade jag sett dem i Sverige hade jag inte tvivlat. Så antingen kom Bento ut fel eller så är han egentligen från en annan kull :)
Hur som helst så ser de helt olika ut. Miso (vita) har ett helt annat ansikte, kom från en annan kull och såldes som angora.
Persier och angora är de vanligaste raskatterna som säljs här.
Och ja. Det vimlar av rika indoneser som har råd att köpa en katt för 1000 kronor. Det är ungefär som att sälja en katt i sverige för 5000. Vilket många betalar för en raskatt. Om man jämför. På marknaden gick det mest bara runt till synes rika locals. Vissa gick därifrån med katt, andra med hund eller en liten kaninunge.
Ang vikten så må de väga som en fem veckors. MEN de har ju inte ett uns fett på kroppen. Då menar jag INGET. Alla ben står rakt ut. Pälsen döljer det men det är nästan så man inte törs klappa de stackarna. Så jag tror faktiskt de borde väga dubbelt så mycket och då skulle väl 12 veckor vara en rimlig ålder? Eller?
Den vita har lite blå ögon men jag misstänker att det kommer från den eventuella angoralinjen och kommer att förbli så.
Pluttarna har sovit hela natten (själv har jag vaknat hundra gånger och undrat om de fortfarande lever). De är väldigt orädda. Sprang rakt fram till hunden. Märks att de blivit mycket hanterade. Men man märker verkligen att de aldrig känt en öm klapp mot sin kropp. Buu.
Ta väl hand om dina "guldklimpar" med din omvårdnad blir de snart mulliga och friska gossiga katter.

Säger det samma, ta väl hand om dom, ge dom näringsrik mat och kärlek. Hoppas vi får följa dom framöver.
det märkliga är, att angorakatter är väl något som egentligen inte existerar. det är perser i så fall. OCh blå ögonfärg är ju något som följer himalayatecknade katter, om de behåller den blå ögonfärgen. Då har vi alltså siames, Helig Birma, Ragdoll och Colourpoint perser. Balines är ju en "långhårig siames". Angora katt är ju Turkisk angora, som är väldigt nära släkt med Turkis Van. Men huvudsaken är att ni får ordning på de små sötnosarna. Att försäljarna luras med rasbeteckning gör ju inte katterna sämre. MEn tyvärr, så kan det ju slå väldigt fel, när folk tror sig köpa en rasren katt och det visar sig att det är en huskatt. MEn sånt rackarspel förekommer ju för fullt även här i Sverige, både med hund och katt. Men jag tror nog, att de är närmare 4-5 veckor än 12 i och med ögonfärgen. det ser du snart. Om de skiftar färg, så vet du, att de var väldigt unga.
nu har jag forskat i det där med angorakatter. som visst existerar. perser och angora är inte alls samma sak. men perser härstammar från angoran? däremot verkar det som att en angora är en enfärgad turkisk van. och efter en nogrann koll så har faktiskt miso exakt samma teckning som en turkisk van. färgad svans, två fläckar mellan öronen och den typiska runda fläcken mellan skuldrorna som kallas för “allahs tumavtryck. och en annan vanlig sak är de blå ögonen. exakt den färg som miso har. alla andra typiska drag stämmer också. nästan ett praktexemplar ;)
bento däremot har inte alls blå ögon. de är fint bruna.
så. jag är ganska säker på att vi fick hem en liten turk. vi brydde oss inte alls om om de var raskatter eller inte. men det är alltid lite kul när man upptäcker sådana saker :)
den här morgonen är det lite mer fart på kattungarna. de har till och med visat tendens till att leka lite. wih.
om de nu skulle vara 4-5 veckor så skulle de ju nu ha sin normalvikt. isåfall skulle det vara fullt normalt med en katt som enbart är skelett och päls. går inte riktigt ihop i mitt huvud…

#44 Det är ju fullt möjligt att de är sisådär 7-8 veckor men har en vikt och således ett utseende som en 5 veckors.
Enligt vad jag fått lära mig är historien bakom Angorakatter följande: Angorakatter är en mutation som uppstod i Turkiet eller de delar som senare blev Turkiet. (Tror de kallas för Angora beroende på att området hette Angora). Katterna utvecklade tjockare päls och blev bättre rustade för det tuffa bergsklimatet. Ur detta har sedan Turkisk van uppstått.
Lycka till med kissarna!
Det är svårt när allt är så upp-och-ned med djurhållningen som det verkar vara i Bali. Hela samhället är säkert upp-och-ned vänt där. Om folket svälter och har det svårt blir det lite knepigt att nå fram med budskap om god katthållning.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja Angora=Ankara. OCh hör efter på rassidorna, har ju bara haft Helig Birma och perser, dessutom väldigt länge sedan, då vet jag att Turkisk Van var rätt så ny som godkänd ras i Sverige. ska ta och fråga inne på perser i fokus… och turkisk van gillar bad……
här har jag frågat lite
http://perser.ifokus.se/discussions/4d71658db9cb46222107618c-ar-det-sant#discussions-1