Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 803 ggr
miranda1
0

Djurens Rätts kattplaner för 2007

Saxat från Djurens Rätts hemsida: 

"När det gäller hemlösa djur anser vi att samhället bör ta ett större ansvar. I den finländska djurskyddslagen slås fast att kommunerna ska ha djurhem och ta ett ansvar för hemlösa djur. Vi arbetar för att detsamma ska gälla i Sverige.

Vi anser också att ett djur inte ska berövas sitt liv för att det befinner sig i ett hemlöst tillstånd. Det norska djuretiska rådet har i ett uttalande fört fram att det är oetiskt att döda ett djur för att det är hemlöst. Vi delar den uppfattningen och arbetar för en lagstiftning som inte tillåter att djur avlivas, annat än då det är befogat utifrån veterinärmedicinska skäl, då det sker för djurindividens skull.

Här kommer en lista över andra frågor vi arbetar med:

* Lagen om tillsyn över hundar och katter (1943:459) måste ersättas med en ny lag som utgår från djurens behov.
* Krav på obligatorisk ID-märkning och registrering av katter måste införas.
* Ett centralt register måste upprättas över omhändertagna djur och över djur som anmäls som bortsprungna.
* Ett centralt djurskyddskonto måste upprättas som polisens kostnader för omhändertagande av djur ska belasta.

I en skrivelse till regeringen har vi nyligen fört fram krav på en kattutredning. Utöver ovanstående vill vi även att den ska utvärdera TNR-metoden och ta fram förslag på hur den skulle kunna användas i Sverige. TNR-metoden innebär att man - där det är möjligt - fångar in katter, låter dem genomgå en hälsokontroll, kastrerar och vaccinerar dem och sedan släpper ut dem så att de kan leva i sina revir. Metoden har använts i andra länder, bland annat i Norge, och där har den i vissa kommuner bidragit till att inga katter avlivas längre.

Under 2007 kommer vi även att göra en stor undersökning av hur kommunerna arbetar med frågor som rör katter samt ställa krav på att de tar ett större ansvar. Vi kommer även att ta fram informationsmaterial och bilda opinion."

Låter lovande! Glad

/Miranda

Alexej
0

Riktig bra, det är ju det vi också vill. Kanske det går att samarbeta med de.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

brutt
0

Mycket bra av Djurens rätt detta stödjer jag fullt ut och fortsätter dela dessa åsikter och mitt medlemskap i Djurens rätt.Glad

Lena
0

Det här var goda nyheter! Låter mycket lovande som sagt! Det verkar trots allt hända en hel del på området katter i olika organisationer. :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Det låter bra, tycker jag.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

vargmamman
0

låter toppen:)

vanessa
0

Låter bra. Då kanske jag börjar få tillbaka förtroendet för dem. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

miranda1
0

Jag skickade dom vår litteraturstudie om TNR för ca ett år sen, dom hade aldrig hört talas om metoden och nu jobbar dom för att få den utvärderat! Skrattande Jippie, är så glad att Djurens Rätt tar upp problematiken omkring hemlösa katter, det har varit ganska tyst hos dom angående detta!

/Miranda

Lena
0

#7 Precis det har ju inte verkat vara ett ämne som funnits på deras agenda tidigare. Bra att de har ändrat sig nu. :) Bra jobbat Miranda! Som allitid med TNR kräver det att man sätter sig in i metoden först innan man förstår hur bra det verkligen är.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Duvan
0

DR tycks vända kappan efter vinden. När medlemsantalet började sjunka blev det dags att börja intressersa sig för katter och hundar.

supermoccine
0

#9 Vare sig det är populism eller icke är det väl ändå bra att djurens rätt jobbar för alla djur, även katter, som ju överlag måste anses ha det betydligt bättre än landets grisar. Jag tycker att det är bra att djurrättsorgaisationer och inte bara djurskyddsorganisationer engagerar sig i problematiken kring hemlösa katter.

brutt
0

Djurens Rätts avdelning för sällskapsdjur Siv Åberg har stor vetskap om lagar och katters rätt tycker jag.Sedan finns ju Birgitta i Djurens Rätt som också är aktiv i KKS och de har ju ialla fall omplacerat över 5000 katter från år 2000 till 2006 och på så sätt hjälpt många katter vilket naturligtvis ger en erfarenhet av katternas situation och hjälpbehov i sej i nuet och att sträva framåt för katternas skull är ju en fördel.