Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 3524 ggr
[sarasvati]
0

Länsstyrelsen Västra Götaland - "omhänderta" katt

Länsstyrelsen Västra Götanland har satt upp en lapp på ett träd uppe i Gamla Masthugget med förfrågan om ngn saknar sin katt. Beskrivning samt bild på katten - helgrå, sägs ge ett ovårdat intryck och med rinnande ögon, men "inte skygg, troligen övergiven". Anmälan om katten sägs ha kommit in 19/4, lappen är daterad 20/4. Jag såg den idag. Om ingen ägare hört av sig inom en vecka har länsstyrelsen beslutat att "omhänderta" katten, står det på lappen. Man ska höra av sig med info till Ylva Wilck på tel 031-60 71 72 el 60 71 73 (det är det vanliga numret om övergivna el förvildade katter på länsstyrelsens webbsida).

Det hela är mkt konstigt. Har aldrig sett dylika meddelanden fr länsstyrelsen tidigare - uppknipsat på ett träd. Och så en veckas tidsfrist, på skärstorsdagen. (Ska ringa imorgon för att fråga om det hela, och kolla om öppet alls i påsk?)

Katten på bilden ser inte glad ut och är mager, men står vid ett par skålar på marken (ngn matar?) och tittar rätt in i kameran. Inte skygg, som lappen säger. Varför tar inte ngn in katten då, och söker lösningar på ytterligare och alternativa sätt? Katten ser faktiskt ut att vara en Devon Rex för övrigt.

Vi här uppe i Gamla Masthugget, varav flera är aktiva inom TNR-projekt och på olika vis arbetar för utsatta katter, har aldrig sett denna katt här. Enligt lappen ska den uppehålla sig "i omgivningarna". Kan vara Nordostpassagen.

Vet inte var jag ska lägga detta men valt 08. djurskyddsfrågor - för det är helt enkelt förbaskat märkligt. Ngr tips om hur gå vidare? Har som sagt aldrig sett röken av katten IRL men antar att "omhändertagande" innebär avlivning/skjutning. Och det förefaller extremt onödigt.

Lena
0

Vad knepigt! Båda själva annonserandet och att katten inte varit synlig i området. Hoppas du kan får fram mera information.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Inte säkert att de avlivar om den är tam. Beror på hur mycket plats de har på Kullabäck. Är det fullt där så är dock risken stor. Är den det minsta skygg/sjuk är det nog kört tyvärr om ingen hört av sig. De anlitar Skyddsjakt i Väst som kommer med fälla  och sätter ut i området.

Om någon ska fånga in katten bör det göras lite diskret nu i helgen. Får de veta att någon tagit in den så kommer de på besök. Jag hade dem springandes här i över 1 månad. Inte kul.

1 veckas tidsfrist är verkligen inte mycket. Kan man inte begära handlingarna från Lst och se vem som anmält?Då får man ju reda på var den befinner sig.

Hoppas den går att rädda.

Mvh Anette

[DjurArken]
0

Japp, detta är länsstyrelsens sätt att bedriva djurskydd. Jag har vid flera tillfällen diskuterat detta förfarande med de, senast i ett möte för någon vecka sedan.

Katten som beskrivs ovan är "föremål" för omedelbart omhändertagande. Enligt djurskyddslagen skall lst besluta att ett djur som är utsatt för lidande omedelbart ska omhändertas om:

1. det bedöms utsiktslöst att felet blir avhjälpt, eller
2. ägaren till djuret är okänd eller inte kan anträffas, eller
3. det i övrigt bedöms oundgängligen nödvändigt från
djurskyddssynpunkt.

I alla fall är punkt 2 och 3 uppfyllda.

Förarbetena till djurskyddslagen förtydligar det hela ännu mer: "ett djur är utsatt för lidande redan vid det förhållandet att ett djur har övergivits eller av annan anledning kommer att lämnas utan tillsyn under en längre tid. I sådant fall ska man inte behöva invänta några mer påtagliga tecken på att djuret lider innan ingripande kan ske
(Regeringens prop. 1987/88:93, s. 46)."

Min bestämda uppfattning är att lst väljer jobba på detta sättet, som helt uppenbart strider mot lagstiftningen, då de vill ta så lite ansvar som möjligt för hemlösa katter. För något år sen hade de uppfattningen att hemlösa och förvildade katter inte omfattades av djurskyddslagen och att det därmed inte var deras sak. Det har vi lyckats ändra på.
Jag har mycket erfarenhet av kattärenden och i ca 8 av 10 fall där någon anmäler en hemlösa katt lyckas lst på något sätt att inte handlägga anmälan som ett djurskyddsärende.

Vidare är ju sättet att efterlysa en ev. ägare inte särskilt effektivt. Om katten är borstprungen så är chancen väldigt liten att ägaren skulle finnas i närheten, så det är ganska hopplöst att enbart annonsera där katten idag håller till.

Vilka TNR kolonier är du aktiv i Sarasvati? :)

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

brutt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

LappLisor? Är det en Devon Rex så brukas det väl göras lite besvär för då har väl katten kostat något.Vi fick den förklaringen av brandkåren en gång iaf när de hjälpte oss med en skadad hemlös förvildad huskatt. Hade det varit en raskatt så hade de varit tvugna att åka ut och inte som det var då av ren välvilja och brist på bränder.

[sarasvati]
0

Tack alla för god info! Det är alltså "normalt" förfarande fr lst:s sida. Skrämmande! så försökte hitta katten igår. Utan resultat. Fann också endast en ytterligare lapp om katten, även den uppnålad i ett träd i den andra trappan som går upp mot G:a Masthugget fr Jungmansgatan. Idag är f ö en av lapparna borttagna. (Har fotat den kvarvarande för dokumentation.)

Men det blir värre. Försökt ringa lst hela em idag. Ett av de angivna telnr anger att innehavaren (Ylva Wilck) är på semester och återkommer tisd 26/4. Då går även tidsfristen för katten ut… Det andra telnr anger att "så många ringer just nu att vi tyvärr inte kan köa ditt samtal, var vänlig pröva igen om en liten stund" - i timme efter timme, och fortsätter med detta även efter kl 15 (som enligt hemsidan är stängningstid).

Har mailat nu och påtalat bristande trovärdighet inkl ineffektivitet och övriga oegentligheter vad gäller annonsering och tidsfrist (som nämns av nr 2+3 här också, bra!).

#4 ja, konstig lista. Och "vår" grå kisse finns inte ens med!?!

#5 huvud- och kroppsform påminner om en devon rex plus pälsen som ser "krullad " ut men det kan vara knepigt foto så är inte alls säker; tänkte mest att en oerfaren anmälare kan tycka att katten ser "sjukare" ut än den eg är, pga devon rex-utseendet [- med all respekt för alla devon rexar! ;-)]

Vi fortsätter söka efter kattstackaren - och ägare!

#3 det gäller Slottskogskolonin (the best :-) + mer "privat" med iaf inofficiellt stöd fr arbetsledningen på platsen (välkänd sådan så kan inte skriva ut namn. Sex ungkatter/kattungar har fått egna toppenhem, och kvarvarande är kastrerade, matade och älskade. En nykomling på gång dock …)

johnnys girl
0

Långt bak i huvet ringer en klocka om en rex-katt som sprang lös i GBG-området och producerade ett antal avkommor. Det skrevs om detta för några år sedan på olika kattforum. har för mig att någon Rex-förening var inblandad och omhändertog avkommorna. Kanke kan vara värt att höra med Rexringen eller släng ut en blänkare på de två rex-sajterna här på i-fokus.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

[DjurArken]
0

#7 Ja precis, vi har tagit hand om en del lockiga kattkullar som helt klart hade Rexinblandning,.

#6 Vad kul att du är en av volontärerna för Slottsskogen kolonin :)

Skrämmande läsning ang. kontaktbarhet av lst., inget som förvånar mig dock…. :(

Du får hemskt gärna maila mig din mailkonversation med länsstyrelsen på mirandaoudetanke@telia.com då vi (Gbg katthjälp) hela tiden försöker påverka länsstyrelen att förbättra sin djurskyddsverksamhet.

[sarasvati]
0

Vill bara tala om att det kommer att ordna sig för just denna fina kissekatt Flört

Skriver inte mer härom nu (men pm:ar djurarken och/el mailar - dock kanske först om ett par dgr). Tror det är säkrast så med tanke på den information som inkommit här. Tack igen för all info och stöd! Och Glad Påskafton!

Vad gäller tillgängligheten hos lst är det rent kriminellt. Det är ju LÖGN. Fortfarande hävdas att "just nu ringer så många så att …." Vad f*n. Ni kan pröva själva, 031-60 71 72. Lär hålla på hela påskhelgen? Märk att det är detta nr man ska ringa för att anmäla vanvård och djurplågeri också.  Alltmedan inspektören har semester.

Alexej
0

Skrattande

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[DjurArken]
0

Topp att det löste sig för katten! :)

Hör gärna av dig vg kontakt med lst. Som du säger rent kriminellt förfarande. Tror att i detta fall JO mycket väl skulle kunna ha kritik på det hela, vilket skulle vara utmärkt, mht den pågående utredning av djurskyddslagen :)

[sarasvati]
0

#10 topp att det förståtts rätt Skrattande -  loggar ut

[sarasvati]
0

ops nu såg jag #12. Bra, hör av mig om lst-kontakt. Skickade mailet idag och eftersom det ingen finns där har ju ingen svarat ;-). JO borde ha synpunkter. Pröva gärna telnumret så att flera kan intyga. Det är helt galet.

[sarasvati]
0

nu såg jag nr 11 menade jag.

Denna sajt fungerar uselt för mig.

[sarasvati]
0

#2 Hej Roslyn! Har just pm:at dig ngr frågor.

Roslyn
0

Hej Sarasvati jag har skickat PM tillbaksSkrattande